Gå til innhold

Symptomer ingen finner ut hva er

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet dere ikke er leger, men kan jo hende noen har lignende erfaringer. Symptomene mine er:

- Slapp og sliten, tappet for energi
- Klarer ikke å gå ned i vekt uansett hva jeg gjør
- Svir i øynene

Har sjekket stoffskifte, de mener det ikke er noe feil der. Noen ideer hvor jeg kan starte? 

Anonymkode: 7bb6c...abd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dame, førti pluss? Overgangsalder?

Skrevet

Overgangsalderen.  Men leger vil jo ikke snakke om den. 

Anonymkode: a08aa...fc5

Skrevet

Jeg er 25... 

-ts 

Skrevet
Kålrota skrev (8 minutter siden):

Dame, førti pluss? Overgangsalder?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overgangsalderen.  Men leger vil jo ikke snakke om den. 

Anonymkode: a08aa...fc5

Det er faen ikke svar på ALT....

Leit ts, jeg håper noen kan finne ut av det for deg, er vondt og ekkelt å være syk og ikke vite noe. 

Anonymkode: eb5ef...e35

• Liker 4
Skrevet

Sjøgrens? 

Anonymkode: f8d9a...f47

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener på ingen måte at du ikke kan ha en fysisk sykdom, eller å neglisjere symptomene dine. 
men jeg hadde ganske like symptomer da jeg ble utbrent. Trodde lenge at det måtte være en fysisk grunn, å så ikke selv at jeg rett og slett hadde gått på veggen. 
Jeg klarte ikke å gå ned i vekt og følte jeg gjorde alt, i ettertid ser jeg at jeg faktisk var i mindre bevegelse, fordi jeg var så sliten at den daglige mosjonen ble veldig liten, og jeg endret også matinntaket i denne perioden. Dette skjedde ganske uvitende og u-merkbart for min del mens jeg var midt oppi det. 

Anonymkode: 37cb9...a7a

• Nyttig 3
Skrevet

Bytt jobb!

Anonymkode: d4e08...8d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener på ingen måte at du ikke kan ha en fysisk sykdom, eller å neglisjere symptomene dine. 
men jeg hadde ganske like symptomer da jeg ble utbrent. Trodde lenge at det måtte være en fysisk grunn, å så ikke selv at jeg rett og slett hadde gått på veggen. 
Jeg klarte ikke å gå ned i vekt og følte jeg gjorde alt, i ettertid ser jeg at jeg faktisk var i mindre bevegelse, fordi jeg var så sliten at den daglige mosjonen ble veldig liten, og jeg endret også matinntaket i denne perioden. Dette skjedde ganske uvitende og u-merkbart for min del mens jeg var midt oppi det. 

Hva ble løsningen din? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet dere ikke er leger, men kan jo hende noen har lignende erfaringer. Symptomene mine er:

- Slapp og sliten, tappet for energi
- Klarer ikke å gå ned i vekt uansett hva jeg gjør
- Svir i øynene

Har sjekket stoffskifte, de mener det ikke er noe feil der. Noen ideer hvor jeg kan starte? 

Hvordan ser de andre prøvene dine ut, vitaminer og mineraler, blodprosent, jern?
Hva er TSH, t3, t4 og fritt av disse på, samt anti-tpo?
Spør fordi det jo er her det er enklest å begynne. Selv om fastlegen ikke steiler på prøvene dine, kan det fint være mangler, stoffskifte og/eller hormonelt; stoffskifteproblemer bør faktisk defineres ut i fra symptomer selv om f.eks TSH kan ligge "i normalsjiktet". 
Men, hadde du vært svært hypothyroid f.eks så ville sannsynligvis andre symptomer også dukke opp, spesielt ting som kalde føtter og hender, vanskelig å regulere kroppsvarme generelt, tørr hud/hårbunn, leddsmerter osv.

Lett å tenke anemi (mangler) av det du skriver, men det kan jo være så mangt. Utbrenthet f.eks fører jo gjerne til at kortisolnivåene holder seg høye, og da er det vanskelig å gå ned i vekt, man er sliten og får liksom aldri nok energi uansett om man får sove lenge nok.

Anonymkode: 6e183...20a

Skrevet

Hva ble løsningen din? 

Jeg ble sykemeldt en periode, og måtte lage meg en strukturert plan for hver dag med ting som gjorde at jeg kom meg tilbake til meg selv igjen, ikke så mye innhold hver dag nødvendigvis, men typ. Opp klokken 09.00 frokost 09.30 gå tur 10.00 osv. denne planen måtte jeg lage rett å slett for å ikke ende opp med snudd døgnrytme, dager uten innhold og vansker med å komme tilbake til hverdagen når jeg ble "frisk" igjen. Måtte også ta en grundig gjennomgang av hva og hvem, jeg lot ta plass og energi i livet og aktivt kutte ut det som bare tok energi og aldri ga noe positivt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ville vært ganske relevant å vite hvor lenge du har vært plaget med dette og hva du har prøvd... 

Hvordan er kostholdet ditt? Trener du til tross for manglende energi? Sover du greit på natten? Sover du på dagtid? Har du jobb? Er det fysisk jobb? Stressende jobb? Hvordan har du det psykisk? Bruker du linser eller briller? Sitter du mye med pc? Har du varmepumpe? Har du kjæledyr?

Anonymkode: b4be3...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan ser de andre prøvene dine ut, vitaminer og mineraler, blodprosent, jern?
Hva er TSH, t3, t4 og fritt av disse på, samt anti-tpo?
Spør fordi det jo er her det er enklest å begynne. Selv om fastlegen ikke steiler på prøvene dine, kan det fint være mangler, stoffskifte og/eller hormonelt; stoffskifteproblemer bør faktisk defineres ut i fra symptomer selv om f.eks TSH kan ligge "i normalsjiktet". 
Men, hadde du vært svært hypothyroid f.eks så ville sannsynligvis andre symptomer også dukke opp, spesielt ting som kalde føtter og hender, vanskelig å regulere kroppsvarme generelt, tørr hud/hårbunn, leddsmerter osv.

Lett å tenke anemi (mangler) av det du skriver, men det kan jo være så mangt. Utbrenthet f.eks fører jo gjerne til at kortisolnivåene holder seg høye, og da er det vanskelig å gå ned i vekt, man er sliten og får liksom aldri nok energi uansett om man får sove lenge nok.

Anonymkode: 6e183...20a

Alt normalt. Ba spesielt om å sjekke alt det på grunn av symptomene. Kortisolnivåene mine var over normalt, og jeg kan kjenne at jeg er stressa hvis jeg kjenner godt etter- men har jo da vært sånn i fire år minst. Kortisol var også høyt da jeg tok blodprøver tilbake i september. Kan det virkelig være stress som gjør kroppen så dårlig? 

Skrevet

Stress påvirker kroppen, men du er veldig ung til å være utbrent. Har du tatt avføringsprøve, sjekket for cøliaki etc? 

Anonymkode: 0ea2f...1ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ville vært ganske relevant å vite hvor lenge du har vært plaget med dette og hva du har prøvd... 

Hvordan er kostholdet ditt? Trener du til tross for manglende energi? Sover du greit på natten? Sover du på dagtid? Har du jobb? Er det fysisk jobb? Stressende jobb? Hvordan har du det psykisk? Bruker du linser eller briller? Sitter du mye med pc? Har du varmepumpe? Har du kjæledyr?

Anonymkode: b4be3...05f

Jeg har prøvd lavkarbo, keto, animalsk kosthold, spise det jeg "alltid" har spist - bare mindre, kuttet ut melkeprodukter, kuttet ut gluten. På lavkarbo gikk jeg ned 1 kg, men det var antageligvis vannvekt. Jeg trener styrke fire ganger i uka, har hunder og går turer med de. Er i jobb, men det er ikke en krevende jobb og ikke fysisk. Mye skriving. Ikke linser eller briller. Har varmepumpe, den er ganske ny, hvordan er det relevant? 😅 Unnskyld hvis jeg stiller dumme spørsmål!

Skrevet

Ting trenger ikke nødvendigvis å ha en sammenheng heller. Har du noen spesiell hudpleierutine på kvelden? Etter jeg begynte med det har jeg fått sviende øyne, sannsynligvis fordi jeg får litt hudplekeprodukt i øynene mens jeg sover, så da må jeg passe på å bruke mindre av det.

Nå mener jeg absolutt ikke å bagatellisere problemene dine her altså, men noen ganger kan symptomer vi kjenner på ha såpass banale årsaker som man ikke nødvendigvis tenker over 😊

Anonymkode: 49b4d...94a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stress påvirker kroppen, men du er veldig ung til å være utbrent. Har du tatt avføringsprøve, sjekket for cøliaki etc? 

Anonymkode: 0ea2f...1ec

Jeg har også kompleks PTSD fra før, så jeg vet ikke helt, det kan være at nervesystemet har jobbet litt hardt. Har ikke noe problemer som tilsier cøliaki 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ting trenger ikke nødvendigvis å ha en sammenheng heller. Har du noen spesiell hudpleierutine på kvelden? Etter jeg begynte med det har jeg fått sviende øyne, sannsynligvis fordi jeg får litt hudplekeprodukt i øynene mens jeg sover, så da må jeg passe på å bruke mindre av det.

Nå mener jeg absolutt ikke å bagatellisere problemene dine her altså, men noen ganger kan symptomer vi kjenner på ha såpass banale årsaker som man ikke nødvendigvis tenker over 😊

Anonymkode: 49b4d...94a

Oi! Haha, nei, gjør hudpleie etter dusj om morgenen som regel, om kvelden er jeg for utmattet 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også kompleks PTSD fra før, så jeg vet ikke helt, det kan være at nervesystemet har jobbet litt hardt. Har ikke noe problemer som tilsier cøliaki 

Aha, der har du problemet. Dette er en utmattende tilstand. du bør sjekke om du bør ta ekstra b vitaminer, særlig b12. 

Anonymkode: 23ce2...91f

• Liker 2
Skrevet

Aha, der har du problemet. Dette er en utmattende tilstand. du bør sjekke om du bør ta ekstra b vitaminer, særlig b12. 

Anonymkode: 23ce2...91f

Ingen vitaminmangler! Sjekket meg to ganger 🫠 Men kortisol var som sagt høyt så ja, kanskje det er det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...