AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #41 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er en anbefaling, ikke en regel. Vesentlig forskjell. Anonymkode: ca405...a72 Ok, hadde alle fulgt anbefalingen, hadde moren trolig kunnet gå i den middagen. Overnatting innebærer kontakt på et nivå der potensiell smitte blir nærmest umulig å unngå for noen tenåringer. Jeg hadde styrt unna. Det er jo ikke verdt det hvis det går galt. Anonymkode: acec9...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #42 Skrevet 28. februar 2025 Anonym90059005 skrev (15 timer siden): Selv om det KAN være det, så er det fortsatt mer sannsynlig at det IKKE er omgangssyke når man kun kaster opp en gang. Og da er det hysterisk å avlyse et besøk av en 14-åring som har vært på skolen, to dager etterpå, samme hvor mye man vrir og vender på det. Jeg har ved flere anledninger kun kastet opp én gang ved noe som med 100% sikkerhet var omgangssyke. 1-2 ganger er vanlig for meg. Det samme for sønnen min. At mange underspiller dette fremfor å være ekstra forsiktige er hele årsaken til at der konstant går på rundgang. Reglene burde heller skjerpes og terpes. Kunne spart samfunnet enormt. Anonymkode: acec9...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #43 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, ved oppkast er det 48t karantene fra siste oppkast for å møte på skole/bhg! For en egoistisk og dårlig mor som sender sitt smittsomme barn på skolen og på overnatting slik at hun kan smitte medelever 😠! Omgangssyke er supersmittsomt og sprer seg som epidemier i skole og bhg, derfor har de i 48-timers regelen! Anonymkode: 05de9...d17 Nei, 48 timer gjelder ikke skolen, gjelder barnehage. Mange følger 48 timer også på skolen men det er i så fall imot FHI sin anbefaling. Store barn greier å vaske hender og ikke være tett oppi hverandre. Anonymkode: 64d28...606 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #44 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, ved oppkast er det 48t karantene fra siste oppkast for å møte på skole/bhg! For en egoistisk og dårlig mor som sender sitt smittsomme barn på skolen og på overnatting slik at hun kan smitte medelever 😠! Omgangssyke er supersmittsomt og sprer seg som epidemier i skole og bhg, derfor har de i 48-timers regelen! Anonymkode: 05de9...d17 Skolebarn har ikke 48-timers anbefalingen, det gjelder barnehagebarn. Anonymkode: 77433...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #45 Skrevet 28. februar 2025 Tenåringer kan kaste opp pga mensen. Mat (for mye, for lite, feil). Ungdomsskolen er ikke like smittefarlig som en barnehahe(!), og to 14-åringer på overnatting heller ikke. Dette er hysteri!! Og litt av ei tante du er. Anonymkode: 08249...f36 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #46 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tenåringer kan kaste opp pga mensen. Mat (for mye, for lite, feil). Ungdomsskolen er ikke like smittefarlig som en barnehahe(!), og to 14-åringer på overnatting heller ikke. Dette er hysteri!! Og litt av ei tante du er. Anonymkode: 08249...f36 Ja for en super mamma jeg er som faktisk velger å tenke på mitt barn og meg selv, er vi som må ta støyten hvis det blir smitte. kanskje min søster heller burde ha avlyst overnattingen så ikke det måtte stå på meg? Her er det jeg som blir satt i en kjip situasjon. Ha en strålende dag videre☺️☺️ Anonymkode: 7a078...59c 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #47 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, 48 timer gjelder ikke skolen, gjelder barnehage. Mange følger 48 timer også på skolen men det er i så fall imot FHI sin anbefaling. Store barn greier å vaske hender og ikke være tett oppi hverandre. Anonymkode: 64d28...606 Ja det er derfor det gjerne går fra barna til søsken og foreldre og besteforeldre osv osv.. 🙄 Det krever 12 partikler for å smitte noen og viruset kan overleve opptil 14 dager på alle harde overflater. Og nei, man blir ikke immun. Anonymkode: 8b9ba...f38
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #48 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.51): Ja det er derfor det gjerne går fra barna til søsken og foreldre og besteforeldre osv osv.. 🙄 Det krever 12 partikler for å smitte noen og viruset kan overleve opptil 14 dager på alle harde overflater. Og nei, man blir ikke immun. Anonymkode: 8b9ba...f38 Og vi har ikke smittekarantene i 14 dager etter en 14-åring har kastet opp. Anonymkode: 08249...f36 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #49 Skrevet 1. mars 2025 Litt sent å svare nå da men... 48-timers regel gjelder barnehagene. Noen skoler har innført dette, men det er ikke en universell regel. Vi har det ikke på barneskolen her, og neppe på ungdomsskolen. Datteren min spydde onsdag på skolen og fikk komme på fredag (jeg spurte naturligvis lærer). Ergo synes jeg det blir hysterisk å nekte overnatting. Ville jeg likt det? Nei, da jeg synes spying er grusomt og kvier meg for å bli smittet. Men jeg ville ikke sagt nei. Anonymkode: b99eb...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #50 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.51): Ja det er derfor det gjerne går fra barna til søsken og foreldre og besteforeldre osv osv.. 🙄 Det krever 12 partikler for å smitte noen og viruset kan overleve opptil 14 dager på alle harde overflater. Og nei, man blir ikke immun. Anonymkode: 8b9ba...f38 Ingen sier at det er helt smittefritt. FHI har vurdert smittefare opp mot ulempene det medfører å holde foreldre hjemme fra jobb i 48 timer. Anonymkode: b99eb...a7f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #51 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 19.22): Nei, ved oppkast er det 48t karantene fra siste oppkast for å møte på skole/bhg! For en egoistisk og dårlig mor som sender sitt smittsomme barn på skolen og på overnatting slik at hun kan smitte medelever 😠! Omgangssyke er supersmittsomt og sprer seg som epidemier i skole og bhg, derfor har de i 48-timers regelen! Anonymkode: 05de9...d17 Nei, det er en misforståelse. 48-timers regel gjelder barn i barnehage og personer som arbeider med mat. Jeg vil anta at helsepersonell som jobber med eldre og pasienter med nedsatt immunforsvar, har samme regel. Men skolebarn, lærere og ansatte i barnehager har ikke 48-timers regel. De kan gå på jobb/skole når de er symptomfri. Noen skoler har innført regel om 48 timer, men det er ikke en allmenn regel. Anonymkode: b99eb...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #52 Skrevet 1. mars 2025 Grunnen til at 48-timersregelen finnes i barnehager er jo fordi smårollingene ligger på gulvet og sutter og slikker på alt de finner, uten å vaske seg på hendene. Større barn, og spesielt tenåringer, vet jo at de skal vaske hender etter dobesøk og spesielt før de skal spise mat/putte fingrene i munnen, så smittefaren blir da langt mindre. Hadde ikke nølt et kvart sekund å være sammen med denne 14-åringen, men en ekstra påminner om håndvask kommer godt med likevel. Anonymkode: 70786...c6f 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #53 Skrevet 1. mars 2025 Selvfølgelig er det ikke greit! Noe dritt å få spysyken i hus. Dere kan risikere å bli syk i løpet av helgen eller neste uke. Kan ikke hun være alene hjemme hos seg selv da? Hun er jo 14år. Så får mor fra hjem tidlig fra jobbmiddag og droppe evt alkohol. Anonymkode: 59a68...653 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #54 Skrevet 1. mars 2025 Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: 8b9ba...f38
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #55 Skrevet 1. mars 2025 Jeg har til og med hatt omgangssyke UTEN og kaste opp…. Ekstremt kvalm, vondt i magen, urolighet i kroppen, fått det ut bakveien. Var smittet av familiemedlemmer så visste hva det var 100% sikkert. Samma det. Den 14 åringen greier seg vel en kveld alene Anonymkode: e6c6e...b85
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #56 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 12.14): Ja for en super mamma jeg er som faktisk velger å tenke på mitt barn og meg selv, er vi som må ta støyten hvis det blir smitte. kanskje min søster heller burde ha avlyst overnattingen så ikke det måtte stå på meg? Her er det jeg som blir satt i en kjip situasjon. Ha en strålende dag videre☺️☺️ Anonymkode: 7a078...59c Herregud. Anonymkode: 62df1...243 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2025 #57 Skrevet 2. mars 2025 Disse rundene med omgangssyke har vi aldri hatt, og kun hørt om blant barnehage- og småskolebarn. Hva slags familier, omgangskrets og skoler har dere der det jevnlig går omgangssyke på ungdomsskolen og mellom voksne? Hvis din datter på 14 selv kaster opp en onsdag, hva er oddsen for at det er omgangssyke og dere skal bli smittet av det? To dager etterpå, uten andre symptomer? Hvordan ser fraværsstatistikken deres ut i ungdomsskolen? Hvordan får dere legeattest på slikt i vgs? Dette er bare tull og hysteri. Jeg har to tenåringer, vi har hatt omgangssyke i hus to ganger på 15 år, vi tok forholdsregler og vi andre/det andre barnet ble ikke smittet. Jeg har hatt omgangssyke én gang (smittet av venninne med bhg-barn), de andre ble ikke smittet. 12 år siden. Anonymkode: 08249...f36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå