Gå til innhold

Syk for andre gang på ca 2 uker!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca to uker siden ble jeg skikkelig dårlig over flere dager: feber, hodeverk, vondt i kroppen, kvalme, oppkast og dårlig mage. 

For et pr dager siden ble jeg forferdelig trøtt og sliten, igår merket jeg antydning til feber, og våknet idag opp med høy feber, forkjølelse og vond hals, og jeg begynte å kaste opp.

Er det flere som har blitt syk med så kort mellomrom før? Jeg jobber i et yrke med mye smitte i omløp og tett på, men har aldri opplevd å bli skikkelig syk flere ganger på så kort tid! 

Jeg er så lei av å være syk (ja, det kunne vært verre, og jeg har en kronisk sykdom i tillegg som jeg plages mye av, men som ikke gir lavere immunforsvar), og jeg gruer meg til å ringe sjefen for å si at jeg er syk igjen. Jeg er redd for at noen skal tro jeg lyver, så det er ubehagelig i seg selv. 

Det kan nevnes at jeg i to omganger har prøve å starte på mysimba, men har gått på det tidligere, og det går jo mye sykdom på jobb for tiden. 

Anonymkode: fca42...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Samme her. Jobber i helsesektoren. Først fikk jeg en forkjølelse som satt i godt over en uke og så par uker etterpå fikk jeg diaré. Men det gikk nå over heldigvis. Om det ikke gjør det for deg får man kontakte fastlegen.  Fikk heldigvis ikke feber med forkjølelsen men var skikkelig slapp likevel noen dager i forløpet. Butikken var det eneste jeg orket av utflukter.  

Endret av William_S
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Immunforsvaret er akutt svekket i flere uker etter en infeksjon, og bruker i snitt to år på å bygge seg opp igjen til normaltfungerende. Dette er noe de fleste vet, og enhver lege vil informere deg om dersom du plages med tilbakevendende sykdom eller senvirkninger av sykdom.

Så svaret er ja, det er normalt å bli syk av å være syk. 

Men dersom du omgåes mye smitte så er det å ha god hygiene som oftest mye av løsningen. Har du gått gjennom egne hyginerutiner i det siste? Bytter du tøy etter arbeidets slutt? Har du egne «inneklær» til hjemmet? Har alle i husstanden egne håndklær og er tannbørster plassert i egne beholdere? Passer du på å aldri berøre eget ansikt med annet enn nyvaskede hender? (Og om du må det fordi du snørrer e.l. så bærer du med deg og anvender desinfeksjon)

Anonymkode: 64f09...9ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Immunforsvaret er akutt svekket i flere uker etter en infeksjon, og bruker i snitt to år på å bygge seg opp igjen til normaltfungerende. Dette er noe de fleste vet, og enhver lege vil informere deg om dersom du plages med tilbakevendende sykdom eller senvirkninger av sykdom.

Så svaret er ja, det er normalt å bli syk av å være syk. 

Men dersom du omgåes mye smitte så er det å ha god hygiene som oftest mye av løsningen. Har du gått gjennom egne hyginerutiner i det siste? Bytter du tøy etter arbeidets slutt? Har du egne «inneklær» til hjemmet? Har alle i husstanden egne håndklær og er tannbørster plassert i egne beholdere? Passer du på å aldri berøre eget ansikt med annet enn nyvaskede hender? (Og om du må det fordi du snørrer e.l. så bærer du med deg og anvender desinfeksjon)

Anonymkode: 64f09...9ef

TS

Takk for svar, har aldri kontaktet lege på grunn av slik sykdom, og har heller aldri opplevd å bli så dårlig to ganger på så kort tid.

Jeg er over gjennomsnittet god på hygiene, og samboer synes jeg er noe hysterisk når det kommer til det, men jobber på småbarnsavdeling, hvor jeg er nødt til å ha andre veldig tett på meg, som ikke bryr seg om hygiene, hoster meg i ansiktet osv. Denne uka ble også et sykt barn levert i barnehagen etter bare en dag hjemme, hvor vi måtte sende dette barnet hjem etter noen timer da det slett ikke var friskt.. Så mistenker at det til slutt fikk meg til å bukke under igjen, etter å ha vasset i smitte i flere uker.

Anonymkode: fca42...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...