AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Skrevet 15. februar Hei! Jeg har lenge tenkt på å kjøpe et lite oppussingsprosjekt for meg selv. Jeg blir ferdig å studere til sommeren og kommer da til å gå rett i arbeid, så har jo da ikke veldig mye tid til overs til oppussing, men jeg har jo ikke dårlig tid heller. Flytter hjem til mamma og pappa til sommeren før jeg får mulighet til å kjøpe noe eget. Kan bo med mamma og pappa «så lenge jeg vil». Tenker at hvis jeg kjøper noe så trenger jeg bare å pusse opp badet og kjøkkenet før jeg kan flytte inn. Siden jeg ikke har noe erfaring og det er 2 vanskelige rom blir jeg nok å skaffe en del profesjonell hjelp akkurat der, spesielt badet. Siden jeg skaffer hjelp til de 2 rommene tar det da heller ikke så lang tid før jeg kan flytte inn. Så når jeg har flyttet inn kan jeg selv pusle med gang, soverom, stue osv uten noe tidspress. Tenker en liten leilighet (50-80 kvm eller noe). Og selv om jeg ikke har erfaring så har jeg en far som er god til å snekre som jeg kan ringe om jeg står fast (men forventer ikke at han skal komme og hjelpe meg å pusse opp mye). Hva tenker dere? Er jeg fullstendig virkelighetsfjern her? Blir det alt for mye når jeg ikke har erfaring og i tillegg jobber 100%? Anonymkode: 70120...43c 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Skrevet 15. februar Så lenge du har tid og råd... Men du bør få god hjelp til å se over budsjettet, for det er nok stor sjanse for at det er mye dyrere enn du ser for deg. Anonymkode: e3913...aca 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Jeg har lenge tenkt på å kjøpe et lite oppussingsprosjekt for meg selv. Jeg blir ferdig å studere til sommeren og kommer da til å gå rett i arbeid, så har jo da ikke veldig mye tid til overs til oppussing, men jeg har jo ikke dårlig tid heller. Flytter hjem til mamma og pappa til sommeren før jeg får mulighet til å kjøpe noe eget. Kan bo med mamma og pappa «så lenge jeg vil». Tenker at hvis jeg kjøper noe så trenger jeg bare å pusse opp badet og kjøkkenet før jeg kan flytte inn. Siden jeg ikke har noe erfaring og det er 2 vanskelige rom blir jeg nok å skaffe en del profesjonell hjelp akkurat der, spesielt badet. Siden jeg skaffer hjelp til de 2 rommene tar det da heller ikke så lang tid før jeg kan flytte inn. Så når jeg har flyttet inn kan jeg selv pusle med gang, soverom, stue osv uten noe tidspress. Tenker en liten leilighet (50-80 kvm eller noe). Og selv om jeg ikke har erfaring så har jeg en far som er god til å snekre som jeg kan ringe om jeg står fast (men forventer ikke at han skal komme og hjelpe meg å pusse opp mye). Hva tenker dere? Er jeg fullstendig virkelighetsfjern her? Blir det alt for mye når jeg ikke har erfaring og i tillegg jobber 100%? Anonymkode: 70120...43c Snakk med faren din, siden han er handy og hør hva han mener. Han har antakelig og en del greie på kostnader og hvor mye som faktisk må gjøres ut i fra tilstand. Om du skal sitte igjen med en verdiøkning, bør du kjøpe noe som åpenbart trenger oppussing og ikke bare er «litt umoderne». Anonymkode: a5a96...e2d 3
Agatha Skrevet 15. februar #4 Skrevet 15. februar Du bør kjøpe noe du har råd til å pusse opp, om det er slik at du vil ha et oppussingsobjekt. Bad koster fort 200-300 tusen, kjøkken fort 150 tusen. Også ville jeg har regna 20 000 minst per rom eller, maling og gulv koster det også. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Skrevet 15. februar Agatha skrev (1 time siden): Du bør kjøpe noe du har råd til å pusse opp, om det er slik at du vil ha et oppussingsobjekt. Bad koster fort 200-300 tusen, kjøkken fort 150 tusen. Også ville jeg har regna 20 000 minst per rom eller, maling og gulv koster det også. Sjekket pris på et lite bad (uten fancy utførelse) i høst: 400 000 kr. Anonymkode: a9e75...0a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #6 Skrevet 15. februar Ja, jeg synes du høres virkelighetsfjern ut når du skriver at du "bare" trenger å pusse opp bad og kjøkken før du kan flytte inn. Det er de to mest tidkrevende og mest kostbare rommene i en bolig - har du råd til å legge inn 500 000 kr ekstra her for å få fagfolk til å pusse opp bad/kjøkken før du kan flytte inn i leiligheten? Anbefaler heller en bolig hvor bad og kjøkken er såpass OK at du kan ha det slik en stund (kanskje helt til du selger igjen, for å kjøpe noe større), og heller pusse opp andre rom/gjøre enkel overflateoppussing først. Anonymkode: 46468...375 2 4
Nooni Skrevet 15. februar #7 Skrevet 15. februar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sjekket pris på et lite bad (uten fancy utførelse) i høst: 400 000 kr. Anonymkode: a9e75...0a5 Hent inn priser fra flere. Jeg fikk pusset opp et lite bad for ca et år siden (6 kvm) og betalte rundt 350´, det var inkludert møblement, dusjdør mm. Hvis du erkjenner at du trenger å leie inn hjelp til de større prosjektene, og har råd til det, så tenker jeg at du fint kan pusse opp selv. Men ikke sett faren din til det, se på det som en mulighet til å lære (og gjøre) - ikke overlat ting til han Endret 15. februar av Nooni
AnonymBruker Skrevet 15. februar #8 Skrevet 15. februar Da ville jeg heller ha kjøpt noe som var ok å bo i noen år før jeg begynte å pusse opp. Som andre sier her, så er bad dyrt. Kjøper du i et borettslag, så renoveres vel gjerne alle bad i blokka samtidig. Så da er det litt dumt om du betaler 400.000 for nye gulv og vegger, om plutselig alt må rives fordi blokka skal ha nye rør osv. Ønsk deg godt verktøy i gaver fremover. Når du evt skal pusse opp, så begynn med det enkleste rommet, f.eks soverom. Da får du øvd deg der på gulvlegging, lister osv. Anonymkode: c293c...227 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #9 Skrevet 15. februar Du kan rive kjøkken og bad uten erfaring. Å sette opp nytt er verre. Husk å stenge av vannet…. Anonymkode: fc0b5...908 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #10 Skrevet 15. februar Hvor i landet skal du kjøpe? 50-80 kvm er jo ikke en liten førstegangs leilighet i oslo f.eks. Har du en del i kapital for å dekke oppussing? Som folk sier er bad og kjøkken dyre rom, i tillegg tar det gjerne en del mer tid enn man antar 😅 Vi pusset opp et middels stort kjøkken nylig og det ble ca 500k (det kan selvsagt gjøres billigere men ville lagt av i alle fall 100k minst). Og gjorde litt overfladisk oppussing på et lite bad for tre år siden (skiftet møbler og la om litt elektrisk) og det ble rundt 150k. Spør faren din om hva han konkret kan hjelpe med, så vet du litt om selve jobbkostnadene. Anonymkode: 571d6...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #11 Skrevet 15. februar Hvis du ikke har noe erfaring med oppussing tror jeg du kommer til å bli overrasket over hvor lang tid ting egentlig tar, hvor mye utstyr du trenger, og hvor mye det koster. F.eks. hvis du "bare" skal male stua, så trenger du maling, pluss: matte/plast til å dekke gulv/møbler, maskeringstape, malingsbrett, plastbrett til å ha oppi malingsbrettet, rulle og håndtak, pensel til detaljer, penselrens... Så skal du kanskje male lister også? Da er det annen type maling, andre pensler, osv. Og så er det kanskje litt hull fra før? Da trenger du sparkel eller fugemasse. Alt skal kjøpes og hentes/leveres. Og sånn fortsetter det. Det er mer slitsomt å pusse opp enn de fleste tror, og enormt krevende å bo i et oppussingsobjekt i lang tid. Det er hele tiden noe som må fikses og gjøres. Du må også forvente et lite sjokk å begynne å jobbe etter å ha vært student, det tar også mye energi å omstille seg. Bor du langt ute på landet, siden du har råd til oppussingsobjekt på 50-80kvm pluss minimum en halv million i utgifter til nytt kjøkken og bad før du flytter inn? Anonymkode: 6c90f...7e1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Skrevet 16. februar Her må du være nøye på hva du kjøper, gå nøye igjennom tilstandsrapporten, gjerne få med deg en fagmann på visning/befaring. Her skulle vi se på ett eldre hus i fjor. Var relativt ny-oppusset. Men vi så tendenser til fukt flere plasser, var utposninger på foringene i vinduene osv. Her hadde selger kun gjort kosmetiske oppgraderinger. Men det hjalp lite når det var mye fukt i vegger og tak..Når vi gikk opp på mørkeloftet fikk vi sjokk. Det var dekt i svart-mugg. Å det stinket. Vi satt å regnet på det, å fant ut at vi måtte ut med nærmere 2 mill bare for å få det beboelig. Å det var før maling/gulv osv.. Vi fortsatte hus-jakten. Endte opp med å kjøpe ett eldre hus, men det var blitt tatt vare på, godt vedlikehold å gjort oppgraderinger underveis. Vi har komt unna med 150.000 i oppussing på det. Det innebar maling, nye gulv, nye fronter, benkeplate og flytting av toalett. Anonymkode: c0e8e...8a7
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Skrevet 16. februar Jeg tenker du bør gå for leilighet med bad og kjøkken intakt. Det kan godt være umoderne, men i stand som gjør at du kan leie inn fagfolk for dette på sikt. Eller at det ikke trengs Male, bytte lister osv, det kan du fint gjøre uten erfaring. Det er bare å prøve å feile, det er sånn man lærer Bad og kjøkken blir veldig dyrt om du ikke kan gjøre noe selv, så syns ikke du skal kjøpe noe som må fikses der før innflytting. Det kan være andre ting du oppdager første årene som må fikses, og som må taes tak i kjapt. Å svi av hele lånet på nytt bad og kjøkken før du flytter inn er litt taktisk ugunstig. Greit å ha 500.000 minimum å gå på på lånet, om noe akutt skulle oppstå og du trenger å bruke 200.000 så kan du låne på huset/leiligheten. Anonymkode: 2e775...c80 1
AprilLudgate Skrevet 16. februar #14 Skrevet 16. februar (endret) Jeg tenker du er virkeligjetsfjern ja. Med mindre far ønsker å hjelpe mye Bad og kjøkken bør du ligge helt unna. Og regne tja…..spørs hvor du bor, men Oslopriser ligger rundt 4-500 k for bad og litt usikker på kjøkken, men ikke veldig langt under. Resten spørs litt, men ofte betyr oppussing at man ender med å ville rive mye gammel tapet og helsparkle (IKKE nybegynnerjobb). Malingen derimot kan du jo ta selv med far. Så: bo hjemme, og spar til du har råd til å leie inn fagfolk på det meste. Sånn «halvveis gjort» er ofte dyrt, og gir tap ved salg. Det du ikke kan gjøre selv er omtrent hele kostnaden her, så jeg hadde spart enten til OK leilighet eller råd til å sette bort omtrent hele arbeidet. Endret 16. februar av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar #15 Skrevet 16. februar AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Resten spørs litt, men ofte betyr oppussing at man ender med å ville rive mye gammel tapet og helsparkle (IKKE nybegynnerjobb). Jeg gjorde dette som et av mine første prosjekter, og det gikk helt fint. Har man litt praktisk sans, tålmodighet og er nøyaktig, er ikke overflateoppussing heksekunst. Selv ikke helsparkling, selv om jeg i dag hadde investert i pussemaskin med støvsamler 😜 Anonymkode: ccb8e...3fd 1 1
AprilLudgate Skrevet 16. februar #16 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde dette som et av mine første prosjekter, og det gikk helt fint. Har man litt praktisk sans, tålmodighet og er nøyaktig, er ikke overflateoppussing heksekunst. Selv ikke helsparkling, selv om jeg i dag hadde investert i pussemaskin med støvsamler 😜 Anonymkode: ccb8e...3fd Jeg fikk inntrykk av at TS mangler moe vesentlig her: Praktisk sans Det beste er nok å ta med far på visning. Han ser nok hva som lar seg gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #17 Skrevet 16. februar AprilLudgate skrev (2 timer siden): Jeg tenker du er virkeligjetsfjern ja. Med mindre far ønsker å hjelpe mye Bad og kjøkken bør du ligge helt unna. Og regne tja…..spørs hvor du bor, men Oslopriser ligger rundt 4-500 k for bad og litt usikker på kjøkken, men ikke veldig langt under. Resten spørs litt, men ofte betyr oppussing at man ender med å ville rive mye gammel tapet og helsparkle (IKKE nybegynnerjobb). Malingen derimot kan du jo ta selv med far. Så: bo hjemme, og spar til du har råd til å leie inn fagfolk på det meste. Sånn «halvveis gjort» er ofte dyrt, og gir tap ved salg. Det du ikke kan gjøre selv er omtrent hele kostnaden her, så jeg hadde spart enten til OK leilighet eller råd til å sette bort omtrent hele arbeidet. AprilLudgate skrev (2 timer siden): Jeg fikk inntrykk av at TS mangler moe vesentlig her: Praktisk sans Det beste er nok å ta med far på visning. Han ser nok hva som lar seg gjøre. Skulle gjerne funnet et salgsobjekt der kjøkken og bad er optimalt, men resten av leiligheten må ha overflate-oppussing. Men det er jo så å si umulig. Er ingen som pusser opp de 2 vanskeligste rommene, for så å la resten av den «enkle» oppussingen stå igjen før man selger. Og selv om jeg skriver at jeg ikke har erfaring betyr det ikke at jeg er fullstendig blottet for praktisk sans. Jeg har lyst til å lære, og den beste måten å lære på er vel å kaste seg ut i det. Det finnes mange tutorials på hvordan man skal gjør ting på YouTube og min far kan gi meg kunnskap og vise meg teknikker, uten at han trenger å måtte gjør jobben for meg. ts Anonymkode: 70120...43c 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #18 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skulle gjerne funnet et salgsobjekt der kjøkken og bad er optimalt, men resten av leiligheten må ha overflate-oppussing. Men det er jo så å si umulig. Er ingen som pusser opp de 2 vanskeligste rommene, for så å la resten av den «enkle» oppussingen stå igjen før man selger. Og selv om jeg skriver at jeg ikke har erfaring betyr det ikke at jeg er fullstendig blottet for praktisk sans. Jeg har lyst til å lære, og den beste måten å lære på er vel å kaste seg ut i det. Det finnes mange tutorials på hvordan man skal gjør ting på YouTube og min far kan gi meg kunnskap og vise meg teknikker, uten at han trenger å måtte gjør jobben for meg. ts Anonymkode: 70120...43c Ingen sier at du finner noe der bad og kjøkken er tatt, ikke resten, men at du bør se etter noe der bad og kjøkken er til å leve med noen år 🙂 Anonymkode: ccb8e...3fd
AnonymBruker Skrevet 16. februar #19 Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen sier at du finner noe der bad og kjøkken er tatt, ikke resten, men at du bør se etter noe der bad og kjøkken er til å leve med noen år 🙂 Anonymkode: ccb8e...3fd Hun jeg siterte og svarte skrev jo sitat: «Bad og kjøkken bør du ligge helt unna». Tolker det som noe helt annet enn å se etter bad og kjøkken som er til å leve med noen år, før det skal pusses opp. Og hvis jeg skal kjøpe noe for å pusse opp så må jeg jo kjøpe noe som ikke ser ut, ikke noe som ble pusset opp for 10-15 år siden men som er «litt utdatert». Da vil jeg jo bruke mer penger enn jeg vil tjene. Og gamle leiligheter der stue/soverom osv ikke ser ut, har gjerne ikke kjøkken og bad som ser greie ut. ts Anonymkode: 70120...43c
AprilLudgate Skrevet 16. februar #20 Skrevet 16. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle gjerne funnet et salgsobjekt der kjøkken og bad er optimalt, men resten av leiligheten må ha overflate-oppussing. Men det er jo så å si umulig. Er ingen som pusser opp de 2 vanskeligste rommene, for så å la resten av den «enkle» oppussingen stå igjen før man selger. Og selv om jeg skriver at jeg ikke har erfaring betyr det ikke at jeg er fullstendig blottet for praktisk sans. Jeg har lyst til å lære, og den beste måten å lære på er vel å kaste seg ut i det. Det finnes mange tutorials på hvordan man skal gjør ting på YouTube og min far kan gi meg kunnskap og vise meg teknikker, uten at han trenger å måtte gjør jobben for meg. ts Anonymkode: 70120...43c Du kan ikke ta bad og kjøkken selv for å gi det inn med snill teskje. Jeg mente: uavhengig av horribelt eller halvgammalt så er kostnaden nokså lik: 4-500 K for bad, litt mindre for kjøkken. Finner du kåk med treinnredning som kan males og alt elektrisk er OK+opplegg til oppvaskmaskin sparer du noen hundre tusen på å bare male selv. Resten kan du bale og styre med. Så den ekstra opptil millionen oppå salgssum totalt må du ha og alt MÅ tas. Tutorials på youtube er ikke alltid forbeholdt ditt borettslags interne vedtekter. Hos oss får vi IKKE lov til å røre et kvekk på badet uten sertifiserte fagfolk. Ikke engsng bytte skapet under vasken. Så….ja, svaret ditt er ikke helt betryggende på realismen nei 😶🌫️ Men om du har råd til å sette bort alt bad/kjøkken (som du må), så finner en alltids ut av resten dersom far har sagt han vil hjelpe. Ikke så gøy å bruke 50-100 K på alt gulv pg så legger en det uvørent liksom 💆♀️ Riving tapet, sparkle hull er lett. Helsparkle ikke sååå lett og legge fiberstrie over alene går ikke uten å være veldig handy. Så oppsummert: bare glem å gjøre noe på bad og kjøkken selv - utenom malingen på kjøkken/kjøkkeninnredning eller vegg/legge noen fliser. Du må følge regelverket i ditt aktuelle brl/sameie, og som regel er de strengere enn dagens allerere strenge norm. Plusset er at du slipper bo der underveis Endret 16. februar av AprilLudgate 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå