Gå til innhold

Forhold til stefamilien

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nooni skrev (1 minutt siden):

Det er en måte å se på det. En annen måte å se på det er at hun bygger karakter ved å gjøre dette. Og du hjelper henne med det. 
Da må man gå gjennom ubehagelige ting. 
Alt godt til dere. 

Takk, du har rett i det ❤️

TS

Anonymkode: 180cc...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun får komme hit når hun vil❤️men hun er glad i faren sin, og veldig lojal mot ham. Hun har mye dårlig samvittighet når hun er her ekstra, og er redd han blir lei seg osv. Må ta en prat med ham om det og, at han MÅ forsikre henne om at han har det fint selv om hun ikke er der.

TS

Ja, det høres ut som en god plan. I tillegg så kan jo far og datter finne på ting sammen selv om hun er hos deg hvis det blir til at hun er mer hos deg. Feks hun er hos far kun hver annen helg, men at han følger opp treninger eller gjør noe hyggelig med henne på faste ukedager.

Anonymkode: d1356...2cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

men datteren min ble ikke engang spurt om hun ville være med.

Er det datteren din som sier det? Er du sikker på at det hun forteller er korrekt framstilt? Det er ikke gitt at stesøsken på samme alder får et nært forhold. Snakker av erfaring. De har jo ikke valgt hverandre og har kanskje et litt anstrengt forhold til hvordan de ble trykket sammen. 

Anonymkode: e1b64...4db

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det datteren din som sier det? Er du sikker på at det hun forteller er korrekt framstilt? Det er ikke gitt at stesøsken på samme alder får et nært forhold. Snakker av erfaring. De har jo ikke valgt hverandre og har kanskje et litt anstrengt forhold til hvordan de ble trykket sammen. 

Anonymkode: e1b64...4db

Ja, hun sa det selv. Vi snakket om filmen som gikk på kino, og da fortalte hun at stemor og stesøster var å så den. Jeg spurte om hvorfor hun ikke var med, om hun ikke hadde lyst til å se den. Da sa hun «jeg ble ikke spurt», og sa at hun hadde gjerne blitt med å se filmen om hun hadde fått tilbudet. Tror ikke det er noe hverken jeg misforstod eller hun diktet opp😅 synes også det er rart at faren hennes ikke tenkte på (eller foreslo) at det var noe datteren vår kunne tenke seg å bli med på. 

Nei, det er selvsagt ingen selvfølge at stesøsken får et nært forhold. Som sagt har hun et veldig godt forhold til sine stesøsken her hos oss, de har mer eller mindre vokst opp sammen. Stemor og barna kom inn i bildet litt senere, men de har vært sammen i 5-6 år, vært på ferieturer, bor sammen annenhver uke osv. Så at de ikke en gang anerkjenner hverandre når de møtes tilfeldig, er veldig merkelig for meg. 

Har du selv barn med stesøsken, eller har du vokst opp med stesøsken? Siden du snakker av erfaring ☺️ 

TS

Skrevet

Jeg tror du må ta det hun sier med en klype salt, eller i alle fall ikke tro at det er den hele og fulle sannhet. Stemoren og stesøsteren har helt sikkert et annet syn på saken. I tillegg er det rart å argumentere med at hun er hyggelig og lett å like, det er jo bare din mening. Det betyr ikke at alle andre synes hun er det også. Sier ikke at hun er fæl, men du må være åpen for at hun ikke nødvendigvis er så hyggelig med alle hun kjenner og/eller at hun rett og slett ikke passer sammen med sin stemor og stesøster. De er kanskje bare for ulike? Det er selvfølgelig aldri greit å utelate noen, men du vet ingenting om akkurat den konkrete situasjonen du snakker om annet enn det du har hørt fra din datter. Du må slutte å være naiv og skylde på alle andre.

Anonymkode: baee0...060

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror du må ta det hun sier med en klype salt, eller i alle fall ikke tro at det er den hele og fulle sannhet. Stemoren og stesøsteren har helt sikkert et annet syn på saken. I tillegg er det rart å argumentere med at hun er hyggelig og lett å like, det er jo bare din mening. Det betyr ikke at alle andre synes hun er det også. Sier ikke at hun er fæl, men du må være åpen for at hun ikke nødvendigvis er så hyggelig med alle hun kjenner og/eller at hun rett og slett ikke passer sammen med sin stemor og stesøster. De er kanskje bare for ulike? Det er selvfølgelig aldri greit å utelate noen, men du vet ingenting om akkurat den konkrete situasjonen du snakker om annet enn det du har hørt fra din datter. Du må slutte å være naiv og skylde på alle andre.

Anonymkode: baee0...060

Selvsagt er jeg inhabil. Samtidig kjenner jeg henne så godt at jeg vet hun aldri ville ha vært ufin, gjort opprør eller lignende mot stemor og stesøsken. De har naturlig nok sin side av saken, slik er det jo i alle tilfeller☺️ 

Jeg skylder ikke på noen, jeg stiller meg jo undrende til dette, og ønsker derfor å snakke med jentas far for å høre hans oppfatning av hvordan hun har det der, og hennes forhold til stemor og stesøsken. Om hun helst ikke vil være der 50 % av tiden, men er redd for å si det, vil jeg naturlig nok snakke hennes sak og foreslå en ny ordning. 

Det blir for dumt å «skylde på» at de kanskje bare er for ulike. De er en familie, de bor under samme tak, og da må i alle fall de voksne i familien jobbe for at alle skal trives. Sier ikke at de skal gjøre alt sammen og bli bestevenner, men alle må kunne føle seg hjemme i eget hjem. 

TS

Skrevet

Hvor mye er stesøsteren der? Har de «samme uker»? Er dette en problemstilling som først er dukket opp nå? De kan vel aldri ha vært veldig nære? Det KAN jo ha vært en nylig uoverensstemmelse.

Begge jentene er jo nå såpass store at de egentlig ikke er avhengig av arrangert «samvær» for å se sine foreldre eller ha kontakt med dem. Og det er jo kun et par år til de flytter ut. 

Jeg har vokst opp med stefar, men ingen ste- eller halvsøsken. Min mann har særkullsbarn, deriblant en jente på 16. så jeg vet jo at det kan være utfordrende (selv om hun for egen foresatte er «verdens greieste»). To tenåringer under samme tak fra ulike familier høres ut som en oppskrift på trøbbel, så jeg er imponert bare de ikke har gått løs på hverandre 😅

Anonymkode: 16309...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor mye er stesøsteren der? Har de «samme uker»? Er dette en problemstilling som først er dukket opp nå? De kan vel aldri ha vært veldig nære? Det KAN jo ha vært en nylig uoverensstemmelse.

Begge jentene er jo nå såpass store at de egentlig ikke er avhengig av arrangert «samvær» for å se sine foreldre eller ha kontakt med dem. Og det er jo kun et par år til de flytter ut. 

Jeg har vokst opp med stefar, men ingen ste- eller halvsøsken. Min mann har særkullsbarn, deriblant en jente på 16. så jeg vet jo at det kan være utfordrende (selv om hun for egen foresatte er «verdens greieste»). To tenåringer under samme tak fra ulike familier høres ut som en oppskrift på trøbbel, så jeg er imponert bare de ikke har gått løs på hverandre 😅

Anonymkode: 16309...61e

Stesøsteren er der annenhver uke, samme ukene som min datter. Så de bor sammen halve tiden. Det har de gjort i flere år nå. De har aldri vært veldig nære, så det er ikke noe nytt som har oppstått. 

I utganspunktet kan hun velge selv hvor hun vil være ja, men som nevnt så får hun veldig dårlig samvittighet dersom hun velger å være her ekstra🙈

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...