Gå til innhold

Gjødsling/ompotting av stueplanter


Gjest Ugrønn

Anbefalte innlegg

Gjest Ugrønn

Er det noen som har grønnere fingre enn meg her? Stueplantene mine dør....

Når gjødsler man? Hele året?

Og når kan man potte om plantene, hele året?

Thank you, thank you....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjødsle med jevne mellomrom hele året, men mindre om sommeren. Omplanting bør vel skje på våren tror jeg? :klø:

*rope på Bjørnsdatter eller Mimir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjødsle mer om sommeren, for da vokser plantene. Plante om på våren eller sommeren, også pga vekst. De første ukene etter ompotting trenger man ofte ikke gjødsle fordi jorda inneholder næring.

Jeg gjødsler sjelden om vinteren. Om sommeren har jeg gjødsel i vannet nesten ved hver vanning, men "ser an" plantene litt. Planter som ikke vokser fort og som ikke har tenkt å blomstre, trenger ikke like mye gjødsel som hurtigvoksende, blomstrende planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bør man trykke jorden litt ned? Planten blir jo ellers helt ustadig i toppen, og henger over til ene siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må trykke jorden rundt planten så den står støtt.

Nå fikk jeg inspirasjon, så nå går jeg for å potte om et par planter også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, når skal man gjødsle? Det kommer faktisk helt an på planta.

Som hovedregel gjødsler man hele året. Mer om sommeren, og mindre om vinteren.

Neste gang du kjøper ei plante gjør du lurt i å spørre deg for i butikken. De bør ha greie på hvor mye og hvor ofte du skal gjødsle, om du bør bruke spesialgjødsel eller ikke.

Hovedregler for gjødsling:

Hvordan?

Om du bruker flytende gjødsel blander du ut slik det står på flaska. Aldri sterkere, for det svir røttene.

Om du er av den typen som lett glemmer å gjødsle, eller som har lyst til å slippe å tenke på det, finnes det gjødselpinner og gjødselgranulat som du kan legge i jorda. Pinnene stikkes i jorda, mens granulatet graves ned under en liten cm jord. Begge variantene gir fra seg passelige mengder gjødsel over lang tid. Pinner: 2-3 mnd, granulat: opp til et år.

Bruk aldri gjødsel på knusktørre planter. Vann dem først, og ta ei runde til med gjødsel når jorda har trukket til seg litt vann. Gjødsel i helt tørr jord svir sannsynligvis røttene.

Hvor ofte?

Hvor ofte du skal gjødsle varierer fra plante til plante. Vet du hvilke planter du trenger hjelp med kan du gjerne legge inn plantenavnet, så skal jeg prøve å svare.

Hovedregelen er likevel grei:

Vår og høst: annenhver uke. Vinter: en gang i mnd. Sommer: hver uke.

Skal du plante om er rette tida nå.

Løft planta forsiktig ut av potta, og fjern døde røtter.

Ta en titt på jorda. Er den våt? Da vanner du kanskje for mye. Er den tørr og hard? da vanner du kanskje for lite.

Gå opp en pottestørrelse, og sørg for god drenering. Litt grus nederst er fint, og et stykke tynt stoff oppå der (nylonstrømpe f.eks) er supert.

Legg litt jord i bunnen av potta, sett planta oppi, og fyll på med jord. Trykk fast slik at planta står støtt, men ikke slik at jorda blir tett. Vann godt.

Etter ompotting skal du ikke gjørsle på minimum fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...