Gå til innhold

Til ALLE røykere....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

På Onsdag er det "Kolsdag" og røykeavenningskuren "Zyban" selges på apoteket til kr 60,- (ordinærpris ca kr 1300,-)

Dette produktet anbefales hvis du har problemer med å slutte å røyke.

Men du må ha resepte fra legen, så jeg anbefaler å evt, ringe å få en resept eller få en time innen Onsdag. :wink:

http://www.felleskatalogen.no/

http://index.glaxowellcome.se/tobakksfri/

http://www.lommelegen.no/s99_99aks007.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett på linkene dine, men vil bare si at zyban er et anti- depressiv middel som også har positiv virkning på avhenighet. Men man skal være klar over hva man putter i seg. Samboern min fikk anbefalt dette av en i legemiddelbransjen, men når jeg fikk høre at dette også var et anti- depressivt middel, da rygger vi. Dette kan tross alt klusse til kjemien i hjernen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Skal ikke være veldig negativ, men jeg har prøvd...Fikk ikke mindre lyst på røyk - men sov nesten ikke om natten... Har snakket med flere som har prøvd - en av dem sluttet å røyke, de andre sluttet med tabletten pga bivirkninger...! Men det kan sikkert hjelpe for noen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har ikke sett på linkene dine, men vil bare si at zyban er et anti- depressiv middel som også har positiv virkning på avhenighet. Men man skal være klar over hva man putter i seg. Samboern min fikk anbefalt dette av en i legemiddelbransjen, men når jeg fikk høre at dette også var et anti-  depressivt middel, da rygger vi. Dette kan tross alt klusse til kjemien i hjernen din

Middelet er tilpasset for røykeavvenning, dvs at de anti- depressive stoffene er tatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelet er tilpasset for røykeavvenning, dvs at de anti- depressive stoffene er tatt ut.

Er du sikker på det?

Jeg tror ikke noen "antidepressive stoffer" er tatt ut av Zyban, hvis de hadde gjort det ville vel medisinen fått et nytt navn. Har også hørt at Zyban kan ha til dels svært alvorlige bivirkninger for enkelte, så jeg er litt skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beklager dette, men jeg er litt usikker på det ja.

Men jeg har hørt fra andre at det er gjort det. Hvis dere ser på linkene kan dere lese litt om zyban.

Min mann har tatt zyban, og han følte absolutt ingen merkbare bivirkninger under kuren. Han har ikke att røykelyst siden kuren, og han røyka 1 -2 pk tobakk i uka.

Men det varierer fra person til person hvordan det virker, så jeg anbefaler å ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg har ikke sett på linkene dine, men vil bare si at zyban er et anti- depressiv middel som også har positiv virkning på avhenighet. Men man skal være klar over hva man putter i seg. Samboern min fikk anbefalt dette av en i legemiddelbransjen, men når jeg fikk høre at dette også var et anti-  depressivt middel, da rygger vi. Dette kan tross alt klusse til kjemien i hjernen din

Hva er nikotin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer med depresjon eller andre psykiske lidelser bør ikke bruke Zyban. Det har innvirkning på kjemien i hjernen, og kan faktisk gi bivirkninger som alvorlig depresjon og suicidale tendenser(selvmordstendenser). Pasienter som bruker Zyban bør få tett oppfølging av legen sin - det er ikke akkurat Nicorette det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berømme Merete for at hun kom med et godt tips!

Tanken var jo god! :D

Må vi nødvendigvis negativisere alt? Ok, vi skal være forsiktige med medisiner og hva vi putter i oss, men det skader ikke å snakke med legen sin for å få hjelp om en lurer på noe!

Nå er det jo ikke alle som vil slutte å røyke heller, men om en vil det så var dette et av mange andre gode tips som var vel ment! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berømme Merete for at hun kom med et godt tips!

Tanken var jo god! :D  

Må vi nødvendigvis negativisere alt? Ok, vi skal være forsiktige med medisiner og hva vi putter i oss, men det skader ikke å snakke med legen sin for å få hjelp om en lurer på noe!

Nå er det jo ikke alle som vil slutte å røyke heller, men om en vil det så var dette et av mange andre gode tips som var vel ment! :D

Det er ikke her snakk om å være negativ, men Zyban er ikke noe å spøke med. Jeg registerere at veldlig mange i legemiddelbarnsjen er glad for at denne informasjonen kommer ut, men de bryr seg katta om bivirkninger.

Nå har jeg ikke sagt at nikotin er noe bedre, merete. Men denne holdningen at man må tilføre et anti - depressiv for at man skal slutte å røyke - er sprøyt for min del. Jeg sluttet ettter 8 å på dagen og hadde ingen fysiske bivirkninger. Jeg vet også at man reagerer forskjellig på avvenning - men det er et vilje spørsmål.

Skulle jeg få valget mellom røyk og Zyban - tror jeg faktisk jeg ville røyke.

Legemiddelbarnsjen har forøvrig prøvd å få denne medisinen på blåresept mot ingen nytte - heldigvis. Det hadde jo vært tragsik hvis våre skatte betalere skulle være med på å betale det restrende beløp bare fordi folk er så dumme at de begynner å røyke. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labella ikke innlogget
Vil berømme Merete for at hun kom med et godt tips!

Tanken var jo god! :D  

Må vi nødvendigvis negativisere alt? Ok, vi skal være forsiktige med medisiner og hva vi putter i oss, men det skader ikke å snakke med legen sin for å få hjelp om en lurer på noe!

Nå er det jo ikke alle som vil slutte å røyke heller, men om en vil det så var dette et av mange andre gode tips som var vel ment! :D

Dette handler ikke om å negativisere alt. Det er viktig å være litt skeptisk til hva man putter i seg av medisiner, og et medikament som Zyban bør være siste utvei synes nå jeg. Det finnes også andre måter å slutte å røyke på, hva med å prøve dem først? Jeg har selv klart å slutte å røyke uten medikamenter, det går an det også.

Det bør jo være rom for å se flere sider av en sak? Dette er jo tross alt et diskusjonsforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er "Kolsdag" og hvordan vet du dette? At det selges på apoteket til kr. 60,- denne dagen?

Har du lest det et sted? Jeg har nå pløyd nettavisene uten å finne noe.

Burde jo virkelig benytte oss av dette da vi som røyker.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Hva er "Kolsdag" og hvordan vet du dette? At det selges på apoteket til kr. 60,- denne dagen?

Har du lest det et sted? Jeg har nå pløyd nettavisene uten å finne noe.

Burde jo virkelig benytte oss av dette da vi som røyker.

:wink:

Kolls er en lungesykdom. For min del fikk jeg vite det igjennom familien av en som jobber i legemiddelindustrien.

Nå tror jeg det er en sammneheng, med at dette ikke står i avisene og at fagkyndige personer neppe vil kringkaste denne type medisin for mennesker som har lyst til å slutte å røyke. Særlig når man vet at det faktisk ikke trengs et stimuli for å slutte med at annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i dag er jeg

jeg vil nå si det er bedre å ta Zyban en periode for å greie å slutte å røyke, enn å fortsette å røyke. Røyken er MYE farligere for kroppen enn medikamenter som Zyban om de tas under kontrollerte forhold.

Zyban er et Røykeavvenningspreparat, og inneholder også midler som virker motiverende hos nikotinavhengige. Antidepressiva inneholder HELT andre virkestoffer. Les felleskatalogen folkens, og lær å bruke den!

Bivirkningene til Zyban er MILDE, og forbigående. De kan være:munntørrhet, kvalme, oppkast, magesmerter, forstoppelse, smaksforstyrrelse, utslett, redsel, depresjon, svimmelhet, svette, hodepine. 1 av 100 får bivirkninger, og ingen får alle. Om jeg var avhengig enda, så ville jeg med glede gjennomgå disse, for å få litt hjelp til å slutte å røyke. Jeg har et mye bedre liv nå enn da jeg røykte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber som helseskretær på et legekontor og vet at Zyban selges for 60kroner på onsdag.

Det har også vært på nyhetene. Og i den ene linken min står det.

For å si litt om zyban: Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke.

Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning.

Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert.

T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen.

Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales.

Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban.

Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jeg har bestilt resept og skal ned på legekontoret og hente den etterpå :9 samboer henter sin resept imorgen _:)

Gratulerer med det første steget!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyban er et Røykeavvenningspreparat' date=' og inneholder også midler som virker motiverende hos nikotinavhengige. Antidepressiva inneholder HELT andre virkestoffer. Les felleskatalogen folkens, og lær å bruke den![/quote']

I dag brukes Zyban som røykeavvenningspreparat, og det er det det står i felleskatalogen, men i utgangspuktet var/er Zyban et antidepressiva, og medikamentet er ikke endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være veldig negativ, men jeg har prøvd...Fikk ikke mindre lyst på røyk - men sov nesten ikke om natten... Har snakket med flere som har prøvd - en av dem sluttet å røyke, de andre sluttet med tabletten pga bivirkninger...! Men det kan sikkert hjelpe for noen!!!

Snakket akkurat med moren min om denne tabletten.

Hun sa også at det var antidepressiva. Dette fikk hun fortalt av legen sin:

Antidepresiva forandrer kjemien i hjernen din. Dette gjør at du må regne med 3uker for å bli kvitt bivirkningene.

Etter disse tre ukene vil du kunne bruke antidepressiva uten bivirkninger, for da har kroppen vent seg til det. (Også i fremtiden)

Derfor blir man nok litt dårlig i staren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...