Gå til innhold

Oppskrifter på gode salater ?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne og lage masse salater ( jobber fremdeles med spise sunn prosjektet mitt) Noen som har noen gode salat "oppskrifter" til meg ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tilhenger av å blande sammen ting etter smak; altså man smaker seg til underveis for å finne ut hva man behøver mere av. Derfor har jeg ingen mengder på ingrediensene, men håper disse likevel kan være til inspirasjon:

Tunfisk-salat:

Naturell youghurt

Tunfisk i olje i biter

Isbergsalat

Agurk

Rødløk

Hvitløk

Persille

- Fihakk alle ingredienser

- Smak til med salt, pepper og noen dråper ferskpresset sitron

Salaten får en tykk grøtaktig konsistens som er utmerket som pålegg eller: Sløyf å finhakke Isbergsalaten og bland de andre ingrediensene som en "dressing" på grovhakket salat.

Gresk salat:

Isbergsalat

Tomat

Agurk

Paprika

- alle ingredienser kuttes grovt

Rødløk i ringer

Fetaost i terninger

Oliven; hele (grønne er best på smak, sorte ser mest delikat ut kanskje)

Bruk gjerne litt olivenolje som dressing, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Til gresk salat er det alltid godt med Tzatziki: Youghurt naturell, agurk, hvitløk, salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er godt, er finhakket tomat, rødløk og hvitløk, blandet med litt olivenolje, salt, pepper og sitrondråper.

Dette er strålende tilbehør til spagetti eller pasta. Enten som kald Pastasalat; eller til varm spagetti med parmesan drysset over. Vil du ha kjøtt i, prøv med kylling eller tunfisk. Fersk champinon i skiver passer også fint til.

Sunt og godt.

Skal du ta en mini gourmet-versjon (her er vi ikke fullt så sunne lengre): Visp 2 dl fløte (bruk matfløte eller melk om du vil unngå for mange kalorier) og 2 eggeplommer sammen (skal ikke kokes eller varmes), ha litt stekt bacon (kan byttes ut med kylling som er magert) til, kvern pepper over og bland i spagettien du har kokt til 2 personer og la det surre litt på svak varme. Server tomat-salat-blandingen ved siden av (da har du sunnhetsalibiet ditt i orden!). Spagetti carbonara a la God Samvittighet; kjapt og greit å lage.

For den som ikke er så glad i den litt skarpere rødløken er vanlig løk grei erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...