Gå til innhold

Tips til matvarer med en del proteiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kjøttpålegg og noe kjøtt til middag, men er ikke så glad i dette. Egg tåler jeg ikke😳 Hvordan lett få inn mer proteiner per måltid? Typ x gr yoghurt er 10 proteiner. Kan ikke så mye om dette. 

Anonymkode: c4b7e...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Yt sjokolademelk eller den fra Q-meieriene. Kesam og cottage cheese med søtning har også høyere proteininnhold enn gresk yoghurt. En liten skyr inneholder 16 g (ofte 3 for 2 på Meny). Om du liker proteinpulver er det fint å blande ut i grøt eller smoothies. 

Endret av anonymLala
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Cottage cheese og yoghurt. F.eks til frokost spiser jeg granola eller rug fras med cottage cheese og yoghurt naturell på. Masse proteiner og sunn fiber.

Anonymkode: 7057b...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Når du spiser så får du nok proteiner, du trenger ikke "ekstra" proteiner med mindre du lever på bare loff eller hvit ris.

Anonymkode: b5f7e...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når du spiser så får du nok proteiner, du trenger ikke "ekstra" proteiner med mindre du lever på bare loff eller hvit ris.

Hvis man prøver å gå ned i vekt og spise mindre, så er det lurt å spise ting som gjør at man er lenger mett. Da er proteiner lurt. Jeg har gått ned over 30 kilo, og hovedtiltaket mitt, ved siden av å spise sunt så klart, er å få i meg nok proteiner sånn at jeg ikke blir fort sulten igjen selv om mengdene ikke er så store.

Anonymkode: 67fd6...a2a

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man prøver å gå ned i vekt og spise mindre, så er det lurt å spise ting som gjør at man er lenger mett. Da er proteiner lurt. Jeg har gått ned over 30 kilo, og hovedtiltaket mitt, ved siden av å spise sunt så klart, er å få i meg nok proteiner sånn at jeg ikke blir fort sulten igjen selv om mengdene ikke er så store.

Og mange får resultater med høykarbo, altså de spiser hovedsakelig frukt og grønnsaker, ikke kjøtt, eller lite kjøtt, og ikke produkter som skal erstatte det heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg spiser kjøttpålegg og noe kjøtt til middag, men er ikke så glad i dette. Egg tåler jeg ikke😳 Hvordan lett få inn mer proteiner per måltid? Typ x gr yoghurt er 10 proteiner. Kan ikke så mye om dette. 

Anonymkode: c4b7e...903

Synd du ikke tåler egg, ellers ville proteinbrød vært greit her. 
Hvordan reagere du på egg? 

Anonymkode: 1578f...e26

AnonymBruker
Skrevet

mine favoritter med mye protein:

Tunfisk
cottage cheese
kokt skinke 
gresk yoghurt naturell
Kefir
eggehvitter (om du tåler det)
reker
kikerter
kyllingbryst
kalkunpålegg

Anonymkode: aade2...243

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fisk. Torsk, laks, ørret, makrell. 

Hva slags kjøtt er det du spiser som du ikke liker? Kalkun, kylling, biff, kjøttdeig, viltkjøtt?

Anonymkode: cbaf3...e67

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

mine favoritter med mye protein:

Tunfisk
cottage cheese
kokt skinke 
gresk yoghurt naturell
Kefir
eggehvitter (om du tåler det)
reker
kikerter
kyllingbryst
kalkunpålegg

Anonymkode: aade2...243

100 gram kokte kikerter inneholder bare 8 gram protein per 100 gram. Til sammenligning inneholder 100 gram laks 20 gram protein, og 100 gram kylling 27 gram. Biff inneholder 26 gram. Disse animalske kildene er i tillegg fullverdige og lettopptakelige proteinkilder, som inneholder kollagen, og i tillegg da f.eks b12 som er helt essensielt. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 18.08):

Å, det klarer ikke jeg 82 kg mann. Det krever jo 120-160 g/dag om man vil bevare muskelmasse, evnt bygge muskler. 
Det må faktisk planlegges…..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kikerter og bønner. 

Anonymkode: b8b69...69b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.04):

100 gram kokte kikerter inneholder bare 8 gram protein per 100 gram. Til sammenligning inneholder 100 gram laks 20 gram protein, og 100 gram kylling 27 gram. Biff inneholder 26 gram. Disse animalske kildene er i tillegg fullverdige og lettopptakelige proteinkilder, som inneholder kollagen, og i tillegg da f.eks b12 som er helt essensielt. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kikerter og bønner. 

Les over. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Peanøttsmør (den økologiske typen)

Protein yoghurt 

Cottage cheese

Tunfisk

Kjøtt

Hvitost

Linser

Bønner

Næringsgjær

Linsepasta

Anonymkode: 53c8b...f08

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pultost . 

Anonymkode: b5bc6...763

Skrevet
Disni skrev (1 time siden):

Å, det klarer ikke jeg 82 kg mann. Det krever jo 120-160 g/dag om man vil bevare muskelmasse, evnt bygge muskler. 
Det må faktisk planlegges…..

Helt enig med deg. Å få i seg opp til 160 gram proteiner om dagen får man ikke bare ved å spise mat. Jeg trener tung styrke,i tillegg til cardio og trenger130 g proteiner daglig. Derfor tar jeg proteintilskudd for å være sikker på at jeg får i meg nok.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Les over. 

Det stemmer ikke. Det er 19 gram protein i 100 gram kikerter. Og bønner varierer etter type, men oftest rundt 20 gram pr 100, noen endel mer. 
Du mente kanskje linser, det inneholder 9 gram protein pr 100 gram. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Det er 19 gram protein i 100 gram kikerter. Og bønner varierer etter type, men oftest rundt 20 gram pr 100, noen endel mer. 
Du mente kanskje linser, det inneholder 9 gram protein pr 100 gram. 

Du må se på rå vs kokt. 19 gram protein i ubehandlede rå kikerter, men kun 6-7 gram protein per 100 gram når kokt. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 18.17):

Støttes. Vedlikeholdt vekt i 9 år selv etter slanking. Vært så sulten, og dette fokuset har hjulpet meg! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Peanøttsmør (den økologiske typen)

Protein yoghurt 

Cottage cheese

Tunfisk

Kjøtt

Hvitost

Linser

Bønner

Næringsgjær

Linsepasta

Anonymkode: 53c8b...f08

Hvis du spiser 100 gram med næringsgjær så er det snakk om ca 50 gram protein. Næringsgjær er på en måte ikke en råvare man bruker annet enn en å tilsette som tilleggsingrediens, altså man bruker kanskje 1-2 måleskjeer av det. Da snakker vi 2,5-5 gram protein. 

Verken næringsgjær eller linser er fullverdige proteiner. Det har lavt proteinnhold (du må spise 3 x så mye linser for å få samme mengde protein som fra kjøtt), og har dårligere nytteverdi for kroppen. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...