Gå til innhold

Dumt å gi blomster i bursdagsgave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal i selskap og tenkte å gi noe ved siden av gaven. Er blomster litt dumt i tilfelle veldig mange andre gir det?

Anonymkode: 50b2a...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt glad, men det kan jo oppstå vaseutfordringer hvis veldig mange gir buketter. Du kan ev. gi en fin potteplante eller dekorasjon, så slipper mottakeren å stresse med å finne en passende vase, eller vase i det hele tatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom vertskapet står med matlaging, passer det ofte litt dårlig med avskårne blomster som man får litt styr med. Jeg har derfor heller gitt en orkide noen ganger. Pleier som oftest å gi vin, men da må man vite hva mottaker liker.

Anonymkode: ec4f2...3a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en konfekteske? Dersom det serveres middag, er mange glade i noe litt søtt etter middag til kaffen? Da kan vertinnen/verten sette frem konfekten og folk kan forsyne seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heller blomster enn ei konfekteske. Er bare noen få folk liker og resten kaster vi. Blomster er nydelig å få. Kan også friske opp et bord. Og kan lukte nydelig. 

Anonymkode: cf389...843

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Heller blomster enn ei konfekteske. Er bare noen få folk liker og resten kaster vi. Blomster er nydelig å få. Kan også friske opp et bord. Og kan lukte nydelig. 

Anonymkode: cf389...843

Motsatt her. Har nok av blomster, og som oftest har jeg friske blomster på spisebordet allerede (spesielt om jeg får besøk), så enda en bukett blir bare i veien. Ikke har jeg mange blomstervaser heller. Konfekt kan alltids regiftes om man absolutt ikke liker, det kan ikke blomster.

Anonymkode: 346e6...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke glad for å få blomster i bukett. Finner aldri passende vase å synes det blir stressende å styre med på kjøkkenet der man allerede holder på med mat.  Ofte blir buketten liggende til gjestene har dratt. Det er sikkert litt leit for giveren som nok hadde villet sett buketten ved bordet. Vi har begrenset med plass å jeg er rask med å kaste når 🥀 rosene begynner å henge med hodet. En potteplante er ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blomster er hyggelig, men blir gjerne litt stress når man allerede har dekket bordet og står med maten. En orkide er en bedre ide, helst med potte slik at det bare er å sette den et sted.

Anonymkode: fa4e8...974

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I selskap synes jeg det er greit å gi blomster ferdig i vase og klar til å fylles med vann og settes rett på bord. Vertskapet har mer enn nok å styre med enn at de i tillegg skal lete etter passende vase.

Anonymkode: f2fbc...f96

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt stress å få blomsterbukett i gave, fordi da må jeg prøve å finne en passende vase, fjerne plast, strikk o.l. fra buketten, kanskje skjære av tuppene/fjerne noen blader, putte oppi den der lille posen med blomsternæring osv. samtidig som jeg holder på å gjøre ferdig maten. 

Vil i så fall heller ha en potteplante, eller noe spiselig eller drikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med en grønn plante med krukke?

Anonymkode: 0a34b...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke å få blomster. Verken bukett, eller i krukke. 

Bukett = stress. Da må jeg finne en vase, jeg må klippe av tuppene, ha oppi gjødningen i den lille posen som ofte følger med, og så må de ha vann, og så står de og drysser og visner, osv. Og ikke minst: det er miljøsvineri, som jeg ikke ønsker å støtte. 

Blomst i krukke = hvor pokker skal jeg gjøre av den? Jeg HAR allerede masse planter i krukker, jeg har ikke plass til flere. 

Om man absolutt MÅ ha med en "vertinnegave-greie" ville jeg heller satt pris på noe spiselig - men aller helst ikke noe i det hele tatt. 

Anonymkode: 02b97...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å kjøpe blomster selv, særlig til besøk. Så det blir bare styr når noen kommer med blomster. Ofte passer de ikke inn (ikke glad i farger), og så føler man jo at man bør sette de et godt synlig sted. 

Foretrekker å få en ok flaske vin, et godt duftlys, eller noe spisbart. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bukett = stress. Da må jeg finne en vase, jeg må klippe av tuppene, ha oppi gjødningen i den lille posen som ofte følger med, og så må de ha vann, og så står de og drysser og visner, osv. Og ikke minst: det er miljøsvineri, som jeg ikke ønsker å støtte. 

Er det virkelig noen som gjør det?? De gangene jeg får blomster er det jo i alle fall blomst fra blomsterbutikk, der de er ferdig snittet. Så setter de bare i vase, og gir næringen ved bytte av vann neste dag. 

Anonymkode: a3083...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg pleier å kjøpe blomster selv, særlig til besøk. Så det blir bare styr når noen kommer med blomster. Ofte passer de ikke inn (ikke glad i farger), og så føler man jo at man bør sette de et godt synlig sted. 

Foretrekker å få en ok flaske vin, et godt duftlys, eller noe spisbart. 

Er det virkelig noen som gjør det?? De gangene jeg får blomster er det jo i alle fall blomst fra blomsterbutikk, der de er ferdig snittet. Så setter de bare i vase, og gir næringen ved bytte av vann neste dag. 

Ja, selvsagt er det veldig mange som gjør det. Og jo, du må gjøre det med blomster fra blomsterbutikken også. Det står tydelig på den lille gjødselpakken du får med. På samme måte som man må sage av nederste delen av stammen på juletreet, selv om den er kjøpt hos forhandler. Du kan selvsagt la være, men da forkorter du også levetiden til buketten, og det er enda mer bortkastet miljøsvineri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, selvsagt er det veldig mange som gjør det. Og jo, du må gjøre det med blomster fra blomsterbutikken også. Det står tydelig på den lille gjødselpakken du får med. På samme måte som man må sage av nederste delen av stammen på juletreet, selv om den er kjøpt hos forhandler. Du kan selvsagt la være, men da forkorter du også levetiden til buketten, og det er enda mer bortkastet miljøsvineri. 

Nei, på blomsterbutikk så spør de; skal jeg snitte for deg? er det en gave? vil du ha cellofan? 

På samme måte som bonden vi kjøper juletre fra spør om han skal kutte nederst og borre et hull for oss. 

Forskjellen er om du går til skikkelig forhandler, eller plantasjen for blomster og juletre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 10.09):

Dersom vertskapet står med matlaging, passer det ofte litt dårlig med avskårne blomster som man får litt styr med. Jeg har derfor heller gitt en orkide noen ganger. Pleier som oftest å gi vin, men da må man vite hva mottaker liker.

Anonymkode: ec4f2...3a1

De MÅ ikke sette blomstene i vase med en gang. Jeg pleier selv å ta det etter selskapet! 

Anonymkode: 789eb...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
NinaLisa skrev (17 timer siden):

Jeg er ikke glad for å få blomster i bukett. Finner aldri passende vase å synes det blir stressende å styre med på kjøkkenet der man allerede holder på med mat.  Ofte blir buketten liggende til gjestene har dratt. Det er sikkert litt leit for giveren som nok hadde villet sett buketten ved bordet. Vi har begrenset med plass å jeg er rask med å kaste når 🥀 rosene begynner å henge med hodet. En potteplante er ok.

Jeg pleier aldri å sette blomstene i vann/vase før etter selskapet. Forstår ikke hvorfor enkelte stresser sånn med det. Og gir jeg blomster, så sier jeg alltid at de ikke trenger å stresse med å sette den i vann, for de tåler å stå litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes også det er litt stress å få blomsterbukett i gave, fordi da må jeg prøve å finne en passende vase, fjerne plast, strikk o.l. fra buketten, kanskje skjære av tuppene/fjerne noen blader, putte oppi den der lille posen med blomsternæring osv. samtidig som jeg holder på å gjøre ferdig maten. 

Vil i så fall heller ha en potteplante, eller noe spiselig eller drikkelig.

Det MÅ du ikke... Blomsten kan fint vente til senere. Tror ingen forventer at vertskap skal sette blomster i vase med en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke glad i få blomster. Jeg dreper det meste så fort jeg har snudd meg, så mye grønt jeg har fått har jeg gitt direkte videre til naboen som liker slikt. Skal jeg absolutt få noe grønt vil jeg heller ha en potteplante av typen som tåler det meste, da har jeg den iallfall noen uker.

Anonymkode: b389c...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser mange bruker argumenter mot blomster som at de ikke liker å få det fordi det da blir så stress å setter blomster i vase samtidig som man lager mat osv. Hvorfor stresser folk egentlig med dette? Jeg venter alltid til etter selskapet. Jeg elsker å få blomster, og nyter de i uka som kommer. Blomstene er en gave til meg, og ikke til gjestene! Huff så stress det må være å få truser til bursdagsgave, eller pysjamas - siden dere tror alt må brukes med en gang.... 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...