Gå til innhold

Diesel bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det sånn at varebiler går på diesel og ikke bensin?

Anonymkode: c0887...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at varebiler går på diesel og ikke bensin?

Anonymkode: c0887...ae9

Varebiler går idag på elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Varebiler går idag på elektrisitet.

Stemmer, det gjør også alle fly og romskip. Det er fakta.

Anonymkode: ae6e6...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at varebiler går på diesel og ikke bensin?

Anonymkode: c0887...ae9

Flere årsaker

Mer av energien går til å drive frem bilen. Mer effektiv enn bensin

Høyere dreiemoment. Kan laste mer

lengre levetid. Dieselmotorer går mye lengre enn bensin

Lavere kostnader

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at varebiler går på diesel og ikke bensin?

Anonymkode: c0887...ae9

Bil med dieselmotor lavere CO2 avgift, gjør gjerne produsenten tilbyr bare diesel som alternativ. (Frem til elektriske utgaver kommer nå siste årene.)

Ved bruk, energiinnhold er litt høyere og drivstofforbruket er litt lavere. Samtidig som diesel har historisk sett vært priset lavere enn bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det handler om to ting, i hovedsak.

Dieselmotorenes egenskaper som litt seige og sterke på ulike turtall fungerer godt på tunge biler.
Dieselmotorer er billigere i drift og mer drivstofføkonomiske enn bensinmotorer, noe som betyr mer jo større motorene er og jo mer energi som kreves.

Det finnes, så vidt jeg vet, ikke en eneste lastebil elle traktor, eller hjullaster eller gravemaskin av en viss størrelse med bensinmotor.

Det finnes etterhvert en del varebiler, og også busser og lastebiler, som er elektriske, og det fungerer godt på kjøretøy som går i nærmiljøet og ikke skal så langt. Kjøretøy som skal kjøre langt og som må kunne kjøre hele dagen med tungt lass, har fortsatt dieselmotorer fordi store batteripakker ville ta for lang tid å lade, og de ville veie så mye at det ville redusere kjøretøyenes lastekapasitet betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at varebiler går på diesel og ikke bensin?

Anonymkode: c0887...ae9

Bedre moment, rimeligerw driftskostnader og lengre levetid på motoren. Men diesel partikkelfilteret har ødelagt mye for større rep kostnader. 

Flere og flere varebiler går nå også på batteri. 

Ulempen er kortere kjørelengde og mindre nyttelast. Derfor egner de seg kun som bybiler. 

Det ventes at batterivekten blir mindre i nær fremtid så da blir det mer aktuelt å gå for el. 

Anonymkode: 8f771...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Stemmer, det gjør også alle fly og romskip. Det er fakta.

Anonymkode: ae6e6...1cc

Andelen elektriske varebiler er mye lavere enn jeg trodde, så her gikk jeg litt hardt ut. My bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...