Karpenter Skrevet 23. februar #1 Skrevet 23. februar (endret) Hei. Ny her, men ser at det er mange som besitter god og fornuftig kunnskap om barnebidrag etter et samlivsbrudd. Har 2 barn, på henholdsvis 12 og 15. Vi er enige om at barna skal få være der de vil, slik at det slipper å leve utifra en koffert. Jeg (far), har flyttet ut og mor beholder hjemmet til barna - der de helst ønsker å bo. Ikke pågrunn av forelderen, men pågrunn av en trygghet til at det er den plassen de ser på som hjem. Idag har vil følgende ordning: Mor jobber tidlig 0800-1600 i partallsuker, og 13/14/15-20.00 i oddetallsuker. Det vil si at de er 100% til mor i partallsukene, men jeg bidrar med diverse kjøring og henting til treninger og andre aktiviteter. Oddetallsuker går de av bussen etter skolen hos meg, og blir hos meg til leggetid før jeg kjører de hjem. Det er snakk om 500m. Mor mottar per idag 100% av barnetrygden, som ligger på 6.000,- I tillegg ønsker mor bidrag fra meg, når vi har en identisk årsinntekt. Trygden utgjør 72.000,- per år. Jeg som far leier midlertidig, men er på utkikk etter å kjøpe hus i nærområdet. Jeg har utgifter til barna hver dag/helg de er hos meg - men jeg mottar ingenting av barnetrygden. Noe som er helt greit siden det er penger hun har mottatt hele livet til barna. Det tenker jeg ikke på. Men hun ønsker i tillegg barnebidrag, da hun i teorien har barna mest. Vi har snakket om 1500,- i måneden i tillegg til trygden, som får summen opp på 7500,- inn på hennes konto - og minus 1500,- på min. Det er en differensial på 9000,- per måned i inntektsforskjell mellom oss. Synes dere dette er riktig? Er det meningen at den som har barna litt mindre, ikke skal ha samme muligheter til å finne på aktiviteter som koster penger? Hun vil ikke se det på samme måte som meg, og mener det er helt riktig. Jeg trodde barnebidrag skulle utjevne en eventuell forskjell mellom far og mor. Men i dette tilfellet øker det ujevnheten i mine øyne. Endret 23. februar av Karpenter
AnonymBruker Skrevet 23. februar #2 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (32 minutter siden): Hei. Ny her, men ser at det er mange som besitter god og fornuftig kunnskap om barnebidrag etter et samlivsbrudd. Har 2 barn, på henholdsvis 12 og 15. Vi er enige om at barna skal få være der de vil, slik at det slipper å leve utifra en koffert. Jeg (far), har flyttet ut og mor beholder hjemmet til barna - der de helst ønsker å bo. Ikke pågrunn av forelderen, men pågrunn av en trygghet til at det er den plassen de ser på som hjem. Idag har vil følgende ordning: Mor jobber tidlig 0800-1600 i partallsuker, og 13/14/15-20.00 i oddetallsuker. Det vil si at de er 100% til mor i partallsukene, men jeg bidrar med diverse kjøring og henting til treninger og andre aktiviteter. Oddetallsuker går de av bussen etter skolen hos meg, og blir hos meg til leggetid før jeg kjører de hjem. Det er snakk om 500m. Mor mottar per idag 100% av barnetrygden, som ligger på 6.000,- I tillegg ønsker mor bidrag fra meg, når vi har en identisk årsinntekt. Trygden utgjør 72.000,- per år. Jeg som far leier midlertidig, men er på utkikk etter å kjøpe hus i nærområdet. Jeg har utgifter til barna hver dag/helg de er hos meg - men jeg mottar ingenting av barnetrygden. Noe som er helt greit siden det er penger hun har mottatt hele livet til barna. Det tenker jeg ikke på. Men hun ønsker i tillegg barnebidrag, da hun i teorien har barna mest. Vi har snakket om 1500,- i måneden i tillegg til trygden, som får summen opp på 7500,- inn på hennes konto - og minus 1500,- på min. Det er en differensial på 9000,- per måned i inntektsforskjell mellom oss. Synes dere dette er riktig? Er det meningen at den som har barna litt mindre, ikke skal ha samme muligheter til å finne på aktiviteter som koster penger? Hun vil ikke se det på samme måte som meg, og mener det er helt riktig. Jeg trodde barnebidrag skulle utjevne en eventuell forskjell mellom far og mor. Men i dette tilfellet øker det ujevnheten i mine øyne. Hun får nok ikke 7500 kr i barnetrygd for to barn, men ca 3500. Når dette er sagt så er jeg enig i at hun ikke burde kreve barnebidrag i dette tilfellet. Hele poenget med barnetrygden er at barna ikke skal oppleve ‘klasseskille’ mellom mor og far. At mor/far ikke skal ha mye bedre råd enn den andre og den andre dermed får dårligere evne til å underholde barnet. I ditt tilfelle høres det ca likt ut mtp inntekter og at dere har barna tilnærmet likt mtp at de kan velge. Ikke minst det at hun mottar hele barnetrygden. Krever hun likevel barnebidrag, så er det nok maks rundt 2000 kr hun kan kreve. Og da kan du på din side kreve halve barnetrygden tilbake for å være like vanskelig som henne🙂 Anonymkode: df28c...de5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #3 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun får nok ikke 7500 kr i barnetrygd for to barn, men ca 3500. Ser nå at jeg leste feil. At at du skrev hun fikk 6000 kr i barnetrygd og de 7500 var det som ble summen om du betalte barnebidrag. Beklager feilen. Men barnebidraget hun får er nok likevel fortsatt ikke mer enn ca 3500🙂 Anonymkode: df28c...de5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #4 Skrevet 23. februar Strengt talt regnes man som bosatt der man sover, så med mindre dere inngår en privat avtale vil barnetrygd regnes ut som de bor 100% hos mor om dere oppgir det du forteller. At de er innom deg hver dag annenhver uke er ikke å jo hos deg. Var voldsom barnetrygd hun får ifølge deg. Det tallet stemmer ikke. Anonymkode: 5eb8a...1ac 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar #5 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser nå at jeg leste feil. At at du skrev hun fikk 6000 kr i barnetrygd og de 7500 var det som ble summen om du betalte barnebidrag. Beklager feilen. Men barnebidraget hun får er nok likevel fortsatt ikke mer enn ca 3500🙂 Anonymkode: df28c...de5 +utvidet barnetrygd på 2300kr. Så da blir det 5800kr i trygd. Anonymkode: 9f55c...a0a
AnonymBruker Skrevet 23. februar #6 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (5 timer siden): Hei. Ny her, men ser at det er mange som besitter god og fornuftig kunnskap om barnebidrag etter et samlivsbrudd. Har 2 barn, på henholdsvis 12 og 15. Vi er enige om at barna skal få være der de vil, slik at det slipper å leve utifra en koffert. Jeg (far), har flyttet ut og mor beholder hjemmet til barna - der de helst ønsker å bo. Ikke pågrunn av forelderen, men pågrunn av en trygghet til at det er den plassen de ser på som hjem. Idag har vil følgende ordning: Mor jobber tidlig 0800-1600 i partallsuker, og 13/14/15-20.00 i oddetallsuker. Det vil si at de er 100% til mor i partallsukene, men jeg bidrar med diverse kjøring og henting til treninger og andre aktiviteter. Oddetallsuker går de av bussen etter skolen hos meg, og blir hos meg til leggetid før jeg kjører de hjem. Det er snakk om 500m. Mor mottar per idag 100% av barnetrygden, som ligger på 6.000,- I tillegg ønsker mor bidrag fra meg, når vi har en identisk årsinntekt. Trygden utgjør 72.000,- per år. Jeg som far leier midlertidig, men er på utkikk etter å kjøpe hus i nærområdet. Jeg har utgifter til barna hver dag/helg de er hos meg - men jeg mottar ingenting av barnetrygden. Noe som er helt greit siden det er penger hun har mottatt hele livet til barna. Det tenker jeg ikke på. Men hun ønsker i tillegg barnebidrag, da hun i teorien har barna mest. Vi har snakket om 1500,- i måneden i tillegg til trygden, som får summen opp på 7500,- inn på hennes konto - og minus 1500,- på min. Det er en differensial på 9000,- per måned i inntektsforskjell mellom oss. Synes dere dette er riktig? Er det meningen at den som har barna litt mindre, ikke skal ha samme muligheter til å finne på aktiviteter som koster penger? Hun vil ikke se det på samme måte som meg, og mener det er helt riktig. Jeg trodde barnebidrag skulle utjevne en eventuell forskjell mellom far og mor. Men i dette tilfellet øker det ujevnheten i mine øyne. Har dere avtale gjennom NAV i forhold til barnebidrag? Om det er slik at Nav har fastsatt et bidrag, så trenger man ikke å betale mer. Man kan søke om ekstra til ekstra utgifter som regulering, konfirmasjon o.l. Anonymkode: 1961e...295 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #7 Skrevet 23. februar Realiteten er at hun står med 100% på barna, da de ikke har skrevet avtale om at han skal ha dem på nettene, og kan da kreve barnebidrag OGSÅ. Det som da er rimlig er at HUN må betale ALT som har med barna å gjøre, bortsett fra mat de dagene der er hos far. Alle treningsavgifter, lommepenger, bursdager, klør og utstyr o.l. skal den som har 100% ansvar dekke. Ergo vil det nok gi far en økonomisk fordel til slutt, da det koster å ha to barn i den alderen. Anonymkode: dcb47...64b 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar #8 Skrevet 23. februar Rett og rimelig at du betaler noe bidrag. Du har barna lite, de overnatter ikke hos deg og du ønsker at den summen staten betaler skal gå til å dekke opp din del, og så skal mor betale resten. Seriøst. Du skal også økonomisk forsørge barna dine. Anonymkode: b6924...44c 10 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Skrevet 23. februar Ordinær barnetrygd for barna er ca 1700 per barn, altså va 3500 for begge. Dersom barna bor fast hos henne og hun har aleneansvaret på papiret så kan hun også få utvidet på barnetrygd på 2500 pr mnd. Det er kanskje dette du tenker på? Samvær regnes i netter, så hvis du konsekvent har dem på dagtid, henter/kjører og gir dem middag, for så å kjøre dem hjem for å sove hos mor, så har hun rent juridisk 100% samvær på papiret (og hadde fått bidrag basert på det via NAV). Hvem foreslo denne ordningen? Jeg kan forstå at det oppleves urettferdig, men da er kanskje tiden kommet til at dere er nødt til å ha en mer tradisjonell samværsordning. F. eks. 50/50 der dere holder dere til kalenderen. Løsningen som den dere har fungerer ofte midlertidig etter et brudd, men tar slutt når en av partene treffer en ny, eller når det blir diskusjon om penger (som nå). Anonymkode: 1fa0d...c74 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Skrevet 23. februar Så fint at dere har en god ordning som er tilpasset både dere voksne, og barnas ønsker👏🏻👏🏻 Du skriver ikke noe om hvordan dere fordeler utgiftene på barna, det er avgjørende for hva som er rettferdig når det gjelder bidrag. Ja, man har litt kostnader til måltider, bensin og kanskje noen aktiviteter som du nevner. Men hvem betaler kontingenter til fritidsaktiviteter, busskort, mobil, strømmetjenester, frisør, helseartikler, klesvask, og kjøper klær, sko, sykkel, ski osv? hvis dere ikke deler disse likt, er det helt riktig at mor skal ha bidrag. Deler dere disse utgiftene, bør dere avtale delt bosted. Anonymkode: 7510c...165 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar #11 Skrevet 23. februar Er du hjemme når barna kommer av bussen etter skolen? Du skriver at du har utgifter med barna i helgene, men nevner ikke med et ord at de er hos deg i helgene. Så hvilke utgifter har du på dem da? Du skriver at barna teoretisk er mer hos henne enn hos deg. Hvorfor «teoretisk»? Har du regnet ut antall timer i virkeligheten? Så lenge samværet er slik du beskriver er du 100% bidragspliktig og vil sannsynligvis måtte betale en god del barnebidrag om nav regner ut. Anonymkode: 393bc...249 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar #12 Skrevet 23. februar Hvem betaler for klær, aktiviteter, skolemelk, bursdager,lommepenger osv? Om hun tar alle utgifter og du kun betaler mat/opphold når de er hos deg på dagtid, så er det helt rimelig (og egentlig litt lavt). Anonymkode: 5ff28...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #13 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (6 timer siden): Jeg trodde barnebidrag skulle utjevne en eventuell forskjell mellom far og mor. Om man har barna 50/50 har barnebidraget den funksjonen ja. Men barnebidraget skal også dekke kostnadene ved å ha barna i sitt hjem. De dusjer ikke hos deg? De har et måltid? Og de 500m kan de omså gå om du vil regne kjøringen som en utgift. Siden barna ikke sover hos deg, anses det ikke som samvær pr definsjon hos nav. Det er kun på babyer at det regnes etter måltider hos Samværsforeldren. Med mindre du betaler for klær, mobil, fritidsaktivitet osv osv, er det bare rett du skal betale barnebidrag. Anonymkode: 9edfc...6ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #14 Skrevet 23. februar Sifo beregner rett over 17000,- i mnd.kostnader for to