Gå til innhold

Bo et år på Gran Canaria med barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å ta med meg mine to barn i barne og ungdomsskolealder og bo et år på Gran Canaria. Er det noen som bor der, eller har gjort dette som har gode tips? 

Jeg er delvis ufør og kan jobbe derfra den prosenten jeg jobber. 

Hvor er det best å bo for å ha enkel skolevei for ungene? Har sett på Los Caideros, er dette et godt alternativ? 

Hvor er det best å finne utleie, nettside Feks? 

Andre tips eller ting å tenke på?

Anonymkode: bc3cf...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du er ansatt i et norsk firma, er det kommet ganske kompliserte innrapporteringsregler og skatteregler ved utenlandsjobbing (ble nytt under/etter korona), så sjekk opp at dette er gjennomførbart først. 

Anonymkode: 28319...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst. Vil barna det ? spesielt ungdommen? Et søskenbarn av meg gjorde det med sin familie, eldste hatet det og bærer fortsatt nag til sin mor etter alt hen mistet her hjemme det året.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er ansatt i et norsk firma, er det kommet ganske kompliserte innrapporteringsregler og skatteregler ved utenlandsjobbing (ble nytt under/etter korona), så sjekk opp at dette er gjennomførbart først. 

Anonymkode: 28319...da0

Takk for tips, skal sjekke på Skatteetaten. Kanskje det ville vært bedre med en jobb der eventuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (2 timer siden):

Først og fremst. Vil barna det ? spesielt ungdommen? Et søskenbarn av meg gjorde det med sin familie, eldste hatet det og bærer fortsatt nag til sin mor etter alt hen mistet her hjemme det året.. 

Ja, barna vil det og tenker det ville vært spennende. Et år borte kan jo gjøre at omgivelsene endres, men i vårt tilfelle ville det nok først og fremst kunne vært tilført noe. Jeg ville aldri gjort det om barna elsket tilværelsen sin her. Det er grunner til at vi alle kunne trenge et avbrekk fra hverdagslivet her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips, skal sjekke på Skatteetaten. Kanskje det ville vært bedre med en jobb der eventuelt

Den norske skatteetaten er en ting men hvis du skal bo på GC i et år så kommer også den spanske skatteetaten (Agencia Tributaria) inn i bildet etter 180 dager.

Hvis ungene skal gå på den norske skolen så er det ikke gratis, tror det er nesten 30.000 kr for en elev i ett år i grunnskolen eller 150 kr dagen for elever som skal være der i kortere perioder. Det er skoleplikt i Spania så alternativet er offentlig skole, da er det greit å tenke på hvordan de vil fungere i klassen hvis de ikke kan spansk.

Vær forberedt på MYE byråkrati, alt i fra enkle ting som telefon og bankkonto til papirer i forhold NIE og innskrivelse i helse og sosialsystemet.

Anonymkode: ba196...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den norske skatteetaten er en ting men hvis du skal bo på GC i et år så kommer også den spanske skatteetaten (Agencia Tributaria) inn i bildet etter 180 dager.

Hvis ungene skal gå på den norske skolen så er det ikke gratis, tror det er nesten 30.000 kr for en elev i ett år i grunnskolen eller 150 kr dagen for elever som skal være der i kortere perioder. Det er skoleplikt i Spania så alternativet er offentlig skole, da er det greit å tenke på hvordan de vil fungere i klassen hvis de ikke kan spansk.

Vær forberedt på MYE byråkrati, alt i fra enkle ting som telefon og bankkonto til papirer i forhold NIE og innskrivelse i helse og sosialsystemet.

Anonymkode: ba196...975

Takk. Den norske skolen som er tanken. Prisen er rundt der ja, med søskenrabatt. Skolen har jeg grei oversikt over. Har gått der selv for en del år siden. Men, alle disse reglene, det er mye å sette seg inn i, ja. NIE, hva er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, barna vil det og tenker det ville vært spennende. Et år borte kan jo gjøre at omgivelsene endres, men i vårt tilfelle ville det nok først og fremst kunne vært tilført noe. Jeg ville aldri gjort det om barna elsket tilværelsen sin her. Det er grunner til at vi alle kunne trenge et avbrekk fra hverdagslivet her.

Sikker på at det ikke er en måte å rømme fra tilværelsen? Utfordringene består når dere kommer hjem, og må uansett tas tak i når den tid kommer.

Anonymkode: 62671...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier den andre foreldren til det? Om den har foreldreansvar, må den også godkjenne det.

Anonymkode: 1c5fd...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikker på at det ikke er en måte å rømme fra tilværelsen? Utfordringene består når dere kommer hjem, og må uansett tas tak i når den tid kommer.

Anonymkode: 62671...9dd

I alle dager, hva er dette for en kommentar 😮 Ts er en voksen person å har sikkert tenkt godt igjennom dette en stund, dessuten så har hun også bodd og gått på skole der. 

Hun sier at de alle har godt av å komme seg bort en stund, men det betyr ikke at hun rømmer fra problemer. 

Anonymkode: e53fa...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...