Zonnic12 Skrevet 25. februar #1 Del Skrevet 25. februar (endret) Hei. Hvilke jobbmuligheter har man som jurist? Det er snakk om at jurister er "poteter" og passer over alt. Hva er din relevante jobb som jurist? Beskriv gjerne hva du gjør, hvor lenge du har jobbet som det, trives du med det, og hva er lønna på. Det er fint om du kan skrive hvor du jobber også. Er det f.eks. juriststillinger også ute i distriktet? eller er det i byene man finner juristjobbene? Her er noen relevante jobber man kan ha som jurist: - Advokat / Advokatfullmektig - Dommer / Dommerfullmektig - Saksbehandler i det offentlige. - som f.eks.. -Rådgiver i det offentlige. Endret 25. februar av Zonnic12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #2 Del Skrevet 25. februar Jeg er rådgiver i staten, behandler klager på vedtak som kommunen har fattet etter plan- og bygningsloven. Jobbet der i fire år og elsker jobben min. Lønna er ikke spesielt god da, tjener 660.000. Og man kan jobbe med mye rart. Pasientsikkerhet, forskjellige direktorat, arbeidsrett, NAV, domstolsadministrasjonen, osv. Finnes en del juriststillinger i distriktene også, på for eksempel byggesakskontor. Eller HR. Var det jeg kom på i farten, men helt sikkert mer 😊 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zonnic12 Skrevet 25. februar Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er rådgiver i staten, behandler klager på vedtak som kommunen har fattet etter plan- og bygningsloven. Jobbet der i fire år og elsker jobben min. Lønna er ikke spesielt god da, tjener 660.000. Og man kan jobbe med mye rart. Pasientsikkerhet, forskjellige direktorat, arbeidsrett, NAV, domstolsadministrasjonen, osv. Finnes en del juriststillinger i distriktene også, på for eksempel byggesakskontor. Eller HR. Var det jeg kom på i farten, men helt sikkert mer 😊 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Hva er stillingstittelen din da? Rådgiver? Jobber du i statsforvalteren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #4 Del Skrevet 25. februar Zonnic12 skrev (6 minutter siden): Hva er stillingstittelen din da? Rådgiver? Jobber du i statsforvalteren? Er seniorrådgiver hos Statsforvalteren ja 😊 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #5 Del Skrevet 25. februar Jobber for en av elektro-gigantene. Prøver å sørge for at vi følger loven i forhold til kampanjer og avtalene med leverandørene. Stillingstittelen er bare noe oppblåst svada, så sier bare at jeg er rådgiver når folk spør. 😅 Anonymkode: d0621...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zonnic12 Skrevet 25. februar Forfatter #6 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er seniorrådgiver hos Statsforvalteren ja 😊 Anonymkode: 7c4d7...ec0 OK Så nettopp en stilling ute hos statsforvalteren. Rådgiver eller seniorrådgiver, der hvor lønna var mellom 680 - 800k i året. Vet ikke hvorfor du ligger på det du gjør, er jo tross alt en offentlig stilling. Hva var startlønnen på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zonnic12 Skrevet 25. februar Forfatter #7 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobber for en av elektro-gigantene. Prøver å sørge for at vi følger loven i forhold til kampanjer og avtalene med leverandørene. Stillingstittelen er bare noe oppblåst svada, så sier bare at jeg er rådgiver når folk spør. 😅 Anonymkode: d0621...26b Spennende. Er det mange som holder på med det? eller er du en å få med en slik stilling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Del Skrevet 25. februar Vet om jurister som jobber med barnevern, med forsikring, i departementet og direktorater - alt fra Skatteetaten til Helsetilsynet og Bufdir. Anonymkode: ebc4e...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar Zonnic12 skrev (1 time siden): OK Så nettopp en stilling ute hos statsforvalteren. Rådgiver eller seniorrådgiver, der hvor lønna var mellom 680 - 800k i året. Vet ikke hvorfor du ligger på det du gjør, er jo tross alt en offentlig stilling. Hva var startlønnen på? Vet ikke, jeg startet på 550.000. Vi ligger lavt sammenlignet med de andre Statsforvalterne, sånn passe irriterende. Men lite å gjøre noe med når man trives for godt til å bytte jobb 😊 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar Har hatt jobber i det private som går på å være en juridisk rådgiver in house, og ellers vært seniorrådgiver hos både politiet og forsvaret. Bedre fagmiljøer i stat/kommune er mitt inntrykk, for å bli ensom i sin rolle i det private om du ikke er ansatt i en stor stor bedrift. Lønn i staten er komisk dårlig, ligger på 760 000 nå, levlig fordi det jobbes mye overtid også. Anonymkode: 8a671...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zonnic12 Skrevet 26. februar Forfatter #11 Del Skrevet 26. februar Vet om noen som jobber med HR osv. Er slike jobber noe man kan få på bakgrunn av jussutdanningen, men fortsatt ikke et "krav" til fullført master i rettsvitenskap? Målet med denne tråden er å få et innblikk i hvilke muligheter jussutdannelsen gir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har hatt jobber i det private som går på å være en juridisk rådgiver in house, og ellers vært seniorrådgiver hos både politiet og forsvaret. Bedre fagmiljøer i stat/kommune er mitt inntrykk, for å bli ensom i sin rolle i det private om du ikke er ansatt i en stor stor bedrift. Lønn i staten er komisk dårlig, ligger på 760 000 nå, levlig fordi det jobbes mye overtid også. Anonymkode: 8a671...293 Hah, 760.000 hadde vært en drøm 😄 Men ja, det er ikke noe å skryte av generelt. En kollega bytter jobb til det private nå og får doblet lønna 🙈 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Del Skrevet 26. februar Zonnic12 skrev (På 25.2.2025 den 20.09): Spennende. Er det mange som holder på med det? eller er du en å få med en slik stilling? Vi er en del jurister, men også økonomer og "rene" selgere. De samarbeider med juristene rundt det med lovverk, typisk at en jurist bare ser over og godkjenner/kommenterer feil før kontrakter osv. sendes videre. Er nok ikke passende for en som ikke vil drive med salg, da. Anonymkode: d0621...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hah, 760.000 hadde vært en drøm 😄 Men ja, det er ikke noe å skryte av generelt. En kollega bytter jobb til det private nå og får doblet lønna 🙈 Anonymkode: 7c4d7...ec0 Njæ 760 samsvarer ikke med arbeids mengde eller ansvar. Men helt ok for staten ja, handler endel om at jeg har aktivt gått inn for å bytte jobb, fremme krav ovenfor arbeidsgiver osv. Mulig å gjøre seg noen ok deals i staten for tiden, sliter med å holde på jurister så ( wonder why). Synes ikke det nødvendigvis er noe drøm å jobbe i det private heller. Alt kommer desverre med sin pris, for min del har jeg oftere følt at det er et bedre fagmiljø i staten enn i de private bedriftene jeg har vært i hvor jeg enten har vært den eneste eller en av en håndfull fordelt i landet. Anonymkode: 8a671...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UgleBrugle Skrevet 26. februar #15 Del Skrevet 26. februar Gode fagmiljøer i staten, ja, men laber lønn. Jobbwr med etterfølgende kontroll av forvaltningen (vil ikke si akkurat hvor, men det er mye morsommere enn det høres ut). Jeg har rundt 800 000, med 12 års ansiennitet. Kunne tjent det dobbelte eller tregangeren som advokat, men alt kommer med en pris. Vil ikke selge livet mitt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #16 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Njæ 760 samsvarer ikke med arbeids mengde eller ansvar. Men helt ok for staten ja, handler endel om at jeg har aktivt gått inn for å bytte jobb, fremme krav ovenfor arbeidsgiver osv. Mulig å gjøre seg noen ok deals i staten for tiden, sliter med å holde på jurister så ( wonder why). Synes ikke det nødvendigvis er noe drøm å jobbe i det private heller. Alt kommer desverre med sin pris, for min del har jeg oftere følt at det er et bedre fagmiljø i staten enn i de private bedriftene jeg har vært i hvor jeg enten har vært den eneste eller en av en håndfull fordelt i landet. Anonymkode: 8a671...293 Vi har også veldig mye å gjøre, jobber rumpa av oss. Men lite lønn likevel. Og ja, hos oss slutter juristene i hopetall. Men det virker ikke som arbeidsgiver gjør så mye for å beholde dem heller, så lite muligheter for å få mer. De kan jo dessverre alltids finne en ny jurist 🤷♀️ Problemet blir jo da at vi får inn nye uten kompetanse, på et vanskelig rettsområde man fort bruker årevis på å lære det man trenger. Og så forsvinner de igjen uansett, for de drar til steder med høyere lønn. Og nei, jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe privat. Anonymkode: 7c4d7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #17 Del Skrevet 27. februar Zonnic12 skrev (På 25.2.2025 den 18.46): Hei. Hvilke jobbmuligheter har man som jurist? Det er snakk om at jurister er "poteter" og passer over alt. Hva er din relevante jobb som jurist? Beskriv gjerne hva du gjør, hvor lenge du har jobbet som det, trives du med det, og hva er lønna på. Det er fint om du kan skrive hvor du jobber også. Er det f.eks. juriststillinger også ute i distriktet? eller er det i byene man finner juristjobbene? Her er noen relevante jobber man kan ha som jurist: - Advokat / Advokatfullmektig - Dommer / Dommerfullmektig - Saksbehandler i det offentlige. - som f.eks.. -Rådgiver i det offentlige. Butikkmedarbeider Anonymkode: f8d2a...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 27. februar #18 Del Skrevet 27. februar Seniorrådgiver i staten. Tjener ca 810 000. 5 års erfaring. Dette er min 3. jobb. Nå satser jeg på å bli værende litt lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå