Gå til innhold

Frekke legesekretærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært en sur legesekretær på nesten alle legesentre jeg har vært på, og man skulle nesten tro det fulgte med stillingsinstruksen.

Jeg ble bitt av flått to steder på magen for noen somre siden, og oppsøkte legen min da utslettet vokste for hver dag.

Sekretæren ville se utslettet på magen, og bestemte at dette var en bagatell og ikke noe å bry legen med.

I dagene etter vokste utslettet og dekte til slutt halve magen, og da gikk jeg tilbake til den samme sure sekretæren som fortsatt bagatelliserte det. Da nektet jeg å gå før jeg hadde fått time, og jeg fikk time dagen etter og legen skrev ut høye doser antibiotika som jeg skulle gå på i flere uker.

En annen gang på et annet legesenter, var det en sekretær som bagatelliserte en føflekk jeg hadde som nesten over natten forandret utseende. Sekretæren ville se føflekken og sa det var en kvise , og ikke noe å bry legen med.

Legen kom tilfeldigvis forbi luken og hørte hva vi snakket om og ville se føflekken. Han ønsket å fjerne den med en gang og ba sekretæren avlyse timene han hadde resten av den dagen.

Sekretæren sa da til legen at "kvisen" jeg hadde ikke var alvorlig nok til at den måtte fjernes med en gang, og da ble legen irritert på sekretæren og spurte henne om det var hun eller han som var lege!

Damen snurpet igjen munnen og klistret på seg et smil!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde jeg ringt legekontoret og den jeg snakket med sa "Nå koker det her", så ville jeg umiddelbart tatt for gitt at det kanskje hadde oppstått en krisesituasjon eller noe, og avsluttet samtalen med å si at jeg kunne ringe tilbake senere, såfremt det ikke var noe som absolutt ikke kunne vente litt.

Anonymkode: 96dae...0eb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som opplever at legesekretærer er frekke og har byttet fastlege pga det? Jeg har en ok lege men blir møtt med så mye frekkhet og hån når jeg snakker med sekretær. Sitter her og er helt sjokkert over oppførselen til en sekretær, hun var så ufin bare av at jeg stilte et spørsmål. Nå koker det her så hun. Alle vet jo hva det betyr… Jeg vurderer å bytte fastlege til et helt annet kontor pga den sekretæren er alltid nedlatende og ufin mot meg. Dagen her ble helt ødelagt pga det der. 

Anonymkode: fefc6...d52

Hvis du ble "sjokkert"  og mener at hun var "ufin" fordi hun brukte et begrep (en ganske vanlig og ikke ufin uttrykk)  som du tydeligvis ikke skjønte riktig...så lurer jeg på hvordan du har psykisk generelt. 

Sånne tråder gjør at jeg får mer respekt for sekretærer som må håndtere mennesker som blir "sjokkert" av sånt. Lurer på hva annet de går gjennom. 

Anonymkode: 3066c...f9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tough cookie skrev (4 minutter siden):

Det har vært en sur legesekretær på nesten alle legesentre jeg har vært på, og man skulle nesten tro det fulgte med stillingsinstruksen.

Jeg ble bitt av flått to steder på magen for noen somre siden, og oppsøkte legen min da utslettet vokste for hver dag.

Sekretæren ville se utslettet på magen, og bestemte at dette var en bagatell og ikke noe å bry legen med.

I dagene etter vokste utslettet og dekte til slutt halve magen, og da gikk jeg tilbake til den samme sure sekretæren som fortsatt bagatelliserte det. Da nektet jeg å gå før jeg hadde fått time, og jeg fikk time dagen etter og legen skrev ut høye doser antibiotika som jeg skulle gå på i flere uker.

En annen gang på et annet legesenter, var det en sekretær som bagatelliserte en føflekk jeg hadde som nesten over natten forandret utseende. Sekretæren ville se føflekken og sa det var en kvise , og ikke noe å bry legen med.

Legen kom tilfeldigvis forbi luken og hørte hva vi snakket om og ville se føflekken. Han ønsket å fjerne den med en gang og ba sekretæren avlyse timene han hadde resten av den dagen.

Sekretæren sa da til legen at "kvisen" jeg hadde ikke var alvorlig nok til at den måtte fjernes med en gang, og da ble legen irritert på sekretæren og spurte henne om det var hun eller han som var lege!

Damen snurpet igjen munnen og klistret på seg et smil!

Trenger en lege flere timer på å se på en føflekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger en lege flere timer på å se på en føflekk? 

Den du siterer mente sikkert at legen skulle operere vekk føflekken med det samme, og ikke vente.

Jeg har operert vekk føflekker to ganger, og begge var kreft i. Det tok lenger tid enn hva en vanlig legetime er estimert til, så hvis den du siterer var der sent på dagen, kan legen ha trengt den gjenværende tiden til inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror egentlig det er et mye større problem enn fastlegene vet at de har personell som møter pasienter som om det var deres værste fiende. Takk og lov for nettbaserte løsninger som tilrettelegger for å unngå kontakt med "de i luken".

Anonymkode: d3c86...ae3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om en møter på en frekk legesekretær som ikke vil høre på en og er veldig urimelig så ber du om informasjon om hvem du skal kontakte for å sende inn en klage. 

Anonymkode: ba3c5...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en grusom en før på legekontoret, alle klagde på henne, og etterhvert ble hun fjernet. Men hun var virkelig ufin, skrek til pasienter i telefonen, gjorde ikke som hun skulle (ting som var avtalt med lege, hun bare nektet), gjorde feil osv. 

Anonymkode: c8846...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må jo ha gått riv ruskende galt i beskrivelsen av utdanningen når det er så utpregede sure mennesker i ett yrke. Får de ikke beskjed om at de må forholde seg til mennesker dagen lang? Samme med bussjåfører, kanskje noen bare blir sure av å være i enkelte yrket (som i tillegg er utakknemlige og underbetalte yrker).

Anonymkode: fdaa6...16f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo men her har de klart å gjøre en henvisning feil så måtte ringe for å få det oppklart men da «koker» hun når jeg stiller et spørsmål til det. Helt håpløst å kommunisere når de «koker» og er frekke ved et spørsmål man lurer på. Jeg bare orker ikke.

Høres ut som du heller skulle sendt en melding til legen din, det er jo legen som har henvist, og det er legen som må endre den?

"Nå koker det her" blir som regel brukt om at det er mye å gjøre, og hun hadde ikke tid til å ta det spørsmålet på telefonen.

Jeg satt på legekontoret en fredag for å ta prøver, var kjempedårlig. Det var under ferieavvikling og de hadde mye sykdom så denne ene personen jobbet da alene på laben, hadde styr på telefon og alt annet jobben måtte inkludere. Telefonsvareren til legekontoret forklarte problemet, og at henvendelser måtte gjøres digitalt, men man kunne ringe et annet nummer hvis det var alvorlig/hastet.

Så da satt jeg der og skulle ta prøver, men det ble avbrutt av telefonen. Telefonen som kun var til alvorlig/hastesaker, så hun måtte selvfølgelig slippe alt for å ta den. Jeg hører jo ikke hva som er i andre enden, men hører at hun sier at denne linjen kun er for nød/hast, nei du kan ikke bestille time her nå siden det ikke haster, hun gjentar og gjentar høflig at linjen må være åpen for hastesaker, hun kan ikke svare osv. Personen i andre enden fortsetter, og til slutt må sekretæren være streng og avslutte samtalen. Tipper personen i andre enden oppfattet sekretæren som frekk, selv om personen i andre enden var passe frekk som ringte det nummeret for noe som åpenbart ikke hørte hjemme der. Fikk vondt av sekretæren, hun så helt utslitt ut.

Jeg sier ikke at det var noe lignende i din situasjon, men hvis det koker (mye å gjøre) og de uansett ikke kan svare deg, så forstår jeg at de ikke klarer å bruke den mildeste stemmen til slutt.

Anonymkode: 03d8c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier folk enda legesekretær? Det er jo enten helsesekretær eller medisinsk sekretær.....

Driver dere enda og bestemmer hva folk skal si og hvilke ord det "ikke er lov å si" lenger?

Legesekretær er noe alle forstår og har vært brukt i mange, mange år. Hva i alle dager er galt med det da, og hvorfor "må" det forandres?

Anonymkode: 9580b...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er begrepet ment som hun er sint på TS. Aldri hørt begrepet som at det er mye å gjøre/mye som skjer.

Anonymkode: c66df...010

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å koke betyr jo at hun er sint… Sint pga en pasient ringer og stiller spørsmål… 

Å koke betyr at de har det travelt og ikke har tid. 

Anonymkode: df766...c13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selvsagt er begrepet ment som hun er sint på TS. Aldri hørt begrepet som at det er mye å gjøre/mye som skjer.

Det er et helt vanlig uttrykk for at det er mye å gjøre, så jeg antar at du bor under en stein.

Anonymkode: 03d8c...2e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Selv om du ikke har hørt det før så betyr det ikke at det ikke er det det betyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte ekstremt hektisk på fastlegekontorer, og legesekretærene har altfor mye å gjøre til tider. Jeg syns du bør være åpen for at du misforsto intensjonen og har feiltolket situasjonen og bruken av uttrykket. 

Anonymkode: d64ed...5e6

Ok men bedre det enn at hu ble sint da. Ønsker jo ikke å være en sånn person som provoserer folk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sier folk enda legesekretær? Det er jo enten helsesekretær eller medisinsk sekretær.....

Flisespikkeri. Du vet jo hva jeg mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ble "sjokkert"  og mener at hun var "ufin" fordi hun brukte et begrep (en ganske vanlig og ikke ufin uttrykk)  som du tydeligvis ikke skjønte riktig...så lurer jeg på hvordan du har psykisk generelt. 

Sånne tråder gjør at jeg får mer respekt for sekretærer som må håndtere mennesker som blir "sjokkert" av sånt. Lurer på hva annet de går gjennom. 

Wow, du er der ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å koke betyr jo at hun er sint… Sint pga en pasient ringer og stiller spørsmål… 

Det betyr at de har veldig stor pågang. 

Anonymkode: 4648f...b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Nå koker det til meg her» hvordan tolkes den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...