ungdommer i den alderen. Så kan du trekke fra de 6000 i barnetrygd, da gjenstår det 11 000,- Man kan jo snu på det og spørre om du synes det er rimelig at mor tar alle kostnadene når dere er to foreldre? Selv om du trekker fra litt for mat og bensin for kjøring anna hver uke, så vil hun måtte betale mye mer enn deg. Så ja 1500 bør du betale. Hvis mor søker bidraget fastsatt via nav, noe hun når som helst kan gjøre, vil de regne at ungene bor 100% hos mor (fordi de sover der). Da kan du måtte betale 6-8000 pr. unge. Ville definitivt tatt avtalen om 1500 for begge. Anonymkode: 5ff28...6c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #15 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (6 timer siden): Har 2 barn, på henholdsvis 12 og 15. Vi er enige om at barna skal få være der de vil, slik at det slipper å leve utifra en koffert. De er så gamle at dette bestemmer de uansett selv. Anonymkode: 9edfc...6ec 2
Karpenter Skrevet 23. februar Forfatter #16 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rett og rimelig at du betaler noe bidrag. Du har barna lite, de overnatter ikke hos deg og du ønsker at den summen staten betaler skal gå til å dekke opp din del, og så skal mor betale resten. Seriøst. Du skal også økonomisk forsørge barna dine. Anonymkode: b6924...44c Seriøst, at jeg også skal forsørge barna mine? Leser du i det hele tatt innlegget? Fortell meg gjerne hvilke utgifter som kommer av å sove i 8-10 timer? Jeg stiller med mat, betaler for aktiviteter, transport til det meste, kjøper klær, betaler for alt på min egen bolig for at barna skal ha det fint. Jeg skal forsørge barna, ikke mor. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #17 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (Akkurat nå): Seriøst, at jeg også skal forsørge barna mine? Leser du i det hele tatt innlegget? Fortell meg gjerne hvilke utgifter som kommer av å sove i 8-10 timer? Jeg stiller med mat, betaler for aktiviteter, transport til det meste, kjøper klær, betaler for alt på min egen bolig for at barna skal ha det fint. Jeg skal forsørge barna, ikke mor. Da må dere se på hvilke kostnader som ligger der. Evt opprette en konto der barnetrygd og evt bidrag går inn på som skal dekke ALLE barnas kostnader. Har du plass til at du kan ha dem på overnatting annenhver uke pr d.d? Hvis ikke så tenker jeg at du må dekke ekstra for mor som må betale for denne plassen, som du pr d.d ikke trenger å betale. Anonymkode: dcb47...64b 1 4
Karpenter Skrevet 23. februar Forfatter #18 Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må dere se på hvilke kostnader som ligger der. Evt opprette en konto der barnetrygd og evt bidrag går inn på som skal dekke ALLE barnas kostnader. Har du plass til at du kan ha dem på overnatting annenhver uke pr d.d? Hvis ikke så tenker jeg at du må dekke ekstra for mor som må betale for denne plassen, som du pr d.d ikke trenger å betale. Anonymkode: dcb47...64b Jeg har overnattingsplass (som jeg også må betale). Siden barna sover over 2 helger i måneden, men er her fra de går av skolebussen til de skal legge seg. De skal ha alt de behøver her også, noe de per idag har.
AnonymBruker Skrevet 23. februar #19 Skrevet 23. februar Har lest hele hovedinnlegget men ikke kommentarene. Hvorfor får hun så mye barnetrygd? Satsene ligger vel på ca 1750 pr barn… får hun utvidet? Hvordan er barnefordelingen mellom dere prosentmessig? For barn koster. Så hvis hun har de mye mer enn deg så synes jeg du slipper billig unna med 1500….. Anonymkode: 41bbd...76d 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar #20 Skrevet 23. februar Karpenter skrev (6 minutter siden): Jeg stiller med mat, betaler for aktiviteter, transport til det meste, kjøper klær, betaler for alt på min egen bolig for at barna skal ha det fint. Mat og bolig må du jo uansett betale. Mener du at du per nå betaler like mye som mor? Mange menn har ikke peiling på hva unger egentlig koster, for de er ikke vant til å betale noe for dem. Ungdommer er veldig dyre i drift. Og 1500 i mnd er en veldig lav sum å betale i bidrag for to ungdommer som aldri overnatter. Anonymkode: 393bc...249 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå