AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #1 Skrevet 1. mars 2025 om jeg ikke får medisinsk hjelp fra fastlege, ergo så er jeg 100% under kontroll av fastlege uten å få medisinsk hjelp fra andre leger? hvis man trenger hjelp straks. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 2e6a9...bf5
Gidavmeg Skrevet 1. mars 2025 #3 Skrevet 1. mars 2025 Trenger du hjelp straks er det legevakt. Livskrisehjelp eller sykehuset som skal hjelpe deg
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #4 Skrevet 1. mars 2025 Legevakt hvis det er akutt. Ellers må du reise til et sted som har privat lege. Anonymkode: d6ec6...6fe
Daisy-love Skrevet 1. mars 2025 #5 Skrevet 1. mars 2025 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har flere leger jeg forholder meg til, inkludert fastlegen. Ulike som har skrevet ut medisiner, og fulgt opp ulikt. Jeg personlig foretrekker at fastlegen skriver ut alle faste medisiner, så jeg slipper å tenke på det, men selvsagt flott om noen gir meg en resept på en antibiotikakur om det trengs. Det kan være vanskelig å få innpass i spesialisthelsetjenesten om fastlegen nekter å henvise deg. Da må du enten bytte fastlege eller gå privat, eller om det er mer akutt oppsøke legevakt eller akuttmottak, og de fører en videre. De siste to alternativene gjelder jo mer akutt da, men kan være en inngangsport. Mange leger er skeptiske til å skrive ut medisiner for lengre perioder for pasienter de ikke kjenner, særlig mer vanedannende medisiner, så du kan bli bedt om å oppsøke fastlegen for å fornye en resept. Er mange ulike scenarioer her. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #6 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): om jeg ikke får medisinsk hjelp fra fastlege, ergo så er jeg 100% under kontroll av fastlege uten å få medisinsk hjelp fra andre leger? hvis man trenger hjelp straks. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 2e6a9...bf5 Hvis jeg forstår deg rett så mener du at fastlegen din ikke henviser deg videre til spesialister eller lignende og at du dermed kun får legehjelp fra din fastlege, eller? Ved mer akutt behov så er det jo som de andre her skriver legevakt. Men dersom du føler at legen din ikke gir deg den hjelpen du trenger så ville jeg ha byttet lege. Et alternativ er også å gå privat, men jeg forstår godt at ikke alle har muligheten til det. Anonymkode: a6119...131 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #7 Skrevet 1. mars 2025 Du står fritt til å oppsøke privat lege eller legevakt når det måtte passe deg. Anonymkode: 9e08a...948
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #8 Skrevet 1. mars 2025 Her dro vi til privatklinikk da vi følte vi ikke fikk den hjelpen vi trengte for den aktuelle problemstillingen. Her oppsøker jeg gjerne privat igjen hvis det blir nødvendig. Anonymkode: e07a3...4c3
Grüner Skrevet 1. mars 2025 #9 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): om jeg ikke får medisinsk hjelp fra fastlege, ergo så er jeg 100% under kontroll av fastlege uten å få medisinsk hjelp fra andre leger? hvis man trenger hjelp straks. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 2e6a9...bf5 Veldig rar måte å formulere innlegget på, men trenger du hjelp straks, drar du jo på legevakten.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #10 Skrevet 1. mars 2025 Jeg bruker ikke fastlege egentlig, oppsøker andre leger privat. Synes det er for mye styr med fastlege og jeg får ikke helhetlig og god hjelp. Er ikke mye syk, men hvis det først er noe vil jeg ha god hjelp. Føler jeg må takke og bukke for hjelpen hos fastlegen. Anonymkode: 53259...073
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #11 Skrevet 1. mars 2025 Har slutta å bruke fastlegen. Jobben har avtale med privatlege. Bruker kun videokonsultasjon og privatlegen kan skrive ut alt jeg trenger av evt. medisiner og henvisninger. Anonymkode: 0f62f...f8e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #12 Skrevet 1. mars 2025 Hva mener du med om fastlegen har 100% kontroll på meg? Anonymkode: 71ab0...525 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #13 Skrevet 1. mars 2025 Du er jo fri til å gå privat om du har PENGER til det, eller så er det legevakt og sykehus som er mulighetene. Anonymkode: 8432c...44f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #14 Skrevet 1. mars 2025 Fastlegen er jo ikke diktator eller eneveldig. Men hvis man kun er hos fastlegen og ingen andre, så kan man jo kanskje si det, på et vis? Jeg bor sånn til at jeg kan oppsøke private om jeg ønsker, men det gjør jeg stort sett ikke. Unntaket er gynekolog. Anonymkode: 05cfc...d5b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #15 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): om jeg ikke får medisinsk hjelp fra fastlege, ergo så er jeg 100% under kontroll av fastlege uten å få medisinsk hjelp fra andre leger? hvis man trenger hjelp straks. Hva skal man gjøre? Anonymkode: 2e6a9...bf5 Hva mener du med dette? Trenger du akutt helsehjelp så har vi 113, der ringer du om du selv ikke klarer å komme deg til legevakten. Legevakt er åpen for akutt fysisk og psykisk helsehjelp 24/7. Anonymkode: f02de...044
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå