AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:49 #61 Del Skrevet fredag kl 08:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Atte hæ? Jeg ønsker ikke giftermål, men vi har barn sammen. Har vært samboere i 25 år. Forstår ikke hva som er ulogisk med det?? Vi har forskjellige ønsker, og det å være gift i dag, betyr ikke all verden - spesielt ikke om en har barn sammen og har bodd sammen i mer enn 5 år. Anonymkode: a34e8...186 Men hvorfor er det veldig viktig for deg å IKKE være gift? Hva er det som er så viktig å unngå ekteskap for alt i verden? Anonymkode: b427e...c7d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:49 #62 Del Skrevet fredag kl 08:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi hun ikke kan jobbe opptil 60 timer i uka som gravid, ammende og mens hun har små barn. Anonymkode: b427e...c7d Ja, men det skjer jo uavhengig av om man er gift eller ikke?? Forstår ikke dette giftemål-hysteriet... Anonymkode: a34e8...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:52 #63 Del Skrevet fredag kl 08:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men det skjer jo uavhengig av om man er gift eller ikke?? Forstår ikke dette giftemål-hysteriet... Anonymkode: a34e8...186 Hvorfor er det hysteri å ønske å forplikte seg via ekteskap? Mener du at alle som er gift, er hysteriske? Hvorfor så mye hysteri for å unngå ekteskap, kan jeg spørre? Det er jo bare et papir. Ja, det skjer uavhengig av om de er gift eller ei. Men han får forsørgeransvar overfor henne når de er gift, og alt de erverver i ekteskapet, deles på to. Det gjøres ikke når de kun er samboere. Det er heller ikke kun økonomi det står på. Samboere er juridisk null mht. det å være hverandres nærmeste pårørende, for eksempel. Anonymkode: b427e...c7d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:52 #64 Del Skrevet fredag kl 08:52 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De vil tjene cirka likt når hun reduserer arbeidstiden og kanskje bytter jobb. I dag jobber hun i et stort advokatfirma, med en del reising og opptil 60 timers dager. Det går selvfølgelig ikke når man har baby og småbarn. Anonymkode: b427e...c7d Jeg forstod godt hva du mente, men den var litt morsom 😂 Anonymkode: 8aa66...8de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:53 #65 Del Skrevet fredag kl 08:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstod godt hva du mente, men den var litt morsom 😂 Anonymkode: 8aa66...8de Jepp Uker, mente jeg selvfølgelig Anonymkode: b427e...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:54 #66 Del Skrevet fredag kl 08:54 I min familie er vi prinsippfaste og nekter barn før ekteskap. Det har vi vært tydelige med alle partnere fra dag en. Vi er alle gift i dag og har barn med partneren vår. Anonymkode: 85d7e...87c 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet fredag kl 08:55 #67 Del Skrevet fredag kl 08:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle barn bety stopp i karrieren og lønnsnedgang? Har han mye høyere inntekt enn henne siden hun så desperat vil gifte seg? Anonymkode: 27867...ce4 Enig, dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Min karriere skøyt virkelig fart etter jeg fikk barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:03 #68 Del Skrevet fredag kl 09:03 Agatha skrev (5 minutter siden): Enig, dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Min karriere skøyt virkelig fart etter jeg fikk barna. Overlot du alt av permisjon, graviditet og amming til mannen? Sto mannen for 100 prosent av foreldremøter, henting og bringing, sykdom osv? https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/eldre-saker/2013/desember/kvinner-taper-lonn/ https://agendamagasin.no/kommentarer/straffen-for-a-bli-mor/ Anonymkode: b427e...c7d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet fredag kl 09:04 #69 Del Skrevet fredag kl 09:04 Irja skrev (1 time siden): Noen har bare ikke lyst til å gifte seg. Det må være lov. Samboerkontrakt er like mye verdt.. Nei, dette er feil, samboerkontrakt er ikke like mye verdt som om man gifter seg. Det er ingenting som gir deg den "pakken" juridisk som et ekteskap gjør. Selv om man har kontrakter og testamenter og whatnot. Dessuten så må det hele tiden oppdateres når situasjonen (feks økonomisk) endrer seg. Økonomisk forblir man uansett to uavhengige individer, man bygger ikke opp noe sammen. Dessuten - hvis man likevel er villig til å inngå en haug med avtaler for å "vise" at man forplikter seg, hvorfor ikke bare ta den enkleste utveien å faktisk inngå ekteskap? Koster ingenting (noe timer hos juridisk rådgivning gjør) tar ca 10 minutter (å sette opp div avtaler tar mye lengre tid) og så trenger man ikke tenke mer på det. Så - jeg holder definitivt med TS sin søster her, å ville ha barn, men ikke forplikte seg er ikke noe godt utgangspunkt. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:09 #70 Del Skrevet fredag kl 09:09 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi hun ikke kan jobbe opptil 60 timer i uka som gravid, ammende og mens hun har små barn. Anonymkode: b427e...c7d Meget mulig hun kan jobbe 60 timer i uka som gravid. Hun har rett på permisjon. De som lener seg heftig på ekteskapsloven bør kunne lene seg tilsvarende mye på diskemineringsloven. Hun har rett til å få tilbake stillingen sin etter permisjon. Hun kan også fraskrive seg store deler og lempe det på far om hun vil. Slutt å sette begrensninger på hva kvinner kan og ikke. Anonymkode: 522b2...89f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:12 #71 Del Skrevet fredag kl 09:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en søster på 30 år som er sammen med en litt eldre mann på 5. året. Hun har til nå satset mye på karrieren, jobbet mye og bygget seg opp. Nå mener mannen det er på tide med barn. Han har et sterkt barneønske, og maser. Søsteren min er ikke imot barn, men barn vil bety stopp i karrieren, lønnsnedgang og alt det innebærer. Hun sa til ham at hun gjerne ønsker barn, men at de da bør være gift først. Han nekter og mener det er unødvendig, men maser på henne angående det med barn. Han mener hun er urimelig som fortsetter på prevensjon kun fordi han ikke vil gifte seg. Hun gir ham forresten kun fornuftige og praktiske grunner til giftemål - mer ordnede juridiske forhold når man har felles barn. Ingen ønske om stort bryllup eller masse penger brukt på fest. Hun spør meg om råd. Jeg er av den mening at hvis hun skal gi opp mye, så bør det være ordnede forhold, slik hun ønsker. Og at han bør ha en svært god grunn for å nekte å gifte seg med sine barns mor. Jeg anbefalte henne også å passe godt på prevensjonen sin, sånn i tilfelle han finner på noe tull. Hva mener dere? Anonymkode: b427e...c7d Hun kommer aldri til å gi ham barn. Han kommer aldri til å gifte seg med henne. De bør gå fra hverandre. Ingen er lykkelige. Anonymkode: 5ae5f...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:13 #72 Del Skrevet fredag kl 09:13 Tufsla&Vifsla skrev (5 minutter siden): Nei, dette er feil, samboerkontrakt er ikke like mye verdt som om man gifter seg. Det er ingenting som gir deg den "pakken" juridisk som et ekteskap gjør. Selv om man har kontrakter og testamenter og whatnot. Dessuten så må det hele tiden oppdateres når situasjonen (feks økonomisk) endrer seg. Økonomisk forblir man uansett to uavhengige individer, man bygger ikke opp noe sammen. Dessuten - hvis man likevel er villig til å inngå en haug med avtaler for å "vise" at man forplikter seg, hvorfor ikke bare ta den enkleste utveien å faktisk inngå ekteskap? Koster ingenting (noe timer hos juridisk rådgivning gjør) tar ca 10 minutter (å sette opp div avtaler tar mye lengre tid) og så trenger man ikke tenke mer på det. Så - jeg holder definitivt med TS sin søster her, å ville ha barn, men ikke forplikte seg er ikke noe godt utgangspunkt. Mange tror ekteskap er mye mer verdt, men i Norge trer mange prinsipp og lover i kraft av at man får felles barn, for å beskytte barnet. Feks er det ikke tinglysingsgebyr ved samlivsbrudd for praktiserende samboere med felles barn. At noen trenger økonomisk sikring i form av ren veldedighet er grunn nok til å ikke gifte seg med de. Anonymkode: 522b2...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:16 #73 Del Skrevet fredag kl 09:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken planet lever du på? Hvis du har levd såpass kort at du ikke vet hva en graviditet, fødsel, barseltid og småbarnsliv gjør med en kvinnes jobbsituasjon burde du ikke svare i tråden. Da har du for lite livserfaring. Anonymkode: 58c0b...570 Graviditet er 9mnd. Etter det så deler man selvsagt på byrdene. Det betyr at barn er negativt karrieremessig for menn og kvinner. Hvis du ikke vet dette så har du for lite livserfaring eller oppsøker feil menn. Anonymkode: c9fdd...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:21 #74 Del Skrevet fredag kl 09:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Graviditet er 9mnd. Etter det så deler man selvsagt på byrdene. Det betyr at barn er negativt karrieremessig for menn og kvinner. Hvis du ikke vet dette så har du for lite livserfaring eller oppsøker feil menn. Anonymkode: c9fdd...4d4 Det er ikke det omfattende forskning viser. JEG oppsøker da ikke min søsters menn? Anonymkode: b427e...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilarious2016 Skrevet fredag kl 09:24 #75 Del Skrevet fredag kl 09:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken planet lever du på? Hvis du har levd såpass kort at du ikke vet hva en graviditet, fødsel, barseltid og småbarnsliv gjør med en kvinnes jobbsituasjon burde du ikke svare i tråden. Da har du for lite livserfaring. Anonymkode: 58c0b...570 Jeg vil si meg enig i at det i utgangspunktet kan være en større ulempe for kvinners karriere enn mannens når det kommer til å sette barn til verden. Samtidig trenger det ikke være det. De må i tilfellet være enige i fordeling av permisjon, at hun skal tilbake i jobb etter kort tid mv. Skal man kreve full permisjon og noe ulønnet etterpå, tar man selv valget om å sitte på sidelinjen mens andre "rykker fra" karrieremessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:24 #76 Del Skrevet fredag kl 09:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en søster på 30 år som er sammen med en litt eldre mann på 5. året. Hun har til nå satset mye på karrieren, jobbet mye og bygget seg opp. Nå mener mannen det er på tide med barn. Han har et sterkt barneønske, og maser. Søsteren min er ikke imot barn, men barn vil bety stopp i karrieren, lønnsnedgang og alt det innebærer. Hun sa til ham at hun gjerne ønsker barn, men at de da bør være gift først. Han nekter og mener det er unødvendig, men maser på henne angående det med barn. Han mener hun er urimelig som fortsetter på prevensjon kun fordi han ikke vil gifte seg. Hun gir ham forresten kun fornuftige og praktiske grunner til giftemål - mer ordnede juridiske forhold når man har felles barn. Ingen ønske om stort bryllup eller masse penger brukt på fest. Hun spør meg om råd. Jeg er av den mening at hvis hun skal gi opp mye, så bør det være ordnede forhold, slik hun ønsker. Og at han bør ha en svært god grunn for å nekte å gifte seg med sine barns mor. Jeg anbefalte henne også å passe godt på prevensjonen sin, sånn i tilfelle han finner på noe tull. Hva mener dere? Anonymkode: b427e...c7d Giftemål betyr jo faktisk null og niks, det er et oppfunnet rituale, så at ikke alle gidder å delta på en slik lek er forståelse. Det sier ingenting om følelsene mellom folk. Det forplikter ikke noe mer enn å ikke gifte seg. Går et forhold til helvete, går det til helvete, uavhengig av om man er gift, kjærester eller samboere. Så å kreve giftemål av en som ikke bryr seg om å være gift er respektløst. Det er mye større og flottere at man vil ha barn sammen. Barn er ekte og ikke et oppfunnet rituale. Anonymkode: b00db...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:25 #77 Del Skrevet fredag kl 09:25 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, men det skjer jo uavhengig av om man er gift eller ikke?? Forstår ikke dette giftemål-hysteriet... Anonymkode: a34e8...186 Men det er han som på død og liv vil ha barn NÅ, som betyr at hennes karriere og inntekt får en kraftig brems. Hun «har ikke noe imot barn» ifølge ts, og kunne gjerne ventet noen år. Giftemål sikrer henne juridisk og økonomisk. Anonymkode: bf02f...a63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:25 #78 Del Skrevet fredag kl 09:25 hilarious2016 skrev (Akkurat nå): Jeg vil si meg enig i at det i utgangspunktet kan være en større ulempe for kvinners karriere enn mannens når det kommer til å sette barn til verden. Samtidig trenger det ikke være det. De må i tilfellet være enige i fordeling av permisjon, at hun skal tilbake i jobb etter kort tid mv. Skal man kreve full permisjon og noe ulønnet etterpå, tar man selv valget om å sitte på sidelinjen mens andre "rykker fra" karrieremessig. Men man vet ikke på forhånd om barnet nekter å ta flaske, om barnet er prematurt og trenger å ammes lengst mulig, om kvinnen har hatt en hard fødsel, eventuelt keisersnitt som gikk galt, og så videre. Hun har ikke tenkt å kreve full permisjon, men hun ønsker å amme lengst mulig, til beste for BARNET. Far kan ikke amme. Anonymkode: b427e...c7d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:26 #79 Del Skrevet fredag kl 09:26 Jeg tenker at hun ikke skal gi opp sine drømmer pga noe en mann ønsker. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søsteren min er ikke imot barn, men barn vil bety stopp i karrieren, lønnsnedgang og alt det innebærer. Det høres jo ikke ut som hun egentlig vil ha barn. At han ikke vil gifte seg, høres jo ut som han vil ha en rask vei ut når som helst. Da blir hun stuck. Han er vel kanskje av typen som ønsker seg barn på lik linke som barn ønsker seg dyr... Anonymkode: 043d5...657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:26 #80 Del Skrevet fredag kl 09:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Giftemål betyr jo faktisk null og niks, det er et oppfunnet rituale, så at ikke alle gidder å delta på en slik lek er forståelse. Det sier ingenting om følelsene mellom folk. Det forplikter ikke noe mer enn å ikke gifte seg. Går et forhold til helvete, går det til helvete, uavhengig av om man er gift, kjærester eller samboere. Så å kreve giftemål av en som ikke bryr seg om å være gift er respektløst. Det er mye større og flottere at man vil ha barn sammen. Barn er ekte og ikke et oppfunnet rituale. Anonymkode: b00db...7d6 Det å kreve barn fra ei som mener det er viktig å gifte seg, og samtidig kreve å være samboer, er respektløst. Barn har den desidert største belastningen for kvinnen. Anonymkode: b427e...c7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå