AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Skrevet 16. februar Datteren min på 10 år har dysleksi. Det går sånn noenlunde greit i norsk med skriving og lesing. Men hun strever skikkelig med engelsk, spesielt med rettskriving av ord. Er det noen som kan gi meg litt tips til hvordan vi kan trene på dette? Finnes det arbeidsbøker vi kan bruke f.eks.? Anonymkode: 24df1...06f
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Skrevet 16. februar Gå ned i alder. Be om engelsk bøker for lavere trinn og øv på lese tekster hun mestrer. I tillegg benytt utvidet rettskrivningprogram da kan man skrive engelsk lydrett og så retter programmet det… Anonymkode: 28387...393 5
Snabeltann Skrevet 16. februar #3 Skrevet 16. februar Har hun fått lingit på pc eller nettbrettet sitt? 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Skrevet 16. februar Det kan være lurt å trene på helt spesifikke engelske lyder og deres skrivemåte. Ta f.eks. for dere ulike måter å skrive k-lyden på engelsk (k, ck, c). Anonymkode: 45fe0...97d
AnonymBruker Skrevet 16. februar #5 Skrevet 16. februar Bruk Lingdys, sett dere inn i hvordan programmet brukes og hjelp henne med å øve det inn. Bruk lydbøker. Hun må øve på selve språket muntlig, å forstå ved lytting og kunne snakke. Da kan hun bruke kompenserende hjelpemidler (Lingdys) for å skrive og få tekst opplest. Det er helt vanlig at engelsk er vanskeligere enn norsk dersom man har dysleksi. Det er viktigere henne for å bli god i hjelpemidlene enn å bli god på lesing og rettskriving. Hun vil ha rett til å bruke Lingdys i alle eksamener og prøver gjennom skoleløpet. Anonymkode: 3aa07...fa2 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Skrevet 16. februar Dersom dere ikke har vært på kurs enda: https://lingit.no/kurs/ Dersom hun ikke har Lingdys Pluss eller tilsvarende hjelpemiddel så må det søkes om snarest via NAV hjelpemidler, skolen skal kunne bidra til det. Dersom dere ikke har lest denne enda: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/dysleksihandboka-for-foreldre Anonymkode: 3aa07...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Skrevet 16. februar Bruk språket så mye dere kan: se filmer på engelsk, hør engelsk musikk, spille spill på engelsk, snakk engelsk.. jo mere språket blir brukt desto mindre fremmed blir den og Stavanger blir lettere når ordene ikke er fremmede. Guttungen her har alle gloseprøvene "tegn strek mellom" og han lærer å uttale ordene, vite hva de betyr og dermed kan han gjenkjenne dem på papiret når han skal tegne strek mellom dem. Anonymkode: fc488...95c 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom dere ikke har vært på kurs enda: https://lingit.no/kurs/ Dersom hun ikke har Lingdys Pluss eller tilsvarende hjelpemiddel så må det søkes om snarest via NAV hjelpemidler, skolen skal kunne bidra til det. Dersom dere ikke har lest denne enda: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/dysleksihandboka-for-foreldre Anonymkode: 3aa07...fa2 Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er usikker på om hun har fått lingdys på skolen. Har heller ikke fått noen beskjed om vi må søke om å få det. Synes det er vanskelig å vite hva vi skal gjøre og hva skolen gjør. Har fått sakkunnig vurdering og hun har fått vedtak om tilrettelagt undervisning. Fikk nylig tilsendt otp fra skolen. Anonymkode: 24df1...06f
AnonymBruker Skrevet 16. februar #9 Skrevet 16. februar Snabeltann skrev (4 timer siden): Har hun fått lingit på pc eller nettbrettet sitt? Ikke hjemme og aner ikke om hun har fått det på skolen Anonymkode: 24df1...06f
AnonymBruker Skrevet 16. februar #10 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruk Lingdys, sett dere inn i hvordan programmet brukes og hjelp henne med å øve det inn. Bruk lydbøker. Hun må øve på selve språket muntlig, å forstå ved lytting og kunne snakke. Da kan hun bruke kompenserende hjelpemidler (Lingdys) for å skrive og få tekst opplest. Det er helt vanlig at engelsk er vanskeligere enn norsk dersom man har dysleksi. Det er viktigere henne for å bli god i hjelpemidlene enn å bli god på lesing og rettskriving. Hun vil ha rett til å bruke Lingdys i alle eksamener og prøver gjennom skoleløpet. Anonymkode: 3aa07...fa2 Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er ikke kjent med hjelpemidlene. Vet ikke om de har begynt med de på skolen heller. Skjønner at jeg har en del jobb foran meg. Faren har sterk dysleksi og, så jeg vil vel stå mest i dette alene. Hun hater engelsk, men jeg tror det er fordi hun synes det er så vanskelig. Har fått beskjed om at vi må øve på gloseordene hver uke til glosetest (felles beskjed til hele klassen). Fikk sendt hjem alle testene hennes for signering. Og det var ikke mange ord som var rett.. Så jeg må prøve å hjelpe henne mest mulig tenker jeg for at hun skal oppleve mestring. Anonymkode: 24df1...06f
Snabeltann Skrevet 16. februar #11 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke hjemme og aner ikke om hun har fått det på skolen Anonymkode: 24df1...06f Dere må søke Nav om lisens til lingit, dere foreldre. Skolen kan hjelpe med søknaden . Du må få en erklæring fra ppt med diagnosen dysleksi eneste, som må vedlegges søknaden. Godt hjelpemiddel hun vil ha nytte av hele livet! https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/arbeid-og-utdanning/datahjelpemidler
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er ikke kjent med hjelpemidlene. Vet ikke om de har begynt med de på skolen heller. Skjønner at jeg har en del jobb foran meg. Faren har sterk dysleksi og, så jeg vil vel stå mest i dette alene. Hun hater engelsk, men jeg tror det er fordi hun synes det er så vanskelig. Har fått beskjed om at vi må øve på gloseordene hver uke til glosetest (felles beskjed til hele klassen). Fikk sendt hjem alle testene hennes for signering. Og det var ikke mange ord som var rett.. Så jeg må prøve å hjelpe henne mest mulig tenker jeg for at hun skal oppleve mestring. Anonymkode: 24df1...06f Lingdys er et hjelpemiddel som må søkes om å få, det gjør skolen eller ppt. Eleven får tilsendt enten til skolen eller privat, dette bør du snakke med kontaktlærer om. Det er kontaktlærer sitt ansvar at eleven får tilrettelagt undervisning med hjelpemiddel. Eleven skal ha opplæring i bruk av lindys på skolen. Anonymkode: dad02...363
Snabeltann Skrevet 16. februar #13 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er ikke kjent med hjelpemidlene. Vet ikke om de har begynt med de på skolen heller. Skjønner at jeg har en del jobb foran meg. Faren har sterk dysleksi og, så jeg vil vel stå mest i dette alene. Hun hater engelsk, men jeg tror det er fordi hun synes det er så vanskelig. Har fått beskjed om at vi må øve på gloseordene hver uke til glosetest (felles beskjed til hele klassen). Fikk sendt hjem alle testene hennes for signering. Og det var ikke mange ord som var rett.. Så jeg må prøve å hjelpe henne mest mulig tenker jeg for at hun skal oppleve mestring. Anonymkode: 24df1...06f Ordene bør leses inn til henne, og hun bør få ta prøvene muntlig
AnonymBruker Skrevet 16. februar #14 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lingdys er et hjelpemiddel som må søkes om å få, det gjør skolen eller ppt. Eleven får tilsendt enten til skolen eller privat, dette bør du snakke med kontaktlærer om. Det er kontaktlærer sitt ansvar at eleven får tilrettelagt undervisning med hjelpemiddel. Eleven skal ha opplæring i bruk av lindys på skolen. Anonymkode: dad02...363 Det står i vurderingen fra PPT at hun bør ha lingdys+ og alle tilgjengelige hjelpemidler, og at de anbefaler at hun får hjelp fra skolen til å søke om egen pc. Har ikke hørt et kvekk fra skolen etter at jeg maste om vedtak. Skjønner nå at jeg må slutte og vente på at andre skal hjelpe meg og sette i gang med ting selv. Anonymkode: 24df1...06f
AnonymBruker Skrevet 16. februar #15 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er ikke kjent med hjelpemidlene. Vet ikke om de har begynt med de på skolen heller. Skjønner at jeg har en del jobb foran meg. Faren har sterk dysleksi og, så jeg vil vel stå mest i dette alene. Hun hater engelsk, men jeg tror det er fordi hun synes det er så vanskelig. Har fått beskjed om at vi må øve på gloseordene hver uke til glosetest (felles beskjed til hele klassen). Fikk sendt hjem alle testene hennes for signering. Og det var ikke mange ord som var rett.. Så jeg må prøve å hjelpe henne mest mulig tenker jeg for at hun skal oppleve mestring. Anonymkode: 24df1...06f Med far med sterk dysleksi jar dere brukt vel lite tid og energi på utredning og hjelp mrd tanke på at jenta er 10 år. Hadde sørget for ekstra innsats hjemme fra dag 1 på skolen lenge før dysleksitegnene eventuelt dukker opp. Anonymkode: ef9b8...384
AnonymBruker Skrevet 16. februar #16 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med far med sterk dysleksi jar dere brukt vel lite tid og energi på utredning og hjelp mrd tanke på at jenta er 10 år. Hadde sørget for ekstra innsats hjemme fra dag 1 på skolen lenge før dysleksitegnene eventuelt dukker opp. Anonymkode: ef9b8...384 Det vet du ingenting om! Jeg merket allerede i første klasse at det var tegn til dette. Jeg har mast på skolen siden da om utredning. Jeg har kjempet på hele veien for at hun skulle få hjelp. Jeg har også hjulpet henne alt jeg kan på hjemmebane. Hun vart tilvist ppt mot slutten av andre klasse etter de hadde testet henne på skolen og hun da viste klare tegn på dysleksi. På grunn av mange saker hos ppt har utredningen tatt unormalt lang tid. Derfor fikk hun ikke diagnosen satt før nå i høst. Men skolen har jobbet ekstra med henne før hun fikk diagnose. Så hun har fått hjelp. Men nå har hun endelig fått vedtak på tilrettelagt opplæring og hun har fått ekstra hjelp i alle fag da. Så kom ikke her med sånne frekke påstander om noe du ikke vet noen ting om! Anonymkode: 24df1...06f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #17 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det vet du ingenting om! Jeg merket allerede i første klasse at det var tegn til dette. Jeg har mast på skolen siden da om utredning. Jeg har kjempet på hele veien for at hun skulle få hjelp. Jeg har også hjulpet henne alt jeg kan på hjemmebane. Hun vart tilvist ppt mot slutten av andre klasse etter de hadde testet henne på skolen og hun da viste klare tegn på dysleksi. På grunn av mange saker hos ppt har utredningen tatt unormalt lang tid. Derfor fikk hun ikke diagnosen satt før nå i høst. Men skolen har jobbet ekstra med henne før hun fikk diagnose. Så hun har fått hjelp. Men nå har hun endelig fått vedtak på tilrettelagt opplæring og hun har fått ekstra hjelp i alle fag da. Så kom ikke her med sånne frekke påstander om noe du ikke vet noen ting om! Anonymkode: 24df1...06f Les: «har dere brukt vel lite tid». Litt vel aggressiv ? Ventet på ppt og diagnose og skylde på at de er opptatt. Jeg tviler ikke på at barnet får hjelp, men det må være lov å undre seg over at du vet så lite om virkemidler, forsøkt med virkemidler hjemme og ikke har virket mer proaktiv hjemme når du visste at sjansen for en dysleksidiagnose kunne komme. Merket dere ikke i barnehagen om barnet slet med å rime, slet med å klappe stavelser, slet med å gjenkjenne lyder, slet med å huske navn på ting, så slet med bokstaver. Så allerede før skolealderen kunne tiltak blitt satt inn hjemme for å koble ord med lyder og bokstaver knyttet til f.eks bildebøker og apper. Anonymkode: ef9b8...384 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #18 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Les: «har dere brukt vel lite tid». Litt vel aggressiv ? Ventet på ppt og diagnose og skylde på at de er opptatt. Jeg tviler ikke på at barnet får hjelp, men det må være lov å undre seg over at du vet så lite om virkemidler, forsøkt med virkemidler hjemme og ikke har virket mer proaktiv hjemme når du visste at sjansen for en dysleksidiagnose kunne komme. Merket dere ikke i barnehagen om barnet slet med å rime, slet med å klappe stavelser, slet med å gjenkjenne lyder, slet med å huske navn på ting, så slet med bokstaver. Så allerede før skolealderen kunne tiltak blitt satt inn hjemme for å koble ord med lyder og bokstaver knyttet til f.eks bildebøker og apper. Anonymkode: ef9b8...384 Slutt da. Spiller det noen rolle uansett? til ts: Ja, det vil være veldig nyttig å engasjere seg i dysleksi-feltet. Øving av gloser alene har aldri vært avgjørende for å lære et nytt språk. Mye pugging av gloser vil mest sannsynlig drepe interessen for språket, for dysleksien hennes vil hindre henne i å få godt utbytte av innsatsen i puggingen. Det vil alltid være mer innsats enn resultat, og det er lite motiverende i lengden. Finn heller mer naturlige måter å øve på språket på. Flere barn liker Duolingo, og mange bruker bøker, filmer, musikk, gaming og interesseområder. Snakk engelsk hjemme, sett opp lapper med de engelske ordene rundt omkring i huset. Det finnes mange fantastiske verktøy for dysleksi i dag, som kompenserer godt for vanskene hun har. Det er mye viktigere å finne frem til disse hjelpemidlene, og øve på å bruke dem godt (tar mange år), enn å pugge på engelske gloser og rettskriving. Det finnes veldig gode verktøy som gjør at man ikke trenger være god på rettskriving i dag for å kunne produsere tekst. Anonymkode: 3aa07...fa2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #19 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lingdys er et hjelpemiddel som må søkes om å få, det gjør skolen eller ppt. Eleven får tilsendt enten til skolen eller privat, dette bør du snakke med kontaktlærer om. Det er kontaktlærer sitt ansvar at eleven får tilrettelagt undervisning med hjelpemiddel. Eleven skal ha opplæring i bruk av lindys på skolen. Anonymkode: dad02...363 Det er det ikke gitt at de gjør for dere. De jeg kjenner som har barn med dysleksi har måttet NAV søkt selv. Mulig det er bedre på dysleksivennlige skoler. Her kan du lese mer: https://www.nav.no/lese-skrive-vansker Anonymkode: 8e494...346 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #20 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Les: «har dere brukt vel lite tid». Litt vel aggressiv ? Ventet på ppt og diagnose og skylde på at de er opptatt. Jeg tviler ikke på at barnet får hjelp, men det må være lov å undre seg over at du vet så lite om virkemidler, forsøkt med virkemidler hjemme og ikke har virket mer proaktiv hjemme når du visste at sjansen for en dysleksidiagnose kunne komme. Merket dere ikke i barnehagen om barnet slet med å rime, slet med å klappe stavelser, slet med å gjenkjenne lyder, slet med å huske navn på ting, så slet med bokstaver. Så allerede før skolealderen kunne tiltak blitt satt inn hjemme for å koble ord med lyder og bokstaver knyttet til f.eks bildebøker og apper. Anonymkode: ef9b8...384 Dette er helt unødvendig kritikk av TS. Det er lett å vite hva man skal se etter når man har kunnskap om emnet. Det er ikke vanlig å forvente at foreldre skal diagnostisere sine egne barn, spesielt ikke så tidlig som barnehagen. TS: Det er heldigvis ingen krise å være 10 år før dysleksidiagnosen kommer på plass. Mange får den ikke før på ungdomsskolen, og de klarer seg stort sett fint likevel. Jeg ville tatt kontakt med skolen og spurt spesifikt hvordan deres rutiner for tekniske hjelpemidler er: Er det noen der som vil hjelpe dere med å søke om programmene og den eventuelle pc-en hun skal ha, eller må dere gjøre det selv? Jeg ville også spurt dem hvordan de har tenkt å tilrettelegge prøver (inkludert gloseprøver) hvis det ikke fremkommer av IOP-en hennes. Dysleksi kan blant annet gi rett til å besvare prøver muntlig, så hun slipper barrieren det kan være å måtte formulere noe skriftlig. Anonymkode: 45fe0...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå