Gå til innhold

Barnebidrag

Karpenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mat og bolig må du jo uansett betale. Mener du at du per nå betaler like mye som mor? 

Mange menn har ikke peiling på hva unger egentlig koster, for de er ikke vant til å betale noe for dem. Ungdommer er veldig dyre i drift. Og 1500 i mnd er en veldig lav sum å betale i bidrag for to ungdommer som aldri overnatter. 

Anonymkode: 393bc...249

Mat og bolig er noe den andre også uansett må betale. Om jeg betaler 1500,- - så får den andre parten 9000,- totalt ekstra i måneden. Barnetrygden er ikke en bonus, den skal dekke de utgiftene som kommer av at mor/far bor alene med barnet i egen husholdning.

Jeg skal dekke middag, kveldsmat, utgifter til bolig, drivstoff, slitasje o.l. like mye som mor. Eneste forskjellen er at de sover der. 

Så om vi regner våkentid, så er barna til mor 10 timer de ukene jeg har dem - mens jeg har de 112 timer. 

Og ikke fortell meg at barn koster osv, jeg vet at de koster - men det er kostnader som begge har. 

Anonymkode: 461dd...2b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har lest hele hovedinnlegget men ikke kommentarene. Hvorfor får hun så mye barnetrygd? Satsene ligger vel på ca 1750 pr barn… får hun utvidet? Hvordan er barnefordelingen mellom dere prosentmessig? For barn koster. Så hvis hun har de mye mer enn deg så synes jeg du slipper billig unna med 1500….. 

Anonymkode: 41bbd...76d

Meklingsattest foreligger, så rett til utvidet barnetrygd. Det utgjør 5800,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karpenter skrev (14 minutter siden):

Ok. Men så lenge de bor hos henne så vil ikke regnestykket/ tallene se like ut hos dere. Sånn er det bare. Greit for barna å slippe å pendle mellom hjem, men det betyr jo ikke at du slipper unna økonomisk. Sier ikke at du prøver det, men virker som du må forstå at om pengene går ut i form av bidrag til henne eller direkte til barnas utgifter hos deg er ravende likegyldig. Betale for egne barn må man 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakkes det veldig mye on ting som har liten innvirkning på barnebidrag.

Det er kun 2 faktorer som teller når det kommer til barnebidrag;

1) Dager hos deg vs eks kone i snitt hver måned (12 måneder år så all ferie hos deg teller i din favør)

2) Din inntekt vs din kones inntekt som hvis det er en viss forskjell gir litt økt/senket bidrag grunnet utjevning pga inntekt.

Barnebidrag vil gå til den som har samvær over 60% og teller IKKE som inntekt da den ikke er skattbar, din kone vil få for begge barna +1 ekstra trygd da hun er enslig forsørger.

NAV sin bidragskalkulator er ganske god:

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Gitt at du har barna mellom 4 og 9 dager per måned (som jeg tror du minst har) er barnebidrag per unge 2910 NOK totalt 5820 per måned fra deg til din ekskone.

Hvis du har barna MER en 8.99 dager per måned i snitt vil bidraget bli betydelig lavere 810 per unge totalt 1620 NOk per måned til din ekskone.

Du burde virkelig ha ungene mer en 9 dager av måneden det er i din fordel på alle måter både mhp omsorg og tid med ungene og din økonomiske situasjon.

Husk at eks koner er nettopp det eks koner og man trenger ikke lengre bry seg med hva de vil så fokuser på hva barna ønsker og bruk tid med dem. Når eks koner er vanskelige er det ok å legge på telefonen!

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan sjekke bidragskalkulatoren på nav og se hva du ville måtte betale om mor til barna slår seg vrang og velger å ta den løsningen. Jeg tviler ikke på at du er mye sammen med barna dine, men formelt sett må barna overnatte for at dagene skal telle som samvær i forhold til å redusere bidrag. Kan du kontakte en advokat, så du kan få hjelp til å sortere hva som er relevant og ikke i forhold til beregning av bidrag?

Anonymkode: d05bc...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker ikke som mesteparten av de som svarer her forstår at mor får to ordinære barnetrygder + utvidet, som er rett i overkant av 6000,- pr mnd. 

Forstår jeg det rett at du har plass til at barna kan sove hos deg nå? For da burde du jo få på plass at de sover hos deg i uken du har de mest. 

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du hjelper til mye, også i de ukene de skal være 100% hos mor. Er du med og betaler på aktiviteter de er med på? 

Du skriver ikke noe om hva dere har avtalt om bosted, men du burde få avtalt delt fast bosted. Hvis mor krever fast bosted, så skal hun betale alle utgiftene og kan kreve barnebidrag. 

Ut fra det du skriver høres det ut som du har inngått en dårlig avtale for din del.

Anonymkode: d7ba7...56d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis barna sover hos mor må mor dekke frokost og matpakke, og handle inn/administrere dette?  Samt vask av klær og sengetøy? 

Hva med å fordele 50-50, men la barna sove hos mor om de vil, som du gjør nå?

Er fordelingen at de er 100% hos mor for at dere skal få ekstra barnetrygd? 

Anonymkode: f344a...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker ikke som mesteparten av de som svarer her forstår at mor får to ordinære barnetrygder + utvidet, som er rett i overkant av 6000,- pr mnd. 

Forstår jeg det rett at du har plass til at barna kan sove hos deg nå? For da burde du jo få på plass at de sover hos deg i uken du har de mest. 

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du hjelper til mye, også i de ukene de skal være 100% hos mor. Er du med og betaler på aktiviteter de er med på? 

Du skriver ikke noe om hva dere har avtalt om bosted, men du burde få avtalt delt fast bosted. Hvis mor krever fast bosted, så skal hun betale alle utgiftene og kan kreve barnebidrag. 

Ut fra det du skriver høres det ut som du har inngått en dårlig avtale for din del.

Jeg er enig. Hvis TS har leid en bolig med ekstra plass til barna og ordnet senger m.m., så er det jo dårlig deal for alle parter at de ikke skal benyttes mer enn to netter i måneden.

Det virker også unaturlig at de skal ha samvær til kvelden og så dra for å sove hos mor.

Spørsmålet er hvorfor er ordningen er blitt slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke tallene fra riktig sted TS - det eneste som er riktig er at du nok skal betale bidrag.. Det første du bør gjøre er å få rette tall, deretter bør du se på hvorvidt det er verdt å bli en "dårlig pappa" på grunn av dette.. 

Anonymkode: 78b5c...0d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnetrygden legges til grunn når man søker om barnebidrag. Det ligger også inne i kalkulatoren vi alle kan bruke.

Barna sover over to helger i måneden, det gjør at de havner i samværsklasse 2. For en 12 åringen utgjør det kr 1813, mens for 15-åringen er det kr 2063.

Det er ikke en dårlig deal for ts med 1500 i måneden i bidrag, det er faktisk en meget bra deal for ts. Dete vil være vesentlig høyere om beregningen tas via nav.

Anonymkode: 9edfc...6ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karpenter skrev (4 timer siden):

Nei, utvidet barnetrygd er 2516 i måneden. Den ordinære får alle.

Det blir da 1766*2+2516 = 6048 kr i måneden. Barna bor fast hos mor, så det er bare rett at hun får den. Dette tas med i beregningen av bidrag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, utvidet barnetrygd er 2516 i måneden. Den ordinære får alle.

Det blir da 1766*2+2516 = 6048 kr i måneden. Barna bor fast hos mor, så det er bare rett at hun får den. Dette tas med i beregningen av bidrag.

Han mener jo åpenbart totalt…tullete å kverulere.

Anonymkode: 1fa0d...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygden legges til grunn når man søker om barnebidrag. Det ligger også inne i kalkulatoren vi alle kan bruke.

Barna sover over to helger i måneden, det gjør at de havner i samværsklasse 2. For en 12 åringen utgjør det kr 1813, mens for 15-åringen er det kr 2063.

Det er ikke en dårlig deal for ts med 1500 i måneden i bidrag, det er faktisk en meget bra deal for ts. Dete vil være vesentlig høyere om beregningen tas via nav.

Du ser jo blankt på bidragskalkulatoren. Du legger det fram som at den eneste tiden de er hos meg er de 2 helgene?

Det er det som er feil med kalkulatoren - den tar KUN hensyn til overnatting, ikke samvær. Så ifølge kalkulatoren, så om de hadde stått opp og dratt til meg og vært der frem til leggetid hver dag hele året - så hadde kalkulatoren vist at mor har 100%. 

De sover hjemme for det er der de føler at de har sitt hjem, det er ikke for at jeg ikke vil ha dem her. Jeg har veldig lyst til at de skal tilbringe netter her, men jeg ønsker ikke å tvinge dem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Karpenter skrev (2 minutter siden):

Du ser jo blankt på bidragskalkulatoren. Du legger det fram som at den eneste tiden de er hos meg er de 2 helgene?

Det er det som er feil med kalkulatoren - den tar KUN hensyn til overnatting, ikke samvær. Så ifølge kalkulatoren, så om de hadde stått opp og dratt til meg og vært der frem til leggetid hver dag hele året - så hadde kalkulatoren vist at mor har 100%. 

De sover hjemme for det er der de føler at de har sitt hjem, det er ikke for at jeg ikke vil ha dem her. Jeg har veldig lyst til at de skal tilbringe netter her, men jeg ønsker ikke å tvinge dem. 

Nettopp, den tar kun hensyn til overnatting. Og det er felles for hele Norges befolkning. Derfor betaler ikke du for mye til barnemor å skal være fornøyd med dealen din. :)  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med at barnetrygden legges til grunn? Det er bare utvidet barnetrygd som blir regnet med der, det er derfor det er spørsmål om en mottar utvidet barnetrygd og om denne blir delt. Hvis mor får denne, blir det lagt til inntekten hennes. 

Det jeg mener med en dårlig deal her er hvis far stiller opp i den uka mor skal ha de fullt i tillegg til at han har de hele dagen unntatt overnatting den andre uka, så er det en dårlig deal for han. Derfor spurte jeg også om han var med og betalte på aktiviteter de er med på, og om de hadde fast eller delt bosted. For hvis mor skal ha bidrag, så skal hun dekke alt av utgifter for barna, og far skal bare dekke måltider og nødvendige ting når de er hos han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1500 for deg i denne situasjonen er en god deal. Hvis mor velger å be nav utregne (som hun kan etter loven), så ender du opp med 6000 i måneden (hvis dere begge tjener over 550K). Det eneste som kan bedre situasjonen økonomisk for din del er at du har de 50% av nettene da samvær kun regnes i overnattinger. Da kan du også kreve halvt av både vanlig og utvidet barnetrygd (eller dere kan folkeregistrere en hver og motta både en barnetrygd og en utvidet barnetrygd hver). 

Anonymkode: e3516...415

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dekker du halvparten av lommepenger, busskort, telefonregning, treningsavgifter, kontigenter, cup'er? Min 16-åring koster oss 369,- (buss), 800,- (lommepenger), 299,- (telefon), en idrett minst 1200,- i måneden. Satsmedlemsskap 430,-. Det blir over 3000,-, før noe mat eller klær eller tilfeldige aktiviteter i helger og ettermiddager er betalt for. Så at du betaler halvparten av det virker ikke urimelig på noen som helst måte. 750,- kr pr barn? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lou Salome skrev (47 minutter siden):

Dekker du halvparten av lommepenger, busskort, telefonregning, treningsavgifter, kontigenter, cup'er? Min 16-åring koster oss 369,- (buss), 800,- (lommepenger), 299,- (telefon), en idrett minst 1200,- i måneden. Satsmedlemsskap 430,-. Det blir over 3000,-, før noe mat eller klær eller tilfeldige aktiviteter i helger og ettermiddager er betalt for. Så at du betaler halvparten av det virker ikke urimelig på noen som helst måte. 750,- kr pr barn? 

Med forsikringer og faste utgifter, lander vi på en totalsum på 1500,- for begge. Lommepenger kommer fra begge, og det får de når de har behov.

Så ja, meningen er at jeg skal dekke halvparten av alt av faste utgifter - og dele på kjøp av klær.

Vi deler IKKE barnetrygden, som de fleste her anser som ikke-eksisterende. 

Så da er jeg veldig interessert i å høre hvordan du mener barnetrygden skal brukes? Jeg har utgifter til strøm, husleie, slitasje, Internett, kjøring o.l. 

Jeg får da 0,- i støtte, motpart får 7500,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karpenter skrev (4 minutter siden):

Med forsikringer og faste utgifter, lander vi på en totalsum på 1500,- for begge. Lommepenger kommer fra begge, og det får de når de har behov.

Så ja, meningen er at jeg skal dekke halvparten av alt av faste utgifter - og dele på kjøp av klær.

Så da er jeg veldig interessert i å høre hvordan du mener barnetrygden skal brukes? Jeg har utgifter til strøm, husleie, slitasje, Internett, kjøring o.l. 

Og hun har overnattinger. Ikke du. Og reglene er at det er det som er grunnlaget for utregningen av bidrag. 

Anonymkode: d05bc...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karpenter skrev (3 minutter siden):

Hvis dere deler ALLE utgifter og de reelt bor hos deg annen hver uke men sover hos mor så burde du sånn sett ikke betalt noe. Men som flere har skrevet så er det bare overnatting som gjelder mtp. bidrag.  Da bør du kanskje be om mekling om familievernkontoret og be om delt bosted. Mor kan når som helst be nav beregne og kreve inn. Da har du ingenting du skulle sagt. Overnatting er samvær der. Ikke noe annet.

Anonymkode: 5ff28...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...