AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Jeg har tatt en del blodprøver den siste tiden. Og det plager meg at vi ikke får resultater av disse på Helse Norge. Hvorfor kan man få svar på vevsprøver, bilder ol. men ikke blodprøvene? Hvorfor skal de være hemmelige? Jeg tror alle prøvene er ok, for som kronisk syk så viser aldri blodprøvene noe av det jeg kjenner på, aldri en forklaring. Men hadde vært veldig greit å kunne få svarene. Er det noen regler som sier at blod er hellig, og ikke kan deles 😅 Noen som vet? Anonymkode: ee76d...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tatt en del blodprøver den siste tiden. Og det plager meg at vi ikke får resultater av disse på Helse Norge. Hvorfor kan man få svar på vevsprøver, bilder ol. men ikke blodprøvene? Hvorfor skal de være hemmelige? Jeg tror alle prøvene er ok, for som kronisk syk så viser aldri blodprøvene noe av det jeg kjenner på, aldri en forklaring. Men hadde vært veldig greit å kunne få svarene. Er det noen regler som sier at blod er hellig, og ikke kan deles 😅 Noen som vet? Anonymkode: ee76d...ef5 Om legekontoret ditt bruker Fürst, så har de egen pasient innlogging. Der ligger alle prøvesvarene dine. Du logger inn med bank id Anonymkode: bc6a1...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Enig. Hver gang jeg tar blodprøve på Furst får jeg jo svaret på nett. Men tar jeg det på sykehus eller hos fastlegen får jeg ikke vite noe som helst. Anonymkode: 27e28...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exotic304 Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden De tenker vell bare det ikke er «relevant»? Når jeg var gravid tok jeg blodprøver ved hver time, og fikk da svar via Helsenorge og fikk se blodprøve resultat. Og en evt kommentar på om jeg måtte til tilskudd eller ei. men ellers kan jeg ikke huske å fått det tilsendt annet en kommentar om det skulle vært noe. ring å etterspør svarene så får du nok det. Er nok ikke for at det skal være hemmelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Legen min har ikke Fürst, men sender meg alltid blodprøveresultatet på egen melding via HelseNorge. Kanskje du kan spørre om de kan gjøre det? Det at du tror de hemmeligholder noe for deg er dine tanker. Anonymkode: 75c0a...494 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Legen min har ikke Fürst, men sender meg alltid blodprøveresultatet på egen melding via HelseNorge. Kanskje du kan spørre om de kan gjøre det? Det at du tror de hemmeligholder noe for deg er dine tanker. Anonymkode: 75c0a...494 Det gjør min og. Hvis legen din ikke gjør det TS, kan du spørre. De fleste leger vil gjøre det om dere avtaler det. Anonymkode: 4dbf5...299 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Om legekontoret ditt bruker Fürst, så har de egen pasient innlogging. Der ligger alle prøvesvarene dine. Du logger inn med bank id Anonymkode: bc6a1...a2c Alle blodprøver jeg har tatt er via sykehuset. Legekontoret sender inn sine prøver til sykehuset, eller så blir jeg sendt inn til sykehuset. Vet ikke om det er «Furst»? Har aldri hørt om «Furst» før 😅 Anonymkode: ee76d...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjør min og. Hvis legen din ikke gjør det TS, kan du spørre. De fleste leger vil gjøre det om dere avtaler det. Anonymkode: 4dbf5...299 Jeg har fått noe svar, type: alt så fint ut. Men jeg ønsker jo hele rekka med blodprøver og resultatene. Det at «CRP er lav og helt upåfallende». Hva betyr det? Under grensa på 8. Hva var resultatet er jo det jeg ønsker. Men føler det er det de er redd, at man skal tolke ting selv 😕 De siste prøvene jeg lurer på ble tatt av en sykepleier på sykehuset, så … fastlegen kan vel gå inn å se dem. Men min fastlege er litt gammel, og jeg kan ikke sende meldinger til han, kun til legesekretærene. Og kjenner jeg systemet riktig koster det vel også å få melding fra legen. Anonymkode: ee76d...ef5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fått noe svar, type: alt så fint ut. Men jeg ønsker jo hele rekka med blodprøver og resultatene. Det at «CRP er lav og helt upåfallende». Hva betyr det? Under grensa på 8. Hva var resultatet er jo det jeg ønsker. Men føler det er det de er redd, at man skal tolke ting selv 😕 De siste prøvene jeg lurer på ble tatt av en sykepleier på sykehuset, så … fastlegen kan vel gå inn å se dem. Men min fastlege er litt gammel, og jeg kan ikke sende meldinger til han, kun til legesekretærene. Og kjenner jeg systemet riktig koster det vel også å få melding fra legen. Anonymkode: ee76d...ef5 Men har du spurt legen om han kan sende det? Min lege svarte før blodprøver er fine. Så ba jeg om han kunne legge ved resultatet, og da la han ved pdf med alt av info. Den han hadde fått selv fra laboratoriet. Nå sender han med resultatet uten at jeg må spørre han først. Hvis du ikke har spurt, hvordan kan legen vite at du vil ha det da? Anonymkode: 4dbf5...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har fått noe svar, type: alt så fint ut. Men jeg ønsker jo hele rekka med blodprøver og resultatene. Det at «CRP er lav og helt upåfallende». Hva betyr det? Under grensa på 8. Hva var resultatet er jo det jeg ønsker. Men føler det er det de er redd, at man skal tolke ting selv 😕 De siste prøvene jeg lurer på ble tatt av en sykepleier på sykehuset, så … fastlegen kan vel gå inn å se dem. Men min fastlege er litt gammel, og jeg kan ikke sende meldinger til han, kun til legesekretærene. Og kjenner jeg systemet riktig koster det vel også å få melding fra legen. Anonymkode: ee76d...ef5 Det betyr at det er negativt, altså ingen utslag på CRP. Ikke alle leger legger inn prøveresultat på helsenorge.no, og det er heller ikke nødvendig med leger som bruker Fürst som lab. Logg deg på www.furstpasient.no og se om det ligger noe der? Anonymkode: 9cb7d...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Alle blodprøver jeg har tatt er via sykehuset. Legekontoret sender inn sine prøver til sykehuset, eller så blir jeg sendt inn til sykehuset. Vet ikke om det er «Furst»? Har aldri hørt om «Furst» før 😅 Anonymkode: ee76d...ef5 Det er ett stort som analyserer blodprøver fra div legekontor osv. De blodprøvene du tar hos legen på legekontoret blir ikke analysert der det sendes til laboratorier evt sykehuset. Fürst er en av de. Hos meg så bruker de Fürst på noe og sykehuset på noe annet, kommer an på hva du tar og hvilke analyser de krever. Anonymkode: bc6a1...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ett stort som analyserer blodprøver fra div legekontor osv. De blodprøvene du tar hos legen på legekontoret blir ikke analysert der det sendes til laboratorier evt sykehuset. Fürst er en av de. Hos meg så bruker de Fürst på noe og sykehuset på noe annet, kommer an på hva du tar og hvilke analyser de krever. Anonymkode: bc6a1...a2c Beklager ett ord datt ut der *laboratorie skulle det stå. Anonymkode: bc6a1...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har tatt en del blodprøver den siste tiden. Og det plager meg at vi ikke får resultater av disse på Helse Norge. Hvorfor kan man få svar på vevsprøver, bilder ol. men ikke blodprøvene? Hvorfor skal de være hemmelige? Jeg tror alle prøvene er ok, for som kronisk syk så viser aldri blodprøvene noe av det jeg kjenner på, aldri en forklaring. Men hadde vært veldig greit å kunne få svarene. Er det noen regler som sier at blod er hellig, og ikke kan deles 😅 Noen som vet? Anonymkode: ee76d...ef5 Jeg får alltid svar på blodprøvene mine på Helsenorge. Så spørsmålet er jo hvilken laboratorium Legekontoret ditt sender blodprøvene til. Har du prøvd å spørre legen? Anonymkode: 7715d...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har tatt en del blodprøver den siste tiden. Og det plager meg at vi ikke får resultater av disse på Helse Norge. Hvorfor kan man få svar på vevsprøver, bilder ol. men ikke blodprøvene? Hvorfor skal de være hemmelige? Jeg tror alle prøvene er ok, for som kronisk syk så viser aldri blodprøvene noe av det jeg kjenner på, aldri en forklaring. Men hadde vært veldig greit å kunne få svarene. Er det noen regler som sier at blod er hellig, og ikke kan deles 😅 Noen som vet? Anonymkode: ee76d...ef5 Blodprøvene er ikke hemmelige. Mine kommer hos Furst. Anonymkode: 2e26e...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har tatt en del blodprøver den siste tiden. Og det plager meg at vi ikke får resultater av disse på Helse Norge. Hvorfor kan man få svar på vevsprøver, bilder ol. men ikke blodprøvene? Hvorfor skal de være hemmelige? Jeg tror alle prøvene er ok, for som kronisk syk så viser aldri blodprøvene noe av det jeg kjenner på, aldri en forklaring. Men hadde vært veldig greit å kunne få svarene. Er det noen regler som sier at blod er hellig, og ikke kan deles 😅 Noen som vet? Anonymkode: ee76d...ef5 Det enkle svaret er at Helsenorge ikke er tilrettelagt for at blodprøver skal kunne vises der. Det kompliserte svaret er at fastleger får prøvesvarene, er ansvarlig for å forstå og videreformidle svaret til pasienten. De fleste leger som mener pasienten kan forstå prøvesvar legger svarene inn i en ekonsultasjon som en per fil, og skriver en kommentar på svaret. Hvorfor din lege ikke gjør dette, må du spørre hen om. Unntakene her er private lab. Som Furst, der kan du finne svaret selv, dersom din lege har sendt dine prøver dit. Anonymkode: 6dbef...adf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blodprøvene er ikke hemmelige. Mine kommer hos Furst. Anonymkode: 2e26e...df9 Jeg har ingen blodprøvesvar i hverken helsenorge eller furst. Virker som de er hemmelig da. Anonymkode: f636d...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Her sendes de til sykehuset for analyse. Furst brukes ikke her. Jeg får heller ikke svar på helsenorge, men jeg ber om utskrift som jeg selv bruker for å sjekke ut og sammenligne nivåene og tilpasse tilskudd med. Fastlegen skriver gladelig ut, og setter pris på at jeg tilpasser tilskudd etter behovet (sliter med opptak med noe, samt litt annet). Tipper du enkelt kan be om utskrift som du enten henter, eller får på neste time om du er der regelmessig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden Snakker du forresten om prøver en lege på et sykehus har rekvirert? Da er det datateknisk som gjør at du ikke ser dem. Legen på sykehuset kan og ordne dette slik at du får prøvesvaret. De fleste gjør dog ikke det. Jeg får prøvesvarene fra Rikshospitalet fordi jeg ber om dem, og fordi jeg forstår svarene. Da blir dette lagt inn som brev i journalen vår. Anonymkode: 6dbef...adf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden Det er jo bare å be om å få se utskrift. Er ikke flaut eller "masete" det! Mine blodprøver finner jeg alltid på furstpasient.no fordi mitt legekontor sender prøver dit. Men fastlegen sender også fullt svar (altså copy + paste av de svarene hun har fått) på melding på HelseNorge. Så hadde jeg ikke fulgt med selv, så hadde jeg allikevel fått dem. Helt lov til å spørre om du kan få se tallene/verdiene! Anonymkode: a28f8...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Fürst er et privat laboratorium, og gir ut prøvesvar. Det er bare å logge seg inn dersom ditt legekontor benytter Fürst. Jeg jobber på et laboratorium på et offentlig sykehus, og vi gir kun prøvesvar til de som rekvirerer (altså en lege). Det er jo bare å be om blodprøvesvarene fra legen din. Men det er ikke bare bare å tolke svarene alltid, mange analyser skal f.eks. ses i sammenheng med hverandre. Prøvesvar kan føre til mer forvirring dersom man ikke får de forklart og tolket av noen som forstår hva analysesvarene betyr. Anonymkode: d4107...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå