Gå til innhold

Hvorfor blir jeg aldri syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

de aller fleste rundt meg, kolleger, venner, familie ligger med influensa eller omgangssyken. Men jeg blir aldri syk, fikk heller ikke korona. Ikke har jeg tatt vaksine. Jobber på sykehjem. Er jo selvfølgelig glad for at jeg holder meg frisk. Syns bare det er så rart.

Anonymkode: aae31...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må være levende død🫢 De blir aldri syke. 

Anonymkode: f880b...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

de aller fleste rundt meg, kolleger, venner, familie ligger med influensa eller omgangssyken. Men jeg blir aldri syk, fikk heller ikke korona. Ikke har jeg tatt vaksine. Jobber på sykehjem. Er jo selvfølgelig glad for at jeg holder meg frisk. Syns bare det er så rart.

Var du mye syk som liten? Jeg har fra ca 10års alder nesten aldri vært syk. Det er max litt hangling. Og litt feber en kveld hvert  10 år. Men som liten var jeg mye syk

Anonymkode: 371e9...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må være levende død🫢 De blir aldri syke. 

Anonymkode: f880b...e66

ha, ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble aldri syk før jeg fikk barn

Anonymkode: f7902...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble aldri syk før jeg fikk barn

Anonymkode: f7902...2f8

Jeg har barn, to tenåringer. Ikke ofte de heller er syke, 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var du mye syk som liten? Jeg har fra ca 10års alder nesten aldri vært syk. Det er max litt hangling. Og litt feber en kveld hvert  10 år. Men som liten var jeg mye syk

Anonymkode: 371e9...3b8

Ikke mer enn normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er langt mellom hver gang jeg blir syk også, men når jeg først blir syk blir jeg til gjengjeld skikkelig dårlig :P bortsett fra covid - det merket jeg nesten ikke utenom den grusomme hodepinen når jeg til slutt fikk covid etter andre hadde hatt det både en og to runder liksom.. DEt eneste jeg vet er at jeg er god på hygiene og holder meg litt unna (Sånn ikke står for nær, ikke tar på osv) syke folk :D 

Anonymkode: f1b20...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er heller så og si aldri syk. Jobber med barn/ungdommer og er alenemor 100%  til tre selv. Vi er dermed i kontakt med smitte fra tre ulike skoler og en barnehage daglig. Barna mine er nesten aldri syke de heller. Jeg har vært hjemme to dager med sykt barn, og ingen på egne vegne de siste fem åra. Vi fikk korona i den perioden alle måtte testes ved mistanke, men testet egentlig bare pga litt sår hals. Ingen feber eller andre symptomer på noen av oss. Så syke vil jeg ikke si vi var. Det er veldig godt å slippe særlig mye sykdom, men jeg har tenkt på at det er litt rart at ingenting "biter på oss"😄

Anonymkode: 3d0d9...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir heller «aldri» syk, har ikke vært forkjøla på 5 år. Begge barna mine blir smittet av alt de kommer borti og er syke ofte, men jeg holder meg likevel frisk. For noen år siden ble jeg syk ca 75% av gangene de var syke, men så endret det seg. Aner ikke hvorfor. Vi er ikke mer forsiktige nå enn før, og de er like kosete som da de var mindre. 😛

Anonymkode: 65911...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi så og si ikke hatt omgangssyke eller vanlig forkjølelse.  Her fleipet legen ofte om at det sikkert kom av alle bakteriene vi gikk i pga dyr i fjøset og at vi drakk melk fra tanken i fjøset.

Anonymkode: 81e97...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du, altså hvor mange år har du f.eks. vært yrkesaktiv?

Du jobber på sykehjem, det var noe du trolig begynte med etter covid-pandemien? All den tid du ikke lot deg vaksinere mener jeg?

Siden du mangler en eller flere vaksiner så står en igjen med noen normale alternativer:

Noen mennesker har et sterkere immunforsvar enn andre, noe som igjen kan skyldes at en tidligere har vært mye syk og har opparbeidet en større grad av immunitet. Noen mennesker har faktisk genetiske mutasjoner som gjør dem mer motstandsdyktige mot f.eks. influensavirus. God (hånd)hygiene kan spille en rolle, samt liten eksponering mot andre mennesker selvsagt. Tarmfloraen kan ha en positiv innvirkning på spesielt omgangssyke osv.

Og så har vi ulike variasjoner av asymptomatiske infeksjoner og sykdomsforløp da: Du kan faktisk bli smittet og bære f.eks. virus uten å utvikle symptomer.

Til slutt kan du gjerne oppleve en kombinasjon av en eller flere av disse forholdene.

Men du skal aldri si aldri: ifølge folkehelseinstituttet rammes 38% av norske kvinner av kreft i løpet av livet, og risikoen øker med alderen.

Anonymkode: e0dba...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være genetikk også. Alt du rett og slett blir mindre syk enn andre fordi det er genetisk betinget.

Anonymkode: 15724...a15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samme her. Har ikke hatt en sykedag og væt borte fra jobb på mange år,

Har av og til vært litt forkjølet/snufsete, men ikke med feber, så kan fint gå på jobb (på kontor). Og hvis jeg har hodepine, tar jeg paracet så går det fint å jobbe.

Samme med barna mine, har to i barneskolen som synes det er så urettferdig at andre barn ofte er borte fra skolen pga sykdom. De ser for seg at syke folk slapper av foran TVen dagen lang,. Som "kompensasjon" for at de aldri er hjemme med sykdom, hender det jeg lar dem slippe å gå tilbake til skolen når de har vært hos tannlege el l midt på dagen. :) 

På jobben min er alle bortsett fra jeg borte pga sykdom, egen sykdom, barnas sykdom. Det er nesten uforståelig for meg, at det er så mye sykdom rundt omkring, en uke hjemme pga forkjølelse, så neste uke hjemme pga at barnet ble snufsete etc. 

Men jeg er heldig at det er slik, håper at helsa holder seg til jeg blir gammel.

Anonymkode: 78e8f...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...