AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars https://www.dagbladet.no/livet/kom-dere-hjem/82754052?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1poabg3P-pR8Sz9iz-1x5MpizPChIs2hr65AFa4JomtxaraLLwHzhTuFY_aem_xaou7WQHPEdJ8BQR0ZwG5w Dagbladet skriver så fint i dag om besteforeldre som reiser til syden, og ikke stiller opp som besteforeldre. Og kommentarfeltet raser av fornærmede besteforeldre. jeg ønsker med dette å høre hvordan forhold dere andre her har til besteforeldre? Mine barn er snart voksne, og velger selv hvor de skal og hvem de skal ringe. Jeg ser jo hvem de velger❤️ Jo, de som har vært tilgjengelig for dem selv i barndommen. Mormor og morfar stiller her opp når det er ønskelig, og har gjort det hele veien. Det blir gjengjeldt nå når barna er større; de hjelper mormor og morfar med alt fra gressklipping, butikkturer. Barna ringer til mormor og morfar for å skryte av sine karakterer og ellers oppdatere dem om hverdagen sin, som er hyggelig for to eldre mennesker som ikke kommer seg så mye ut. De har tett kontakt, og setter pris på hverandre. Farfar og farmor derimot… har sjelden ønsket å stille opp, sjelden bare kommet innom, sjelden invitert på middag, aldri tilbudt å være med til tannlege ol. Farfar og farmor oppholder seg i sydligere strøk i nesten 6 mnd av året, og barna glemmer dem litt. Det er sjelden barna og farmor/farfar snakker sammen uten at det er noe spesielt. jeg vet ivertfall hvilken type bestemor jeg vil være❤️ Anonymkode: 3bae8...f90 1 3
Hareena Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars Har vi ikke nok tråder fra mødre som klager over svigermor/farmor nå for ei stund? Kan du ikke henge deg på en av uttallige andre i stedet for å opprette ny? 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dagbladet skriver så fint i dag om besteforeldre som reiser til syden, og ikke stiller opp som besteforeldre. Og kommentarfeltet raser av fornærmede besteforeldre. Dette er de samme som hadde foreldre som stilte masse opp og hadde sine barnebarn i både helge og ferier. Det er med andre ord de fraværende foreldrene som har blitt fraværende besteforeldre. Jeg var selv masse hos min mormor og morfar. Var der ofte hele helger og ferier mens mor holdt på med sitt (hun fikk meg i altfor ung alder). Min egen mor derimot, hun har aldri stilt opp som mormor. Hun er ung og sprek, ikke noe å si på helsen. Hun har bedre råd enn noen gang i sitt liv. Nå brøt jeg kontakten med henne for noen år siden, og etter det har jo selvsagt ikke muligheten for å være mormor vært tilstedet. Men hun er farmor for to stykker, og der er det veldig lite. Når de er i samme hus, er hun mest opptatt av å trykke på telefonen og fortelle om alle sine eventyr med den 'nye' mannen sin. Anonymkode: a72c1...15f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Tja, mine foreldre blir sett på som svært tilstedeværende for barnebarna sine. Vi ferierer sammen ofte, spiser sammen ofte og har generelt mye kontakt. Men de kjenner ikke barna, for de snakker ikke med de! De snakker med oss voksne og overser barnebarna. I tillegg blander de seg i oppdragelsen og mener noe om alt. Selv tror de at de er svært tilstede, noe de er fysisk, men ikke psykisk. Besteforeldre langt borte kan likevel være nære! De kan ringe, skrive og vippse 🙂 gode samtaler handler om kjemi og ikke kilometer. Anonymkode: 8f6b3...a22 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Skrevet 3. mars Syns du forventer for mye når du vil ha besteforeldre med til tannlege!! Anonymkode: 55e5a...8ba 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars #6 Skrevet 3. mars Jeg bodde 728 mil vekke fra min mormor/morfar Jeg bodde vegg i vegg med min farmor/farfar. Likevel var det mine besteforeldre jeg bodde lengst unna jeg hadde best kontakt med. De var de som var mine yndlinger enda vi bare besøkte de 4 uker hver sommer. De var helt fantastiske på alle måter enda de verken stillte opp noe særlig mer enn de 4 ukene i året eller gjorde noe spesielt verken for oss barnebarn eller mine foreldre. De er de jeg savner mest (alle er døde i dag). Jeg forstår til dels dagens besteforeldre. En kan ikke forvente at noen skal være småbarnsforeldre hele livet sitt igjennom. Men dagens foreldre er så opptatt av å "straffe" besteforeldre -ja da kan du ha det så godt på gamlehjemet, jeg og mine barn skal aldri besøke dere der! Altså..Det blir så barnslig hele greien synes jeg. De har hatt sine barn, ofret det en skulle, tatt bæsjebleier, hatt nattevåk og fulgt til tannlegen, at foreldre nå gjør det de har gjort for dere er igrunn ikke for mye forlangt. I stedet så blir mange foreldre rasende for at besteforeldre velger fritid, syden eller andre ting slik at foreldre blir forhindret i å få "barnefri". Veldig rart. Anonymkode: e4e1a...60b 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars Min mor var alltid tilstede for sine barnebarn, var også dagmamma for noen av dem. Hun satt for det meste alene da hun ble gammel. Max ett besøk eller to pr. år. Unntaket var min niese som besøkte litt oftere. Det er ikke alltid at man høster som man sår. Anonymkode: 440e1...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns du forventer for mye når du vil ha besteforeldre med til tannlege!! Anonymkode: 55e5a...8ba Ts her. Det er mormor som tilbyr og tatt det som en ære å få lov til å tilbringe tid med sitt barnebarn. Jeg har aldri spurt etter barnevakt eller følge hit eller dit, men mormor vil så gjerne. Det jeg synes er rart er at ikke dagens besteforeldre ønsket tettere kontakt og samvær med sine barnebarn. Selvfølgelig på besteforeldrenes premisser. Anonymkode: 3bae8...f90
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bodde 728 mil vekke fra min mormor/morfar Jeg bodde vegg i vegg med min farmor/farfar. Likevel var det mine besteforeldre jeg bodde lengst unna jeg hadde best kontakt med. De var de som var mine yndlinger enda vi bare besøkte de 4 uker hver sommer. De var helt fantastiske på alle måter enda de verken stillte opp noe særlig mer enn de 4 ukene i året eller gjorde noe spesielt verken for oss barnebarn eller mine foreldre. De er de jeg savner mest (alle er døde i dag). Jeg forstår til dels dagens besteforeldre. En kan ikke forvente at noen skal være småbarnsforeldre hele livet sitt igjennom. Men dagens foreldre er så opptatt av å "straffe" besteforeldre -ja da kan du ha det så godt på gamlehjemet, jeg og mine barn skal aldri besøke dere der! Altså..Det blir så barnslig hele greien synes jeg. De har hatt sine barn, ofret det en skulle, tatt bæsjebleier, hatt nattevåk og fulgt til tannlegen, at foreldre nå gjør det de har gjort for dere er igrunn ikke for mye forlangt. I stedet så blir mange foreldre rasende for at besteforeldre velger fritid, syden eller andre ting slik at foreldre blir forhindret i å få "barnefri". Veldig rart. Anonymkode: e4e1a...60b Det er ikke en gratis barnevakt som er å være bestemor, men den gode omsorgen i det å ha en eller flere voksenpersoner som har tid til barnet, og ønsker å tilbringe tid med barnet. Anonymkode: 3bae8...f90
AnonymBruker Skrevet 3. mars #10 Skrevet 3. mars Mine foreldre stiller mye opp for mine søstre, men ikke så mye for oss. Vi vil ikke gi de en ekstra belastning siden søstrene mine tar så mye kapasitet av dem. Vi snakker barnevakt i ei uke om gangen flere ganger i året. Barnas farfar og kone stiller opp, de henter barna i barnehagen når vi ikke får kabalen til å gå opp, de er hjemme med syke barn som er for friske for å være hjemme, men ikke helt 100 % friske nok for barnehagen - de dagene vi ikke har mer å gå på av fridager (selvstendig næringsdrivende begge to). De kjører eldste på trening om vi har behov for det og generelt stiller de alltid opp når kabalen ikke går opp. De er en helt fantastisk ressurs! Anonymkode: 07449...582
AnonymBruker Skrevet 3. mars #11 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns du forventer for mye når du vil ha besteforeldre med til tannlege!! Anonymkode: 55e5a...8ba Det er jo akkurat sånne små ting besteforeldre er perfekte til! ❤️ Anonymkode: 07449...582
AnonymBruker Skrevet 3. mars #12 Skrevet 3. mars Jeg tenker vi alle idealister besteforeldre og dens betydning... har barna fungerende foreldre er tilstedeværende besteforeldre bare noe som er kjekt å ha. Det finnes barn som ikke har besteforeldre og både barn og foreldre klarer seg helt fint. Jeg føler også at nåværende besteforeldre generasjon 55-70 ble eldre tidligere enn våres. Ja, de reiser, og pusser opp og alt. Men ærlig talt, mange damer i 80+ virker mer oppegående enn dem.. Anonymkode: 44dbe...513
AnonymBruker Skrevet 3. mars #13 Skrevet 3. mars Jeg er mann i tyveårene og besøker mine besteforeldre hver søndag. Det har jeg gjort i mange år og vi har alltid vært gode venner. De er i midten av 70-årene, ungdommelige til sinns og i væremåte, så aldersforskjellen merkes ikke så veldig, men jeg er også en litt voksen type for alderen. Jeg har alltid vært mye hos dem i oppveksten og har flyttet inn i huset de bodde i før, som er ca 5 min kjøretid unna der de bor nå. Anonymkode: bf217...e26 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #14 Skrevet 3. mars Jeg bodde 12 mil unna min mormor og morfar og hadde et nært og godt forhold til dem helt frem til de døde da jeg var i 20- og 30-åra. Tenker på dem hver dag og savner dem ❤️ Har nå fått egen familie og er midt i 30-åra. Min fars foreldre følte jeg ikke at jeg kjente på et vis, selv om vi bodde på samme sted. I mitt tilfelle handlet det om kjemi, aktiv deltagelse i mitt liv og interesser, personlighet, og da at de var veldig moderne og liberale for den generasjonen. Anonymkode: 40396...c45
AnonymBruker Skrevet 3. mars #15 Skrevet 3. mars Vi flyttet til sør og hadde ergo foreldre i nord. Barna, som er voksen (20 +) har hatt et nært forhold til dem. De var der i ferier. Barn sm reiser alene, fra ung alder. Men JEG har ikke fått noe hjelp ellers i hverdagen. De har vært besteforeldre, ikke noen som hentet i barnehagen. Jeg tenker vel å bli slik selv. Jeg har tenkt å ha en gid relasjon. Men det kan jeg fint ha uten å hjelpe foreldre i hverdagen. Det må de greie selv. Anonymkode: 83ef8...b4b
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://www.dagbladet.no/livet/kom-dere-hjem/82754052?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1poabg3P-pR8Sz9iz-1x5MpizPChIs2hr65AFa4JomtxaraLLwHzhTuFY_aem_xaou7WQHPEdJ8BQR0ZwG5w Dagbladet skriver så fint i dag om besteforeldre som reiser til syden, og ikke stiller opp som besteforeldre. Og kommentarfeltet raser av fornærmede besteforeldre. jeg ønsker med dette å høre hvordan forhold dere andre her har til besteforeldre? Mine barn er snart voksne, og velger selv hvor de skal og hvem de skal ringe. Jeg ser jo hvem de velger❤️ Jo, de som har vært tilgjengelig for dem selv i barndommen. Mormor og morfar stiller her opp når det er ønskelig, og har gjort det hele veien. Det blir gjengjeldt nå når barna er større; de hjelper mormor og morfar med alt fra gressklipping, butikkturer. Barna ringer til mormor og morfar for å skryte av sine karakterer og ellers oppdatere dem om hverdagen sin, som er hyggelig for to eldre mennesker som ikke kommer seg så mye ut. De har tett kontakt, og setter pris på hverandre. Farfar og farmor derimot… har sjelden ønsket å stille opp, sjelden bare kommet innom, sjelden invitert på middag, aldri tilbudt å være med til tannlege ol. Farfar og farmor oppholder seg i sydligere strøk i nesten 6 mnd av året, og barna glemmer dem litt. Det er sjelden barna og farmor/farfar snakker sammen uten at det er noe spesielt. jeg vet ivertfall hvilken type bestemor jeg vil være❤️ Anonymkode: 3bae8...f90 En side er død, og en side tenker kun på seg selv. De har all verdens tid, men bruker den kun på seg selv. Aldri middagsinvitasjoner, ikke jul, aldri pass, kino/lekeland/lekeplass/tur osv som jeg ser mange andre får være med på med besteforeldrene sine. Andre blir hentet i bhg/skole. Andre får være med på ferie og hytteturer! Men de kan jammen meg bare vente til de blir gamle og sitte der alene, de har selv lagt opp til det! Anonymkode: 772a4...d3a
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En side er død, og en side tenker kun på seg selv. De har all verdens tid, men bruker den kun på seg selv. Aldri middagsinvitasjoner, ikke jul, aldri pass, kino/lekeland/lekeplass/tur osv som jeg ser mange andre får være med på med besteforeldrene sine. Andre blir hentet i bhg/skole. Andre får være med på ferie og hytteturer! Men de kan jammen meg bare vente til de blir gamle og sitte der alene, de har selv lagt opp til det! Anonymkode: 772a4...d3a De vil gjerne ha hjelp til all mulig oppussing og annet. Men hjelper aldri igjen. Når jeg skulle føde var det umulig å få pass til den andre. Kunne jo være de skulle på hytten når jeg skulle føde. Asså... Anonymkode: 772a4...d3a
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars Synes bare det høres fint ut at farmor og farfar har funnet seg noe som gleder dem på sine eldre dager. Jeg ville heller ønsket for mine at de hadde sine ting og innhold i sitt liv, enn å bruke sine eldre dager på å følge barnebarn til tannlegen. Ellers er relasjonen vel så mye opp til dere som foreldre, og hva dere oppfordrer til. Du beskriver et forhold som er nært basert på tjenester og hjelp, om ikke "får man ikke noe tilbake". jeg har et sett besteforeldre som har stilt opp mye praktisk. Og ett sett som på grunn av avstand og alder ikke har gjort det. Jeg er like nærme begge, da jeg aldri ble oppfordret til å "gi det jeg får", men til å ha god kontakt fordi det er nær slekt, i seg selv. Anonymkode: b295b...213 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke en gratis barnevakt som er å være bestemor, men den gode omsorgen i det å ha en eller flere voksenpersoner som har tid til barnet, og ønsker å tilbringe tid med barnet. Anonymkode: 3bae8...f90 Besteforeldre før var i større grad hjemmeværende med barn og barnebarn ikke nødvendigvis av lyst og indre motivasjon men fordi det var forventet av de, vi har ikke de samme forventningene nå (verken at kvinner skal være hjemmeværende med små barn og være husmødre livet ut, eller at besteforeldre skal passe barnebarn eller at foreldrene våre skal bo hos sine voksne barn i alderdommen). Samfunnet har utviklet seg, og en må ta med seg alle aspekter med denne utviklingen. Noe gagner deg, noe gagner noen andre. I dag kan en virkelig ikke forvente at etter et langt yrkesaktiv liv og småbarnsperioden at besteforeldre skal stille opp på smått og stort hele tiden. Det er opp til besteforeldre å bestemme og ikke noe foreldre skal ta for gitt at skal være på foreldrenes premisser. For det er blitt nærmest et krav fra foreldre (ja foreldre, det er ikke et barn som skrev innleget #16 og 17 over meg, og med akkurat den rette innstillingen jeg nevnte i det første innlegget mitt.) Dette er det samme som går igjen med at foreldre ofte forventer/krever at tanter og onkler (gjerne de uten barn) skal være i ekstase og ha overnattinger og et barnesikkret hus, masse leker osv. Ja en har valgt å få barn når en er besteforeldre, med det sagt har en ikke valgt å være småbarnsmor/far hele livet igjennom. En har ikke valgt å aldri ha fritid. På et tidspunkt bør foreldregenerasjonen også bli voksen og ikke forvente/ kreve og kalle andre egoistiske fordi andre mennesker ikke har ansvar for små barn. De har tatt vare på deg, de har ofret sin tid, sin omsorg, energi, kjærlighet, bekymring, utmattelse osv på deg også kaller du dine egne foreldre for egoistiske, fortjener å dø aleine, kommer aldri til å besøke de osv fordi de bruker tid i syden og ikke tar med barnebarn til tannlegen (Jeg snakket ikke nødvendigvis om deg nå ts men mer generelt i slike tråder) Hvem er egentlig den egoistiske da? Jeg tror generasjoner kommer lengst om en unner hverandre gode opplevelser. En kan fint være "verdens beste besteforeldre" selv med stor geografisk avstand, selv om en ikke følger noen til tannlegen eller drar med noen til lekeland (stakkars besteforeldre tenker jeg da, men noen liker det kanskje, men ta virkelig ikke det for gitt, de fleste foreldre liker ikke engang lekeland, hvorfor skulle besteforeldre like det noe mer?) Anonymkode: e4e1a...60b 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Besteforeldre før var i større grad hjemmeværende med barn og barnebarn ikke nødvendigvis av lyst og indre motivasjon men fordi det var forventet av de, vi har ikke de samme forventningene nå (verken at kvinner skal være hjemmeværende med små barn og være husmødre livet ut, eller at besteforeldre skal passe barnebarn eller at foreldrene våre skal bo hos sine voksne barn i alderdommen). Samfunnet har utviklet seg, og en må ta med seg alle aspekter med denne utviklingen. Noe gagner deg, noe gagner noen andre. I dag kan en virkelig ikke forvente at etter et langt yrkesaktiv liv og småbarnsperioden at besteforeldre skal stille opp på smått og stort hele tiden. Det er opp til besteforeldre å bestemme og ikke noe foreldre skal ta for gitt at skal være på foreldrenes premisser. For det er blitt nærmest et krav fra foreldre (ja foreldre, det er ikke et barn som skrev innleget #16 og 17 over meg, og med akkurat den rette innstillingen jeg nevnte i det første innlegget mitt.) Dette er det samme som går igjen med at foreldre ofte forventer/krever at tanter og onkler (gjerne de uten barn) skal være i ekstase og ha overnattinger og et barnesikkret hus, masse leker osv. Ja en har valgt å få barn når en er besteforeldre, med det sagt har en ikke valgt å være småbarnsmor/far hele livet igjennom. En har ikke valgt å aldri ha fritid. På et tidspunkt bør foreldregenerasjonen også bli voksen og ikke forvente/ kreve og kalle andre egoistiske fordi andre mennesker ikke har ansvar for små barn. De har tatt vare på deg, de har ofret sin tid, sin omsorg, energi, kjærlighet, bekymring, utmattelse osv på deg også kaller du dine egne foreldre for egoistiske, fortjener å dø aleine, kommer aldri til å besøke de osv fordi de bruker tid i syden og ikke tar med barnebarn til tannlegen (Jeg snakket ikke nødvendigvis om deg nå ts men mer generelt i slike tråder) Hvem er egentlig den egoistiske da? Jeg tror generasjoner kommer lengst om en unner hverandre gode opplevelser. En kan fint være "verdens beste besteforeldre" selv med stor geografisk avstand, selv om en ikke følger noen til tannlegen eller drar med noen til lekeland (stakkars besteforeldre tenker jeg da, men noen liker det kanskje, men ta virkelig ikke det for gitt, de fleste foreldre liker ikke engang lekeland, hvorfor skulle besteforeldre like det noe mer?) Anonymkode: e4e1a...60b Jeg er så enig i dette. Jeg lurer på hvordan personer som TS behandler venninnene sine? Droppes vennskapet om det ikke er jevnlig utveksling av tjenester? Gode relasjoner er noe vi har fordi vi liker å ha mennesker rundt oss. Innimellom hjelper vi hverandre litt, ja. Men det er på ingen måte et regnskap. Om jeg skaffer katt, så har jeg ansvar for å finne løsninger i ferie. Ikke bli sur på min venninne som ikke prioriterer å bruke en time av sin tid på å se til min katt hver dag. På samme måte som det er mitt ansvar å følge mitt barn til tannlege. Selvfølgelig greit og hyggelig om mormor ønsker og finner glede i å følge, men å snu seg rundt og peke på at farmor ikke følger til tannlegen, og at barna derfor ikke har kontakt med dem, det vitner om et utrolig barnslig holdning til relasjoner. Som nå dessverre er overført til barna. Anonymkode: b295b...213 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå