Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan vi ikke begynne å gjøre som i andre land, å sette på nødblink (hvertfall på flerfelts/høyhastighetsveier) når det kommer en kø? Da veit man at det er saktegående forut, og sakker ned i tide.... Noe annet er livsfarlig

Nødblink ved kø er veldig genialt spør du meg. Nede i Spania, brukes dette spesielt mye.

Anonymkode: 816e4...843

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det skjer omtrent hver gang det kommer en plutselig kø... Det vil si, jeg ser det veldig ofte i Oslo-området, men så det aldri da jeg bodde lengre nord.

Anonymkode: f8ff0...d60

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor kan vi ikke begynne å gjøre som i andre land, å sette på nødblink (hvertfall på flerfelts/høyhastighetsveier) når det kommer en kø? Da veit man at det er saktegående forut, og sakker ned i tide.... Noe annet er livsfarlig

Nødblink ved kø er veldig genialt spør du meg. Nede i Spania, brukes dette spesielt mye.

Hvis du er avhengig av nødblink for å evne å sakke ned i tide spørs det om du har reaksjonsevne nok til å kjøre bil i det hele tatt.

Anonymkode: c2eb7...6b4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det skjer omtrent hver gang det kommer en plutselig kø... Det vil si, jeg ser det veldig ofte i Oslo-området, men så det aldri da jeg bodde lengre nord.

Anonymkode: f8ff0...d60

Dette er også min observasjon. Det samme når man observerer utrykningskjøretøy og demper farten og kjører til siden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du er avhengig av nødblink for å evne å sakke ned i tide spørs det om du har reaksjonsevne nok til å kjøre bil i det hele tatt.

Hvis du er avhengig av å hakke ned med folk som vil spre god kotyme i vårt land, så spørs det om du har gode nok sosiale evner til å ha et rimelig velfungerende liv i det hele tatt.

Anonymkode: 4fe38...112

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Østlandet det helt normalt i høyhastighetssoner. 

Anonymkode: 61cda...474

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er avhengig av å hakke ned med folk som vil spre god kotyme i vårt land, så spørs det om du har gode nok sosiale evner til å ha et rimelig velfungerende liv i det hele tatt.

Anonymkode: 4fe38...112

Ja huff, tenk å måtte bruke det lille man har av hjernekapasitet på å reagere i trafikken, helt forferdelig. Hva med ungen som plutselig løper ut i veien, skal den også sette på nødblink? Nei du får kjøpe deg en bil som kjører selv da vet du, så slipper du å tenke i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men det er jo bare å gjøre det det da? Du behøver jo ikke noe direktiv eller nærmere "regelverk" for å begynne med det? En god vane.

Her jeg kjører mest er det mye veier med 90-110 kmt. Selv gjør jeg det fra tid til annen ved behov enten det er plutselig stans i trafikken, bil med motorstopp foran, rådyr eller elg i veibanen/veikanten (mye av det her). 

Først og fremst gjør jeg det jo for min egen del, for å slippe å bli påkjørt bakfra.

Anonymkode: 7035d...c9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja huff, tenk å måtte bruke det lille man har av hjernekapasitet på å reagere i trafikken, helt forferdelig. Hva med ungen som plutselig løper ut i veien, skal den også sette på nødblink? Nei du får kjøpe deg en bil som kjører selv da vet du, så slipper du å tenke i det hele tatt.

Det der er bare latterlig banal trolling fra en "keyboard besserwisser". 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det der er bare latterlig banal trolling fra en "keyboard besserwisser". 😂

Hehe men det er jo sant da. Avstand til bilen foran sier ganske mye om en person. 

Anonymkode: c2774...c40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hehe men det er jo sant da. Avstand til bilen foran sier ganske mye om en person. 

Anonymkode: c2774...c40

Det var den nærmest infantile argumentasjonsformen jeg reagerte på.

Selvsagt skal en holde avstand. Men det er fattig manns trøst å ligge på Sunnaas og vite at det ikke er din feil etter at du er blitt påkjørt bakfra av en dust i en to tonns pickup som ikke holdt avstand eller fulgte godt nok med.

Derfor trykker jeg fra tid til annen på nødblink i slike situasjoner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke veldig høye fartsgrenser her til lands, og der fartsgrensene er høyest og med lengst bremselengde så kan man se såpass langt frem at man rekker å reagere på at det står stille.

Jeg har satt på nødblink for å varsle om en ulykke som skjedde foran meg når det har vært dårlig føre og sikt. Det er ikke noe galt i å gjøre det hvis du ser at noe foran deg kom brått på, og du vil advare de som kommer bak deg. Ellers er du ansvarlig for å tilpasse farten, holde avstand og være oppmerksom på det som skjer foran deg.

Anonymkode: ed418...6f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo bare å gjøre det det da? Du behøver jo ikke noe direktiv eller nærmere "regelverk" for å begynne med det? En god vane.

Her jeg kjører mest er det mye veier med 90-110 kmt. Selv gjør jeg det fra tid til annen ved behov enten det er plutselig stans i trafikken, bil med motorstopp foran, rådyr eller elg i veibanen/veikanten (mye av det her). 

Først og fremst gjør jeg det jo for min egen del, for å slippe å bli påkjørt bakfra.

👆👆

Vi setter på nødblink, eventuelt bare blinker med den for å gjøre folk obs på at "det skjer noe i trafikken". Det kan være vanskelig å oppdage at en bil står stille om de ikke har foten på bremsene slik at bremselys lyser, vil heller gi tegn til de bak meg enn å ta sjansen på at de pløyer inn i meg.

En gang i tunnellen stod vi stille og da fikk mc sjåføren sola i øynene akkurat i det han kjørte inn i tunnellen så han så ikke at jeg stod stille inne der så han pløyer inn i bilen min, fløy over deler av den og rett ned i asfalten. Det var heldigvis nokså lav hastighet og det gikk bra med han, men det var ekkelt å oppleve. Koster meg absolutt ingenting å trykke inn nødknappen og trykke inn bremselysene for å unngå at noe lignende (eller verre) skjer igjen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det måtte selvfølgelig komme en sånn som deg inn i tråden. Intensjonen til TS er god og kan bidra til bedre trafikksikkerhet, men for all del - sitt du der på din høye hest, så kan du jo se hvor ensomt det kan være på toppen

Anonymkode: 1b8c7...399

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...