Mardina Skrevet 17. februar #41 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har aldri spist brød. Men spiste varmmat så godt som hver dag, også som student, ofte tre ganger om dagen. Finnes veldig mye varmmat som er rimeligere enn brødskiver med pålegg. En gjenganger hos meg som student var linsegryte, med det jeg fikk tak i av rimelige grønnsaker i sesong. Anonymkode: f5e86...960 Poenget mitt var at det finnes folk i Norge som i perioder har så dårlig råd at varm middag ikke prioriteres. Nå vet jeg ikke når du var student, men vil tro matprisene har gått opp en god del siden den gang. Maten er kjempedyr nå og det merker nok mange på lommeboka. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. februar #42 Del Skrevet 17. februar Jeg spiser varm middag hver dag - ikke fordi jeg synes jeg må, men fordi jeg vil (og fordi det er en godt etablert vane og selvfølgelighet fra barndommen). Som aleneboende, før med lange arbeidsdager og nå med kronisk sykdom og lite krefter, har det blitt mye enkle løsninger til tider, men et rehabiliteringsopphold for noen år siden, med skikkelig middag servert til fast tid hver dag, minnet meg om hvor godt jeg synes det er og gjorde det veldig merkbart hvilken forskjell det gjorde for kroppen, og inspirerte meg til å gjøre en større innsats hjemme. Nå er middagslaging høyt prioritert også på dårlige dager - det trenger ikke være så avansert og krevende, jeg har fortsatt mange enkle løsninger, men det er et fullstendig måltid (stort sett. Frossenpizza er fortsatt min venn når krefter og tiltakslyst svikter...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #43 Del Skrevet 17. februar Mardina skrev (30 minutter siden): Poenget mitt var at det finnes folk i Norge som i perioder har så dårlig råd at varm middag ikke prioriteres. Nå vet jeg ikke når du var student, men vil tro matprisene har gått opp en god del siden den gang. Maten er kjempedyr nå og det merker nok mange på lommeboka. Hvilken mat er veldig mye rimeligere enn middagsmat generelt? Brød og pålegg er vel dyrere stort sett hvertfall om man skal spise seg mett på det. Anonymkode: 20b15...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #44 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken mat er veldig mye rimeligere enn middagsmat generelt? Brød og pålegg er vel dyrere stort sett hvertfall om man skal spise seg mett på det. Anonymkode: 20b15...942 Det pålegget jeg liker best, koster jo skjorta. Og godt brød, det blir fort 100 kr for en god lunsj for meg. Middagene fra Godt Levert som kommer på døra hver uke, koster 125 kr pr porsjon. Så ja, brødmat med pålegg har blitt veldig dyrt de to siste årene. Anonymkode: b9267...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #45 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er litt matlei for tida og vil egentlig bare droppe middagen. Går det fint å gjøre det eller bør man spise middag hver dag? Spiser dere middag hver dag? Jeg bor alene så går ikke utover noen andre at jeg ikke lager middag. Anonymkode: 5b81d...36d Spis som du selv vil. Det er ingen regler for hva du må gjøre. Man må ikke engang spise hver dag om man har relativt frisk. Anonymkode: 9c4c1...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #46 Del Skrevet 17. februar Mardina skrev (42 minutter siden): Poenget mitt var at det finnes folk i Norge som i perioder har så dårlig råd at varm middag ikke prioriteres. Nå vet jeg ikke når du var student, men vil tro matprisene har gått opp en god del siden den gang. Maten er kjempedyr nå og det merker nok mange på lommeboka. Poenget mitt er at varmmat enkelt er rimeligere enn brødmat. Ikke minst i at det er mye mer mettende. Er ikke mange skjeer linsegryte jeg behøver før jeg er mett lenge. Anonymkode: f5e86...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. februar #47 Del Skrevet 17. februar Har helt sluttet med middag ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #48 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det pålegget jeg liker best, koster jo skjorta. Og godt brød, det blir fort 100 kr for en god lunsj for meg. Middagene fra Godt Levert som kommer på døra hver uke, koster 125 kr pr porsjon. Så ja, brødmat med pålegg har blitt veldig dyrt de to siste årene. Anonymkode: b9267...125 Nå spiser jeg som nevnt ikke brød. Men det jeg synes er virkelig galskapen er at de som "sparer penger", kjøper "pålegg. Vi dyrker i hagen og høster av naturen, så alt av syltetøy og mye mer er gratis. Kjøper rimelige stykningsdeler, gjerne når det er salg. Så lunsjkjøtt og salatkjøtt koster ikke mange kronene. Ofte med mot 40 kr/kg. Sild - veldig rimelig fra kaisalg, da kan man lage en rekke "pålegg", eller "lunsjmat". Leverpostei er veldig rimelig, sunt og mettende. Lever får du til tider gratis fra enkelte gårder som driver på en dyrevennlig måte, da de gjør sitt for å begrense matsvinn. Anonymkode: f5e86...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. februar #49 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå spiser jeg som nevnt ikke brød. Men det jeg synes er virkelig galskapen er at de som "sparer penger", kjøper "pålegg. Vi dyrker i hagen og høster av naturen, så alt av syltetøy og mye mer er gratis. Kjøper rimelige stykningsdeler, gjerne når det er salg. Så lunsjkjøtt og salatkjøtt koster ikke mange kronene. Ofte med mot 40 kr/kg. Sild - veldig rimelig fra kaisalg, da kan man lage en rekke "pålegg", eller "lunsjmat". Leverpostei er veldig rimelig, sunt og mettende. Lever får du til tider gratis fra enkelte gårder som driver på en dyrevennlig måte, da de gjør sitt for å begrense matsvinn. Anonymkode: f5e86...960 Egen hage, kaisalg, gårdskontakter. Mulig maten i seg selv blir billigere, men det forutsetter jo både en god del egeninnsats, tid, muligheter og tilganger. Å si at man kan jo bare dyrke sin egen mat blir litt på linje med "la dem spise kake"... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #50 Del Skrevet 17. februar Daria skrev (30 minutter siden): Egen hage, kaisalg, gårdskontakter. Mulig maten i seg selv blir billigere, men det forutsetter jo både en god del egeninnsats, tid, muligheter og tilganger. Å si at man kan jo bare dyrke sin egen mat blir litt på linje med "la dem spise kake"... Før jeg hadde egen hage fulgte jeg grupper på Facebook, eller hørte med eldre slektninger. Er alltid noen som ikke ønsker å plukke eget. Særlig rips og epler har jeg aldri hatt mangel på, heller ikke rabarbra i alle former. Urter, chili, cherrytomater og en del mer, har jeg alltid dyrket i egen vinduskarm, det har vel de fleste? Det meste finner jeg likevel i naturen. Sopp, ramsløk, tyttebær, rognebær... Gårder som selger mat til produsenter har du over hele landet (ikke så godt kjent i nord, da). Samme med jaktlag, mange har overskudd da de gjør dette som hobby. Om du ikke har oversikt over hva som er i området, kan du finne navn under Rekoringer på facebook. Mange selger veldig rimelige stykningsdeler om du er villig til å hente selv. Kaisalg - facebookgruppe, har hatt "leverandører" både i sør og i vest, men ser jo at det ikke går midt i landet, selv om jeg der vil anta det både er elver og innsjøer med mye godt å by på. Om du har en time å sitte her på i uka, så har du 52 timer du kan bruke på gratis og veldig billig mat Anonymkode: f5e86...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. februar #51 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken mat er veldig mye rimeligere enn middagsmat generelt? Brød og pålegg er vel dyrere stort sett hvertfall om man skal spise seg mett på det. Anonymkode: 20b15...942 For meg ble det faktisk noe billigere å spise brødmat den lille perioden jeg måtte gjøre det. Brød baker jeg selv og jeg kjøper aldri de dyreste påleggene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. februar #52 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Poenget mitt er at varmmat enkelt er rimeligere enn brødmat. Ikke minst i at det er mye mer mettende. Er ikke mange skjeer linsegryte jeg behøver før jeg er mett lenge. Anonymkode: f5e86...960 Men da har du sikkert en annen forbrenning enn meg. Jeg må ha litt mat for å bli skikkelig mett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #53 Del Skrevet 17. februar Mardina skrev (1 minutt siden): Men da har du sikkert en annen forbrenning enn meg. Jeg må ha litt mat for å bli skikkelig mett. Jeg og, trener mye. Derfor brødmat aldri har vært optimalt, på noen som helst måte. Bør du ikke redusere aktivitetsnivået en del, og finne bedre valg enn brød, om du har dårlig råd til mat? Anonymkode: f5e86...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 17. februar #54 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og, trener mye. Derfor brødmat aldri har vært optimalt, på noen som helst måte. Bør du ikke redusere aktivitetsnivået en del, og finne bedre valg enn brød, om du har dårlig råd til mat? Anonymkode: f5e86...960 Jeg er aktiv hver dag jeg. Nå var dette en liten periode at det var sånn og forhåpentligvis kommer jeg ikke tilbake til det punktet at jeg må spise brødskiver til middag. Det er ingen som dør av gjøre det innimellom, så lenge det ikke blir langvarig. Noen ganger er jeg også lat og gidder ikke styre med å lage middag 😄 Da er det greit å ta noe lettvint. Jeg er frisk og har det bra stort sett hele året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå