Gå til innhold

Å miste strikke/heklelysten...vondt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det går sånn i perioder. Har masse garn og ting jeg har lyst å lage, men kommer meg ikke til. Kan ikke forklare dette. Men når jeg først får ånden, er det såååå avslappende og gir en så god følelse. Lysten må bare komme av seg sjøl, tror jeg? Eller kommer den lettere hvis noen inspirerer? Føler meg nedstemt når jeg ikke finner gleden i hekling og strikking, og det er ikke bare å ta seg sammen. Flere som har det sånn? Kanskje vi kan inspirere hverandre? Kunne tenke meg å strikke noen påskeharer av Bystrikk, men mangler som sagt ånden. Trenger ikke moraliserende svar

Anonymkode: 48881...917

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det sånn og jeg tror det er normalt, så hvis jeg vil ha noe gjort så presser jeg meg i gang feks, men den dørstokkmila er ille. Men også har jeg flere helt forskjellige prosjekter så jeg kan bytte på ting. Ikke gjøre bare det samme hele tiden. 

Anonymkode: 424d6...1cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det går sånn i perioder. Har masse garn og ting jeg har lyst å lage, men kommer meg ikke til. Kan ikke forklare dette. Men når jeg først får ånden, er det såååå avslappende og gir en så god følelse. Lysten må bare komme av seg sjøl, tror jeg? Eller kommer den lettere hvis noen inspirerer? Føler meg nedstemt når jeg ikke finner gleden i hekling og strikking, og det er ikke bare å ta seg sammen. Flere som har det sånn? Kanskje vi kan inspirere hverandre? Kunne tenke meg å strikke noen påskeharer av Bystrikk, men mangler som sagt ånden. Trenger ikke moraliserende svar

Lar meg inspirere på pintrest. 

Anonymkode: 2adaf...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan ikke tvinge deg til noe du ikke orker. 
Man må være litt opplagt for å være kreativ.

Anonymkode: 1f76a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i perioder her også. Det er nok helt normalt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det opp i ned. Har strikket siden jeg var sju, men i både lange og korte perioder har jeg ikke strikket/heklet noe som helst. Det er helt greit. Det kommer tilbake 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 7.26):

Jepp jeg har det akkurat som deg nå, etter å ha strikket VM 2025 genseren fikk jeg bare nok, måtte ha noen måneders pause fra strikking, men jeg ser på strikkepodcaster, blir glad av å se andre strikke, men orker ikke strikke selv for tiden. Flere av podcasterne der som også synes den VM genseren var noe herk å strikke..så jeg er ikke alene om det. Blir små prosjekter når jeg begynner å strikke igjen... for ikke å drepe strikkelysten for godt...tror det kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også sånne perioder, men nå har jeg hatt en veldig lang periode der jeg bare ikke har orket å hverken strikke, hekle eller sy, Jeg har så mye garn og stoff og mange ideer, men lysten er ikke der :( 

Tror kanskje grunnen kan være at jeg de siste tre årene har slitt med helsa og det siste året har jeg hatt klippekort på sykehuset og hos fastlegen, så jeg har egentlig hatt mer enn nok med meg selv. Men håper lysten kommer tilbake snart :) 

Anonymkode: 18385...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det slik i perioder. Med meg er det en del helse, og også pga. det en del stress, tror jeg.

Har noen prosjekter nå jeg vil komme i gang med, har mye fint garn liggende, kjøpte også noe nylig som var veldig fint. Men har visst en enorm dørstokkmil jeg også for å komme igang.

Kanskje det også er en følelse av at det er så mye annet jeg burde ha gjort (som jeg ikke får gjort pga. helsa), at jeg føler jeg burde gjort det før jeg strikker, og så blir det ikke noe av noe.

Det er jo både kjekt og avstressende når jeg først kommer i gang.

Du er ikke alene, Ts ;)

Anonymkode: 0d0dd...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (35 minutter siden):

Jepp jeg har det akkurat som deg nå, etter å ha strikket VM 2025 genseren fikk jeg bare nok, måtte ha noen måneders pause fra strikking, men jeg ser på strikkepodcaster, blir glad av å se andre strikke, men orker ikke strikke selv for tiden. Flere av podcasterne der som også synes den VM genseren var noe herk å strikke..så jeg er ikke alene om det. Blir små prosjekter når jeg begynner å strikke igjen... for ikke å drepe strikkelysten for godt...tror det kan være lurt.

Tror vm genseren tok pusten av mange . Jeg prøvde ett par ganger. Ga opp og solgte prosjektene. 

Nå skal jeg kose meg med påske strikk ,  hårbånd og vinposer 🙂🐣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajakvinne12 skrev (På 2.3.2025 den 14.09):

Går i perioder her også. Det er nok helt normalt! 

Ja, samme her! Av og til går det månedsvis uten at jeg orker å røre pinnene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fugl fønix skrev (6 timer siden):

Takk for tips om podcaster, kanskje det kan inspirere. Har du noen konkrete tips? Imponerende å ha strikket VMgenseren, sikkert myyyye jobb :) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har det slik i perioder. Med meg er det en del helse, og også pga. det en del stress, tror jeg.

Har noen prosjekter nå jeg vil komme i gang med, har mye fint garn liggende, kjøpte også noe nylig som var veldig fint. Men har visst en enorm dørstokkmil jeg også for å komme igang.

Kanskje det også er en følelse av at det er så mye annet jeg burde ha gjort (som jeg ikke får gjort pga. helsa), at jeg føler jeg burde gjort det før jeg strikker, og så blir det ikke noe av noe.

Det er jo både kjekt og avstressende når jeg først kommer i gang.

Du er ikke alene, Ts ;)

Anonymkode: 0d0dd...144

Takk for svar, og høre om andre som også har det sånn. Føler også på det at det er mye i hjemmet jeg burde ordnet først, før jeg setter meg ned med et strikk ... :) kommer liksom ikke rundt...ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
siesta skrev (6 timer siden):

Tror vm genseren tok pusten av mange . Jeg prøvde ett par ganger. Ga opp og solgte prosjektene. 

Nå skal jeg kose meg med påske strikk ,  hårbånd og vinposer 🙂🐣

Spennende, hvilke vinposer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips om podcaster, kanskje det kan inspirere. Har du noen konkrete tips? Imponerende å ha strikket VMgenseren, sikkert myyyye jobb :) ts

Hei 😊, jeg følger ganske mange strikkepodcaster både norske og utenlandske... for å gi deg konkrete tips; hvilke strikkepodcaster som er relevant for deg, trenger jeg å vite hva innen  strikking du liker best. Liker du for eksempel mønsterstrikk best, eller liker du strukturstrikk bedre? Noen podcastere viser frem mest strukturstrikketøy, andre viser fram mye mønsterstrikk. Så kan jeg gi deg liste på hvilke strikkepodcaster som du kanskje vil like. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble så lei strikking og hekling at jeg en dag bare kastet alt av garn og påbegynte prosjekter som bare gav meg dårlig samvittighet. Tok vare på oppskrifter og pinner da. Måtte finne på noe annet som gav meg sjelero. Nå fem år etter vurderer jeg å starte opp et prosjekt. Får se hva det blir til.

Anonymkode: e94d7...ed4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har det litt på samme måte, og det plager meg fordi jeg designer mønstre selv. Når lysten forsvinner blir det helt stopp i arbeidet med å få publisert mønsteret, og det er frustrerende. Jeg bruker ikke test-strikkere, så jeg må strikke alle genserne selv, i 5 størrelser... Får et oppsving i motivasjonen hver gang jeg drar til butikken for å ta ut nye farger, og de det viser seg at de funker skikkelig bra sammen😄👏. Men å fullføre kan være et ork!

Anonymkode: 106c5...44c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fugl fønix skrev (På 13.3.2025 den 17.28):

Hei 😊, jeg følger ganske mange strikkepodcaster både norske og utenlandske... for å gi deg konkrete tips; hvilke strikkepodcaster som er relevant for deg, trenger jeg å vite hva innen  strikking du liker best. Liker du for eksempel mønsterstrikk best, eller liker du strukturstrikk bedre? Noen podcastere viser frem mest strukturstrikketøy, andre viser fram mye mønsterstrikk. Så kan jeg gi deg liste på hvilke strikkepodcaster som du kanskje vil like. 😊

Ok,takk for svar :) Jeg liker nok bedre mønsterstrikk fremfor struktur. Liker hekling også. Lager gensere, interiørting til hjemmet som puter pledd, figurer, pynt, sitteunderlag o.l. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger må jeg bare tvinge meg til å starte istedet for å vente på lyst/motivasjon/inspirasjon. Så er det gjerne hyggelig når jeg kommer i gang :) 

Andre ganger må jeg ha noen veldig enkle prosjekter fordi større mer kompliserte blir for tiltak å klare å drive med hvis jeg er litt sliten. Jeg blir mindre kreativ når jeg er mer sliten så da trenger jeg noe med mer oppskrift og mindre rom for kreativitet (driver med litt forskjellige hobbier)

Anonymkode: dad65...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også kjempelei, og startet med diamond painting for å ha noe helt annet å variere med. Anbefales til tålmodige sjeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...