Gå til innhold

Voksen som bruker barneski

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som voksen kan man ikke bruke barneski. Ski er innstilt etter vekt, og ikke lengde.

Selvfølgelig kan man det. 

Mange voksne både veier og har samme høyde som et barn.

Anonymkode: 0e804...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spør den personen som påstår skiene er stilt inn for barn, og at ts sin vekt blir feil...

Men hvor ser du hvilket spenn som er for hvilken vektklasse på langrennski? For det går jo på det samme. Jeg finner ikke noe om vekt på langrennski.

Anonymkode: c7d60...dca

Mulig jeg formulerte meg utydelig - jeg snakker om felleski. Kjøper alltid smørefri ski selv, men mange år siden sist og kjøpte meg nettopp nye felleski. Det var det tydelig på nettsidene hvilken vektklasse de ulike skiene passer for, og de spurte også i butikken. Smøreski kan jeg ikke snakke for, men det er heller ikke spørsmålet til ts. Om dette er opplysninger du finner direkt på skiene vet jeg ikke for jeg går ikke rundt og ser etter dette…

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet at bindinger til alpintski stilles inn etter vekt, fordi de skal løse ut ved fall. Men skiene har ingen innstillinger...

Hvor finner du hvilken vekt skiene er ment for? Jeg har sjekket litt ulike langrenn juniorski, og finner absolutt ingen vektbegrensninger....
Hvordan stiller man inn langrennski etter vekt, og hvordan finner man maksvekten på barneski? Finner heller ikke vektbegrensninger på bindinger til junior...

Anonymkode: c7d60...dca

Har nå aldri hørt med vanlig langrennski at de stiller inn i forhold til vekt. For da hadde mange som låner ski problemer. Alpint må en. Men ikke langrenn . Så her tror jeg du blander langrenn og slalåm

Ser selv så måtte jeg kjøpe junior ski pga lengden min. Ser ikke noe forskjell på de og ski gubben har. Kun at hans ski er lengre

Anonymkode: 4c650...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke vant til å bruke ski i det hele tatt.

Er livredd for nedoverbakker eller risikoen for å falle. Jeg er ikke født med ski på beina for å si det sånt lol.

Siden jeg er så kort har jeg brukt dattera sine gamle ski ( langrenn) , fellesski med sånne greier under slik at du ikke faller tilbake men du sklir ikke så mye heller. Er det innafor? 

Mannen er tafatt og sier å bruke det som føles bra.

Anonymkode: cb16f...28f

Syns det er helt innafor , bruk det som er rett for deg . Ingen ( normale , oppegående folk ) bryr seg 😘

Skrevet

Kjøp deg heller truger😅 Om du uansett ikke vil ha masse fart. 

Hilsen hun som ikke kan gå på ski på flatmark engang😎

Anonymkode: 8f2e7...e6d

Skrevet

Her er det mange som ikke kan mye om anatomi og fysikk, ei heller om det å gå på ski.

vekt er det viktigste kriteriet når man velger ski fordi skien er laget etter en bestemt vektklasse for å sikre riktig fremdrift uten å måtte stake seg i hjel. 

dersom man velger en barneski vil man sannsynligvis være for tung for skien, og skien vil presses ned i sporet og dermed hindre fremdrift (uavhengig av evt smøring eller fell). Dette resulterer i at brukeren må stake seg i hjel for å komme fremover. Er man derimot for lett, vil skien «fly» over sporet, og skiene vil oppleves som glatte og ukontrollerbare.

i seg selv er det altså ikke farlig å bruke barneski, annet enn at du feilbelastet kroppen fordi man konstant må lene seg forover og stake til man får vondt i armene, og skituren kommer antagelig til å bli ganske kjip og slitsom.

til hun som så at det ikke er forskjell på juniorsko og voksensko; vær så snill å slutt å snakke om ting du ikke har peiling på. Selv om skoene ser like ut og har samme størrelse, så handler dette også om vekt. En barnesko er bygd opp med mindre demping enn en voksensko fordi et barn veier mindre. Som voksen med normal vekt skal du aldri løpe i barnesko, det kan faktisk være farlig fordi foten og kroppen blir feilbelastet og kan i værste fall føre til store skader. 

jeg blir helt matt av folk som svarer på ting de ikke har peiling på. Nok en påminnelse om at jeg aldri skal bruke kg for å finne ut av ting jeg lurer på😅

IMG_3741.jpeg

IMG_3743.jpeg

Anonymkode: 6df13...3b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har nå aldri hørt med vanlig langrennski at de stiller inn i forhold til vekt. For da hadde mange som låner ski problemer. Alpint må en. Men ikke langrenn . Så her tror jeg du blander langrenn og slalåm

Ser selv så måtte jeg kjøpe junior ski pga lengden min. Ser ikke noe forskjell på de og ski gubben har. Kun at hans ski er lengre

Anonymkode: 4c650...148

Mine Ski er kjøpt etter lengde og vekt. Både lengde og vekt sto på pakningen når jeg kjøpte dem.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på ski, og ba om hjelp på butikken til å finne gode ski til meg og barna da vi fikk gavekort på det til jul. Jeg har felleski, som heter juniorski, selv om jeg er 40 år. De hadde ikke felleski i voksenavdelingen som var for min lengde og vekt inne, men kunne bestille, eller så var det ikke så veldig farlig om jeg tok noen de hadde som var for 55-65 kg. eller så kunne jeg ta de som var junior og som passet for mine 155 cm. og ca 45 kg. Selgeren anbefalte sistnevnte dersom jeg ikke ville vente. Jeg valgte juniorskiene og veldig fornøyd med dem. 

For TS så må da det viktigste være at hun liker å stå på skiene? Utover størrelsen er det ikke synlig forskjell på mine barns, min manns og mine ski. Mitt eldste barn liker å låne mitt yngste barns ski fordi hun syns de er lettere og bedre å gå med. Og jeg sa senest i dag at det er helt topp, selvfølgelig skal hun bruke dem da når de er ledige, selv om de skal passe et yngre barn. Det viktige er at en trives med skiene på bena. 

Anonymkode: e6cec...5a0

Skrevet

Det er helt innafor. Det viktige er jo att du føler deg trygg og komfortabel med skiene. 

Folk legger nok ikke merke til at du har barneski, og hvis noen merker det, hva så? Kos deg på ski med de skiene du vil og føler deg trygg med.

Skrevet

Gi f i alle som maser i spenn i skia og mener man må ha lange ski basert på høyde/vekt osv. Bullshit for en nybegynner som ikke legger samme type vekt på skia som en proff. Jeg er 160 høy, elendig på ski, jeg fikk ikke kjøpe kortere ski enn 185/190 og jeg ville hatt maks 180 om jeg hadde fått velge, ofrer heller det spennet for trygghet og praktiske ski når jeg må gå fiskebein. 

Anonymkode: 5f654...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...