AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #1 Skrevet 26. februar 2025 Har noen gode anbefalinger til foundation til en dame på 42 med normal/kombinert hud? Jeg kjøpte akkurat en fra Clarins som skulle være mattende (Skin illusion velvet), men syns den bare legger seg oppå huden og framhever porene mine. Jeg har brukt BB krem fra Biotherm, den er ikke så verst, men jeg blir ofte ganske blank i fjeset utover dagen. Stoler ikke på anbefalingene jeg får fra de som jobber på Kicks her, blir ofte mindre fornøyd enn om jeg bare prøver det jeg tror selv. Foundation har jeg dog ikke mye greie på, har ikke brukt det så mye. Vil ha en som er «usynlig», men som jevner ut og matter litt. Anonymkode: f9438...8b8
Roci Skrevet 26. februar 2025 #2 Skrevet 26. februar 2025 Jeg er noe eldre enn deg og har også kombinert hud. Jeg skulle til å foreslå IT Cosmetics Your Skin But Better Foundation + Skincare, men ser til min skuffelse at den er blitt veldig vanskelig å få tak i her i Norge. Jeg synes mattende foundations kan være litt vanskelig å få fin når man begynner å få moden hud, samtidig kjenner jeg godt til problemet med å bli blank i ansiktet utover dagen. Nå er jo BB Creams som regel ikke formulert for å være mattende heller. Underlaget er uansett viktig for at hudsminke skal bli fin. Huden må være ren og godt fuktet. Du kan forsøke en mattende primer under, den hjelper til å matte ned, glatte ut hudoverflaten og hjelper sminken med å sitte bedre. Du kan også pudre lett i t-sonen med et transparent, løst pudder, det vil også matte ned og gjøre holdbarheten bedre. Jeg ble forøvrig positivt overrasket over Maybelline Superstay 24H Skin Tint Foundation, den jevner ut hudfargen uten å være for dekkende, og sitter godt. Den får veldig fin "finish" om du legger den med en lett fuktet foundationsvamp/beautyblender. Jeg bruker for det meste bare vann, men det går an å bruke litt setting spray på svampen i tillegg. Akkurat nå bruker jeg MAC Studio Fix Fluid. Jeg synes den er litt tykk i konsistensen og krever litt arbeid for å bli fin, men den sitter godt. Har imidlertid oppdaget nå at den ikke samarbeider så godt med solkremen min, så da går jeg nok tilbake til Maybelline 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2025 #3 Skrevet 26. februar 2025 Roci skrev (47 minutter siden): Jeg er noe eldre enn deg og har også kombinert hud. Jeg skulle til å foreslå IT Cosmetics Your Skin But Better Foundation + Skincare, men ser til min skuffelse at den er blitt veldig vanskelig å få tak i her i Norge. Jeg synes mattende foundations kan være litt vanskelig å få fin når man begynner å få moden hud, samtidig kjenner jeg godt til problemet med å bli blank i ansiktet utover dagen. Nå er jo BB Creams som regel ikke formulert for å være mattende heller. Underlaget er uansett viktig for at hudsminke skal bli fin. Huden må være ren og godt fuktet. Du kan forsøke en mattende primer under, den hjelper til å matte ned, glatte ut hudoverflaten og hjelper sminken med å sitte bedre. Du kan også pudre lett i t-sonen med et transparent, løst pudder, det vil også matte ned og gjøre holdbarheten bedre. Jeg ble forøvrig positivt overrasket over Maybelline Superstay 24H Skin Tint Foundation, den jevner ut hudfargen uten å være for dekkende, og sitter godt. Den får veldig fin "finish" om du legger den med en lett fuktet foundationsvamp/beautyblender. Jeg bruker for det meste bare vann, men det går an å bruke litt setting spray på svampen i tillegg. Akkurat nå bruker jeg MAC Studio Fix Fluid. Jeg synes den er litt tykk i konsistensen og krever litt arbeid for å bli fin, men den sitter godt. Har imidlertid oppdaget nå at den ikke samarbeider så godt med solkremen min, så da går jeg nok tilbake til Maybelline Tusen takk for svar! Betyr det at en mattende primer pluss en foundation, som f.eks Maybelline som du anbefaler, kan funke? Anonymkode: f9438...8b8
Roci Skrevet 26. februar 2025 #4 Skrevet 26. februar 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk for svar! Betyr det at en mattende primer pluss en foundation, som f.eks Maybelline som du anbefaler, kan funke? Anonymkode: f9438...8b8 Bare hyggelig Jeg tror absolutt det kan funke, ja 1
Roci Skrevet 28. februar 2025 #5 Skrevet 28. februar 2025 Jeg kom forresten over en video fra den britiske makeup-artisten Wayne Goss som viser en rask og enkel teknikk for påføring av foundation, dette skal få den til å sitte bedre. Har ikke forsøkt selv, men du kan jo prøve? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #6 Skrevet 28. februar 2025 Akkurat nå er min favoritt Lumene cc krem. Er 40+, fin hud, med noen porer og linjer, og trenger mer fukt i foundation enn før. Loreal true match er også veldig god. Og Hauslab, men den er litt mer dekkende. Også viktig med god hudpleie, det kunne jeg slurve mye med før, og foundation la seg like pent uansett... Eksfoliering med syre, peptider, mye fukt. På morgenen bruker jeg først serum, så god ansiktskrem, og venter ca 30 minutter før primer og foundation. Litt pudder, fixing spray OG settingspray, gjør også veldig mye for finishen. Anonymkode: 9923a...bb7 1
Kullsyrevann Skrevet 28. februar 2025 #7 Skrevet 28. februar 2025 Beklageligvis for lommeboka sverger jeg til Haus Labs triclone skin tech eller Giorgio Armani Luminous silk. Men uansett hvor god en foundation er, så trenger den en god base. Der kommer hudpleierutinen inn. Og det bør helst trekke litt inn i huden før du starter med sminken. En fuktighetsgivende SPF kan også bidra til at man får en jevn base å jobbe med. Blir du blank kan du bruke settingpudder i de utsatte områdene. Vil du forlenge varigheten av sminken kan du bruke settingspray. Ikke stamp foundation utover ansiktet i forskjellige "prikker" før du blender. Jobb det inn i hånda først, la den varme seg opp, og jevn den ut over huden i tynne lag. Også kan du buffe det inn med en kost eller svamp. Jeg bruker beautyblender (kan like godt kjøpe en kopi av den på normal, husk å fukte den og vreng ut overflødig vann før bruk) fordi jeg syns en kost beveger produktet for mye rundt i ansiktet.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #8 Skrevet 28. februar 2025 Kullsyrevann skrev (9 minutter siden): Beklageligvis for lommeboka sverger jeg til Haus Labs triclone skin tech eller Giorgio Armani Luminous silk. Men uansett hvor god en foundation er, så trenger den en god base. Der kommer hudpleierutinen inn. Og det bør helst trekke litt inn i huden før du starter med sminken. En fuktighetsgivende SPF kan også bidra til at man får en jevn base å jobbe med. Blir du blank kan du bruke settingpudder i de utsatte områdene. Vil du forlenge varigheten av sminken kan du bruke settingspray. Ikke stamp foundation utover ansiktet i forskjellige "prikker" før du blender. Jobb det inn i hånda først, la den varme seg opp, og jevn den ut over huden i tynne lag. Også kan du buffe det inn med en kost eller svamp. Jeg bruker beautyblender (kan like godt kjøpe en kopi av den på normal, husk å fukte den og vreng ut overflødig vann før bruk) fordi jeg syns en kost beveger produktet for mye rundt i ansiktet. Jeg er stor tilhenger av kost. Men bruker da trykke-bevegelser, man skal ikke dra. Og så er det viktig med renhold. Man kan eventuelt gå over med blender til slutt. Det med å la hudpleie trekke inn er så viktig, et steg mange glemmer.. Elsker begge foundations du nevner. Men for egen føler jeg de er for dekkende, noe som raskt blir unaturlig på moden hud. Men sverger alltid til Hauslab om det er utpå kveld, innendørs, og så videre 😂 Anonymkode: 9923a...bb7
Kullsyrevann Skrevet 28. februar 2025 #9 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er stor tilhenger av kost. Men bruker da trykke-bevegelser, man skal ikke dra. Og så er det viktig med renhold. Man kan eventuelt gå over med blender til slutt. Det med å la hudpleie trekke inn er så viktig, et steg mange glemmer.. Elsker begge foundations du nevner. Men for egen føler jeg de er for dekkende, noe som raskt blir unaturlig på moden hud. Men sverger alltid til Hauslab om det er utpå kveld, innendørs, og så videre 😂 Anonymkode: 9923a...bb7 Hvilken kost anbefaler du? Jeg syns det ofte blir litt tidskrevende å kun bruke svamp siden jeg må fukte den, men har aldri blitt komfortabel med de kostene jeg har brukt. De fra hourglass ser fine ut, men har ikke kjent på de i butikk før. Ja det er noe med det at man må ha respekt for mengden med sminke man bruker etter hvert som huden får mer tekstur. Da jeg var tjue kunne jeg praktisk talt slenge på sminken, som 30 har jeg så og si halvert mengden med baseprodukter jeg påfører. Ser at the ordinary skal slippe foundation nå, er nysgjerrig på den. Husker jeg likte den da den var i produksjon sist. Kanskje den er noe for TS, er veldig rennende i konsistensen og gir lett dekkevne 🤔
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #10 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er stor tilhenger av kost. Men bruker da trykke-bevegelser, man skal ikke dra. Og så er det viktig med renhold. Man kan eventuelt gå over med blender til slutt. Det med å la hudpleie trekke inn er så viktig, et steg mange glemmer.. Elsker begge foundations du nevner. Men for egen føler jeg de er for dekkende, noe som raskt blir unaturlig på moden hud. Men sverger alltid til Hauslab om det er utpå kveld, innendørs, og så videre 😂 Anonymkode: 9923a...bb7 Jeg vil måtte kommentere at det er en teknikk for de uten noe form for ansiktshår😊Trykker man reiser alt håret seg rett opp. Jeg er nødt til å dra nedover for at alt skal ligge fint. Anonymkode: 7dc07...a23 1
Capazitet Skrevet 28. februar 2025 #11 Skrevet 28. februar 2025 (endret) Roci skrev (8 timer siden): Jeg kom forresten over en video fra den britiske makeup-artisten Wayne Goss som viser en rask og enkel teknikk for påføring av foundation, dette skal få den til å sitte bedre. Har ikke forsøkt selv, men du kan jo prøve? Duverden, den var jo genial! Om det er så enkelt i røynda....trur eg treng ein slik børste no haha. Pleiar bruka fingrane med mine CC kremar Endret 28. februar 2025 av Capazitet
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #12 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vil måtte kommentere at det er en teknikk for de uten noe form for ansiktshår😊Trykker man reiser alt håret seg rett opp. Jeg er nødt til å dra nedover for at alt skal ligge fint. Anonymkode: 7dc07...a23 Jeg bruker dermaplaning (lite hårfjerningsverktøy). Har bare dun, er lys - men i 40-årene så ble dette veldig synlig, særlig under sminke. Anonymkode: 9923a...bb7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #13 Skrevet 28. februar 2025 Kullsyrevann skrev (2 timer siden): Hvilken kost anbefaler du? Jeg syns det ofte blir litt tidskrevende å kun bruke svamp siden jeg må fukte den, men har aldri blitt komfortabel med de kostene jeg har brukt. De fra hourglass ser fine ut, men har ikke kjent på de i butikk før. Ja det er noe med det at man må ha respekt for mengden med sminke man bruker etter hvert som huden får mer tekstur. Da jeg var tjue kunne jeg praktisk talt slenge på sminken, som 30 har jeg så og si halvert mengden med baseprodukter jeg påfører. Ser at the ordinary skal slippe foundation nå, er nysgjerrig på den. Husker jeg likte den da den var i produksjon sist. Kanskje den er noe for TS, er veldig rennende i konsistensen og gir lett dekkevne 🤔 Jeg har flere. Mye fra morphe, de er veldig budsjettvennlige, og bra. Har houselab sin, den er ganske kompakt. Mac sin 170, den har vært en favoritt over mange år. ... Ikke sant. Savner virkelig tiden jeg kunne "slenge på sminken". Nå er det hudpleie, prep, moderasjon når det kommer til mengde og produkter..... Skulle virkelig ønske jeg hadde kunnskapen og budsjettet jeg har nå, med min 20 år gamle hud 😅 Anonymkode: 9923a...bb7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #14 Skrevet 28. februar 2025 Jeg bruker BB-krem fra Purito, med pudder over for et matt resultat Anonymkode: 40d52...ef2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #15 Skrevet 28. februar 2025 Er ikke en foundation, men jeg synes CC creme fra erborian er veldig god Anonymkode: b417d...847 1
KaffekoppQueen Skrevet 28. februar 2025 #16 Skrevet 28. februar 2025 Bruker Erborian sin CC creme. Er selv i 41 år. Prøvd litt forskjellig, men ender alltid tilbake på denne. 1
neon_sun Skrevet 28. februar 2025 #17 Skrevet 28. februar 2025 Jeg har brukt lumene CC creme i nøyaktig 12 år nå, finner ingen bedre. Er 41. Bruker settingpudder i t-sonen, så sitter den hele dagen. Men som de andre nevner, man må jobbe mer med underlaget i vår alder 😁 jeg har hatt god effekt av retinal
Roci Skrevet 1. mars 2025 #18 Skrevet 1. mars 2025 Capazitet skrev (20 timer siden): Duverden, den var jo genial! Om det er så enkelt i røynda....trur eg treng ein slik børste no haha. Pleiar bruka fingrane med mine CC kremar Jeg har forsøkt teknikken med en forholdsvis rimelig børste fra RealTecniques, om om resultatet ikke akkurat ble "airbrushed", så ble resultatet veldig jevnt og fint med en minimal mengde produkt, og foundation'en holdt seg også bedre gjennom dagen🙂 Jeg har kombinert hud, så jeg bruke ørlite settingpudder i t-sonen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå