shab Skrevet 1. mars 2025 #21 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vet akkurat hvordan barnehage fungerer så du trenger ikke forklare det der for meg Anonymkode: 45078...216 "Det der"? Kanskje du kan forklare noe for meg da? Jeg regner med barnehagene du nevner er SA (Foreldreeid) eller ideelle barnehager? De store private barnehagekjedene tar nemlig en eventuell kjøkkenhjelp-ressurs vekk fra grunnbemanning. De dekker inn en ekstra ansatt på gruppa pga ekstraressurser til enkeltbarn (Ressursen brukes til enkeltbarn altså). F;eks på denne måten ser det for foreldre ut som at de er 3,5 ansatte på 18 barn over 3 år - når de uten kjøkkenhjelp skulle vært 4 stk i 100%.
Mim_madam Skrevet 2. mars 2025 #22 Skrevet 2. mars 2025 Stabile, gode ansatte trumfer glatt kokk og fine lokaler gitt... 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #23 Skrevet 2. mars 2025 Som de andre sier, den kommunale. Små grupper er kjempefint for de små. Og min erfaring er at det også blir mindre sykdom i små barnehager/små grupper. Anonymkode: b016c...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #24 Skrevet 2. mars 2025 shab skrev (10 timer siden): "Det der"? Kanskje du kan forklare noe for meg da? Jeg regner med barnehagene du nevner er SA (Foreldreeid) eller ideelle barnehager? De store private barnehagekjedene tar nemlig en eventuell kjøkkenhjelp-ressurs vekk fra grunnbemanning. De dekker inn en ekstra ansatt på gruppa pga ekstraressurser til enkeltbarn (Ressursen brukes til enkeltbarn altså). F;eks på denne måten ser det for foreldre ut som at de er 3,5 ansatte på 18 barn over 3 år - når de uten kjøkkenhjelp skulle vært 4 stk i 100%. Nei de er ikke foreldre eid Anonymkode: 45078...216
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #25 Skrevet 2. mars 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): For meg telte den gode stemningen og følelsen man fikk av å komme inn i den private barnehagen helt klart mest. Det var så tydelig at relasjonene mellom de ansatte og barna der var gode. Det var mye humor, smil og latter både blant barn og voksne. Dette! ❤️ Anonymkode: efec7...055
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #26 Skrevet 2. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 10.32): Her var det motsatt, en liten, privat barnehage med gamle, litt slitne lokaler, stort sett brødmat, små grupper og stabilt personale som fremstod som svært varme og oppriktig engasjerte i barna da vi var på besøk. Og en nybygget, stor kommunal barnehage, med flotte arealer, nye leker, egen gymsal, store barnegrupper og stort gjennomtrekk blant de ansatte. For meg telte den gode stemningen og følelsen man fikk av å komme inn i den private barnehagen helt klart mest. Det var så tydelig at relasjonene mellom de ansatte og barna der var gode. Det var mye humor, smil og latter både blant barn og voksne. Det kan de jo være selv om barnehagen er stor og fin og de har kokk også, men akkurat i vårt tilfelle fikk jeg mer inntrykk av at de løp rundt der og at de ansatte var slitne og stressede og lite opptatte av barna utover å "holde kontroll på dem". Og da veide hverken den flotte maten eller de nye lokalene særlig tungt for vår del, så vi valgte den nedslitte, trivelige barnehagen. Anonymkode: d1b8a...da1 Dette! For meg var det viktig å dra på besøk i barnehagen. Jeg skrev om min erfaring litt over. Vi stod mellom to, på papiret, like barnehager. Jeg var på besøk i begge, snakket med styrer i begge og fikk omvisning. Jeg ble overbevist av hvordan styrer snakket om barn og barnehagedrift, hvordan hun møtte barna og barna møtte henne( det var tydelig at de kjente hverandre) hvordan hun snakket med de ansatte, hvordan de ansatte snakket med meg og barnet mitt. Anonymkode: c772f...023 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #27 Skrevet 2. mars 2025 Hmm, jeg sto mellom litt like valg i fjor, og valgte den trygge og trauste og angrer. Det ble for lite utskiftning, mange ansatte har vært der i over 20-30 år, nærmer seg pensjonsalder og noen virker rett og slett litt mette... Litt utdaterte pedagogisk. Tenkte liten og små grupper er bra, men det ble litt for lite. Har søkt ny barnehage nå 😬 Anonymkode: 5f611...498
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #28 Skrevet 2. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som de andre sier, den kommunale. Små grupper er kjempefint for de små. Og min erfaring er at det også blir mindre sykdom i små barnehager/små grupper. Anonymkode: b016c...d5e Godt poeng, ser det med mitt barn vs venners barn i større barnehager at de er mer syke. Anonymkode: 1ff17...32a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #29 Skrevet 2. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 20.22): Vi står mellom å søke på to barnehager , en privat og en kommunal. De er i samme område , så lokasjonen har ikke så mye å si. Den private har fått nye eiere, og det har vært en del utskiftninger av folk, ellers har de egen kokk med kun hjemmelaget mat 4x i uka, flotte, romslige lokaler med mange grupperom å leke i innendørs. De har felles samling tvers over alle avdelinger (så ganske mange/alle barn samlet ), og flere avdelinger på 1-3 år spiser sammen. Den kommunale har stabilt personale, lavt sykefravær , for det meste brødmat, enkle, eldre lokaler, de har samling per gruppe(maks 12 barn) og spiser maks 6 og 6 barn sammen (deler gruppa i to). Så det er små grupper i forhold til den private . Hvilke ville dere valgt og hvorfor? Anonymkode: 650de...309 Høy turn-over er et stort rødt flagg. Jeg jobber tett med veiledning av barnehager og pedagogisk kvalitet, og ville på bakgrunn av det du skriver, 10 av 10 ganger valgt barnehagen med stabilt personale og lavt sykefravær. Har ikke noe med om den er privat eller kommunal å gjøre. Anonymkode: 02682...ec4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå