Gå til innhold

Hvorfor har alle adhd for tida?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo veldig lett å bare kaste ut en forklaring på den måten. Jeg skjønner det er lett å forhåndsdømme. Men en ADHD hjerne er forskningsbasert ulik andre hjerner til normale folk som føler utfordringer, det er ikke bare en diagnose basert på en person sin følelse. PTSD er ikke medfødt. 

Anonymkode: 428eb...2af

Det er bare halvveis sant. På gruppenivå er det noen små forskjeller mellom de som har og ikke har ADHD. Så har man en gruppe med folk med ADHD og en gruppe med folk uten ADHD så vil man kunne se forskjell på gruppene ved å scanne hjernene deres. 

Men man kan ikke scanne hjernen til en enkeltperson og avgjøre om personen har ADHD eller ikke. 

Anonymkode: ecf3f...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt barn har adhd på papiret ialfall, årsaken var at hun slet med å finne roen i samlingene i bgh og hadde veldig mye energi, denne fikk hun når hun var 3.

Dette er noen år siden og det er ikke mye som minner om adhd lengre, hun har aldri gått på medisiner.

Så min konklusjion er at terskelen for å sette adhd diagnose er nesten ikke eksisterende.

Jeg har og hørt mange foreldre som sier noe ungene er umulige "at de burde teste de for adhd"

Det bør skjerpes inn på den diagnosen før vi alle springeer rundt her med adhd.

Anonymkode: cfdbb...13a

Her er nok også problemet at de satte diagnosen på datteren din da hun var kun 3 år.  Da er sjansen svært stor for feildiagnostisering.  Jeg vet ikke hva de norske retningslinjene er, men i USA frarådes det å sette diagnosen på barn under 4 år. USA er landet hvor flest får ADHD-diagnosen så  de er neppe spesielt restriktive mot å gi diagnosen. 

Anonymkode: ecf3f...ba1

Skrevet

Alle har ikke adhd bare fordi du leser for mye om det på internett. På tide å henge litt mindre på internett kanskje så du ikke får det du kaller adhd-symptoner du også?

Anonymkode: 13afe...55a

Skrevet

Sikkert fordi det er et enormt etterslep. Det er jo først nå i senere tid de begynner å diagnostisere jenter. 

Anonymkode: 7f467...6f2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var min første tanke da jeg leste overskriften. Er helt enig med deg! Det er så mye som overstimulerer oss i dag, at vi ikke finner ro i kroppen. 

Anonymkode: 1b334...70f

Enig. Skjerm er det første vi får i trynet når vi blir født. Bilder skal taes og mor og far må ha scrollerunde etter fødsel, så venter tv.

Anonymkode: ac5ef...610

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert fordi det er et enormt etterslep. Det er jo først nå i senere tid de begynner å diagnostisere jenter. 

Anonymkode: 7f467...6f2

Dette. Har flere venninner som først fikk diagnosen i 40 årene, etter lang tid med større og større funksjonstap. Nytt og mer stabilt liv med bedre livskvalitet med medisiner og tiltrettelegging av hverdag. 

Anonymkode: 90d60...af6

Skrevet

Det er navlebeskuelse. De tror de er så spesielle.

Anonymkode: fff6a...723

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...