Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Min ene fortann er hvit og fin oppover mot roten, men plutselig i dag ser jeg at den nedre delen ser "rar" ut i lys! Den har blitt gråaktig og "tynn", bare sånn plutselig liksom. Spiste blåbærsyltetøy tidligere i dag men da skulle de andre tennene ha blitt like grå vel?! Hva skjer?
Gjest lumina Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 det kan være rota som er død.. det skjedde på meg, den ble gråblå-aktig .. måtte rotfylle! Ta en tur til tannlegen du
Karro Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Jeg fikk hull i en av fortennene, da ble den gråaktig/nesten gjennomsiktig... Uansett er det nok lurt å ta en tur til tannlegen..
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Høres ut som det kan være en syreskade. Normalt vil en tann slites jevnt nedenfra, men om en har syreskade vil tennene "slites" bakfra. Da merker en det først nederst der tannen er tynnest. Er rota død, vil den grå/blå fargen komme ovenfra, ikke nednfra. Følg anbefalingen til de andre, og ta en tur til tannlegen, da vil du få det konstantert.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Hjelp... Men si meg, hvis dette er en syreskade: hva kan gjøres da? Jeg har jo ellers ganske sterke og fine tenner, det har alltid tannlegen sagt til meg.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Hva kan gjøres med syreskaden på tannen og hvor mye koster slikt?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Den eneste permanente løsningen om skaden er stor, vil være krone,men det høres ikke ut som om det har gått så langt på deg. Først og fremst ville jeg tatt kontakt med tannlegen for å se om det er syreskade. Så er det greit å finne ut hva som forårsaker tæringen (brus, medisiner, magesyre,osv), og lære litt om forebygging. Her finner du litt om det. http://www.helsenytt.no/artikler/erosjon.htm Om du oppsøker tannlegen nå, så vil det ikke koste deg mer enn en vanlig undersøkelse (og evt behandling hvis du trenger det *grøss*). Venter du til det blir verre, så kan det fort bli dyrt. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Jeg kan det meste om forebyggingen...juice, brus og alt det der, har faktisk brukt en del sugerør (og likevel?!) Hvis syreskaden ikke har nådd "så langt" ennå, slik at jeg ikke behøver krone, hva i all verden er alternativet da? Det er jo en skade der på halve tannen (plutselig over natten!) og det er tynt nederst på den og det er ikke akkurat pent. Hva kan tannlegen gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Glemte å spørre: kan jeg vente i ca. en måned før jeg kommer til tannlege (har ikke sjanse før!) Please, håper noen svarer på hva tannlegen kan gjøre med slikt..
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Det er nok ingen problemer med å vente en måned, så fort tror jeg ikke den eventuelle skaden forverrer seg, hvis det er syreskade vel og merke. Hos meg reparerte ikke tannlegen skaden, men han la på en "plastfylling" på baksiden av de skadede fortennene, og en slags "lakk" oppå for å beskytte tennene som var angrepet. (dette er mange år siden, så de har sikkert andre behandlingsmetoder nå) Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, for jeg VET rett og slett ikke hva de gjør i dag!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Det er nok ingen problemer med å vente en måned, så fort tror jeg ikke den eventuelle skaden forverrer seg, hvis det er syreskade vel og merke. Hos meg reparerte ikke tannlegen skaden, men han la på en "plastfylling" på baksiden av de skadede fortennene, og en slags "lakk" oppå for å beskytte tennene som var angrepet. (dette er mange år siden, så de har sikkert andre behandlingsmetoder nå) Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, for jeg VET rett og slett ikke hva de gjør i dag! ← Jo, men dette svaret hjalp enormt mye, takk skal du (og dere) ha! Fikk litt panikk her...plutselig er halve tannen tynn, rar og litt "misfarget" og jeg tror nok at det kan være en syreskade. Jeg skal komme meg til tannlege så snart jeg kan og hvis det er mulig å lakke foran og legge en fylling eller et eller annet bak tannen så blir jeg overglad! Bare det ser pent ut og tannen er beskyttet skal jeg nok klare å leve med dette..
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 En ting til: Når det gjelder syreskader på tenner (især fortenner), så er jo juice og brus opplagte syndeprodukter. Men hva med mat og Fun light saft, blir det syreskader av det også, eller er det kun juice/brus (cola, pepsi, eplejuice, appelsinjuice, osv.) ? Hjelper Fluorskylling mot syreskader, eller kun bare mot hull?
Mysti Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Jeg tror jeg heller litt mot den som nevnte noe om død tann jeg... Det skjedde meg, og da var det bare å rotfylle. Vær obs på at dersom den er død så kan den løsne hvis du ikke får gjort noe med den. Jøss, så grei jeg følte meg nå... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 En ting til: Når det gjelder syreskader på tenner (især fortenner), så er jo juice og brus opplagte syndeprodukter. Men hva med mat og Fun light saft, blir det syreskader av det også, eller er det kun juice/brus (cola, pepsi, eplejuice, appelsinjuice, osv.) ? Hjelper Fluorskylling mot syreskader, eller kun bare mot hull? ← Alt som har "surt" innhold kan gi syreskader. Jo surere, jo fortere kommer skaden. Juice, brus, oppkast (bulimi), reflux (magesyre), er storsynderne her, de som gir de største skadene fortest. Men også saft, sukker, lite spyttproduksjon og noen medisiner tærer på emaljen, menn i noe mindre grad. Fluor styrker emaljen, og vil derfor hjelpe til med å forebygge erosjon p.g.a syreskade. Dessuten blir det anbefalt å ikke pusse tennene den første halvtimen etter oppkast, brus/juicedrikking. Da er emaljen såpass myk at det vil forverre skaden ved å pusse da.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Jeg tror jeg heller litt mot den som nevnte noe om død tann jeg... Det skjedde meg, og da var det bare å rotfylle. Vær obs på at dersom den er død så kan den løsne hvis du ikke får gjort noe med den. Jøss, så grei jeg følte meg nå... Lykke til! ← Hvorfor tror du det? "Skaden" hos meg er ikke nærme roten oppe ved tannkjøttet, den er lengre ned mot ytre halvdel "nederst" på tannen der bittet er. Skaden består i at tannen der ser tynn ut..som en slags slitasje, kanskje forårsaket av en syreskade. Ren syreskade er det nok ikke (?) fordi syreskade som regel ikke rammer bare 1 tann, da pleier minst en tann til å være rammet også. Jeg ser ingen hensikt med å fjerne en frisk rot - gjør du?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Noen som vet hvor mye det ca. koster å få satt på hvit plast bak på den ene fortannen, samt få på et eller annet slags beskyttende belegg foran på den? Så pris? (Regner med at det er hva tannleger kan gjøre i slike tilfeller, påføre plast eller porselen - porselen er ganske dyrt)
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 Jeg tror også at tannen er død. Lurer på om de tannlegene jeg jobbet hos tok i overkant av 500 kroner pr flate... Men så husker jeg ikke hvordan det blir på en fortann da... På en "vanlig tann" mener jeg å huske at vi har fem "flater", i midten og de fire sidene. Vil anta du må rotfylle (2-3000 kroner tror jeg) og så fikse på tannen, personlig ville jeg valgt en krone trolig, da snakker vi noen tusen for den også
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 På hvilket grunnlag / hvorfor tror du at tannen er død?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #19 Skrevet 10. mars 2006 På hvilket grunnlag / hvorfor tror du at tannen er død? ← Fordi jeg er utdannet tannhelsesekretær, og fordi det bare er den tannen som er skadet dersom jeg forstår deg riktig. Jeg TROR altså at det er saken, men jeg har ikke sett tannen
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #20 Skrevet 10. mars 2006 Fordi jeg er utdannet tannhelsesekretær, og fordi det bare er den tannen som er skadet dersom jeg forstår deg riktig. Jeg TROR altså at det er saken, men jeg har ikke sett tannen ← Ok, takker for svar. Men si meg, du som har litt erfaring med dette, det kan vel også være et tilfelle der det kan settes på en porselensfasade? Isåfall, settes den på foran på fortannen eller bak? Er en porselensfasade noe som kan påføres der og da eller må man bestille, vente og styre masse?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå