MiominMio Skrevet 19. februar #1 Del Skrevet 19. februar Min datter har akkurat bestilt seg symaskin og vil lære seg å sy. Jeg har ingen aning på hvordan man engang bruker dette, men har dere noen gode linker tips til hvor man kan lære seg å bruke dette? Kjedelig om den ender å stå på loftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. februar #2 Del Skrevet 19. februar Jeg tror hun vil finne en uendelig mengde tips og "how to...." videoer på YouTube, spesielt hvis hun i tillegg ikke har noe i mot engelskspråklig undervisning på nett. Det finnes nok mange norske også. Jeg ville begynt der og se. Jeg hadde fullstendig glemt hvordan man hekler, og hvordan lage sånne bestemorsruter. Så på et par videoer på nett, og vips så hadde jeg lært det. Veldig fint å kunne SE det med egne øyne hvordan ting gjøres, i stedet for en skriftlig forklaring (som en strikkeoppskrift... umulig for meg å skjønne alle forkortelser etc). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Del Skrevet 19. februar Oppskrifter kan man finne på selfmade.com (tidligere stoff og stil), men kanskje hun har en kjole eller skjorte som hun kan demontere og lage mønster av selv? Del opp plagget i deler, hvor det er søm, legg på bakepapir (på rull) og tegn opp. Husk å ha 1-2cm ekstra på sidene for å ha litt å gå på til å sy sammen delene. Eller hun kan starte med redesign. Bruk gamle gensere, hettegensere, etc og mix og match. Som feks bytte ermer på to gensere. Anonymkode: d044a...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Del Skrevet 19. februar Jeg syr i perioder (må variere hvilken hobby jeg lar okkupere den eneste tilgjengelige hobbykroken) og glemmer ofte fra gang til gang hvordan jeg gjør ting, så youtube er min beste venn for å friske opp. Noen ganger synes jeg det er nyttig å se samme teknikk forklart og demonstrert på ulike måter av ulike personer, mens andre ganger foretrekker jeg kun en "lærer" å forholde meg til. Jeg gløttet innom sy-spillelista mi på youtube, og her noen av de kanalene jeg har hatt mest nytte av for ulike tips, teknikker eller fullstendige tutorials: The Crafty Gemini Whitney Sews Made to Sew The Daily Sew Owl be sewing Sew sweetness Birdcage and thread Sew can she Mx Domestic Rosie's Art studio Anonymkode: 66da8...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Del Skrevet 19. februar Hvor gammel er hun? Hvis hun er litt eldre, så er jeg også nybegynner og har brukt denne https://www.vintagesewingschool.com/ Ikke sikkert det er noe særlig hvis hun er veldig ung da, men den har i hvert fall enormt mye innhold på alle mulige teknikker. 🙂 Anonymkode: 679d4...632 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Del Skrevet 19. februar Følg Ida Victoria på YouTube. Hun legger ut veldig lærerike videoer på norsk. Anonymkode: 652db...bf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #7 Del Skrevet 19. februar Jeg tenker også at alder og eventuell erfaring har noe å si her, så litt vanskelig å treffe med tips kanskje. Mari Melilot har gitt ut noen bøker. Jeg har Syboka, og syntes den var nyttig. https://www.ark.no/forfattere/mari-melilot Anonymkode: 90179...70a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 19. februar Forfatter #8 Del Skrevet 19. februar Tusen takk for svar. Hun blir 18 og erfaring - vel lærte å bruke maskin på ungdomsskolen, men det er vel alt. Elsker Engelsk så linker til Engelske sider er ikke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #9 Del Skrevet 19. februar MiominMio skrev (6 timer siden): Min datter har akkurat bestilt seg symaskin og vil lære seg å sy. Jeg har ingen aning på hvordan man engang bruker dette, men har dere noen gode linker tips til hvor man kan lære seg å bruke dette? Kjedelig om den ender å stå på loftet. Mange bibliotek har både bøker, blader (Burda) mfl. som kan lånes. Jeg har nylig gått på sykurs, gratis, på biblioteket. Bibliotek har og reperasjonskvelder, ol. Der det både er mulig å få hjelp med å sy, reparere og symaskiner. Søk, meld deg inn i Facebook grupper og forhør deg rundt forbi. Anonymkode: 80c0b...75c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Del Skrevet 21. februar Ida Victoria, Kreativistine, Made By Runi, o.l. har gode mønstre som også passer nybegynnere. Gå på biblioteket, der er det masse sybøker! Både med mønstre, men også for å lære å sy. Jeg liker også Thoughtful Creativity og Sew Anastasia på youtube. Lillifix og Ninas Syrom har også mye bra. Ellers er det flere grupper på facebook hvor man kan lese og lære, og spørre, for eksempel Vi Sygale Anonymkode: c2bf9...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Del Skrevet 21. februar Avhengig av hva hun liker, så kan hun også søke på "upcycling (clothes)". Da kan hun sy mye uten at det koster så mye. Det er mye inspirasjon å hente på både yputube, pinterest og facebook. Anonymkode: 90179...70a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar Sjekk om Husflidslaget har kurs hun kan være med på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #13 Del Skrevet 3. mars Hun can begynne med Bucket hat! - https://jennaphipps.com/bucket-hat-freebie her er det både gratis mønster og en YouTube video med beskrivelse, og dette er en morsom liten prosjekt, som er veldig greit som nybegynner-prosjekt! Pluss at jeg bruker hatten min hver sommer nå, og lagde også til barna. 😅 Anonymkode: 9b3b7...747 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sigrid<3 Skrevet 4. mars #14 Del Skrevet 4. mars Moodfabrics har veldig mange ulike gratis symønstre som man bare kan printe ut, jeg er 15 og startet på en kjole med et slikt mønster i dag. De har også fremgangsmåter. Ellers finner man jo det meste på YouTube. I sommer sydde jeg meg en trendy kjole som egentlig er veldig dyr, men som ikke ble det da jeg sydde den, av å se på noen YouTube-videoer og lage eget mønster ut i fra dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Del Skrevet 7. mars For meg var Fæbrik sitt digitale kurs veldig god start: https://fraxx.co/courses/3f4007d1-1906-478c-af21-b136e66a9753 Du får mye for pengene vil jeg si! Anonymkode: 2b768...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå