Gå til innhold

Hvorfor har dagligvarebutikkene så lite utvalg i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mye bedre utvalg i f.eks. Sverige? Ut fra utvalget på Rema ser det ut som folk lever på kjøttdeig, laks og Toro. Men hvorfor? 

Anonymkode: 2191b...3df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få folk, veldig tett med butikker som alle skal ha «alt» (det samme), og nordmenn er vanedyr, så det meste nytt flopper (med noen unntak). Tror en del av grunnen ligger der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De klarer å ha utvalg i Finland, så hvorfor det ikke går her er sannelig ikke godt å si. 

Anonymkode: cbbe9...e67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert sammensatte årsaker. Tror jeg leste en gang at nordmenn i stor grad handler det samme hver eneste gang - altså, få prøver noe nytt. I tillegg har vi jo historisk en ganske dårlig matkultur. Samtidig er det jo veldig mange butikker i Norge - selv i byene er det veldig tett, gjerne samme kjede. Og ikke minst er vi et lite land - drøyt fem millioner innbyggere. Bare London by har jo dobbelt så mange. Større land vil da også ha flere produsenter av varer - vi har stort sett noen få som Tine, Nortura, Freia, Nidar, Ringnes etc. Vi har også et temmelig strengt importvern, som gjør det vanskelig å importere en del varer.

Endret av Johan uten land
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det så mye bedre utvalg i f.eks. Sverige? Ut fra utvalget på Rema ser det ut som folk lever på kjøttdeig, laks og Toro. Men hvorfor? 

Fordi eierne av dagligvarekjedene også i stor grad eier distribusjon og produksjon. Konkurransetilsynet, som skal passe på at det ikke blir sånn gjør jo åpenbart ikke jobben sin, dette ser vi også når det kommer til banker, strøm og teleselskaper..
Vi handler i Sverige en gang i uken da vi bor så nærme og utvalget er minst dobbelt så stort og vesentlig mye rimeligere..

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.B. skrev (1 time siden):

Fordi eierne av dagligvarekjedene også i stor grad eier distribusjon og produksjon. Konkurransetilsynet, som skal passe på at det ikke blir sånn gjør jo åpenbart ikke jobben sin, dette ser vi også når det kommer til banker, strøm og teleselskaper..
Vi handler i Sverige en gang i uken da vi bor så nærme og utvalget er minst dobbelt så stort og vesentlig mye rimeligere..

Er dette bare fordi nordmenn er for beskjeden og ikke tør å si meninga si? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For mange butikker pr innbygger er nok grunn nr 1

For lite pris beviste kunder er grunn nr 2 for hvorfor det er så dyrt

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke det.
Det er bare noe mer kultur på spesialforretninger enn bredt utvalg i alt av alle butikker og pga avstander og folketetthet så er de butikkene enten i byene eller delvis på nett.

Jeg bor i Oslo og savner utvalget når jeg er i hjembygda, men finner ikke mer i London eller for den del Boston, Porto eller Talinn enn her. 
Går du i en vanlig lokal dagligvarebutikk i Salisbury så er ikke utvalget der fenomenalt mye større bare fordi det er «utlandet». 

Anonymkode: a324a...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En årsak er at vi har alt for mange butikker i forhold til folketallet, Sverige har færre butikker og flere kunder per butikk, da kan de også øke utvalget uten at prisene tar av, i Norge tenker de at med få produkter er det storkjøpsfordeler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi Norge kun ønsker å selge egne varer og ønsker høye avgifter hvis man importerer utenlandske varer hit. Dermed tørt og dårlig og lite utvalg. 

Anonymkode: bfcae...bd8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller ha kvalitet enn kvantitet, det er ikke så stort utvalg når det gjelder norske matvarer men kvaliteten er i det minste veldig bra.

Utvalget er kanskje bedre i Sverige eller andre land EU land men kvaliteten er også deretter, en svenske vil også kanskje si at utvalget i norske butikker er bedre enn i Sverige fordi det rett og slett er andre produkter i norske butikker enn hva de har.

Noen husker sikkert hvordan det gikk med Lidl når de prøvde å etablere seg i Norge, de hadde bra utvalg og lave priser men kvaliteten på matvarene var rett og slett dårlig.

Anonymkode: 2bb11...0bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette bare fordi nordmenn er for beskjeden og ikke tør å si meninga si? 🤔

Nei det tror jeg ikke. Kjedene har enormt med makt og den enkelte forbrukeren har veldig lite å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De butikkene som er i Oslo og de litt mindre byene her til lands så lønner det seg ikke for dem å ha butikk der i dette langstrakte land. Om man ser til større land, så kan dem gi større utvalg pga innbyggertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil heller ha kvalitet enn kvantitet, det er ikke så stort utvalg når det gjelder norske matvarer men kvaliteten er i det minste veldig bra.

Utvalget er kanskje bedre i Sverige eller andre land EU land men kvaliteten er også deretter, en svenske vil også kanskje si at utvalget i norske butikker er bedre enn i Sverige fordi det rett og slett er andre produkter i norske butikker enn hva de har.

Noen husker sikkert hvordan det gikk med Lidl når de prøvde å etablere seg i Norge, de hadde bra utvalg og lave priser men kvaliteten på matvarene var rett og slett dårlig.

Anonymkode: 2bb11...0bd

Savner Lidl i Norge jeg. Likte butikkene godt. Synd at de ikke fikk det til i Norge 🤔 

Jeg har lang vei til Sverige og tror heller ikke butikkene der er de samme som var i Norge 🤔 Mulig jeg tar feil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pris. Frakt utgjør en stor del av  kostnaden. Skal vi ha lavere priser med større utvalg må vi antagelig bli medlem av EU. 

Anonymkode: 0f73f...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er få folk og vi er veldig fast i vanene våre. Som folk foretrekker vi å spise det samme hele tiden framfor å prøve nye ting. I tillegg har vi helt andre handlevaner enn andre europeere, også annerledes enn våre naboland. Nordmenn handler ofte, men lite. Vi vil ha butikken rett ved jobb og rett ved huset vårt slik at vi kan gå innom hver eller annenhver dag og handle bare det vi trenger til de nærmeste par dagene. I andre land handler de ofte stort og er villige til å kjøre litt for å komme til en stort super- eller hypermarked og få absolutt alt de trenger. Så det skaper helt andre behov for hvordan butikken skal være utformet. Man kan ikke ha digre supermarkeder på hvert gatehjørne, så da blir det i stedet en hel haug lokale butikker. Jeg når minst 8 dagligvarebutikker bare på 5-10 minutters gange fra huset vårt. Det er jo utrolig merkelig, men så har ikke jeg typisk norske handlevaner heller og hadde foretrukket å kjøre 15 minutter til en diger butikk med veldig godt utvalg og gjort ukeshandel der. Men det hjelper jo ikke når flesteparten av nordmenn ikke tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...