AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden La oss si at du har en nyresyk i familien som du vil hjelpe med å donere et organ. Alternativet den syke har , hvis det ikke matcher, er å vente opp til 7 år på å få nyre fra en avdød donor. Du får beskjed om at du dessverre ikke har riktig antistoffer til at den syke kan dra nytte av ditt organ. Den syke må se for seg enda flere år med dialysebehandling før en eventuell ny mach fra donor med mindre dere inngår en byttehandel. Din nyre passer perfekt til en fremmed person i et annet nordisk land. Om du donerer din, vil din syke pårørende få en nyre fra en annen som er med i Scandia Kidney exchange program. Begge donorer legger seg under kniven samtidig for at avtalen skal bli gyldig. Du får altså ingen mulighet til å trekke deg når operasjonsdato er bestemt. Hvis du gjør det, får heller ingen av de andre organene de trenger. Tror du du hadde gått med på en slik handel? https://www.rigshospitalet.dk/undersoegelse-og-behandling/transplantationer/fortaellinger-om-organdonation/Sider/kristine-fik-en-nyre-med-nyt-bytteprogram.aspx Anonymkode: 81bf8...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): La oss si at du har en nyresyk i familien som du vil hjelpe med å donere et organ. Alternativet den syke har , hvis det ikke matcher, er å vente opp til 7 år på å få nyre fra en avdød donor. Du får beskjed om at du dessverre ikke har riktig antistoffer til at den syke kan dra nytte av ditt organ. Den syke må se for seg enda flere år med dialysebehandling før en eventuell ny mach fra donor med mindre dere inngår en byttehandel. Din nyre passer perfekt til en fremmed person i et annet nordisk land. Om du donerer din, vil din syke pårørende få en nyre fra en annen som er med i Scandia Kidney exchange program. Begge donorer legger seg under kniven samtidig for at avtalen skal bli gyldig. Du får altså ingen mulighet til å trekke deg når operasjonsdato er bestemt. Hvis du gjør det, får heller ingen av de andre organene de trenger. Tror du du hadde gått med på en slik handel? https://www.rigshospitalet.dk/undersoegelse-og-behandling/transplantationer/fortaellinger-om-organdonation/Sider/kristine-fik-en-nyre-med-nyt-bytteprogram.aspx Anonymkode: 81bf8...30c Jeg skulle egentlig inn på dette innlegget for å svare at "nei, jeg hadde ikke gitt bort en nyre til en fremmed" - men etter at jeg leste innlegget ditt, så blir svaret mitt "ja, det hadde jeg gjort". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Ha, hvis jeg hadde hatt friske nyrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden selvsagt hadde jeg gjort det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): La oss si at du har en nyresyk i familien som du vil hjelpe med å donere et organ. Alternativet den syke har , hvis det ikke matcher, er å vente opp til 7 år på å få nyre fra en avdød donor. Du får beskjed om at du dessverre ikke har riktig antistoffer til at den syke kan dra nytte av ditt organ. Den syke må se for seg enda flere år med dialysebehandling før en eventuell ny mach fra donor med mindre dere inngår en byttehandel. Din nyre passer perfekt til en fremmed person i et annet nordisk land. Om du donerer din, vil din syke pårørende få en nyre fra en annen som er med i Scandia Kidney exchange program. Begge donorer legger seg under kniven samtidig for at avtalen skal bli gyldig. Du får altså ingen mulighet til å trekke deg når operasjonsdato er bestemt. Hvis du gjør det, får heller ingen av de andre organene de trenger. Tror du du hadde gått med på en slik handel? https://www.rigshospitalet.dk/undersoegelse-og-behandling/transplantationer/fortaellinger-om-organdonation/Sider/kristine-fik-en-nyre-med-nyt-bytteprogram.aspx Anonymkode: 81bf8...30c Nope. Aldri. Hadde kun donert til egne barn og ene lillesøstern min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Mezzosoprena skrev (55 minutter siden): Jeg skulle egentlig inn på dette innlegget for å svare at "nei, jeg hadde ikke gitt bort en nyre til en fremmed" - men etter at jeg leste innlegget ditt, så blir svaret mitt "ja, det hadde jeg gjort". Helt enig. Var akkurat det jeg også tenkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Jajakvinne12 skrev (3 minutter siden): Nope. Aldri. Hadde kun donert til egne barn og ene lillesøstern min. Casen her er vel at du ikke er en match til egne barn eller lillesøster, men at pårørende til en fremmed er det. Ditt barn/lillesøster kan få denne nyren, men kun om du donerer din til denne fremmede. I praksis blir resultatet at du donerer en nyre som sikrer at ditt barn/lillesøster får. Anonymkode: b2e50...d02 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden Nei, for jeg har lest om hvor store plager mange donorer får i etterkant. Anonymkode: 1a312...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden Måtte fått veldig godt betalt for den nyren, skulle også hatt en klausul der mottakere som tilhører en viss religion eller som har en viss politisk slagside ikke er aktuelle. Anonymkode: 24c45...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden Har det vært til et familiemedlem, ja. Men må inrømme jeg er redd for den operasjonen, og alt høres så morbid ut, så akkurat nå i livet tørr jeg ikke for en fremmed. Anonymkode: 49848...a17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Del Skrevet 19 timer siden Hvis det var mitt barn, min mann eller mine foreldre som var indirekte mottakere. Jeg sparer organene mine i tilfelle barna trenger dem først og fremst. Barna kunne fått begge nyrene. Anonymkode: b56c5...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har gode nyrer, men trenger også det på grunn av annet. Jeg tror også jeg ville blitt avvist uten veldig mye tiltak på grunn av mye medisiner og en del andre diagnoser. Hadde min søster trengt en nyre så hadde det vært utrolig vanskelig da å ikke gjøre alt jeg trengte så det ble mulig. Det inkludert å slutte på medisiner som jeg trenger. Jeg tipper likevel jeg ikke hadde blitt godkjent. Mange lever jo godt med én nyre, inkludert en av mine foreldres søsken, etter kreft, og de kan få til mye for at én skal fungere bra. Så jeg håper jeg aldri kommer i den situasjonen at noen nær meg trenger det, og jeg da ikke kan bidra. Blir litt et veldig hypotetisk spørsmål før en faktisk står i det. Jeg har donorkort, men mest fordi om det er noe som kan brukes så ønsker jeg det, selv om jeg vet en del utgår. Anonymkode: 150db...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden Kanskje men tviler. Hadde dog gitt den til noen jeg er glad i uten å nøle. Anonymkode: e74b0...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Måtte fått veldig godt betalt for den nyren, skulle også hatt en klausul der mottakere som tilhører en viss religion eller som har en viss politisk slagside ikke er aktuelle. Anonymkode: 24c45...aa1 Organ er det vel ikke lov å betale for. Og det andre er jo bare bullshit! Hva skulle du merke om du gav nyra di til en "viss religion eller whatsoever"! Anonymkode: 3f126...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden Ja, absolutt. Anonymkode: 2593e...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Jeg hadde ikke gitt noen nyre til et familiemedlem en gang. Ingen har rett på andres organer. Anonymkode: 93c62...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Nei. Trenger de selv Anonymkode: cc384...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Organ er det vel ikke lov å betale for. Og det andre er jo bare bullshit! Hva skulle du merke om du gav nyra di til en "viss religion eller whatsoever"! Anonymkode: 3f126...aa2 "Whatever", ikke "whatsoever".... ser en norsk youtube-dame si "whatsoever" hele tiden når hun mener "whatever", hvorfor gjør dere det? https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/whatsoever Anonymkode: 93c62...688 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Måtte fått veldig godt betalt for den nyren, skulle også hatt en klausul der mottakere som tilhører en viss religion eller som har en viss politisk slagside ikke er aktuelle. Anonymkode: 24c45...aa1 Hahaha! Anonymkode: 0d3dc...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Jajakvinne12 skrev (29 minutter siden): Nope. Aldri. Hadde kun donert til egne barn og ene lillesøstern min. Men her er da altså saken at du ikke kan donere nyren til barnet ditt fordi dere ikke er en match, men hvis du inngår i denne rulleringen - kan du indirekte være med på at barnet ditt får den nyren den trenger. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje men tviler. Hadde dog gitt den til noen jeg er glad i uten å nøle. Anonymkode: e74b0...a4d Eh ja, det er jo hele poenget med denne saken da - les over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå