Gå til innhold

Mannen til søsteren min vil ha barn, men nekter å gifte seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at om han ikke ønsker å gifte seg, så er det mulig å se på juridiske avtaler som sikrer henne også. Pensjonssparing, gjensidig testamente, forsikringer, fordeling av utgifter, samboerkontrakt. Om han ikke er villig til å inngå forpliktelser i det hele tatt, så bør han forstå at hun ikke ønsker å få barn med ham. Hun må vurdere om hun da ønsker å fortsette forholdet med en som er villig til å la moren til barnet sitt ofre såpass mye uten å gjøre det han kan for å sikre henne.

Anonymkode: 8aa66...8de

Dette. 

Anonymkode: 35dd1...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. 

Hvorfor bruke vanvittige mengder med tid og penger på advokat, skrive kontrakter, tinglyse dem, betale tinglysingsgebyr osv når man kan skrive under på ETT papir, og få akkurat det samme - gratis, og i løpet av 5 minutter? Hvorfor forvanske det hele?

Anonymkode: b427e...c7d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bruke vanvittige mengder med tid og penger på advokat, skrive kontrakter, tinglyse dem, betale tinglysingsgebyr osv når man kan skrive under på ETT papir, og få akkurat det samme - gratis, og i løpet av 5 minutter? Hvorfor forvanske det hele?

Fordi er samboerkontrakt tar individuelle hensyn. 

Anonymkode: 522b2...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å skulle foreta en aktiv handling for noe man ikke ser noe poeng i er jo noe helt annet enn å la være å foreta en aktiv handling fordi man ikke ser noe poeng i handlingen.

Jeg for min del vil ikke gifte meg fordi det ikke gir meg noen som helst fordeler.

Jeg melder meg da ikke inn i alle mulige foreninger heller som ikke gir meg noen fordeler bare fordi de kun gir noen ulemper.

Anonymkode: 27867...ce4

Det gir ikke noen fordeler for deg. Ok. Det er lov å tenke slik. 

Men det er neppe en god livsstrategi å alltid skulle gjøre ting som kun gagner en selv i et forhold. Kompromisser og små offer er nødvendig for at parforhold skal vare. Uavhengig av sivil status det der 

Anonymkode: 36955...fd2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi man kanskje har verdier man ønsker å sikre FØR man inngår ekteskap. 

Jeg er gift, har særeie, ektepakt og skevdeling på hus. Dødsfall er en ting, men skulle mannen min finne seg noen andre, har jeg i hvert fall sikret meg at han går like tomhendt som da han kom inn i livet mitt. 

Anonymkode: d3198...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi man kanskje har verdier man ønsker å sikre FØR man inngår ekteskap. 

Jeg er gift, har særeie, ektepakt og skevdeling på hus. Dødsfall er en ting, men skulle mannen min finne seg noen andre, har jeg i hvert fall sikret meg at han går like tomhendt som da han kom inn i livet mitt. 

Anonymkode: d3198...57f

De eier hus 50/50 allerede, så det er ingenting å sikre. Hver av dem eier egen bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir ikke noen fordeler for deg. Ok. Det er lov å tenke slik. 

Men det er neppe en god livsstrategi å alltid skulle gjøre ting som kun gagner en selv i et forhold. Kompromisser og små offer er nødvendig for at parforhold skal vare. Uavhengig av sivil status det der 

Anonymkode: 36955...fd2

Ikke sant? Å få barn gagner INGEN av foreldrene. Å få brems i karrieren, ødelegge kroppen, gå uten søvn i verste fall i flere år, ta masse sykt barn-dager, gå konstant forkjølet det første året barnet er i barnehagen, få lus/skabb/omgangssyke, håndtere trass, rydde ekstra rot, jobbe dugnad, gå på foreldremøter osv er ikke noe som GAGNER en person. Likevel får folk barn over lav sko. Så den kjøper jeg altså ikke.

Det er også noe pragmatisk over det å alltid måtte ha fordeler av det man foretar seg, også i personlige relasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kunne godtatt at det å gifte seg var noe som var vanskelig av forskjellige årsker. Da måtte imidlertid partneren vært villig til å sikre meg og seg selv før vi eventuelt fikk barn.

Det var viktig for mannen min at vi giftet oss, så det gjorde vi - og fikk samtidig ektepakt og testamente på plass. Jeg tenkte jeg ville klare meg uansett, men da han døde alt for tidlig så ble arveoppgjøret veldig enkelt oppi alt det andre som skjedde. Jeg mener også det ofte burde vurderes pensjonssparing i ekteskap hvor en tar mye på hjemmebane eller går ned i lønn for å få barn. Det er en del ekteskap (og samboerforhold) hvor en ikke sikres like godt som den andre.

Anonymkode: 8aa66...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker din søster barn i det hele tatt? Eller er det for at han ønsker/maser om det?

Jeg tror han ønsker seg barn på lik linje som barn ønsker seg kjæledyr. Jeg tror ikke han ønsker å gjøre jobben det tar å oppdra og ta vare på et barn.

Anonymkode: 043d5...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som litt merkelig dynamikk her.

At hun opplever barneønske som «mas» og «mjæ, kan få barn kanskje sikkert»: har hun et genuint barneønske?

Og hans angst for ekteskap i voksen alder: hva handler det egentlig om? 

Dette burde de rippet litt ærlig opp i med en tredjepart.

Kanskje de ikke helt er hverandres fremtid? Og da er dt ganske kjipt for et barn å bli skapt inn i noe som startet med konflikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har denne mannen noen forklaring på hvorfor han ikke vil gifte seg? Så langt er tydeligvis dette ståa: 

Hans "det er viktig for meg å få barn nå" trumfer hennes "det er ikke viktig for meg å få barn nå".
Hans "det er ikke viktig for meg at vi gifter oss" trumfer hennes "det er viktig for meg at vi gifter oss før vi får barn".

Konklusjonen her er at hans ønsker er viktigere enn hennes. Om alt. Også hennes kropp og hennes karriere. 

Anonymkode: 71955...a91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er forskjellige. Men helt ærlig , så ser det jo ut som denne mannen forplikter seg allerede. De er samboere, har hus 50/50, og nå ønsker han seg barn med henne. Stort mer forpliktende kan det ikke bli. Han ønsker ikke å gifte seg, men det ønsker hun, og stiller det nesten som et ultimatum for å få barn. Så da er det altså slik at hun egentlig ikke ønsker barn, men hun kan kjøpes til å få barn ved et giftermål må nesten bli konklusjonen her . Belastningen og gleden med barn er akkurat like stor om man er sambo eller gift. Om barn virker inn på karriere og inntekt er det opp til paret å enes om, gift eller samboende. Selv er jeg sambo på 18.året. Har barn, gode samboeravtaler og andre avtaler. Kunne ikke følt meg tryggere. Min sambo ønsket i sin tid at vi skulle gifte oss, men da av romantiske årsaker. Men siden jeg aldri har ønsket å gifte meg satte han ikke det som et ultimatum for å få barn. Men nå ønsket vi begge å få barn, og sammen da. Det var ikke en byttehandel der du får barn og jeg blir gift. Barn skal være et genuint ønske. 

Anonymkode: af025...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange tror ekteskap er mye mer verdt, men i Norge trer mange prinsipp og lover i kraft av at man får felles barn, for å beskytte barnet. Feks er det ikke tinglysingsgebyr ved samlivsbrudd for praktiserende samboere med felles barn.

At noen trenger økonomisk sikring i form av ren veldedighet er grunn nok til å ikke gifte seg med de.

Anonymkode: 522b2...89f

Nei, felles barn utløser ikke samme rettigheter som om man er gift. Det er - heldigvis! - forskjell på rettigheter og plikter man får når man tar et aktivt valg om å gifte seg enn om man bare bor sammen. 

Logikken ellers bli jo at når man bor på samme adresse = utløser masse rettigheter og plikter overfor hverandre. Og det vil jo være helt urimelig. For noen vil det være et bevisst valg at man faktisk ikke vil ha de rettigheter og plikter man har som gift og at man derfor velder å "bare" være samboere. Det er naturligvis helt legitimt. Men når man er rundt 30 og i den typiske etableringsfasen hvor man også planlegger barn sammen, er det mer lønnsomt på alle vis å også inngå den juridiske avtalen giftemål er. Og ikke stole på at man får rettigheter fordi man har barn sammen. Noen få, ja, men det er ikke det samme. 

For min del må folk gjøre hva de vil - men jeg forbeholder meg retten til å påpeke at samboerskap ikke er likeverdig med ekteskapsinngåelse rent juridisk. Så må jo hver og en velge hva de selv mener er viktigst. 

S

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor vil hun ikke ha barn er spørsmålet tenker jeg. Det er jo absolutt en fordel med å komme igang med det tidlig om man vil ha barn!

Man kan jo jobbe omtrent som vanlig når man har barn. Er jo både barnehage, skole og SFO de er opptatt på. Og fra ungdomsskolen og oppover klarer de seg etterhvert alene hjemme og vil tilslutt ikke være avhengige av foreldrene i det hele tatt. Tiden med barn er kort!

Jeg skjønner heller ikke kravet om å gifte seg. Hvorfor det? Det kan f.eks. settes opp samboerkontrakter m.m

Vi lever liksom ikke på 1800-tallet lenger.😅

Anonymkode: 97321...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye eldre enn henne er han? Virker nesten som om han føler han begynner å bli gammel, og føler han har det travelt.

Har han gitt din søster noen god forklaring for hvorfor han absolutt ikke vil gifte seg med henne, men likevel insisterer på å få barn med henne?

Hvordan takler han egentlig det at hun tjener 1 million mer enn ham i året?

En mann som sier det er så viktig å få barn med henne nå, men nekter å gifte seg med henne, det er en mann jeg ikke ville fått barn med.

Man kan snu dette med barn hvordan man vil, men inntil menn ev. utvikler muligheten til å være gravide og bære frem barn, så er og blir det kvinner som tar alle risikoer når det kommer til det å få barn. Helsemessig, ikke minst, jobb, karriere, lønn. Det er som regel også kvinner som blir sittende med størst ansvar for barna etter et ev. brudd, som regel kvinner som tar mest dager borte fra jobb når unger er syke, som regel kvinner som må ta mest med det tredje skiftet. Skal en kvinne utsette seg for dette, så bør hun være veldig trygg på at far til hennes barn faktisk ønsker å dele livet med henne.

Ts, jeg tror din søsters magefølelse forteller henne at hun ikke skal få barn med denne mannen. Og den synes jeg hun bør følge. Og da er vel egentlig forholdet over, vil jeg tro. Men siden din søster ønsker å bli gift med mannen hun i fremtiden får barn med, så må hun rett og slett innse at skal hun få oppleve dette, da kan hun ikke fortsette med denne mannen.

Anonymkode: 9de05...ad2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboerkontrakt og andre juridiske avtaler gir ikke det samme som giftemål. Slik jeg ser det er det best å være gift om en skal ha barn i lag.

Jeg synes søsteren til TS er fornuftig om hun lar være å få barn og ha ekteskap som første skritt mot å få barn.

Anonymkode: 1275d...d3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, jeg tenkte enten dette eller gifte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...