AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Skrevet 15. februar Beklager langt innlegg: Jeg har en datter på 16 år som bor annenhver uke hos meg og faren sin. Faren hennes har en samboer som har to barn – en sønn og en datter på omtrent samme alder som min datter. Det som bekymrer meg, er at datteren min ser ut til å ha et veldig distansert forhold til sin stemor og stesøsken. Selv om de har bodd sammen i flere år, virker det ikke som om hun føler seg komfortabel der. Hun vil mye heller være her, og når hun spør om å bytte dager, lar jeg henne selvfølgelig få lov. Jeg har også fått inntrykk av at hun tilbringer mye tid alene på rommet sitt når hun er hos faren. Noe jeg virkelig reagerer på, er hvor lite kontakt de har, selv utenfor hjemmet. Om vi tilfeldigvis møter dem i butikken eller andre steder, hilser de ikke engang på hverandre. Datteren min forteller også at de sjelden snakker sammen hjemme. Et konkret eksempel fra i går forsterket denne følelsen: Stemoren og stesøsteren dro på kino, men datteren min ble ikke engang spurt om hun ville være med. Det synes jeg er merkelig. Jeg har selv to stedøtre, og det ville aldri falt meg inn å dra på kino med min egen datter uten å invitere dem med, så lenge de var her. Hos oss har datteren min et nært bånd til sine stesøstre – de ser på hverandre som «ekte» søsken. Kontrasten til stemorens hjem er derfor slående. Jeg får inntrykk av at datteren min knapt har noe forhold til stefamilien på farens side i det hele tatt, og det virker heller ikke som om stemoren gjør noe særlig for å bygge en relasjon til henne. Det skal også sies at datteren min er både høflig, morsom og omgjengelig. Hun er langt ifra en vanskelig tenåring – tvert imot er hun pliktoppfyllende og lett å like. Derfor forstår jeg ikke helt hva som skjer her. Er det ikke litt rart? Anonymkode: 180cc...353 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Skrevet 15. februar Jo, det høres rart ut. Verden er full av rare folk. Hva sier far når du undrer deg? Anonymkode: fdb23...a77 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det høres rart ut. Verden er full av rare folk. Hva sier far når du undrer deg? Anonymkode: fdb23...a77 Jeg har ikke pratet med ham om det enda, men skal gjøre det snart. Nå har jeg et konkret eksempel jeg kan referere til (kinoen). Tipper han går i forsvar og sier at det har et kjempegodt forhold og at alt er tipp topp.. så må legge det frem på en fin måte hvor jeg ikke anklager noen for noe som helst 😅 TS Anonymkode: 180cc...353 1
hvaduikkeser Skrevet 15. februar #4 Skrevet 15. februar Høres ut som stemor later som stedatter ikke eksisterer. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Skrevet 15. februar hvaduikkeser skrev (52 minutter siden): Høres ut som stemor later som stedatter ikke eksisterer. Vet ikke hva det er jeg nei.. men synes det er rart, og spesielt at ungene ikke hilser på hverandre når de treffes utenfor hjemmet. Jeg har sett dem når de står å venter på skolebussen sammen, da står de langt fra hverandre og snakker ikke sammen. Weird. Så jeg lurer på hvordan det er der hjemme, må jo være en slags pinlig stemning hele tiden 🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 180cc...353
AnonymBruker Skrevet 15. februar #6 Skrevet 15. februar La henne slippe å være der!❤️ Anonymkode: a0ccc...877 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #7 Skrevet 15. februar Hva sier datteren din da? Anonymkode: bd05f...c5b
Million Skrevet 15. februar #8 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke pratet med ham om det enda, men skal gjøre det snart. Nå har jeg et konkret eksempel jeg kan referere til (kinoen). Tipper han går i forsvar og sier at det har et kjempegodt forhold og at alt er tipp topp.. så må legge det frem på en fin måte hvor jeg ikke anklager noen for noe som helst 😅 TS Anonymkode: 180cc...353 Nevn for han at stemoren, hans samboer/partner, ikke en gang hilser på datteren deres om de møter på hverandre i butikken osv. Det er faktisk ganske drøyt, vil jeg si. Stemoren fryser jo ut datteren din? 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #9 Skrevet 15. februar Million skrev (1 minutt siden): Nevn for han at stemoren, hans samboer/partner, ikke en gang hilser på datteren deres om de møter på hverandre i butikken osv. Det er faktisk ganske drøyt, vil jeg si. Stemoren fryser jo ut datteren din? Det er barna som ikke hilser på hverandre, vil tro at stemoren sier hei om de treffes🤞🏼 synes det er rart, de bor tross alt sammen annenhver uke. Men syntes det var vondt å høre at hun ikke en gang hadde blitt spurt om å være med på kino, det er på stemorens (og farens) kappe. TS Anonymkode: 180cc...353
AnonymBruker Skrevet 15. februar #10 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): La henne slippe å være der!❤️ Anonymkode: a0ccc...877 Hun får komme hit når hun vil❤️men hun er glad i faren sin, og veldig lojal mot ham. Hun har mye dårlig samvittighet når hun er her ekstra, og er redd han blir lei seg osv. Må ta en prat med ham om det og, at han MÅ forsikre henne om at han har det fint selv om hun ikke er der. TS Anonymkode: 180cc...353
Million Skrevet 15. februar #11 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er barna som ikke hilser på hverandre, vil tro at stemoren sier hei om de treffes🤞🏼 synes det er rart, de bor tross alt sammen annenhver uke. Men syntes det var vondt å høre at hun ikke en gang hadde blitt spurt om å være med på kino, det er på stemorens (og farens) kappe. TS Anonymkode: 180cc...353 "Vil tro"? Spør datteren din om stemora faktisk hilser, og få vite det sikkert. Det ville jeg gjort i alle fall. Høres ikke noe hyggelig ut for datteren din å være der akkurat. Hun er vel gammel nok til å bestemme selv hvor hun vil bo mest nå, så du bør kanskje ta en prat på tomannshånd (uten at partneren hans sitter og lytter til samtalen...) med faren og snakke ut om dette. Kanskje på tide å gjøre en endring i 50/50 ordningen?
AnonymBruker Skrevet 15. februar #12 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva sier datteren din da? Anonymkode: bd05f...c5b Hun sier ikke så mye. Men hun har sagt flere ganger at hun synes synd på pappaen sin for stemor virker så streng/sur, og han ser lei seg ut osv. Jeg tror det er måten stemor prater på som gjør det, og så er hun veldig direkte. Samtidig er faren tidenes tøffel, og føyer seg vel en del 😅 Jeg har inntrykk av at de har et fint forhold, men datteren min er veldig var på stemninger i rommet. Skulle gjerne vært flue på veggen av og til TS Anonymkode: 180cc...353
AnonymBruker Skrevet 15. februar #13 Skrevet 15. februar Million skrev (11 minutter siden): "Vil tro"? Spør datteren din om stemora faktisk hilser, og få vite det sikkert. Det ville jeg gjort i alle fall. Høres ikke noe hyggelig ut for datteren din å være der akkurat. Hun er vel gammel nok til å bestemme selv hvor hun vil bo mest nå, så du bør kanskje ta en prat på tomannshånd (uten at partneren hans sitter og lytter til samtalen...) med faren og snakke ut om dette. Kanskje på tide å gjøre en endring i 50/50 ordningen? Ja, hun er gammel nok, og er her en del ekstra som sagt. Jeg må prate med ham, men som jeg nevnte så er datteren min veldig lojal mot faren sin, og får dårlig samvittighet for ham. Så han må også ta en prat med henne og forsikre henne om at han klarer seg, hun skal ikke ha dårlig samvittighet! TS Anonymkode: 180cc...353
Nooni Skrevet 15. februar #14 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun får komme hit når hun vil❤️men hun er glad i faren sin, og veldig lojal mot ham. Hun har mye dårlig samvittighet når hun er her ekstra, og er redd han blir lei seg osv. Må ta en prat med ham om det og, at han MÅ forsikre henne om at han har det fint selv om hun ikke er der. TS Anonymkode: 180cc...353 Jeg synes du har en fin tilnærming til problemstillingen. Det er nok litt komplisert for din datter. Jeg aner ikke hva som foregår, men det høres ut som hun er glad i sin pappa og ønsker å se han. Hvis hun er sånn som du beskriver (lett å ha med å gjøre) så kan man ikke se bort fra at hun ikke ønsker å lage problem, hvis det resulterer at hun får se han mindre. Jeg synes det høres ut som en god ide å snakke med far på en ikke-konfronterende måte. Bare si hva du opplever, men understreke at du kan oppfatte eller tolke feil. Be han beskrive hvordan ting er sett fra sitt ståsted. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #15 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er barna som ikke hilser på hverandre, vil tro at stemoren sier hei om de treffes🤞🏼 synes det er rart, de bor tross alt sammen annenhver uke. Men syntes det var vondt å høre at hun ikke en gang hadde blitt spurt om å være med på kino, det er på stemorens (og farens) kappe. TS Anonymkode: 180cc...353 Jeg tror parentesen heller burde være rundt stemor. Jeg tipper datteren din mye heller vil dra på kino med far enn stemor. Hvis far ikke er interessert i kvalitetstid med datteren, så ser jeg ikke poenget i at hun er der i det hele tatt. Men det er selvfølgelig hennes valg. Anonymkode: f9d98...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #16 Skrevet 15. februar Nooni skrev (19 minutter siden): Jeg synes du har en fin tilnærming til problemstillingen. Det er nok litt komplisert for din datter. Jeg aner ikke hva som foregår, men det høres ut som hun er glad i sin pappa og ønsker å se han. Hvis hun er sånn som du beskriver (lett å ha med å gjøre) så kan man ikke se bort fra at hun ikke ønsker å lage problem, hvis det resulterer at hun får se han mindre. Jeg synes det høres ut som en god ide å snakke med far på en ikke-konfronterende måte. Bare si hva du opplever, men understreke at du kan oppfatte eller tolke feil. Be han beskrive hvordan ting er sett fra sitt ståsted. Ja, det er ikke lett for henne, hun er så samvittighetsfull og vil bare at alle skal ha det bra. Synes det er trist å tenke på at hun kanskje ikke føler seg som hjemme der, det som er barndomshjemmet hennes. TS Anonymkode: 180cc...353
AnonymBruker Skrevet 15. februar #17 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror parentesen heller burde være rundt stemor. Jeg tipper datteren din mye heller vil dra på kino med far enn stemor. Hvis far ikke er interessert i kvalitetstid med datteren, så ser jeg ikke poenget i at hun er der i det hele tatt. Men det er selvfølgelig hennes valg. Anonymkode: f9d98...7ec Ja, det tror jeg og. Men dette kunne jo vært en fin anledning for stemor til å komme litt nærere datteren min. Bedt henne med på kino sammen med stesøster, kanskje ville jentene også ha fått et bedre forhold om de fant på slike ting sammen🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 180cc...353 1
Nooni Skrevet 15. februar #18 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er ikke lett for henne, hun er så samvittighetsfull og vil bare at alle skal ha det bra. Synes det er trist å tenke på at hun kanskje ikke føler seg som hjemme der, det som er barndomshjemmet hennes. TS Anonymkode: 180cc...353 Det forstår jeg. Kan du snakke med henne og oppmuntre henne til å snakke med pappaen sin? Jeg spør, fordi hun er 16 år og på sett og vis så er det greit at hun lærer at man må snakke om ting som er vanskelig, også med sin far. Det er tross alt bare 2 år til hun er myndig og kan stemme på hvilken regjering vi skal ha i Norge Jeg vet at det ikke er lett og du kjenner din datter best, men jeg synes i det generelle at det er en god investering å støtte mennesker i å snakke om ting som er vanskelig. Din datter har jo de beste forutsetninger med å ha deg som mor - og det høres ut som far også er en ok person. Kan det være en del av samtalen du har med han - at du ønsker å oppmuntre henne til dette og at du håper at han vil ta i mot det på en god måte uten å gå i forsvar? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #19 Skrevet 15. februar Nooni skrev (2 minutter siden): Det forstår jeg. Kan du snakke med henne og oppmuntre henne til å snakke med pappaen sin? Jeg spør, fordi hun er 16 år og på sett og vis så er det greit at hun lærer at man må snakke om ting som er vanskelig, også med sin far. Det er tross alt bare 2 år til hun er myndig og kan stemme på hvilken regjering vi skal ha i Norge Jeg vet at det ikke er lett og du kjenner din datter best, men jeg synes i det generelle at det er en god investering å støtte mennesker i å snakke om ting som er vanskelig. Din datter har jo de beste forutsetninger med å ha deg som mor - og det høres ut som far også er en ok person. Kan det være en del av samtalen du har med han - at du ønsker å oppmuntre henne til dette og at du håper at han vil ta i mot det på en god måte uten å gå i forsvar? Takk 🥰 Ja, jeg vil oppfordre henne til det. Hun snakker mye med meg, og er veldig åpen, men vet at hun synes det er kleint å snakke med faren sin om ting som er sårt eller personlig. Han er en fin fyr ja, og en god far. Han er også en slik peoplepleaser, som datteren min, så kanskje han også står i en slags skvis, ikke vet jeg😅 Skal definitivt si det til ham, at han må trygge henne på at hun kan komme til ham uten å være redd for at hun skal såre ham på noe vis. Får vondt av henne, er nok ikke lett å ha to hjem, og føle på den dårlige samvittigheten som hun gjør🥹❤️ TS Anonymkode: 180cc...353 1
Nooni Skrevet 15. februar #20 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får vondt av henne, er nok ikke lett å ha to hjem, og føle på den dårlige samvittigheten som hun gjør🥹❤️ TS Anonymkode: 180cc...353 Det er en måte å se på det. En annen måte å se på det er at hun bygger karakter ved å gjøre dette. Og du hjelper henne med det. Da må man gå gjennom ubehagelige ting. Alt godt til dere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå