Gå til innhold

invitere gjester 'med følge'

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Som singel (og snart eneste single i vennegjengen) har jeg aldri hatt følge i bryllup. Nå er det en ny venninne av meg som snart skal gifte seg, og jeg ser for meg at jeg blir invitert med følge, hvis hun følger den vanlige tradisjonen.

Så har det seg slik at jeg har blitt kjent med en flott fyr i utlandet, via nettet, og han skal komme til Norge i sommer. Vi har skrevet en god stund, og jeg er ganske spent på / betatt av ham. Og lurer på om jeg skal invitere ham med i bryllupet, det hadde vært en spennende ramme å bli kjent med ham i. (Vi er begge voksne, rolige mennesker, og blir det ikke romanse så blir det vennskap.)

Så til spørsmålet: Hva ville dere sagt som brud dersom en venninne tok med et følge til bryllupet som dere ikke kjente? Jeg er litt redd for at hun da skal tro jeg bare tar med en eller annen fyr, og at hun må spandere kuvert på ham (hun vil vel ikke si det, men kanskje tenke det). Er det frekt av meg å ta med meg en fyr? Fra nettet? Eller pleier ikke dere som bruder å legge dere borti gjesters valg av følge?

Forventer dere at single personer kommer alene, selv om de blir bedt med følge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Blir man bedt med følge, så blir du bedt med følge. Står det bare ditt navn med følge, har ikke brudeparet noe med hvem du velger å ta med deg. Da mener jeg at de bør sette på et navn, i stedet for å skrive med følge.

Skrevet

Inviterer man med følge, så er det vel opp til den som blir bedt å velge følge selv.

Ønsker man ikke "følge" man ikke kjenner, så inviterer man kun med navn, og ikke følge for de som ikke har.

Synes det er dårlig gjort av venninnen din å invitere deg med følge, hvis hun etterpå skal legge seg opp i hvem du tar med deg.

Hvilken vanlige tradisjon er det egentlig som gjør at du kommer til å bli invitert med følge? Det er ikke vanlig blandt noen jeg kjenner. Single venner blir invitert single, og etablerte par blir invitert som par. (Ikke alltid det siste heller. Mange steder blir kun den i paret som er venn invitert.)

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Hvis man inviterer single venner med følge, så må man jo forvente at personen tar med seg følge. Bruden kan da ikke legge seg opp i hvem dette er. Men synes det er rart å invitere med følge når personen ikke har samboer/ kjæreste.. Da må man jo regne med å få endel ukjente mennesker i bryllupet...

Gjest Gjesta
Skrevet
Blir man bedt med følge, så blir du bedt med følge. Står det bare ditt navn med følge, har ikke brudeparet noe med hvem du velger å ta med deg. Da mener jeg at de bør sette på et navn, i stedet for å skrive med følge.

:Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet
Hvilken vanlige tradisjon er det egentlig som gjør at du kommer til å bli invitert med følge? Det er ikke vanlig blandt noen jeg kjenner. Single venner blir invitert single, og etablerte par blir invitert som par.

Vel, i de bryllupene jeg har vært, har jeg alltid blitt invitert med følge. De av venninnene som har menn blir inviterte med menn, og de andre med følge, slik at alle skal kunne ha med seg noen. Jeg synes det er en fin og koselig gest, og trodde det var vanlig... Men jeg har altså ikke benyttet meg av det før, og lurer litt på hva som er vanlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Selv er jeg ikke vant med at det invitereres med følge. Enten blir bare en selv invitert, eller så blir kjæresten også nevnt med navn i inbydelsen. (i de fleste bryllup her har det her vært satt grense ved langvarige forhold/samboerforhold - så hvis det bare er et kortvarig forhold så er det kun vennen/venninnen som blir invitert)

Men om du får en inbydelse hvor det står soleil med følge, så mener jeg at du kan ta med deg hvem som helst.

Skrevet

Helt personlig så mener jeg at hvis bruden inviterer "med følge" så har bruden gitt deg "fritt frem" til å ta med hvem du vil. Hvis de ikke hadde villet ha fremmede der så burde hun ikke ha invitert med følge.

Så blir det jo helt opp til deg da, hva du mener er riktig. Er det en god veninne som du har mye kontakt med, så kan du jo nevne det/spørre henne om det er greit. Si noe slikt som "Jeg tenkte å kanskje ta med Pablo i bryllupet" og se hvordan hun reagerer. Også må du tenke på hvordan du ville følt deg ved å ha med deg en "ukjent" person (for alle andre, og til dels for deg), og hvordan du ville følt deg ved å gå alene. Også selvfølgelig spørre ham, om han i det hele tatt har lyst til å gå.

Håper det hjalp. Det er vanskelig å svare på slike spørsmål, da alle har forskjellig kultur, oppfattninger og tradisjoner om det meste.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Hvis du blir invitert med følge er saken vel forsåvidt grei - da må du kunne ta med deg hvem som helst. (Har imildertid aldri hørt om noen som inviteter med følge)

Men hvis du ikke blir invitert med følge ser jeg absolutt ingen grunn til at du skal ta med deg denne fyren (som du ikke en gang har møtt!). Jeg ville synes det var helt rart om noen av mine gjester ville gjøre noe sånt - IKKE fordi jeg må betale for en ekstra kuvert, det er greit nok, men fordi jeg ikke ser poenget med at en helt fremmed skal være gjest i bryllupet mitt. Jeg ville synes det var rart og til og med trist om en venninne skulle bruke mitt bryllup som et spennende forum å bli kjent med en fyr i, slik du beskriver.

Våre venner blir invitert med kjærester dersom de er i et etablert forhold, hvis ikke inviterer vi ikke kjæresten. Med mindre vi kjenner vedkommende, da.

Det avgjørende for oss er altså at vi vil kjenne alle gjestene våre. Og det gjør vi (vi er bare 60). Det er tross alt vår dag..

Du trenger vel ikke en date for å ha det gøy, vel?

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Legger til at fyren vel ikke snakker norsk en gang - og det vil jo være kompliserende i et bryllup?

Skrevet
Vel, i de bryllupene jeg har vært, har jeg alltid blitt invitert med følge. De av venninnene som har menn blir inviterte med menn, og de andre med følge, slik at alle skal kunne ha med seg noen. Jeg synes det er en fin og koselig gest, og trodde det var vanlig... Men jeg har altså ikke benyttet meg av det før, og lurer litt på hva som er vanlig.

OK, da er det sikkert vanlig i deres venekrets. Sansynligvis blir du da invitert med følge igjen. Som de fleste her da er enige i, er du invitert med følge, så er det ditt valg hvem du tar med deg.

Gjest Piper
Skrevet
Legger til at fyren vel ikke snakker norsk en gang - og det vil jo være kompliserende i et bryllup?

Hvorfor blir det komplisert? Har en venninne som er sammen med en engelskmann, og i de bryllupene de har vært har ikke noe foregått på engelsk men han har da klart å kose seg for det. Det er alltid noen man kan snakke med, og partneren hans er jo der. Selvfølgelig vil han ikke forstå alt som blir sagt i taler ol, men i pausene kan kanskje partneren forklare det for han.

En behøver ikke gjøre det mer komplisert, enn det det egentlig er.

Gjest gjest1
Skrevet

Joda, han snakker norsk, og er en typisk norgesvenn som er her på ferie hvert år.

Men utifra svarene deres så har jeg kommet til denne konklusjonen dersom jeg også denne gang blir invitert med følge:

Jeg nevner for henne at jeg vil ha ham med og spør om hun synes det er greit! :)

Heh... hvorfor kunne jeg ikke tenkt på dette selv?

Skrevet

JESS!! :Nikke:

Vi skal invitere med følge, og legger oss selvfølgelig ikke opp i hvem dette er. Det er helt vanlig å invitere med følge blant våre venner. Om noen har en ny flamme som vi ikke har truffet får de ta med den flammen da, og kose seg i bryllupet.

I andre tråder er det mye snakk om prinsippet om at gjestene alltid kommer først og man skal forsikre seg om at de har det bra. Gjelder ikke det å få ha med seg den nye kjæresten sin da, selv om ikke alle har møtt ham eller henne? Spesielt siden han er på besøk for sommeren. Hva skal han gjøre da? Sitte hjemme og vente på henne?

Nei, du er invitert med følge, så da kan du selvfølgelig ta ham med deg hvis du vil!! Kos dere i bryllup!! :)

Skrevet

"med følge" er "fritt frem".

Jeg har heller ikke hørt om noen som inviterer "med følge" til bryllup her i landet, men om det er vanlig i din krets, ja så blir du kanskje invitert med følge da.

Når "med følge" ikke har noe navn på seg, så er det fritt frem.

Om jeg ville gjort det er en helt annen ting, men det er forrdi jeg ikke ser for meg å ha "date" i et bryllup. Men, "med følge" legger ikke restriksjoner på hvem du kan ta med deg.

Kanskje likevel greit å nevne det for henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...