Gå til innhold

Underholde baby 9 måneder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg konker snart, trenger seriøst råd. Baby 9 mnd krabber og er over alt. Beste underholdning er å velte hundevannskål, åpne skuffer eller reise seg etter møbler.. nr 2 favoritt aktivitet er å prøve å ta livet av seg ved å velte stående, faceplante, hoppe frem til kanten av senga osv.. våken timene på 3-4 t er såå lange og seige for en sliten mor 😪

Hun har 100 leker, men eneste hun vil med de er å gnage på, evt flytte de rundt i hus.. ingen leker med lyd, pyttekasser ingen bøker er ordentlig interessant ennå så hun kan holde på med det i 10 min... jeg kan trille men er så sliten, kan jo ikke det i 3t i strekk i -10.? Hva gjør folk i denne perioden? 

Anonymkode: 69d25...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sperr av stuen/oppholdrom med grind og la henne oppholde seg i et område der hun ikke kan skade seg. Fjern ting som hun kan velte/ødelegge. Min krabbet fra han var 5 måneder gammel. Du må bare passe på så godt du kan. Det er en stressende periode

Anonymkode: c41b8...704

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marimma skrev (5 minutter siden):

Åpen barnehage!

Var inne på tanken, men har ikke lett tilgang til den.. bilen er ofte på jobben med mannen, og tar evt 2 busser hver vei. Blir litt av en utflykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sperr av stuen/oppholdrom med grind og la henne oppholde seg i et område der hun ikke kan skade seg. Fjern ting som hun kan velte/ødelegge. Min krabbet fra han var 5 måneder gammel. Du må bare passe på så godt du kan. Det er en stressende periode

Anonymkode: c41b8...704

Hun liker å bevege seg, føler det er litt feil å ta det fra henne. Har såklart fjernet det aller aller meste av ting hun kan ødelegge eller skade seg på, men hun reiser seg i sofabord eller tripptrapp ellee tv benk f.ex., kan ikke ta de ut av stua, men da blir hun stående å hyle fordi hun ikke tørr å sette seg ned, eller ramler med enten nese først i det, eller bakhue rett ned. Hjelpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er med i leken når jeg orker, litt "røff lek" gjør for min sin del at han blir roligere etterpå typ "kaste opp i lufta" (jeg kaster han ikke men du skjønner), løper litt rundt, hopper og danser og tøyser. Triller litt ball og biler og "kryper om kapp". Da er han mer tilbøyelig til å synes det er ok å krabbe rundt alene og utforske imens jeg ser på og drikker kaffi en stund. Og så får han selvfølgelig være med på hverdagsliv - som når oppvaskmaskinen må tas (han får holde en tresleiv og dunke på en boks feks) og så snakker jeg om det vi gjør, og går litt rundt og kikker i vinduene og snakker om alt fra snøen til lampen i taket til... ja. Alt :)

Anonymkode: 802ae...356

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er med i leken når jeg orker, litt "røff lek" gjør for min sin del at han blir roligere etterpå typ "kaste opp i lufta" (jeg kaster han ikke men du skjønner), løper litt rundt, hopper og danser og tøyser. Triller litt ball og biler og "kryper om kapp". Da er han mer tilbøyelig til å synes det er ok å krabbe rundt alene og utforske imens jeg ser på og drikker kaffi en stund. Og så får han selvfølgelig være med på hverdagsliv - som når oppvaskmaskinen må tas (han får holde en tresleiv og dunke på en boks feks) og så snakker jeg om det vi gjør, og går litt rundt og kikker i vinduene og snakker om alt fra snøen til lampen i taket til... ja. Alt :)

Anonymkode: 802ae...356

Jeg ser at det hadde nok vært en vinner. Jeg sitter så klart på gulvet med henne og pytter ting i pyttekasse, bygger klosser og pyramider, men hun har ikke egt noen reel interesse for det ennå.. energien har jeg mistet ca ved 4mnd søvnregresjon, da hun begynte å våkne 5-6 ggr ila natten, ofte med 1 lenger oppvåkning på litt over en time. Men ja jeg må kanskje steppe opp leke og energi gamet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Var inne på tanken, men har ikke lett tilgang til den.. bilen er ofte på jobben med mannen, og tar evt 2 busser hver vei. Blir litt av en utflykt..

Ja, hva så? Babyen din trenger åpenbart en utflukt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var mye ute av huset når jeg ikke var på jobb. Besøk, ut på tur til kjøpesenter eller byen eller hva som helst, jeg bare måtte ut for å få litt stimuli som ikke var 100% baby. 

Anonymkode: 9816c...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker en busstur eller to er en topp utflukt for barnet ditt! Jeg har min i bæresele og han elsker å se på andre passasjerer og ut av vinduet. 

Vi drar også en del på babysang.

Anonymkode: 6b5a1...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den alderen der ble det å komme seg ut av huset helt nødvendig - jeg greide ikke å gjøre barnet fornøyd bare hjemme. Om det var en kort tur på butikken, babysang eller annet spilte ikke så stor rolle - så lenge det var noe som skjedde rundt henne.

Anonymkode: 035e0...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, godt å komme seg ut av huset i den alderen der! Både for å være andre steder hvor det er egnet for dem å utforske, og fordi inntrykkene utenfor hjemmet stimulerer dem. Det gjelder å finne aktiviteter og utflukter som gir litt variasjon. Finnes det babysang i en kirke i nærheten? En svømmehall dere kan dra og plaske i? Et bibliotek med en liten barneavdeling hvor dere kan henge? En gård dere kan trille tur til for å se på noen dyr? Kan det være en fin utflukt å ta bussen til et sted og trille hjem? Besøke et dagsenter/sykehjem og la babyen gå fra fang til fang blant noen eldre? Dra på museum, gå på kafé med lekekrok, ta på varmt tøy og gå på en lekeplass, ta ungen i bæresele og gå forbi en barnehage hvor barna er ute og leker...

Anonymkode: f8871...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk av andre med barn 

Besøk av familie som har sovet mer enn deg og orker å leke litt på egenhånd med babyen. Be om hjelp. 

Kle av alt utenom bleie og finn fram en liten balje med vann på badegulvet med litt leker og greier, så får du kanskje sittet i ro noen minutter på et varmt gulv om ikke annet (samen med babyen altså)

Masse utholdenhet 

Forsøk å få sovet mer, med å dele på nattevåk sånn at dere får litt mer søvn etter tur. Man orker ikke egentlig en sånn spinnvill baby når man er undersovet.

Det går over. Hold ut.❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her hadde pappaen baby mest i hverdagene på den alder pga. han hadde perm mesteparten av den måneden. Vet mannen dro en del hjem til en kamerat i perm så satte de barna i en sånn stor lekegrind sammen, han gikk trilleturer og var i åpen barnehage.  

Men hun likte å leke med alt mulig, alt fra kjøkkenredskaper til doruller til papirposer. Bare undersøke ting, ta på, spise på.. Likte å holde på med leker man kunne trykke på som laget lyd og musikk, duplodyr, sånne stableklosser i plast (klarte ikke stable men tok de oppi hverandre iblant), bøker med tekstur eller myke bøker, speil var en favoritt, tyggeleker, rangler, myke små leker med "crinkle" i for eksempel ører. 1 mnd eldre begynte hun å leke mye med brio trillevogn og store stableringer i plast.

Min var veldig på å krabbe og øve på å stå rundt 9-10 mnd og begynte såvidt å gå litt langs møbler. Så var mye fotfølging for å unngå fallskader 😄 Hjemme sperret vi av en del av stua med grinder slik at vi kunne sette alt baby ikke skulle ta (vannskål til dyr) utenfor. Mye trilleturer og turer til lekeland for baby her i Oslo (lillelab). Var november så var ikke så mye ute men ville nok vært det om det var mildere vær og hun kunne krabbet mer på bakken. Besøkte folk med barn i samme alder i helgene, eller familie. Leste for baby og sang mye. Snakket med henne. Badet så hun kunne leke med vann i balja. Brukte tid på å smake på mat og spise. Gikk på babysvømming. Man kan og gå på babysang.

Min så også litt på Fantus på TV kanskje 15 minutter per dag.

Anonymkode: 45354...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åpen barnehage! Og babysang. 

Anonymkode: 65f33...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Åpen barnehage, babysang, barselgruppe, besøk (andre som er hjemme, jobben min, besteforeldre på jobb, oldeforeldre på sykehjem. Det var et mareritt å være hjemme en hel dag😅

Anonymkode: 01f25...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte en lekegrind, så hadde baby i det minste et helt trygt sted å boltre seg. Ellers så ble det mye trilling i vogn ja. Det er en vanskelig periode, syntes det gikk litt lettere etter 11mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet selv hvor tungt og vanskelig det er å sysselsette seg selv og baby når man ikke får nattesøvn. Man glir nesten inn i en slags depresjon, hvor alt er tungt å gjennomføre. Men som flere sier det å komme seg ut, ta buss gjøre ting hjelper faktisk også på egen trøtthet. Hvertfall til en viss grad. Kanskje du får til å legge deg tidligere også om du er litt ute på dagen? Så kan mannen din ta baby fra f.eks 20-24 så har du hvertfall 4 timer god søvn der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henne inn i barnehagen.  Hun trenger å komme seg ut av heimen.  Nå er hun så stor at mamma er for kjedelig.  

Anonymkode: fd5c5...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...