AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Har altså blitt diagnostisert med kols. Jeg kjenner ingen som har det, eller vet særlig mye om det. Føler meg rimelig nedstemt, er ufør med alvorlig ptsd fra før, trener et par ganger i uken, sluttet å røyke for mange år siden, men kjenner jeg kvir meg fælt for å snakke om det. Føler skam og at det er min egen feil. Nevnte det så vidt til et familiemedlem og en nær venninne. De sa egentlig bare "å ja" og snakket videre om sitt så jeg føler kanskje jeg overdriver her jeg sitter med gråten i halsen. Noen som har kols selv og kan fortelle litt om helsesituasjon, behandling osv. Eventuelt noen som jobber med kols? Jeg har ikke fått annen beskjed om at jeg har kols i tidlig stadium, så jeg vet lite enda. Startet å google, men treffene med informasjon om dødelighet og lignende føles så fjernt fra slik jeg har det nå. Har jeg grunn til å deppe, hvordan ville du reagert/tenkt om noen av dine nære hadde fått kols? Anonymkode: 91b64...33c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Har et nært familiemedlem med KOLS grad 3 som har hatt KOLS i sikkert 15 år nå. Den holder seg helt stabil med medisiner. Vedkommende er 85 år nå. Anonymkode: f2724...049 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden De fleste lever i flere tiår med KOLS. Lev så sunt som mulig, så får du så lite plager som mulig. Unngå røyk og overvekt. Anonymkode: b7904...ff0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Spørs jo litt på alderen din og men det virker jo som om det er på et tidlig stadium og det viktigste er jo at du ikke røyker. Min far fikk kols og da var det kommet laaaangt og han fortsatte å røyke så han døde raskt. Han gikk i flere år før han gikk til lege. Har en nabo som er 80 og har lungekreft og kols, røyker fortsatt og er mer aktiv enn andre på samme alder, så garanti for noe har man aldri. Anonymkode: d147c...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden røykeslutt er bra du alt har gjort, så vil en sunn livsstil være positivt, er ikke sikkert du får mye plager om du følger medisinering og råd fra legen. Også kan du jo melde deg inn i LhL, kolsgruppa der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden (endret) Pappa hadde kols grad 3 og måtte bruke forstøver hver 3-4 time og tok medisin mot det pappa slutta vel og røyke for 23 år siden eller noe sånt før når han røyka så kunne onkel som er nærmeste nabo hører han hosta helt inn i stua Endret 20 timer siden av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden Min svigerfar har det. Hatt det sikkert i 10 år. Går fint det. Han er en aktiv mann enda han. Han er over 70 år no. Jeg føler det er noe annet no er før. Før så fikk du liksom dødsdommen. Men så ser man at man kan jo leve med det. Og det er forskjellige grader av det. Jeg vet av to som har død av det. Men dem var veldig hardt ramma. Gikk med surstoff hele tiden. Anonymkode: 330a7...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden Klem til deg, ts. Det viktigste har du gjort - sluttet å røyke. Lungekapasiteten er viktig når man skal opereres, så jeg ville fokusert på å holde meg så frisk som mulig, for å unngå å opereres for andre ting. Til og med "rutineoperasjoner" kan være svært risikabelt med svekket lungekapasitet. Men det høres ut som du er i et tidlig stadium. Prøv å unngå overvekt som presser på lungene. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å være aktiv og "presse" lungene litt, altså tørre å være aktiv innenfor rimelighetens grenser. Det kan hjelpe deg med å unngå/bremse forverring av tilstanden, samt styrke deg mentalt i å "godta" og leve godt med diagnosen. Lykke til. Pårørende for en med kols ❤️ Anonymkode: de18e...610 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden Har full forståelse for at det er en tøff beskjed å få.❤️ Håper du ikke føler skam, det er det ingen grunn til. Veldig mange sykdommer er livsstilssykdommer og sånn er det bare. Jeg ville meldt meg inn i kols-foreningen som noen andre skriver. Også tror jeg også at det er slik at man kan leve lenge med kols uten at det ødelegger for livskvaliteten. Bra du har sluttet å røyke. Anonymkode: c8f57...bc7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn84 Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden (endret) Pappa hadde kols før han døde og mamma har det også. Begge røyket I mange år. Det man merker først er nok at man blir veldig fort andpusten sammenliknet med en som ikke har kols. Men hvis man prøver å leve litt sunt så kan man leve lenge med kols uten at det blir noe særlig værre - hvis man er forsiktig med lungene. Det betyr selvsagt at man aldri røyker en sigarett igjen, men det betyr også at man skal være forsiktig med duftlys og alt annet som legger igjen partikler i luften man puster. Endret 20 timer siden av Brukernavn84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden Kols er en varig sykdom. Men dersom den oppdages i en tidlig fase, kan du selv ta aktive grep for å sikre en saktere utvikling. Ikke alle kols-tilfeller skyldes røyking. Sunne livsvaner vil bidra til en best mulig prognose hos alle personer med kols. Faktorer som røyking, dårlig kosthold, overvekt og fedme, alkoholoverforbruk, lite trening og hyppige lungebetennelser vil føre til at sykdommen og helsen generelt forverres raskere, med kortere forventet levetid. På den andre siden vil røykeslutt, unngåelse av annen luftforurensning, regelmessig fysisk trening og pusteøvelser, sunt kosthold, vaksinering jf. gjeldende retningslinjer, etterlevelse av behandling, samt gode sosiale relasjoner kunne bedre leveutsiktene og livskvaliteten betydelig. Som alltid er det egeninnsatsen som lønner seg mest. https://nhi.no/sykdommer/lunger/kols/kols-prognose Det er en del som blir lungetransplantert pga svært alvorlig KOLS med forventet levetid under to år, man bør vel være max 70 år for å kunne stå på venteliste. Men som sagt, egeninnsats betyr mest av alt, og transplantasjon er en helt ekstrem behandling. Som sagt så lever de aller fleste i flere tiår med KOLS. Min egen stefar har levd med KOLS i snart 15 år. Nå har han imidlertid begynt å røyke som en svamp igjen, så da regner jeg dessverre med at han forverrer KOLS'en katastrofalt i løpet av et år eller to. Anonymkode: b7904...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå