Gå til innhold

Hormoner overgangsalder - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så et innslag på tv i går om hormontilskudd etter overgangsalder.

Hvor lange fortsetter man med hormontilskudd? Livet ut?

Anonymkode: 08624...3c8

AnonymBruker
Skrevet

Fra gammelt av fikk man bare i 5 år, nå tror jeg man kan få lengre.  Men vet ikke om jeg gidder å bruke 5-6000 kr i året på dette resten av livet.  Utrolig at det ikke kommer på blå resept når det er potenselt plager man kan slite med i åresvis. 

Anonymkode: bffa6...cac

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt hormoner i 10 år eller mer. 
Prøvde å trappe ned , men fikk sånt ubehag igjen at gynekologen ba meg bare fortsette. Skjønner ikke at noen velger å la være å ta hormoner så lenge en rent medisinsk tåler det. 

Anonymkode: 7df6c...c2b

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har brukt hormoner i 10 år eller mer. 
Prøvde å trappe ned , men fikk sånt ubehag igjen at gynekologen ba meg bare fortsette. Skjønner ikke at noen velger å la være å ta hormoner så lenge en rent medisinsk tåler det. 

Lommeboken kanskje? Fint for de som råd.....

Anonymkode: d218d...e70

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fra gammelt av fikk man bare i 5 år, nå tror jeg man kan få lengre.  Men vet ikke om jeg gidder å bruke 5-6000 kr i året på dette resten av livet.  Utrolig at det ikke kommer på blå resept når det er potenselt plager man kan slite med i åresvis. 

Anonymkode: bffa6...cac

Årsaken til at det ikke er på blå resept er fordi det er en kvinneplage. 

Anonymkode: 03474...3f5

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Årsaken til at det ikke er på blå resept er fordi det er en kvinneplage. 

Anonymkode: 03474...3f5

Evt blå resept var noe av det som ble omtalt i går på tv.

Jeg synes for øvrig 500 kr pr måned ikke er spesielt mye hvis man har stort  utbytte av det.

Endret av petterm
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke at noen velger å la være å ta hormoner så lenge en rent medisinsk tåler det. 

Er det mange som ikke tåler det? 

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (7 timer siden):

Er det mange som ikke tåler det? 

Det er flere her inne som skynder seg å skrive at østrogen er farlig og kreftfremkallende og ditt og datt. Mye synsing som kommer av at de plukker opp udokumentert informasjon og sprer det videre. 
Veldig glad for det innslaget som ble vist på nrk . Kjente meg så igjen i spesielt det med hjernetåka. 
Nå finnes det helt sikkert noen som ikke tålte hormon prevensjon som kan kanskje vil få plager med østrogen i forbindelse med overgangsalderen. 
Alt dette er det en gynekolog som kan gi  best informasjon om. Fastlegen er dessverre ingen ekspert på kvinnehelse rett og slett fordi de ikke er spesialister.  
Jeg hadde ikke overlevd uten østrogen. 
Begynte med plaster i en alder av 47 , men måtte gå over til tabletter. Activelle bruker jeg ,og til hun som sier de er kreftfremkallende så er jeg her enda , alive and kicking , 59 år. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lommeboken kanskje? Fint for de som råd.....

Anonymkode: d218d...e70

Ja, hvis en bruker 500 kr på godteri, vin og snacks og sminke så har en råd til hormonpreparater til en sum mellom 4-500, ja. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 16.33):

Så et innslag på tv i går om hormontilskudd etter overgangsalder.

Hvor lange fortsetter man med hormontilskudd? Livet ut?

Anonymkode: 08624...3c8

Hva slags program var dette?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke preparat er så dyre?
Ett års forbruk av østrogen/progresteron koster 1200-1300,- 

Anonymkode: c493e...135

AnonymBruker
Skrevet

For min del så begynte det tidlig og jeg er da anbefalt å ta minst i 10 år/ til det de regner som gjennomsnittlig alder for overgangsalder. Dette for å beskytte mot sykdommer. Jeg har MYE plager og kommer til å kreve tilskudd videre, gjerne resten av livet- vi mangler det jo resten av livet, ikke i noen år. 

Til dem som til stadighet tar opp at de ikke tålte prevensjon- det finnes SÅ mye GOD informasjon ute på nettet nå, bruk google! Og ikke les en persons grusomme oppfatning, les seriøs forskning. Det er helt andre doser i HRT og de skal erstatte en mangel, ikke være et stort tilskudd til egenproduksjon. Kan ikke sammenlignes. Ei heller er de nye medisinene mer kreftfremkallende enn f. eks EN drink. Pluss de beskytter mot mange sykdommer, inkludert flere kreftformer. 

Vær så snill folkens, sett dere litt inn i ting, ikke bruk gammel skremsel og spre det videre i tillegg. 

Anonymkode: 58308...212

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 11.44):

Det er flere her inne som skynder seg å skrive at østrogen er farlig og kreftfremkallende og ditt og datt. Mye synsing som kommer av at de plukker opp udokumentert informasjon og sprer det videre. 
Veldig glad for det innslaget som ble vist på nrk . Kjente meg så igjen i spesielt det med hjernetåka. 
Nå finnes det helt sikkert noen som ikke tålte hormon prevensjon som kan kanskje vil få plager med østrogen i forbindelse med overgangsalderen. 
Alt dette er det en gynekolog som kan gi  best informasjon om. Fastlegen er dessverre ingen ekspert på kvinnehelse rett og slett fordi de ikke er spesialister.  
Jeg hadde ikke overlevd uten østrogen. 
Begynte med plaster i en alder av 47 , men måtte gå over til tabletter. Activelle bruker jeg ,og til hun som sier de er kreftfremkallende så er jeg her enda , alive and kicking , 59 år. 

Østrogen er kreftfremkallende enten man vil eller ikke. Det gir en liten forhøyet risiko for brystkreft, men kan igjen beskytte mot andre typer kreft. Dette står fint skrevet i pakningsvedlegget til feks hormonsprayen Lenzetto.  Anbefalingen for hormontilskudd er minste dose i kortest mulig tid, det er vel ikke uten grunn. Og kun de som virkelig trenger det skal benytte seg av det.

Jeg skjønner absolutt at det hjelper mot økt livskvalitet, og mange må ha dette for å kunne fungere i hverdagen,  men at det kommer med en risiko trenger ikke bagatelliseres. 

Anonymkode: d3824...5ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Østrogen er kreftfremkallende enten man vil eller ikke. Det gir en liten forhøyet risiko for brystkreft, men kan igjen beskytte mot andre typer kreft. Dette står fint skrevet i pakningsvedlegget til feks hormonsprayen Lenzetto.  Anbefalingen for hormontilskudd er minste dose i kortest mulig tid, det er vel ikke uten grunn. Og kun de som virkelig trenger det skal benytte seg av det.

Jeg skjønner absolutt at det hjelper mot økt livskvalitet, og mange må ha dette for å kunne fungere i hverdagen,  men at det kommer med en risiko trenger ikke bagatelliseres. 

Den faren er som sagt større av EN drink, og resultatene de ofte viser til stammer fra en gammel, utdatert undersøkelse. Pakningsvedlegget er også så gammelt og ikke oppdatert med nye rutiner, så det stemmer jo ikke engang i bruksmåte for mange. 

Anonymkode: 58308...212

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker gel som smøres på huden, koster 125 per pakke og holder en god stund. Gynekologen min bruker spray selv, har forstått det som at det er store leveranseproblemer på plaster. Kommer til å bruke den så lenge det er behov, har hjulpet mot bl.a. nattesvette i mitt tilfelle.

Konklusjonen etter å ha lest diverse artikler er at det er fler positive enn negative effekter for min del. Noen krefttyper skal ikke ha østrogen, men man får ikke kreft av det. Det kan derimot påvirke en allerede latent svulst.

Anonymkode: 01766...2d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker gel som smøres på huden, koster 125 per pakke og holder en god stund. Gynekologen min bruker spray selv, har forstått det som at det er store leveranseproblemer på plaster. Kommer til å bruke den så lenge det er behov, har hjulpet mot bl.a. nattesvette i mitt tilfelle.

Konklusjonen etter å ha lest diverse artikler er at det er fler positive enn negative effekter for min del. Noen krefttyper skal ikke ha østrogen, men man får ikke kreft av det. Det kan derimot påvirke en allerede latent svulst.

Anonymkode: 01766...2d5

Munnspray?

Anonymkode: 3bccc...4fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg stoler på gynekologen min ! 
Vet du hvorfor det legges ved pakningsvedlegg med lange lister med advarsler om all verdens mulige og umulige bivirkninger ? 
Det er for å verne seg mot alle slags rettssaker som foregår i USA .  
Faren ved å bruke hormonbehandling ved overgangsalder er sterkt overdrevet, og hvis en må velge mellom er dårligere livskvalitet og en liten sjanse for kreft så er det enkelt for meg å velge iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk hyler og bærer seg over at hormoner i overgangsalderen er så innmari farlig, men så har de selv brukt p-piller i 30 år uten å bekymre seg en millimeter over kreftfaren. Forstå det den som kan.

Jeg har tatt ansvar for min egen helse, leser meg opp på forskning og hører på erfarne gynekologer. Jeg brukte p-piller da jeg var ung uten å bekymre meg, og velger nå å leve mitt beste liv med god sexlyst, god søvn, god energi osv - med et fantatisk lite østrogenplaster på hofta. 

K51

Anonymkode: c7bc0...469

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hormonfri behandling, men det koster ekstremt mye. Usikker på hva jeg skal gjøre fremover. 

Anonymkode: c6439...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...