Gå til innhold

Narkomane med store hunder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å ikke være en dømmende person, men jeg syns ikke alle skulle hatt hund/dyr. Og kan hvem som helst bare ha en hund? 

Vi bor i et nabolag med mye barn, og rett ved siden av lekeplassen i nabolaget bor det flere rusmisbrukere. Disse merker man ikke mye av, men det er en av de som eier en litt stor og etter min mening, skummel hund. Da mener jeg at den ser skummel ut, kan hende den ikke er det - jeg aner ikke. 
Jeg vet ikke hva slags rase men ikke akkurat en golden retriver. 
Nylig hørte jeg av en nabo (vet jo ikke om dette er 100% sant men går jo utifra det) at denne hunden hadde glefset etter naboen min da de gikk forbi hverandre på tur i nabolaget. Jeg har selv små barn og det bor mange barn rundt her som leker og er alene på lekeplassen. Tanken på denne hunden gjør meg så skeptisk, hva om det skjer noe en dag. 
Hva gjør man med sånne situasjoner? Er det noe å gjøre eller ikke bry seg om? Vet ikke helt hvor jeg vil med dette men syns hele greia er så ekkel. 

Og hvis en hund skulle glefset eller vært truende mot deg, ringer man politiet eller hva?

Anonymkode: 4b490...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver å ikke være en dømmende person, men jeg syns ikke alle skulle hatt hund/dyr. Og kan hvem som helst bare ha en hund? 

Vi bor i et nabolag med mye barn, og rett ved siden av lekeplassen i nabolaget bor det flere rusmisbrukere. Disse merker man ikke mye av, men det er en av de som eier en litt stor og etter min mening, skummel hund. Da mener jeg at den ser skummel ut, kan hende den ikke er det - jeg aner ikke. 
Jeg vet ikke hva slags rase men ikke akkurat en golden retriver. 
Nylig hørte jeg av en nabo (vet jo ikke om dette er 100% sant men går jo utifra det) at denne hunden hadde glefset etter naboen min da de gikk forbi hverandre på tur i nabolaget. Jeg har selv små barn og det bor mange barn rundt her som leker og er alene på lekeplassen. Tanken på denne hunden gjør meg så skeptisk, hva om det skjer noe en dag. 
Hva gjør man med sånne situasjoner? Er det noe å gjøre eller ikke bry seg om? Vet ikke helt hvor jeg vil med dette men syns hele greia er så ekkel. 

Og hvis en hund skulle glefset eller vært truende mot deg, ringer man politiet eller hva?

Anonymkode: 4b490...0ad

Det komme jo ann på..om hunden er i bånd..bjeffer og glefset er det ikke noe du kan gjøre.

Men om det er løs og angripe noen..da kan du ringe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er, etter din mening, en skummel hund? Mange mellomstore hunder kan oppleves skumle. Man er redd for hund, eller hunden er ikke er oppdratt. Uansett kan det oppleves skremmende.

Mange narkomane har hund. Noen for beskyttelse og skremming, andre (de fleste), for selskap, for noen, det eneste selskapet de har. Flere narkomane/ folk som sliter, beskytter hunden sin fremfor alt. Bruker det lille de har for at hunden skal ha mat, ha det bra etc. Heldigvis finnes det steder, som i Oslo f.eks Lisaklinikken, som gir dyr veterinærhjelp gratis, og gjør at vanskeligstilte kan beholde vennen sin uten at den lider.

Dette hjelper jo ikke deg nødvendigvis, skjønner godt at spes med barn er det tøft å møte hunder og kanskje også mennesker som oppleves skremmende. Har du forsøkt å snakke med dem? Opplyse om gratistjenester som nevnt over? Tiltak som fjerner hunden vil gjøre det lettere og bedre for dere, men ikke nødvendigvis for den som eier, og kanskje bare har det firbente livet som motivasjon til å holde ut. Flere sider av en sak er vel det jeg prøver å få frem her, hensyn til flere enn meg og mitt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig sjeldent at hunder er aggressive-aggressive og går på fremmede om de er løse ute.

Når man ser på tilfeller hvor hunder har drept mennesker, så gjelder det hovedsaklig mennesker som var godt kjent for hunden. Da er det ofte snakk om angrep innendørs. I tilfeller av bitt mot mennesker, så ser man gjerne at bitt forekommer innendørs, eller når to hunder går løs på hverandre og eierne prøver å skille de, eller når hunden er i bånd og noen kommer for nært.

At du synes hunden ser skummel ut, er irrelevant. Personen som opplevde å bli glefset etter kan gjerne si ifra til politiet, men det vil sannsynligvis ikke lede til noe. Hunder i bånd og løse hunder kan reagere veldig forskjellig i samme situasjon. Om denne narkomanen mister hunden sin på tur, så er det en god sjanse for at hunden vil holde seg unna andre folk, ikke oppsøke de for å gå til angrep. 

Om han alltid har hunden i bånd, så har han kontroll og alt på det rene. Ta en prat med dine barn om at de skal gå i en halvsirkel rundt hunden når de passerer så de ikke passerer helt inntil hunden. Dette er hva hunder gjør når de ønsker å formidle at de ikke ønsker en konflikt og ikke ønsker en interaksjon. 

Anonymkode: 2aa51...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...