Gå til innhold

Jobbmulighetene som jurist.

Zonnic12

Anbefalte innlegg

Hei. Hvilke jobbmuligheter har man som jurist? Det er snakk om at jurister er "poteter" og passer over alt. 

Hva er din relevante jobb som jurist? Beskriv gjerne hva du gjør, hvor lenge du har jobbet som det, trives du med det, og hva er lønna på.  Det er fint om du kan skrive hvor du jobber også. Er det f.eks. juriststillinger også ute i distriktet? eller er det i byene man finner juristjobbene? 

Her er noen relevante jobber man kan ha som jurist: 

- Advokat / Advokatfullmektig

- Dommer / Dommerfullmektig

- Saksbehandler i det offentlige. 

- som f.eks.. 

-Rådgiver i det offentlige. 

Endret av Zonnic12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er rådgiver i staten, behandler klager på vedtak som kommunen har fattet etter plan- og bygningsloven. Jobbet der i fire år og elsker jobben min. Lønna er ikke spesielt god da, tjener 660.000. 

Og man kan jobbe med mye rart. Pasientsikkerhet, forskjellige direktorat, arbeidsrett, NAV, domstolsadministrasjonen, osv. 

Finnes en del juriststillinger i distriktene også, på for eksempel byggesakskontor. Eller HR. Var det jeg kom på i farten, men helt sikkert mer 😊

Anonymkode: 7c4d7...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er rådgiver i staten, behandler klager på vedtak som kommunen har fattet etter plan- og bygningsloven. Jobbet der i fire år og elsker jobben min. Lønna er ikke spesielt god da, tjener 660.000. 

Og man kan jobbe med mye rart. Pasientsikkerhet, forskjellige direktorat, arbeidsrett, NAV, domstolsadministrasjonen, osv. 

Finnes en del juriststillinger i distriktene også, på for eksempel byggesakskontor. Eller HR. Var det jeg kom på i farten, men helt sikkert mer 😊

Hva er stillingstittelen din da? Rådgiver? Jobber du i statsforvalteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zonnic12 skrev (6 minutter siden):

Hva er stillingstittelen din da? Rådgiver? Jobber du i statsforvalteren? 

Er seniorrådgiver hos Statsforvalteren ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber for en av elektro-gigantene. Prøver å sørge for at vi følger loven i forhold til kampanjer og avtalene med leverandørene. Stillingstittelen er bare noe oppblåst svada, så sier bare at jeg er rådgiver når folk spør. 😅

Anonymkode: d0621...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er seniorrådgiver hos Statsforvalteren ja 😊

OK :) Så nettopp en stilling ute hos statsforvalteren. Rådgiver eller seniorrådgiver, der hvor lønna var mellom 680 - 800k i året. Vet ikke hvorfor du ligger på det du gjør, er jo tross alt en offentlig stilling. Hva var startlønnen på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobber for en av elektro-gigantene. Prøver å sørge for at vi følger loven i forhold til kampanjer og avtalene med leverandørene. Stillingstittelen er bare noe oppblåst svada, så sier bare at jeg er rådgiver når folk spør. 😅

Anonymkode: d0621...26b

Spennende. Er det mange som holder på med det? eller er du en å få med en slik stilling? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om jurister som jobber med barnevern, med forsikring, i departementet og direktorater - alt fra Skatteetaten til Helsetilsynet og Bufdir. 

Anonymkode: ebc4e...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zonnic12 skrev (1 time siden):

OK :) Så nettopp en stilling ute hos statsforvalteren. Rådgiver eller seniorrådgiver, der hvor lønna var mellom 680 - 800k i året. Vet ikke hvorfor du ligger på det du gjør, er jo tross alt en offentlig stilling. Hva var startlønnen på? 

Vet ikke, jeg startet på 550.000. Vi ligger lavt sammenlignet med de andre Statsforvalterne, sånn passe irriterende. Men lite å gjøre noe med når man trives for godt til å bytte jobb 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jobber i det private som går på å være en juridisk rådgiver in house, og ellers vært seniorrådgiver hos både politiet og forsvaret. 

Bedre fagmiljøer i stat/kommune er mitt inntrykk, for å bli ensom i sin rolle i det private om du ikke er ansatt i en stor stor bedrift. Lønn i staten er komisk dårlig, ligger på 760 000 nå, levlig fordi det jobbes mye overtid også.

Anonymkode: 8a671...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...