Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Har funnet et par stillingsannonser jeg kunne tenkt meg å søke på. Som servitør/kelner. Men det står blandt krava at de ønsker at søkerne er utadvendte og sosiale... Men jeg er ikke det... Jeg er ekstremt sjenert... Sier likssom ikke noe før jeg blir snakket til. Og jeg er ikke særlig pratsom... Men man skal jo ikke stå å bable med kundene heller i et slikt yrke? Så jeg lurte på om jeg kan prøve å sende inn søknad og være ærlig og skrive at jeg ikke er særlig sosial av meg... Hva tror dere om det?
Gjest gjesta Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Hadde ikke sagt et ord om det. Dersom du blir innkalt til intervju så vil de få et inntrykk av personligheten din. Det får holde.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #3 Skrevet 8. mars 2006 Jeg ville ALDRI skrevet i en jobbsøknad at jeg er lite sosial. I en jobbsøknad så trekker du frem de positive sidene ved deg selv, ikke de negative. Du skal selvsagt ikke lyve og skrive at du er et supersosialt vesen, men som sagt - ikke trekk frem noe i en søknad som vil bli sett på som negativt.
Abr@xas Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Nei, ikke nevn noe om negative egenskaper i en søknad. De plukker deg ut til intervju ut ifra inntrykket i søknaden (samt cv'en selvsagt), og om du skriver rett ut at du ikke er særlig sosial, vil nok det veie tungt i negativ retning. Du må jo også tenke over om en slik jobb vil være noe for deg ut ifra dette.
Mrs. K Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Jeg hadde nok ikke skrevet i en søknad at jeg ikke er sosial. Har du tenkt på om jobben er noe for deg? Som servitør/kelner kan det saktens hende at du kommer til å skulle småprate med kunder om annet enn menyen. Sjenerte mennesker kan ofte fremstå som sure mennesker og det finnes ikke noe værre enn en sur kelner.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Har funnet et par stillingsannonser jeg kunne tenkt meg å søke på. Som servitør/kelner. Men det står blandt krava at de ønsker at søkerne er utadvendte og sosiale... Men jeg er ikke det... Jeg er ekstremt sjenert... Sier likssom ikke noe før jeg blir snakket til. Og jeg er ikke særlig pratsom... Men man skal jo ikke stå å bable med kundene heller i et slikt yrke? Så jeg lurte på om jeg kan prøve å sende inn søknad og være ærlig og skrive at jeg ikke er særlig sosial av meg... Hva tror dere om det? ← Det er ikke særlig smart nei...det handler om psykologi: ikke fortell andre du ikke kjenner hva du ikke er. Fokuser heller på hva du faktisk er. Det å være utadvendt betyr ikke nødvendigvis at du er en skravelte person som snakker hull i hodet på folk. Du tør vel å se på andre og si "værsågod, takk". osv.? Isåfall er du utadvendt nok, pluss på et smil i ny og ne og ingen vil mistenke at du ikke er talkshow-vertinne. Du skal jo ikke jobbë som venninnen eller psykologen til kundene, men en som formidler nmat/drikke/betaling og eventuelle råd/svar på spørsmål. Ikke se på kravene i utlysningsannonsen som en detaljert krav-liste, de på det som et ønske fra dem om hva de ser for seg. Du selger ikke deg selv ved å si høyt hva du ikke kan hvertfall...
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes ikke du er helt feil ute som vurderer å være ærlig! Men! Dersom du skal ta med dette, må du forklare hvorfor det er en positiv - eller i hvert fall hvorfor det ikke er en negativ egenskap i forhold til jobben. Arbeidsgiver vil jo vite hvorfor akkurat du passer hos dem. Når de skriver at de ønsker en som er sosial, så vil det være dumt å bare skrive at du ikke er det og ikke noe mer. Da avskriver du deg selv fra jobben med en gang. Derimot kan du jo håpe på at de setter pris på ærligheten hvis du klarer å formulere det smart. Man trenger ikke være sprulende vitseforteller for å klare å være hyggelig mot kundene :-)
Gjest Elfrida Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Som gjest her skriver - snu det til noe positivt! Si at du er høflig og rolig, og ønsker ikke å være FOR kameratslig og påtrengende overfor gjestene. Eller noe sånt. Enkelte kelnere som slår seg ned ved bordet for å ta en prat om dagens meny og litt sånn tørrprat er bare for overivrige.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Prøver en gang til: Jeg er enig med de andre, ikke skriv negative ting om deg selv i søknaden. Det er å grave sin egen grav. På jobbintervjuet så må du gjøre ditt ytterste for å være blid og imøtekommende. Og forøvrig, er du virkelig lite sosial? Eller tror du at folk får det inntrykket fordi du er sjenert? Trenger ikke å være likhetstegn mellom de to trekkene.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Hvis jeg som arbeidsgiver var ute etter en person som skulle ha mye kundekontakt, ville jeg ikke engang vurdert en søknad fra en som selv sier h*n ikke er sosial og pratsom. Hard and brutal truth.
aline Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 å være blid og imøtekommende. ← her tror jeg er to ord som nok er viktigere for dem en utadvendt og sosial, eller en annen vri på ordenen ihvertfall. en kelner/servitør bør være blid og imøtekommende, en kelner må tørre å ha øyekontakt med gjestene rundt i rommet og komme innom bordene og spør uoppfordret om alt er bra og om maten smaker. ikke hele tiden, men av og til. så om du er blid og imøtekommende, men ikke føler deg utadvendt og sosial, så legg heller vekt på det du KAN gjenkjenne deg i.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 EN ting er at ærlighet varer lengst. Men når det gjelder personlighet så hadde ikke jeg nevnt at jeg er sjenert. Mest sannsynlig blir du innkallt til jobbintervju, og det er der de ser om de liker deg eller ei. Jeg er også i utgangspunktet en sjenert person, men i jobbsituasjoner har jeg blitt sett på som en dyktig og alltid blid og lettvind person. Det og være sosial og imøtekommende, behøver ikke bety at du er ultraskravlete. EN god service person er blid, hjelpsom og hyggelig. Og trives du i jobben din, så synes det, og det smitter igjen over på kunder, som da kommer igjen og igjen pga god service. Mange ultrasosiale skravlete personer kan fort bli for mye av det gode. De fleste ønsker en jordnær, hyggelig, hjelpsom, blid og positiv person som gjør jobben sin ordentlig SØk du, å ikke si noe om at du er litt sjenert og redd for ting. Da viser du bare en usikkerhet som man ofte ikke kommer langt med. Og det er ved å 'sprenge grenser' man vokser
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Å være serviceinnstilt og kundevennlig trenger ikke være det samme som å være en utadvendt, morsom, solsial stand-up komiker!! Jeg jobber på serveringssted jeg, men jeg er sjenert, tilbakeholden og vil si jeg er ganske lite sosial. Men: når jeg kommer på jobben og tar på meg uniformen tar jeg også på meg en rolle. Da klarer jeg helt fint å småprate med kundene, ta kontakt med dem osv. dette er noe man lærer seg bedre etterhvert. For meg er det et stort skille mellom å snakke løst og fast med kunder og å åpne seg opp for folk. Der er jeg fortsatt tilbakeholden, men det hindrer meg jo ikke i jobben (skal tross alt ikke brette ut sjela for kundene). Og noe av det viktigste for å jobbe på serveringssted er at man klarer å være serviceminded og at man samarbeider godt med kollegaene siden det er høyt tempo på et slikt sted. Det er i denne betydningen man mener "sosial og utadvendt"). Og kanskje noe av det viktigste er jo også å klare å jobbe raskt og effektivt og ikke minst klare å takle stress. Har hatt opplæring på mange i jobben min, og min erfaring er at det ikke nødvendigvis er de mest utadvendte som blir de flinkeste. det kan for enkelte ende med at de skravler i telefonen hele tide, med kunder utover det som er normalt og da får vi ikke tid til å gjøre det som skal gjøres. det viktigste er altså å ha selvdisiplin og høy arbeidsmoral. Men så er det jo hyggelig å jobbe sammen med huggelige folk, Ingen tvil om det. Men alt i alt er det viktigste at jobben blir gjort. Hjelper ikke å ha det hyggelig på jobb hvis jobben ikke blir gjort og stedet går konk. I søknaden trekker du heller fram de andre positive egenskapene du har. Hvis du er ivrig, ryddig og strukturert i ditt arbeid er dette viktigere. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #14 Skrevet 9. mars 2006 Hva med å skrive noe sånt som: "Jeg er en hyggelig jente som mener at den beste servicen er når gjestene får alt de forventer. og gjerne litt ekstra, men som knapt merker at servitøren er til stede." Selv hater jeg når servitøren blir for påtrengende og skravlete... Man går gjerne ut for å kose seg med venner, kollegaer og familie - ikke for å bli nær venn med kelneren. Likevel må man kunne snakke med gjester som tar initiativet til prat. F.eks. turister som er nysgjerrig på stedet o.l.
Floja Felíz Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Ja du må i alle fall IKKE si at du ikke er sosial!!!! Det kan forstås helt feil... Endret 10. mars 2006 av Floja Felíz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå