AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Hva skal jeg gjøre? Jeg er en ung kvinne på 25 som er i et mannsdominert arbeid og føler på seksuell trakassering nesten daglig. Nå er det kommet til et punkt der jeg synes det er tungt å gå på jobb, jeg kvier meg skikkelig. I starten som ny ansatt prøvde jeg å «være en del av» guttastemningen og prøve å ikke ta meg nær av kommentarer.. men nå føler jeg det blir verre og verre, og at det går direkte på meg for å 1: drite meg ut og 2: de ønsker å se hvor mye jeg tåler. Kommentarer jeg har fått den siste måneden: - er du så glad SÅ tidlig om mårran? Ble du pult i går? - du er vel enig i at stor kuk er best? - har en film å anbefale deg, den til pamela Andersson var bra. Du kan fortelle oss om det i mårra - jeg har vært trøtt to dager på rad på jobb denne uka… er fordi jeg har så mye sex, men det vet vel du alt om også? Du har det sånn i forholdet også eller? - broren din er homo var det ikke sånn? Sug og svelg!! God helg! Hahah! Bare tulla! Og så videre…….. jeg kjenner at jeg er på et punkt der jeg ikke vet hva jeg skal si lenger eller gjøre. Noen ganger prøver jeg å «ta tilbake», men mannfolka forstår nok ikke at det er kritikk tilbake.. og tolker dette som moro. Hvem som helst andre hadde nok tenkt at dette var på grensen, men ikke dem. Disse mennene er i alderen 35-60 år.. Snakket om dette med et vennepar + foreldrene mine som sier - sykemeld deg, dette er ikke okey.. men jeg er så redd for hva legen i så fall vil si.. er det gyldig grunn? Kan legen «anmelde» arbeidsplassen min på bakgrunn av dette? Og dersom jeg blir sykemeldt og arbeidsgiver ringer meg… hva sier jeg egentlig? Ønsker ikke å egentlig måtte si at det er pga deres oppførsel mot meg (selv om jeg vet de fortjener det).. er redd for at det til syvende og sist går utover meg selv om jeg til slutt kommer tilbake.. trives jo med arbeidsoppgavene mine, dette er min utdannelse og vanskelig å få jobb et annet sted pr dags dato. Noen tanker? Anonymkode: 489fa...efb 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Du må snakke med din personalleder om at du mistrives med arbeidsmiljøet hvor du føler på trakassering. Du har ikke lyst til å snakke om sex med alskens gubber på jobb. Så må din leder ta tak i det. De tenker sikkert det er harmløst, og prøver å få deg med på morroa, gjerne at du er frekk tilbake. «Slutt å lyv på deg sex hele natta, det går jo ikke med den minikuken din» «Alle vet at ingen gidder å ha sex med deg, så bare legg av rølet» Anonymkode: 14c13...9ff 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Først og fremst, du er ikke syk så sykmelding er feil. Har du tatt det opp med dem, med sjefen, verneombud? høres ut som de tror du har blitt med på den type prat og da kan de jo ikke vite at du faktisk syns dt er ubehagelig.. Her må du nok på med voksen-buksene og si fra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Dette høres utfordrende ut, og det er ikke greit! Jeg tror ikke det blir bedre av seg selv. Er det noen i ledelsen/personalavdelingen du stoler på, og som du kan prate med? Regner med at dere har verneombud? Er det en du kan støtte deg på. Har du evt en tillitsvalgt eller fagforening som kan hjelpe deg? Noen må stramme opp "mannfolka" og gi beskjed om at sånn oppførsel ikke er greit. Hvis du evt skulle bli sykemeldt så sørg for at det blir regnet som forhold på arbeidsplassen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden Først, kanskje prate om det til legen din? Slik drit påvirker deg psykisk. Også, ta kontakt med HR. Si ifra. Dette er ikke greit. Og det er ulovlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden petterm skrev (3 minutter siden): Dette høres utfordrende ut, og det er ikke greit! Jeg tror ikke det blir bedre av seg selv. Er det noen i ledelsen/personalavdelingen du stoler på, og som du kan prate med? Regner med at dere har verneombud? Er det en du kan støtte deg på. Har du evt en tillitsvalgt eller fagforening som kan hjelpe deg? Noen må stramme opp "mannfolka" og gi beskjed om at sånn oppførsel ikke er greit. Hvis du evt skulle bli sykemeldt så sørg for at det blir regnet som forhold på arbeidsplassen. Ts. Dette er kjempe vanskelig.. problemet er at den som er aller verst og grovest er sjefen min.. sjefen min og hans medeier er de to som danner både ledelsen og «hr»-avdelingen. Jeg er eneste person (og jente) under 35 år bestående av en arbeidsplass med kun menn. Vet ikke hvem det er jeg skal gå til, det er ingen. Alle synes jo dette tydeligvis er ok? Men det går hardest utover meg fordi de henvender seg til meg, og bare meg. Ingen reagerer, de spisser heller ørene for å høre min respons og agerer ut fra den. Hvis jeg prøver å fremstå «tøff» tilbake, så fyrer de på med en styggere kommentar. Vi har et verneombud, men han er i pappaperm og er ikke tilbake før etter sommerferien. Anonymkode: 489fa...efb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Fagforening? Er du organisert? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden Måten de snakker til deg på, er faktisk ikke lov i arbeidslivet. Synes du skal ta det med leder og tillitsvalgt. Nevn det du nevner her. Det er helt uakseptabelt å snakke slik til en kollega. Jobber selv i et tøft miljø, men slikt er langt over hva som kan tolereres. Anonymkode: 894aa...02c 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Måten de snakker til deg på, er faktisk ikke lov i arbeidslivet. Synes du skal ta det med leder og tillitsvalgt. Nevn det du nevner her. Det er helt uakseptabelt å snakke slik til en kollega. Jobber selv i et tøft miljø, men slikt er langt over hva som kan tolereres. Anonymkode: 894aa...02c Leder er verst, visstnok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Måten de snakker til deg på, er faktisk ikke lov i arbeidslivet. Synes du skal ta det med leder og tillitsvalgt. Nevn det du nevner her. Det er helt uakseptabelt å snakke slik til en kollega. Jobber selv i et tøft miljø, men slikt er langt over hva som kan tolereres. Anonymkode: 894aa...02c Ser nå at sjefen og hr også er en av de uten antenner. Da går du videre opp i forbundet. Evt ta kontakt med han som er i permisjon. Det de gjør er ikke tillatt. Anonymkode: 894aa...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Del Skrevet 19 timer siden Lydopptak (du må selv være til stede). Begynn å be dem slutte. Bare si stopp. Eller at det er pp tide at de skjerper seg. "På tide at kona di får vite hvordan du snakker til meg?" "Hvordan hadde du likt at din datter ble snakket til på denne måten på ?" "Mener du seriøst at du sitter der og snakker på denne måten i en profesjonell setting?" Det er mulig dette er bare dårlige forslag, men jeg har aldri hatt problemer med å be folk slutte når de går for langt med griseprat. Jeg jobber på et sted med flere hundre ansatte og har aldri hørt slik snakk der. Ikke noe i nærheten. Dette er ikke normalt eller ok. Anonymkode: 4ce5b...d32 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser nå at sjefen og hr også er en av de uten antenner. Da går du videre opp i forbundet. Evt ta kontakt med han som er i permisjon. Det de gjør er ikke tillatt. Anonymkode: 894aa...02c Men på hvilken måte kan jeg? Sjefen min er eier og hele firmaet jeg jobber i har han startet selv. Han har drevet firmaet i ca 15 år, og siste 10 årene med medeieren sin som er hans kompis og hytte-nabo. Er ikke organisert, men skal meldte meg inn. Problemet er at der vil jeg vel ikke få bistand før en viss tid som medlem.. I tillegg, hva blir utfallet her til slutt. Dette er litt smålige menn som jeg lett ser for meg ender opp med å fryse meg ut om jeg tar det her opp… jeg er skikkelig lei meg over situasjonen og føler det håpløst. Føler jeg uansett må gå på jobb, smile hver dag og fortsette arbeidsoppgavene og late som ingenting.. Anonymkode: 489fa...efb 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men på hvilken måte kan jeg? Sjefen min er eier og hele firmaet jeg jobber i har han startet selv. Han har drevet firmaet i ca 15 år, og siste 10 årene med medeieren sin som er hans kompis og hytte-nabo. Er ikke organisert, men skal meldte meg inn. Problemet er at der vil jeg vel ikke få bistand før en viss tid som medlem.. I tillegg, hva blir utfallet her til slutt. Dette er litt smålige menn som jeg lett ser for meg ender opp med å fryse meg ut om jeg tar det her opp… jeg er skikkelig lei meg over situasjonen og føler det håpløst. Føler jeg uansett må gå på jobb, smile hver dag og fortsette arbeidsoppgavene og late som ingenting.. Anonymkode: 489fa...efb Du må tenke på egen helse. Du må ut av den plassen. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden Du har i hovedsak to valg: 1) Ta det med din overordnede, involver tillitsvalgt hvis du er fagorganisert, involver uansett verneombud. De har en STOR jobb med å forbedre kulturen i den bedriften. 2) Søk ny jobb. Sykmelding løser ingen problemer. Anonymkode: 9cdcb...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden Jeg tror det er best å sykemelde seg å anbefale bedriften å ikke ha kvinnelige ansatte, da jeg ikke tror det er håp for disse. Har du andre bedrifter å søke deg inn i? Kan jo hende det er dårlig der også, men du har jo allerede opplevd disse som skikkelig ufine. Om de slutter vet du jo at det er fordi de var nødt ikke fordi de forstår eller bryr seg. Dårlig arbeidsmiljø og kan bli farlig i lengden. Anonymkode: e4d8a...c02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Du kan selvfølgelig kontakte personalsjef, hr, tillitsvalgt etc. Selv byttet jeg jobb. Dette er for utmattende. Å i tillegg si ifra, håpe på forbedring, grue seg til det eventuelt ikke blir det og til de får vite at du har sagt ifra, lure på om de kommer til å bli sånn du-er-krenka-menn, det er mer belastende. Har selv jobbet i noe som ligner. Jeg sa ifra til sjefen om trusler og trakassering fra en kunde, men han hadde jo tross alt befølt meg på rumpa en gang, så jeg vet ikke hvorfor jeg trodde han skulle bry seg om at jeg fikk voldtektstrussel av en kunde. Det var selvfølgelig jeg som tålte alt og de som ikke tålte å få beskjed om at dette ikke var greit. Det er alltid det de vrir det til, på hodet. Jeg byttet, det gjorde alle yngre kvinner jeg kjenner og, og menn som ikke orket den kulturen. Men selvfølgelig. Liker du det ellers så si ifra. Men siden du vurderer sykmelding, så ser jeg ikke hvordan du kan bli der. Hvis du blir sykmeldt fra jobben din pga. arbeidsforhold og kan ta annen jobb, så har du ikke rett på sykepenger. Anonymkode: a6d57...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har i hovedsak to valg: 1) Ta det med din overordnede, involver tillitsvalgt hvis du er fagorganisert, involver uansett verneombud. De har en STOR jobb med å forbedre kulturen i den bedriften. 2) Søk ny jobb. Sykmelding løser ingen problemer. Anonymkode: 9cdcb...658 Sykemelding er for tiden så hun skal slippe å møte opp å blintrakkasert før hun finner ny jobb. Anonymkode: e4d8a...c02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden Her må du faktisk stå på ditt og si ifra. Ta en ordentlig prat med leder, selvom han er en av de som slenger ut kommentarer. Arbeidsmiljøet deres har nok vært slik lenge, og har blitt slik av at det er mannsdominert. Han som leder har ansvar for fult forsvarlig arbeidsmiljø og har å følge opp dette. Dersom han ikke gjør det, er det lovbrudd. Skal ikke være slik at jenter ikke kan jobbe der fordi gutta oppfører seg som griser på jobb. Det tar seg jævlig dårlig ut. Anonymkode: eb2c9...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden Tror heller ikke de vil tåle kritikk noe godt. Så ikke vær der når de får kritikk. Anonymkode: e4d8a...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men på hvilken måte kan jeg? Sjefen min er eier og hele firmaet jeg jobber i har han startet selv. Han har drevet firmaet i ca 15 år, og siste 10 årene med medeieren sin som er hans kompis og hytte-nabo. Er ikke organisert, men skal meldte meg inn. Problemet er at der vil jeg vel ikke få bistand før en viss tid som medlem.. I tillegg, hva blir utfallet her til slutt. Dette er litt smålige menn som jeg lett ser for meg ender opp med å fryse meg ut om jeg tar det her opp… jeg er skikkelig lei meg over situasjonen og føler det håpløst. Føler jeg uansett må gå på jobb, smile hver dag og fortsette arbeidsoppgavene og late som ingenting.. Anonymkode: 489fa...efb Som sagt, søk ny jobb nå. Mye enklere å holde ut når du vet du skal slutte. Livet er for kort til å ha det kjipt på jobb. Anonymkode: a6d57...f64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå