AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #41 Skrevet 23. februar 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mat og bolig er noe den andre også uansett må betale. Om jeg betaler 1500,- - så får den andre parten 9000,- totalt ekstra i måneden. Barnetrygden er ikke en bonus, den skal dekke de utgiftene som kommer av at mor/far bor alene med barnet i egen husholdning. Anonymkode: 461dd...2b5 Barnetrygd utbetales også til foreldre som bor sammen. Det er utvidet barnetrygd som utbetales til enslige forsørgere. Utvidet barnetrygd er på kr 2516 og kommer i tillegg til den ordinære barnetrygden. Ved avtale om delt bosted kan begge foreldre motta utvidet barnetrygd ved at denne deles opp. I tilfellet TS beskriver kunne det vært en fordel at hver av foreldrene har et barn hver registrert på sin bostedsadresse. Da vil begge foreldrene kunne motta utvidet barnetrygd for et barn + full utvidet barnetrygd for dette barnet. Men så spørs det om barnemoren vil låse seg til at begge barna overnatter 12 av 14 netter i måneden fordi far ønsker delt omsorg pm det ikke praktiseres IRL. Karpenter skrev (18 minutter siden): Vi deler IKKE barnetrygden, som de fleste her anser som ikke-eksisterende. Tror du tar feil med at vi som har god greie på det å være enslig forsørger ikke tar barnetrygden med i betraktning. Selvsagt gjør vi det, men det er altså slik at NAV også tar den med i betraktning når du sjekker ut bidragskalkulatoren på deres nettsider. Ingen av oss som svarer her ønsker å være kjipe, men du trenger å få opp øynene for hva som legges til grunn for beregningene og da hjelper det lite å kverulere med hverken oss eller barnemoren. Det blir ganske surt for deg om barnemoren slår seg vrang og krever at NAV beregner og krever inn bidraget. Tror du bør gjøre hva du kan for å unngå akkurat det. Og så ville jeg heller latt barnemoren stå for innkjøp av klær og enkelte andre utgifter som følger med det å ha hovedomsorgen som bostedsforelder. Da slipper du veldig billig unna med å betale kr. 1500 samlet i bidrag per mnd for 2 stk ungdommer. Bare toalettsaker kan koste en del (særlig hvis det er snakk om sminke til en tenåringsdatter 😉 ), og dette vil de vel i hovedsak ha hos barnemoren dersom det er der de sover og steller seg nesten hver morgen. Så kan du selvsagt komme med at sånt kjøper du inn også, men forbruket av dette vil være betraktelig lavere hos deg enn hos barnemoren likevel. Håper du ser dette og kan falle til ro med at enten bør du betale kr. 1500 og se deg fornøyd med det eller så må dere til familievernkontoret og mekle frem ny samværsavtale. Det kan du uansett ha i baktankene da det mest sannsynlig vil komme en dag der barnemoren vil kreve ny utregning av bidraget via NAV. Lurt å være forberedt på det og også lurt å akseptere kravet på kr. 1500 nå og la barnemoren stå for størstedelen av daglige utgifter. Tenker likevel du kommer best ut av ikke å virke vanskelig og gnien på småutgifter og kanskje også ta en og annen større utgift iblant så barnemoren ser at hun ikke kommer veldig dårlig ut av nåværende avtale med kun kr. 1500 i mnd fra deg (i tillegg til kr 6000 fra staten). Anonymkode: bb52b...4d8 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #42 Skrevet 23. februar 2025 Karpenter skrev (1 time siden): Med forsikringer og faste utgifter, lander vi på en totalsum på 1500,- for begge. Lommepenger kommer fra begge, og det får de når de har behov. Så ja, meningen er at jeg skal dekke halvparten av alt av faste utgifter - og dele på kjøp av klær. Vi deler IKKE barnetrygden, som de fleste her anser som ikke-eksisterende. Så da er jeg veldig interessert i å høre hvordan du mener barnetrygden skal brukes? Jeg har utgifter til strøm, husleie, slitasje, Internett, kjøring o.l. Jeg får da 0,- i støtte, motpart får 7500,- Du er litt naiv hvis du tror at to (nesten)tenåringsbarn koster 1500 totalt i måneden. Hvis mor bodde alene hadde hun trengt ett soverom, nå må hun betale for to til. I tillegg kommer innredning på nevnte rom, flere sett sengetøy, håndklær, strøm osv. Klær og sko til barna - ingen av dem er vel utvokste enda. Fritidsaktiviteter, reiser, kollektiv, toalettsaker, gymtøy, svømmebriller, gaming, lørdagsgodt, mat. Lista er uendelig. Når det kommer til barnebidraget legges det utvida barnebidraget til bidragsmottakers inntekt i utregningen. Det ordinære bidraget trekkes fra underholdningskostnaden for barnet. Et barn på 12 og et på 15 koster 9673 kroner i måneden. HVER. Etter at barnebidraget er trukket fra (forbruksutgifter 7587, boutgifter 3596). Ved to helger samvær med overnatting i måneden vil du få et samværsfradrag på 1813 per parn. Det gir en rest på 7860 som skal fordeles mellom dere foreldre. Hvis dere tjener likt må bostedsforelder stort sett stå for en prosent eller to mer enn bidragspliktig, som gjør at din andel blir på 2900. Per barn. Disse tallene er basert på at dere begge tjener 550000. Da blir bidragsevnen din per måned over 11000 - hvilket vil si at du ikke blir krevd for hele evnen faktisk. Tallene gjelder i alle fall opp til millionen, men da blir følgelig bidragsevnene din også større. Utregningen tar ikke hensyn til dine faktiske utgifter, kun fra en fastsatt tabell. Jo mer samvær du har, jo mer samværsfradrag vil du få for å dekke ting de trenger hos deg; som rom, møbler, klær, mat osv. Hvis de likevel er hos deg på dagtid annenhver uke er det et godt sted å starte for å få mer overnattingssamvær. Men som jeg sa tidligere: i denne situasjonen er 1500 for deg en riktig så bra deal. Du kan selv legge inn tallene her: https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0 Anonymkode: e3516...415 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2025 #43 Skrevet 23. februar 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Virker ikke som mesteparten av de som svarer her forstår at mor får to ordinære barnetrygder + utvidet, som er rett i overkant av 6000,- pr mnd. Forstår jeg det rett at du har plass til at barna kan sove hos deg nå? For da burde du jo få på plass at de sover hos deg i uken du har de mest. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du hjelper til mye, også i de ukene de skal være 100% hos mor. Er du med og betaler på aktiviteter de er med på? Du skriver ikke noe om hva dere har avtalt om bosted, men du burde få avtalt delt fast bosted. Hvis mor krever fast bosted, så skal hun betale alle utgiftene og kan kreve barnebidrag. Ut fra det du skriver høres det ut som du har inngått en dårlig avtale for din del. Anonymkode: d7ba7...56d Han har ikke unngått en dårlig avtale i utgangspunktet om mor hadde vært alright. Da mtp barna. Men om mor er grisk etter penger og/eller hevngjerrig, så har hun riktignok rett på litt bidrag rent juridisk. Høres ut som hun har utnyttet barnas rett til å bestemme og dette handler vel om at barna foreløpig foretrekker å sove i huset de er oppvokst. Hadde mor vært litt alright hadde hun tatt hensyn til dette og sett at far tar sin del av barmas utgifter som fritidsaktiviteter, klær, utstyr etc. som han har sagt at han gjør. Ts, om mor er fast bestemt på at hun skal ha barnebidrag av deg så skal du ihvertfall ikke betale for klær,og utstyr til barna utenom. Om det er noe de trenger må du kreve at HUN fikser dette. Ville også ført regnskap fremover på alle utgiftene du har med barna når de er hos deg. Samt budsjett. Det får du bruk for om du tar steget videre og evt kontakter advokat. For det ville jeg gjort om hun fortsatt krever barnebidrag når du allerede tar din del av utgiftene rundt fritidsaktiviteter, utflukter, mat, klær og utstyr. Er forøvrig enig i at regelen om at det kun er overnattinger som teller når barnefordelingen regnes ut, er helt på tryne. Det er når barna er våkne utgiftene ruller. Mat, strøm, bensin, fritidsaktiviteter osv osv. Barn koster ingenting om natten med mindre man jobber natt eller er ute på noe og trenger barnevakt. Anonymkode: df28c...de5
NakenPanda Skrevet 24. februar 2025 #44 Skrevet 24. februar 2025 Karpenter skrev (15 timer siden): Du ser jo blankt på bidragskalkulatoren. Du legger det fram som at den eneste tiden de er hos meg er de 2 helgene? Det er det som er feil med kalkulatoren - den tar KUN hensyn til overnatting, ikke samvær. Så ifølge kalkulatoren, så om de hadde stått opp og dratt til meg og vært der frem til leggetid hver dag hele året - så hadde kalkulatoren vist at mor har 100%. De sover hjemme for det er der de føler at de har sitt hjem, det er ikke for at jeg ikke vil ha dem her. Jeg har veldig lyst til at de skal tilbringe netter her, men jeg ønsker ikke å tvinge dem. Det er sånn NAV ser samvær, så hvis du kommer til en situasjon der de må se på det fordi dere ikke blir enige, dagtid samvær teller i liten grad og med 2 overnattinger må du regne med et stort bidrag med barn over 12 og ekstremt lite samvær (2 døgn per 30) Hvis dere blir enige utenom NAV så er det jo det som teller, men hvis det skjærer seg, vær forbedredt på finansielt nedtur og dette kan ikke enkelt forandres.
Lønnesirup01 Skrevet 24. februar 2025 #45 Skrevet 24. februar 2025 Karpenter skrev (15 timer siden): Du ser jo blankt på bidragskalkulatoren. Du legger det fram som at den eneste tiden de er hos meg er de 2 helgene? Det er det som er feil med kalkulatoren - den tar KUN hensyn til overnatting, ikke samvær. Så ifølge kalkulatoren, så om de hadde stått opp og dratt til meg og vært der frem til leggetid hver dag hele året - så hadde kalkulatoren vist at mor har 100%. De sover hjemme for det er der de føler at de har sitt hjem, det er ikke for at jeg ikke vil ha dem her. Jeg har veldig lyst til at de skal tilbringe netter her, men jeg ønsker ikke å tvinge dem. Samvær regnes i netter fra NAV sin side. Akkurat det får du ikke gjort noe med. Jeg forstår at det virker urimelig i ditt tilfelle, men de har nå engang gjort det slik fordi det er det ryddigste og fordi man må ha en eller annen oversiktlig målestokk for samvær. Barn vet hvor de har sovet, så det er som regel greit. Det de fleste foreldre gjør i tilfeller som deres, er å sette opp en samværsavtale og holde seg til den. Om reelt samvær avviker noe fra dette, så får det bare være. Man kan ikke revurdere avtalen uke for uke fordi ett barn var litt mer eller mindre her eller der. Etter min mening så burde dere tegnet opp en avtale på 50/50 den dagen dere gikk fra hverandre. Hvis utgangspunktet er at dere begge skal ha plass til barna og tilrettelegge for at de er der, og ta kostnadene det medfører. Noen ganger fungerer det ikke at barn kan "komme og gå" som de ønsker. En av mine nære venner hadde en slik situasjon rett etter sin skilsmisse, og de måtte etterhvert justere. Begge barna er nå på ungdomsskole og videregående, og de forholder seg til kalenderen. Nå har begge foreldre nye partnere, og det hender ofte at de er bortreist når barna skal være hos eksen, så da må de rett og slett være der. Voksne må også kunne planlegge hverdagen, f. eks. å legge jobbturer til tidspunkt der de ikke har barna. Og barna tåler faktisk det.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #46 Skrevet 24. februar 2025 Men hva er mors argumenter for at hun skal ha bidrag? Dersom dere har tilnærmet lik inntekt og deler likt på utgiftene til barna, hadde ikke jeg som forelder krevd bidrag i dette tilfellet, men dersom hun velger å ta dette via NAV vil hun få det og en høyere sum, fordi du ikke har overnattinger, som mange nevner her. Innkjøp av klær, blir det kjøpt inn og så delt på 2? Eller kjøper dere hver for dere? Barna har vel i så fall det meste av klær hos mor når de overnatter så sjelden hos deg. Anonymkode: 40cbd...4dd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #47 Skrevet 27. februar 2025 Karpenter skrev (På 23.2.2025 den 19.49): Med forsikringer og faste utgifter, lander vi på en totalsum på 1500,- for begge. Lommepenger kommer fra begge, og det får de når de har behov. Så ja, meningen er at jeg skal dekke halvparten av alt av faste utgifter - og dele på kjøp av klær. Vi deler IKKE barnetrygden, som de fleste her anser som ikke-eksisterende. Så da er jeg veldig interessert i å høre hvordan du mener barnetrygden skal brukes? Jeg har utgifter til strøm, husleie, slitasje, Internett, kjøring o.l. Jeg får da 0,- i støtte, motpart får 7500,- Jeg skjønner ikke regnestykket ditt/dere/hennes. Du mener seriøst at faste utgifter for en tenåring er 750,- i måneden? Busskort, mobil, forsikringer og fritidsaktiviteter? Da er det uansett enomt mye andre utgifter som du ikke regner som faste. SIFO sier ca 17700,- for to tenåringsbarn i måneden. Hvis du faktisk og reelt har utgifter på 8850,- hver eneste måned, er det helt urimelig at du skal betale bidrag og hun få barnetrygden. Da vil du ende med utgifter på over 10 000,- i måneden, mens moren som også har utgfter på 8850,--, ender opp med en utgift på 1550,- (er det der det tallet kommer fra, at hun syns dere skal betale 1500,- hver?) Det er selvfølgelig urimelig. Det rettferdige her er at du skal ha utgifter på snaue 6000,- i måneden (17 700-barnetrygd, delt på 2). Hvis du har utgifter på 4500 i dag, stemmer regnestykket hennes. Anonymkode: d7010...6b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå