AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Skrevet 19. februar Jeg skal begynne å dyrke litt planter fra frø; grønnsaker og sommerblomster på våren, og spirer og mikro-grønt om vinteren. "Ordentlige" plantelys er dyre og jeg har lest at vanlige LED lysrør fra Clas Ohlson, Biltema osv. kan fungere nesten like bra, hvis man kjøper de med 6500 K og minst 20 W. Men hvordan monterer man de? Det ser ut som rørene selges separat, hvordan vet jeg hvilket armatur som passer til de ulike styrkene på rørene? Er det lov å sette opp slikt selv eller må man ha elektriker til å gjøre det? Er det noe mer utstyr man trenger? Ser de selger noen separate små "knotter" til å ha på enden av lysrøret også, hva er det? Har forsøkt å google hvordan dette fungerer, men det finnes jo ingen informasjon noe sted... Det virker mer komplisert enn vanlige lamper og lyspærer Anonymkode: b8479...cca
Gjest Dyp pust Skrevet 19. februar #2 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal begynne å dyrke litt planter fra frø; grønnsaker og sommerblomster på våren, og spirer og mikro-grønt om vinteren. "Ordentlige" plantelys er dyre og jeg har lest at vanlige LED lysrør fra Clas Ohlson, Biltema osv. kan fungere nesten like bra, hvis man kjøper de med 6500 K og minst 20 W. Men hvordan monterer man de? Det ser ut som rørene selges separat, hvordan vet jeg hvilket armatur som passer til de ulike styrkene på rørene? Er det lov å sette opp slikt selv eller må man ha elektriker til å gjøre det? Er det noe mer utstyr man trenger? Ser de selger noen separate små "knotter" til å ha på enden av lysrøret også, hva er det? Har forsøkt å google hvordan dette fungerer, men det finnes jo ingen informasjon noe sted... Det virker mer komplisert enn vanlige lamper og lyspærer Anonymkode: b8479...cca Har du en lenke til hva du mener, hva slags lamper/rør du mener? Ellers kan jeg anbefale lysene til Nelson som du får på de fleste større hagesentre i disse dager. De veier nesten ingenting, syntes nesten ikke og kan henges opp med lenker eller kraftig hyssing, og kan flyttes opp og ned etter hvert som det er behov for det i løpet av sesongen. Jeg tror jeg betalt 639 kr for den lengste i fjor.
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Skrevet 19. februar Dyp pust skrev (8 minutter siden): Har du en lenke til hva du mener, hva slags lamper/rør du mener? Ellers kan jeg anbefale lysene til Nelson som du får på de fleste større hagesentre i disse dager. De veier nesten ingenting, syntes nesten ikke og kan henges opp med lenker eller kraftig hyssing, og kan flyttes opp og ned etter hvert som det er behov for det i løpet av sesongen. Jeg tror jeg betalt 639 kr for den lengste i fjor. Takk for svar! Jeg tenkte noe slikt som dette: https://www.lampegiganten.no/p/osram-substitube-led-g13-t8-em-ultra-120cm-20w-865-10017835.html Jeg har stor hage med masse plen som jeg vil dyrke opp med grønnsaker og blomster så fort som mulig, så jeg tenkte å kjøpe minst 4 eller 5 lange lysrør, og vil helst gjøre det så billig som mulig. Nelson-lyset er ganske mye dyrere enn vanlige LED lysrør ser det ut som.. Anonymkode: b8479...cca
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Skrevet 19. februar Dyrker du veldig mye? Jeg har kjøpt plantelys på aliexpress som plantene mine elsker, det er sånne ringer festet på en antenne som du dytter ned i jorda eller har stående i en base som potta står på. Anonymkode: d109b...034
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dyrker du veldig mye? Jeg har kjøpt plantelys på aliexpress som plantene mine elsker, det er sånne ringer festet på en antenne som du dytter ned i jorda eller har stående i en base som potta står på. Anonymkode: d109b...034 Ja skal dyrke opp maange planter siden jeg skal starte opp grønnsakshage fra scratch pluss sommerblomster og stauder. Trenger mange og store lys. Anonymkode: b8479...cca
Gjest Dyp pust Skrevet 19. februar #6 Skrevet 19. februar Ja, de ja, da er jeg med. Du trenger i grunnen bare en skjerm for lysrør, a la dette. Du finner en skjerm som passer lengden på rørene, og så bare henger du opp skjermen. De er nok mer varige enn lysene fra Nelson, men det er litt dyrt å starte med uansett. Jeg brukte lampa fra Nelson i fjor til nesten 2 m2 med diverse planter, blant annet blomkål, fennikel, chili, tomater. Det er jo bare en kort periode det er behov for plantelys, mellom januar og mars, og mange andre planter trenger du ikke begynne med før lyset fra et vindu er bra nok. Hva med å starte litt smått i år, bare for å prøve?
AnonymBruker Skrevet 19. februar #7 Skrevet 19. februar Dyp pust skrev (13 minutter siden): Ja, de ja, da er jeg med. Du trenger i grunnen bare en skjerm for lysrør, a la dette. Du finner en skjerm som passer lengden på rørene, og så bare henger du opp skjermen. De er nok mer varige enn lysene fra Nelson, men det er litt dyrt å starte med uansett. Jeg brukte lampa fra Nelson i fjor til nesten 2 m2 med diverse planter, blant annet blomkål, fennikel, chili, tomater. Det er jo bare en kort periode det er behov for plantelys, mellom januar og mars, og mange andre planter trenger du ikke begynne med før lyset fra et vindu er bra nok. Hva med å starte litt smått i år, bare for å prøve? Nå spør jeg sikkert dumt, men på den lampen du linker til står det at den passer til to lysrør på 58W. Kan man bruke lysrør med lavere W også? Tusen takk for hjelp!! ❤️ Anonymkode: b8479...cca
AnonymBruker Skrevet 19. februar #8 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå spør jeg sikkert dumt, men på den lampen du linker til står det at den passer til to lysrør på 58W. Kan man bruke lysrør med lavere W også? Tusen takk for hjelp!! ❤️ Anonymkode: b8479...cca Ja, det skal ikke ha noe å si. Det er omtrent som å ha en vanlig lampe og sette inn 25w eller 40w i dem, du velger selv. Du må bare passe på å ha riktig lengde på lysrørene du velger. Hvis du er usikker, stikk innom en vanlig lampebutikk og spør der 👍🏼 Håper du finner ut av det, det er morsomt å starte tidlig. Hos meg vokser fire forskjellige chili og klatreplanta blodbeger under vekstlys nå. Jeg skal så tomater og vårløk til uka. Anonymkode: b5101...2e0 1
Gjest Dyp pust Skrevet 19. februar #9 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det skal ikke ha noe å si. Det er omtrent som å ha en vanlig lampe og sette inn 25w eller 40w i dem, du velger selv. Du må bare passe på å ha riktig lengde på lysrørene du velger. Hvis du er usikker, stikk innom en vanlig lampebutikk og spør der 👍🏼 Håper du finner ut av det, det er morsomt å starte tidlig. Hos meg vokser fire forskjellige chili og klatreplanta blodbeger under vekstlys nå. Jeg skal så tomater og vårløk til uka. Anonymkode: b5101...2e0 Vet ikke riktig hvorfor jeg ble anonym i det innlegget, men det var altså meg som ønsket deg lykke til 👍🏼
AnonymBruker Skrevet 19. februar #10 Skrevet 19. februar Dyp pust skrev (7 minutter siden): Vet ikke riktig hvorfor jeg ble anonym i det innlegget, men det var altså meg som ønsket deg lykke til 👍🏼 Takk igjen for hjelpen! Anonymkode: b8479...cca
AnonymBruker Skrevet 28. februar #11 Skrevet 28. februar Dyp pust skrev (På 19.2.2025 den 21.40): Ja, de ja, da er jeg med. Du trenger i grunnen bare en skjerm for lysrør, a la dette. Du finner en skjerm som passer lengden på rørene, og så bare henger du opp skjermen. De er nok mer varige enn lysene fra Nelson, men det er litt dyrt å starte med uansett. Jeg brukte lampa fra Nelson i fjor til nesten 2 m2 med diverse planter, blant annet blomkål, fennikel, chili, tomater. Det er jo bare en kort periode det er behov for plantelys, mellom januar og mars, og mange andre planter trenger du ikke begynne med før lyset fra et vindu er bra nok. Hva med å starte litt smått i år, bare for å prøve? Dette ble dessverre bomkjøp for min del. 😕 Oppdaterer denne tråden i tilfelle andre lurer på det samme: Rasterlampe/armatur som det linkes til her må visst installeres av elektriker, og de er beregnet på såkalt skjult anlegg, dvs. den må kobles rett på ledninger som ligger inne i taket. I min uvitenhet trodde jeg slike lamper fungerte som vanlige hengelamper, dvs. at de kom med ledning som kobles på stikkontakt. Det var altså ikke tilfellet. Jeg kunne ikke se at det var opplyst om dette på nettsiden til Lampegiganten, så jeg skylder på de... Jakten på et "frittstående" armatur som kan henges opp i kjetting, og som bare kan plugges rett i vanlig stikkontakt, går videre! Anonymkode: b8479...cca
AnonymBruker Skrevet 1. mars #13 Skrevet 1. mars Disse er litt dyrere enn de fra Clas Ohlson, men de er 120cm lange. https://ledlyskilder.no/tilbud/12378-ledlife-max-grow-20-30w-vekstarmatur-120cm-30w-led-fullt-lysspektrum-ip65-5740031808132.html Anonymkode: 4b4f8...af6
AnonymBruker Skrevet 1. mars #14 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Disse er litt dyrere enn de fra Clas Ohlson, men de er 120cm lange. https://ledlyskilder.no/tilbud/12378-ledlife-max-grow-20-30w-vekstarmatur-120cm-30w-led-fullt-lysspektrum-ip65-5740031808132.html Anonymkode: 4b4f8...af6 Og de er veldig gode, jeg har 4 sånne i en kortere lengde som jeg har seriekoblet og festet i en ivar-seksjon inne i et mørkt hjørne, og planter/stiklinger stortrives. Veldig praktisk at det er timer på bryteren også. Anonymkode: db7f2...44c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå