Gå til innhold

Underholde baby 9 måneder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med vår var det sommer på den alderen, men vi begynte å være litt mer ute. Leke i sandkasse osv. Men skjønner hun er litt liten enda. Vi har et rom hvor vi har en madrass på gulv, og laget "Sklie" ned fra en sofa, altså mer plass til boltrelek. Det har vært veldig gøy hele veien :) men jeg synes også de timene var veldig lange. Vi måtte ofte bytte på rom som vi lekte fordi da ble ikke ungen lei.

Kanskje trenger barnet noe nytt som eks gåbil eller gåvogn, eller sånn tunell. Eller p treffe andre barn? Er det mulighet å delta på noe babysvømming eks? 

Anonymkode: 3a69c...5e4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snart løper hun rundt i tillegg 😁

Anonymkode: 5064c...66c

Skrevet

Ts. Takk for alle gode råd. Vi går på babysang, men det er en gang i uka. Har litt utålmodig jente som kan kjede seg fort i vogn f.ex. og vil ned å krabbe, så kvier meg litt til å dra alt for langt med henne i vogn, plutselig vil hun ut og vi er to bussturer unna... Men det er klart det er mange gode forslag. Har desverre ikke noe lekeplass for babyer som lillelab, svømmehall derimot kan vi prøve å komme oss ut til, vi har vært på babysvømming tidligere. Bade i balje/kar som en aktivitet synes jeg en god ide, da går i alle fall en god halvtime. Har dessverre ingen kjente å dra på besøk til som er hjemme på dagtid.. Ellers er det bare å holde ut, pappaperm snart 😅 nå skjønner jeg hvorfor de er ute å triller HELE TIDEN.

Anonymkode: 69d25...465

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Få henne inn i barnehagen.  Hun trenger å komme seg ut av heimen.  Nå er hun så stor at mamma er for kjedelig.  

Anonymkode: fd5c5...4ca

Hun er bare 9 mnd, har ikke krav på plass før man er 12 nå for tiden 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hun liker å bevege seg, føler det er litt feil å ta det fra henne. Har såklart fjernet det aller aller meste av ting hun kan ødelegge eller skade seg på, men hun reiser seg i sofabord eller tripptrapp ellee tv benk f.ex., kan ikke ta de ut av stua, men da blir hun stående å hyle fordi hun ikke tørr å sette seg ned, eller ramler med enten nese først i det, eller bakhue rett ned. Hjelpes...

det er ikke farlig for de å ramle fra stående, det er en del av øvingen tenker jeg. Du kan og skal ikke hindre all falling, men passe på at hodet ikke slår seg på harde og skarpe ting. Viktigste jobben er å trøste etterpå 🙂 

leker blir fort uinteressante (samme problem her) - det hjelper litt å rotere på de men synes fortsatt baby er mest opptatt av å undersøke verden rundt seg. Stueforandring hjelper litt, men ikke så lett hvis du ikke har så mye tilbud rundt deg. 

Jeg får tiden til å gå ved en liten tur morgen og ettermiddag (hente/levere i bhg). Trenger ikke trille i tre timer, men greit for alle å få litt ut. Bruk lang tid på måltid (la gjerne baby spise selv). 

På slutten av våkentiden er babyen min veldig urolig, da bruker jeg en ringslynge så jeg kan bære han litt på hoften/foran. Det er helt genialt, og så undervurdert! Veldig lett i bruk også. Praktisk til å ha med på handlerunder osv også. Jeg har alltid syntes at det er rart og klumpete å bruke bæresele inne, ringslynge er gamechanger. Så kan baby være med å lage mat eller rydde litt. 

Ellers prøver jeg å la babyen holde på selv så lenge som mulig, men er jo ikke veldig lenge om gangen ofte 😅 kjenner du noen med baby i nærheten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var inne på tanken, men har ikke lett tilgang til den.. bilen er ofte på jobben med mannen, og tar evt 2 busser hver vei. Blir litt av en utflykt..

Kan mannen busse til jobb?

Anonymkode: 62ca0...8bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Få henne inn i barnehagen.  Hun trenger å komme seg ut av heimen.  Nå er hun så stor at mamma er for kjedelig.  

Anonymkode: fd5c5...4ca

For et absurd svar, det er snakk om en baby på 9 mnd. Den har hverken behov for å dra i barnehage eller "leke" med andre barn så klart.

TS det virker kanskje litt rart å lese bøker for så små babyer men jeg gjorde det masse for min hun likte det godt og da får man unna litt tid :) De dagene jeg ikke jobbet sov jeg også dupp sammen med baby hvis vi var hjemme for nettene var utrolig kjipe på den tiden her og. 

Anonymkode: 45354...b4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått mye tur (men viktig at barnet var vendt mot meg, og ikke omvendt). Barna har vært med når vi har tatt inn/ut av oppvaskmaskinen. De har rotet mye i kjøkkenskuffene (har tatt vekk spisse/farlige ting). Eller funnet frem en kasse med ting, så har ungene brukt mye tid på å tømme kassene! 
Men der er litt stress når den motoriske utviklingen kom før fornuften- selv om det er en ganske kort periode. Vi hadde en stor matte i stuen, som jeg la bak vår eldste datter når hun reiste seg uten å vite hvordan hun skulle sette seg ned (og bare kastet seg bakover). Jeg var jo i nærheten der, men det var greit med en backup når jeg ikke rakk frem. 

Anonymkode: 6b8d0...820

• Hjerte 1
Skrevet

Som alle andre sier: ut av huset! 

Lang busstur til åpen barnehage høres helt topp ut, det er jo masse å se på for mini. 

Stikk på biblioteket, et lekeland (ofte gratis for babyer), kjøpesenter, trill en tur og krabb på lekeplassen (alt etter været). Dra i den lokale svømmehallen - eller bad ungen hjemme. Krabb rundt i hagen. Inviter venner på besøk - dra på besøk. Besøk besteforeldre. Gjør dine nødvendige ærender. Gjør husarbeid med babyen. Herje i dobbeltsenga. Klipp plena med ungen i bæreselen på ryggen. 

Alle nye miljø og inntrykk du kan komme på er flott for babyen.

Og babysikre huset ditt. Sett vannskåla (og hunden?) inn på et rom og lukk døra. La ungen faceplante (det er en del av utviklingen) så lenge han ikke slår seg fordervet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...