AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:16 #1 Del Skrevet mandag kl 21:16 Jeg fikk lappen for et par mnd siden. Siden dette har jeg gjort noen små feil i trafikken men ingenting seriøst. Jeg har konstant angst for å få bot, prikker eller bli stoppet i fartskontroll, til tross for at jeg sjeldent kjører over fartsgrensen. Jeg kjenner meg alltid anspent og litt stresset når jeg kjører bil. Istad skrapet jeg siden av bilen litt da jeg rygget, noe som har gitt meg total avsmak fra å kjøre. Det sitter nå veldig langt inne å sette seg bak rattet etter dette. Hele tiden sitter jeg å googler bøtesatser o.l. og er alltid redd for sivil politibil. Hva kan jeg gjøre med denne angsten? Jeg vil bare kunne kjøre og samtidig slappe litt mer av. Anonymkode: 62b9c...959 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:19 #2 Del Skrevet mandag kl 21:19 Kjør mer, så gir angsten seg. Hvis du ikke allerede kjører daglig, gjør det en periode. Anonymkode: 70966...c33 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet mandag kl 21:21 #3 Del Skrevet mandag kl 21:21 Du må ut å kjøre mer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:22 #4 Del Skrevet mandag kl 21:22 Først og fremst kommer jo gjerne selvtillit i trafikken med eksponering og mengdetrening, så jeg ville tenkt det var første steg såfremt du ikke er så engstelig at du utgjør risiko for andre trafikanter. Hvis du har økonomisk armslag til det kan det også være en mulighet å ta noen flere timer med en kjørelærer som har erfaring med spesielt engstelige kandidater. Jeg hadde en god venn som var livredd for å kjøre, selv etter å ha hatt lappen i flere år, som med stort hell gjorde nettopp det. Jeg skjønner at dette ikke faktisk handler om manglende kjøreferdigheter hos deg heller, men erfarne kjørelærere har klart å snu høye skuldre og utrygghet til trygghet og ro hos hundrevis av nervøse sjåfører før. De har også god oversikt over og kontroll på trafikkbildet og kan antagelig ta ned en del bekymringer som ikke helt sammenfaller med virkeligheten bak rattet. Så skjønner jeg du har kjørt med kjørelærer lenge uten å bli utpreget rolig av det, men ser for meg at det kan bli litt annerledes når hele inngangen er at dere skal jobbe med din bekymring. Det ble det i hvert fall for min venn. Anonymkode: 7e0d5...07f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:07 #5 Del Skrevet mandag kl 22:07 Kjør mer. Eneste som fungerer. Vær varsom i starten, du er ennå ikke en naturlig sjåfør, men det vil du bli med tiden. Søsteren min hadde samme angst i ett år etter hun fikk sertifikatet, men nå etter 5 år er hun supertrygg og lukeparkerer smidigere enn meg som har hatt lappen i 12 år 😄 Anonymkode: 27e2f...a78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet tirsdag kl 11:10 #6 Del Skrevet tirsdag kl 11:10 Som de andre skriver, ut å kjør mer. En dag det er fint vær, sett på favorittmusikken din og sett deg bak rattet. De aller fleste er nok nervøse de første månedene etter at man har fått lappen. Men mengdetrening er det som ofte hjelper best. Politiet står ikke på hvert gatehjørne og så lenge du holder fartsgrensen, er oppmerksom og bidrar til god flyt i trafikken, så går de aller fleste kjøreturer greit 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:48 #7 Del Skrevet tirsdag kl 16:48 Jeg var oppe grytidlig sånn at jeg kunne kjøre nesten alene på veien, nå blir det snart fort lyst så du kan gjøre det. Du må bare kjøre mer! Du fikk jo lappen, så du er flink men du saboterer litt for deg selv jo mer du engster deg. Det tar mye fokus bort fra veien. Ikke gi deg! Ut å kjør. Anonymkode: 0a85a...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:06 #8 Del Skrevet tirsdag kl 17:06 Er i samme situasjon som deg TS. Kjørte opp i januar og har kjørt minimalt siden. Når det blir lysere om kveldene og ikke is og glatt skal jeg tørre meg ut på litt lengre turer. Anonymkode: 12a1b...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet i går, 00:50 #9 Del Skrevet i går, 00:50 Det du bør gjøre da, er som de andre har nevnt i tråden her. Kjør mer. Det er greit å være nervøs og ha angst, men jo mer du kjører, jo mer ser du at det går helt fint å kjøre. Gratulerer med lappen du fikk for noen måneder sider😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:01 #10 Del Skrevet i går, 01:01 Sønnen fikk lappen med beskjed om at han nå var kompetent til å øvekjøre alene så det er meningen du nå skal kjøre masse for å bli trygg på å kjøre uten støtte fra sidemannen. Han kjørte og kjørte og ble tryggere for hver gang. I dag er han en flink sjåfør. Anonymkode: 6711f...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå