AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #1 Skrevet 26. februar 2025 Hei. Jeg har gått ned 10 kg på kort tid. Når jeg møter folk på jobb kommenterer de at jeg «har blitt så tynn» og slikt. Jeg blir helt stum og klarer ikke å svare. Dette har vært et sårt tema for meg, som jeg enda sliter med den dag i dag. Jeg aner ikka hva jeg skal svare, det ender oftest opp med «ja…» og en nervøs latter for å få temaet bort. Kommentarene kommer oftest på baserommet da det gjerne er både 6 og 7 mennesker til stedet. Hvordan skal jeg liksom reagere og hva skal jeg svare? Anonymkode: 60da5...cef 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #2 Skrevet 26. februar 2025 Har du ment å gå ned i vekt, eller har det skjedd uten at du har jobbet for det og at du synes det er dumt? Det har litt å si for hva jeg vil svare her. Anonymkode: cfe6d...e90
AprilLudgate Skrevet 26. februar 2025 #3 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har gått ned 10 kg på kort tid. Når jeg møter folk på jobb kommenterer de at jeg «har blitt så tynn» og slikt. Jeg blir helt stum og klarer ikke å svare. Dette har vært et sårt tema for meg, som jeg enda sliter med den dag i dag. Jeg aner ikka hva jeg skal svare, det ender oftest opp med «ja…» og en nervøs latter for å få temaet bort. Kommentarene kommer oftest på baserommet da det gjerne er både 6 og 7 mennesker til stedet. Hvordan skal jeg liksom reagere og hva skal jeg svare? Anonymkode: 60da5...cef Jeg har opplevd det samme og har i ettertid tenkt jeg burde svart mer ærlig. »Vet ikke helt hva jeg skal svare, for jeg synes det er ubehagelig med kommentarer på kropp og utseende». Punktum. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #4 Skrevet 26. februar 2025 Jeg får også sånne kommentarer med mye lovprising om at jeg har vært så flink. Jeg har bulimi... Anonymkode: 27b33...96d 10
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #5 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hva skal jeg svare? Anonymkode: 60da5...cef Har du hørt om ordet takk? Anonymkode: a072f...a12 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #6 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har gått ned 10 kg på kort tid. Når jeg møter folk på jobb kommenterer de at jeg «har blitt så tynn» og slikt. Jeg blir helt stum og klarer ikke å svare. Dette har vært et sårt tema for meg, som jeg enda sliter med den dag i dag. Jeg aner ikka hva jeg skal svare, det ender oftest opp med «ja…» og en nervøs latter for å få temaet bort. Kommentarene kommer oftest på baserommet da det gjerne er både 6 og 7 mennesker til stedet. Hvordan skal jeg liksom reagere og hva skal jeg svare? Anonymkode: 60da5...cef Er du syk, og derfor har gått ned i vekt, så er dette en upassende kommentar. Har du gått ned i vekt fordi du selv ønsker å tape vekt, så kommenterer du med en positiv kommentar som du finner passende. For eksempel, ja, jeg har gått ned i vekt. Eller noe annet du finner greit å si. Nå har du luftet tankene dine, og er forberedt på hva du kan bli møtt med, og hvordan du løser situasjonen neste gang. Verre er det ikke. Anonymkode: 06e52...846 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #7 Skrevet 26. februar 2025 Jeg synes du skal si at du ikke setter pris på uinviterte kommentarer på kroppen din. Man takker ikke for kommentarer på kropp man ikke har spurt om. Brukern som foreslo det må ha røyka sokkene sine og slått hodet kraftig som barn eller noe. Anonymkode: ab885...159 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #8 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg har gått ned 10 kg på kort tid. Når jeg møter folk på jobb kommenterer de at jeg «har blitt så tynn» og slikt. Jeg blir helt stum og klarer ikke å svare. Dette har vært et sårt tema for meg, som jeg enda sliter med den dag i dag. Jeg aner ikka hva jeg skal svare, det ender oftest opp med «ja…» og en nervøs latter for å få temaet bort. Kommentarene kommer oftest på baserommet da det gjerne er både 6 og 7 mennesker til stedet. Hvordan skal jeg liksom reagere og hva skal jeg svare? Anonymkode: 60da5...cef Jeg føler faktisk veldig med deg. For en tid tilbake gikk jeg ned 15 kg uten å egentlig skjønne hvordan eller hvorfor. Det var flere som kommenterte at jeg var blitt så tynn, spurte om jeg har gått ned i vekt osv. Det er kjempe ubehagelig og rart. Misforstå meg rett, komplimenter er fint, om noen sier jeg er fin på håret eller noe sånt så syns jeg det er hyggelig. Men å kommentere dette eller spørre er så vanskelig. En kollega av meg har nå gått ned mye i vekt. Jeg har ikke spurt henne, ikke kommentert det. Kommer kun til å si noe om det om hun tar det opp selv. Anonymkode: 53180...277 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #9 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du hørt om ordet takk? Anonymkode: a072f...a12 Man takker ikke for noe man ikke vil ha. Anonymkode: 53180...277 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #10 Skrevet 26. februar 2025 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Jeg har opplevd det samme og har i ettertid tenkt jeg burde svart mer ærlig. »Vet ikke helt hva jeg skal svare, for jeg synes det er ubehagelig med kommentarer på kropp og utseende». Punktum. Problemet med dette er at det fort kan gjøre at DE føler seg ubehagelig, som da igjen fører til at de vil tråkke enda mer. "Du er så hårsår jeg bare gir deg komplimenter", "det må du tåle når du går ned i vekt" osv. Folk er faktisk ganske dumme til tider. Men jeg støtter å si at det er for eksempel ubehagelig å snakke om. Om de svarer frekt tilbake eller blir fornærmet så sier det MYE om deres karakter, og ikke noe du skal ta til deg, ts. Anonymkode: 53180...277 1
Nymphadora Skrevet 26. februar 2025 #11 Skrevet 26. februar 2025 Synes du skal svare helt ærlig hva du tenker om slike kommentarer, så kanskje de lærer til en annen gang Man kan kommenter gjerne på noens vektnedgang dersom man vet at dette er noe personen har jobbet med. Da er det et kompliment, men ellers er det ufint og upassende å kommenteres andre vekt. Den ene eller andre veien. 1
Uanonym bruker Skrevet 26. februar 2025 #12 Skrevet 26. februar 2025 Jeg pleier ikke å kommentere andres vektnedgang, med mindre det er personer jeg kjenner godt og vet at de har jobba for å gå ned. Hvis ikke man vet om vektnedgangen er ønsket (personen kan f.eks. være syk), holder man kjeft.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #13 Skrevet 26. februar 2025 Opplevd akkurat det samme selv. Jeg har egentlig tenkt at de har tenkt (og kanskje snakket sammen) om at jeg var tykk før. Men de turte ikke si noe da. Men når jeg gikk ned mange kg, så var det plutselig ok å kommentere kropp. Akkurat som kroppen ble mer positivt lagt merke til da. Nå er ikke stor vektnedgang usynlig for andre. Jeg tror noen føler de må si noe. Det er jo de som prater høyt om egen vektnedgang, og syns det er ok. Avhengig av hvem, når jeg har fått kommentarer som "så tynn du er blitt" eller "nå må du ikke gå mer ned", så har jeg sagt "Jeg har et mål på å gå ned x kilo og har nå y kilo igjen, jeg ønsker en sunnere kropp og ha en normal BMI". Men det er jo typisk om venner og familie sier noe. Typisk er også at de som kommenterer ofte veier noen kg for mye. Helt ærlig tror jeg de er misunnelig og redd de skal bli den som er tykkest. I dagens samfunn er det relativt vanlig å faktisk tro litt overvekt er normal BMI. Vi er så vant til at mange veier 5-10kg for mye. Ellers kan du vel svare "Tynn? Nei, tynn vil jeg ikke si, men normal vekt". Anonymkode: c7103...aab
AprilLudgate Skrevet 26. februar 2025 #14 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet med dette er at det fort kan gjøre at DE føler seg ubehagelig, som da igjen fører til at de vil tråkke enda mer. "Du er så hårsår jeg bare gir deg komplimenter", "det må du tåle når du går ned i vekt" osv. Folk er faktisk ganske dumme til tider. Men jeg støtter å si at det er for eksempel ubehagelig å snakke om. Om de svarer frekt tilbake eller blir fornærmet så sier det MYE om deres karakter, og ikke noe du skal ta til deg, ts. Anonymkode: 53180...277 I know, og det orker jeg ikke, så jeg var høflig selv på kjipe kommentarer. Men, det går an å avfeie høflig sånn «🤷♀️ ikke noe jeg tenker på». Helt utrolig hvor mye folk får seg til å grave om på begge sider av skalen. Bikker jeg under 21 i BMI eller over 23 så kommer kommentarer og blikk. Har liksom lyst på et genialt svar 😅
AprilLudgate Skrevet 26. februar 2025 #15 Skrevet 26. februar 2025 Uanonym bruker skrev (1 time siden): Jeg pleier ikke å kommentere andres vektnedgang, med mindre det er personer jeg kjenner godt og vet at de har jobba for å gå ned. Hvis ikke man vet om vektnedgangen er ønsket (personen kan f.eks. være syk), holder man kjeft. Det er egentlig klokt å droppe kommentarer da og. 1 av 4 som forsøker dietter får spiseforstyrrelser, og enda flere får en bismak av komplimentene de nå plutselig får. Det oppleves fint å bli anerkjent som attraktiv, men gir en ganske sår følelse når man oppdager hvor annerpedes man blir behandlet. Gi heller komplimenter for personen selv, noe gjennomført. »Så kult at du gjennomførte 10 km løpet, megabra» fremfor «så fin og smalere du er nå/så fin du var med større pupper etter kirurgi».
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #16 Skrevet 26. februar 2025 AprilLudgate skrev (4 minutter siden): I know, og det orker jeg ikke, så jeg var høflig selv på kjipe kommentarer. Men, det går an å avfeie høflig sånn «🤷♀️ ikke noe jeg tenker på». Helt utrolig hvor mye folk får seg til å grave om på begge sider av skalen. Bikker jeg under 21 i BMI eller over 23 så kommer kommentarer og blikk. Har liksom lyst på et genialt svar 😅 "Ja, det har ikke du ser jeg, vil du ha tips?" Anonymkode: ff955...451
Frøkenfryden Skrevet 26. februar 2025 #17 Skrevet 26. februar 2025 «Ja, det stemmer at jeg har gått ned i vekt. Men la oss finne et litt gøyere tema enn min kropp da. «
AprilLudgate Skrevet 26. februar 2025 #18 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Ja, det har ikke du ser jeg, vil du ha tips?" Anonymkode: ff955...451 😆 Nei. Ekkel gidder jeg ikke være. Men man kan dra på det og si sånn «næææh, jeg unngår litt den tematikken - hvordan går det med deg da». Den vanskelige er på andre siden «åååå gratulerer, når er termin» 🥰🥰🥰🥰 De står helt perplekse når en svarer «jeg er ikke gravid» og så må liksom DU ro inn situasjonen. Så den og har jeg lyst å bare følge opp med «ja, men hadet - jeg må gå».
AprilLudgate Skrevet 26. februar 2025 #19 Skrevet 26. februar 2025 Frøkenfryden skrev (1 minutt siden): «Ja, det stemmer at jeg har gått ned i vekt. Men la oss finne et litt gøyere tema enn min kropp da. « Den var god! 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #20 Skrevet 26. februar 2025 Jeg gjør de ukomfortabel ved å si det rett ut "så klart har jeg gått ned, jeg har en spiseforstyrrelse". Anonymkode: a6f5c...51a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå