AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #41 Del Skrevet i går, 07:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er bare i Norge man har så stor aversjon mot å gifte seg fordi det er «en stor forpliktelse», mens man velvillig lager barn med alt og alle, og bindes til vedkommende iallefall de neste 18 årene. En skillsmisse er kort prosess og man trenger aldri å sees igjen. Barn derimot. Anonymkode: 65891...0a6 Nettopp. Jeg ser dette mønsteret i vennegjengen, særlig menn som nekter å gifte seg fordi "det ikke er viktig", "det er bare tull" og så videre. Jeg tenker at hvis det virkelig var uviktig, så ville de ha giftet seg hvis det var viktig for dama. Hvis noe er uviktig for meg, men viktig for min mann, så driter jeg jo i det hele og går etter hans løsning. Når en mann nekter å gifte seg, så er det derimot viktig for ham å IKKE være gift. Har lest noen artikler om temaet: https://www.nrk.no/innlandet/samboende-vil-ikke-gifte-seg-1.1328747 https://www.forskning.no/sosiologi-hogskolen-i-lillehammer-samliv/nolende-menn-og-fornuftige-kvinner/1028249 https://www.bt.no/utenriks/i/587mE/menn-noeler-med-aa-gifte-seg Anonymkode: b427e...c7d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:06 #42 Del Skrevet i går, 08:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Jeg ser dette mønsteret i vennegjengen, særlig menn som nekter å gifte seg fordi "det ikke er viktig", "det er bare tull" og så videre. Jeg tenker at hvis det virkelig var uviktig, så ville de ha giftet seg hvis det var viktig for dama. Hvis noe er uviktig for meg, men viktig for min mann, så driter jeg jo i det hele og går etter hans løsning. Når en mann nekter å gifte seg, så er det derimot viktig for ham å IKKE være gift. Har lest noen artikler om temaet: https://www.nrk.no/innlandet/samboende-vil-ikke-gifte-seg-1.1328747 https://www.forskning.no/sosiologi-hogskolen-i-lillehammer-samliv/nolende-menn-og-fornuftige-kvinner/1028249 https://www.bt.no/utenriks/i/587mE/menn-noeler-med-aa-gifte-seg Anonymkode: b427e...c7d Samme her. Har nesten ikke tall på hvor mange venninner og kolleger som i løpet av årene har blitt, rett og slett, slitsomme med snakket om mannen som ikke vil gifte seg. Og alle unnskyldningene mennene har, der noen virker å finne på årsaker for å aldri måtte gifte seg med dem. Det er nesten fascinerende å være vitne til. Samtidig får de barn etter barn. Anonymkode: 65891...0a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #43 Del Skrevet i går, 08:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Har nesten ikke tall på hvor mange venninner og kolleger som i løpet av årene har blitt, rett og slett, slitsomme med snakket om mannen som ikke vil gifte seg. Og alle unnskyldningene mennene har, der noen virker å finne på årsaker for å aldri måtte gifte seg med dem. Det er nesten fascinerende å være vitne til. Samtidig får de barn etter barn. Anonymkode: 65891...0a6 Og det morsomste er, at når det blir brudd, så gifter de seg veldig fort med neste dame. Mitt inntrykk er derfor at når en mann sier han ikke vil gifte seg, betyr det at han ikke vil gifte seg med denne konkrete dama, og leiter fortsatt etter den rette. Anonymkode: b427e...c7d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #44 Del Skrevet i går, 08:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søsteren din har misforstått kraftig. I det norske samfunn betyr ekteskap null når det komer til barn. Gjensidig og egen forpliktelse i forhold til barn inntrer når man får barn. Det hun snakker om er biologiske forskjeller, og der kan ikke ekteskspsloven hjelpe. Anonymkode: 522b2...89f Nei, hun har ikke misforstått. Hvis søsterens karriere og lønn vil lide pga barn, mens hans ikke vil det, er det viktig å gifte seg for å sikre seg selv økonomisk i tilfelle brudd. Been there. Anonymkode: 76742...73a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #45 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nettopp. Men i tilfelle skilsmisse, er hun juridisk bedre sikret. Som en annen skrev lenger opp, så påvirker svangerskap, fødsel, barseltid og småbarnsliv en kvinnes karriere i så stor grad at lønnsgapet aldri tettes igjen etterpå. Det er rett og slett et økonomisk og ofte biologisk tapsprosjekt for kvinnen, som mannen slipper av biologiske årsaker. For å bruke meg som eksempel; jeg har tapt hundretusener av kroner ved å sette to (friske og flotte) barn til verden. Helsemessig har jeg gått med søvnunderskudd i årevis. Og bekkenbunnen er ikke der den skal være, så jeg har livmorfremfall som gjør det vanskelig å få gjort både nummer 1 og 2 på toalettet. Dette har igjen ført til hyppige og smertefulle urinveisinfeksjoner. Kombinert har dette ført til både egenmeldinger og sykefravær, og karrieremessig er jeg på ingen måte der jeg skulle og kunne vært, hadde jeg latt være å sette barn til verden. Men vi er gift. Forstår godt trådstarters søster. Gode poeng👍 Anonymkode: 77861...fb0 Absolutt. Min karriere er er satt minst 6-7 år tilbake pga barn, sykmeldinger knyttet til svangerskap og permisjon. Mannens? Nei. Anonymkode: 76742...73a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #46 Del Skrevet i går, 08:15 Hvorfor heter tråden "mannen til søsteren min vil ha barn, men nekter å gifte seg", og ikke "søsteren min nekter å få barn uten å gifte seg"? Begge deler er like sant. Anonymkode: 9ee07...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #47 Del Skrevet i går, 08:25 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor heter tråden "mannen til søsteren min vil ha barn, men nekter å gifte seg", og ikke "søsteren min nekter å få barn uten å gifte seg"? Begge deler er like sant. Anonymkode: 9ee07...033 Selvfølgelig. Men det er han som er den største pådriveren mht. barn NÅ. Hun kunne gjerne ha ventet i noen år. Anonymkode: b427e...c7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet i går, 08:25 #48 Del Skrevet i går, 08:25 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og det morsomste er, at når det blir brudd, så gifter de seg veldig fort med neste dame. Mitt inntrykk er derfor at når en mann sier han ikke vil gifte seg, betyr det at han ikke vil gifte seg med denne konkrete dama, og leiter fortsatt etter den rette. Anonymkode: b427e...c7d Dette tror jeg stemmer i en god del tilfeller. Sånn sett er det å kreve ekteskap en god måte for en kvinne å finne ut hvorvidt mannen er 100 % forplikta i forholdet eller om han egentlig ser på det som noe midlertidig. Statistikken er jo også klar på at gifte par går fra hverandre langt sjeldnere enn samboende. Noe som tyder på at det generelt er de mest forpliktede som inngår ekteskap. Og hvis man mener at ekteskap er en for stor og alvorlig ting, bør man jo i alle fall ikke få barn. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #49 Del Skrevet i går, 08:28 Uanonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette tror jeg stemmer i en god del tilfeller. Sånn sett er det å kreve ekteskap en god måte for en kvinne å finne ut hvorvidt mannen er 100 % forplikta i forholdet eller om han egentlig ser på det som noe midlertidig. Statistikken er jo også klar på at gifte par går fra hverandre langt sjeldnere enn samboende. Noe som tyder på at det generelt er de mest forpliktede som inngår ekteskap. Og hvis man mener at ekteskap er en for stor og alvorlig ting, bør man jo i alle fall ikke få barn. I tillegg viser statistikker at gifte menn er friskere og lever lengre. Så det er mange helsemessige fordeler for mannen. Når han ikke ønsker disse fordelene, er det en grunn til det. Anonymkode: b427e...c7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #50 Del Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er jo nettopp det. Hun tjener for øvrig i dag ca. 1 million mer enn ham, og kommer til å gå like mye ned i lønn hvis hun må bytte jobb/redusere arbeidstid. Så for henne er barn et stort økonomisk tapsprosjekt. Hun ønsker derfor å forsikre seg gjennom ekteskap (forsørgerplikt, felleseie, felles økonomi). Han ønsker det ikke. Anonymkode: b427e...c7d Hvorfor i alle dager skal hun bytte jobb/redusere arbeidstid? Hun er klar over at alt hun tjener mens de er gift må deles med han ved et brudd? Ekteskap lønner seg absolutt ikke for den som tjener mest. Anonymkode: 27867...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:35 #51 Del Skrevet i går, 08:35 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, hun har ikke misforstått. Hvis søsterens karriere og lønn vil lide pga barn, mens hans ikke vil det, er det viktig å gifte seg for å sikre seg selv økonomisk i tilfelle brudd. Been there. Anonymkode: 76742...73a Den som sikrer seg økonomisk med et ekteskap er den som tjener minst. I dette tilfellet altså mannen. Hvorfor i alle dager vil søsteren til TS gå inn i et ekteskap for å sikre mannen økonomisk ved et brudd? Anonymkode: 27867...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:37 #52 Del Skrevet i går, 08:37 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor skal han ha særeie, når hun ofrer karriere og går kraftig ned i lønn for å oppfylle HANS barneønske? Kvinner i 2025 skal altså skrote karriere, ødelegge kroppen sin, gå gravide, føde, amme med alt det innebærer, så skal mannen ikke kompensere med noe som helst? Det er jo nettopp det. Han ønsker at hun ofrer mye, men ønsker samtidig ikke å ofre noe selv. Anonymkode: b427e...c7d Hun kan med sin fulle rett si at hun ikke vil ha barn. Uansett sivilstatus er det dumt å få barn for andres del. Igjen. Du snakker om biologiske forskjeller man får gjort lite med, ekteskap eller ei. Kvinner bør få barn fordi de faktisk vil det, fordi offeret ikke kan måles i penger og lovverk. Anonymkode: 522b2...89f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:39 #53 Del Skrevet i går, 08:39 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvfølgelig. Men det er han som er den største pådriveren mht. barn NÅ. Hun kunne gjerne ha ventet i noen år. Anonymkode: b427e...c7d Da venter hun. Så jævla enkelt. Jeg hadde aldri fått barn med noen som solgte sine grunnleggende behov for et ektesksp. Anonymkode: 522b2...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:43 #54 Del Skrevet i går, 08:43 Irja skrev (1 time siden): Noen har bare ikke lyst til å gifte seg. Det må være lov. Samboerkontrakt er like mye verdt.. Det er jo ikke det pga det økonomiske. Alt man tjener etter ekteskapet, skaper både av barn og formue, deles likt. Hvis noen bare vil bruke deg som fødselskanal, og ikke for å forplikte seg til en felles skjebne, også økonomisk, ved å ta ansvar...så tenker jeg at du må komme deg unna. Anonymkode: 3bd65...4ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:45 #55 Del Skrevet i går, 08:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke det pga det økonomiske. Alt man tjener etter ekteskapet, skaper både av barn og formue, deles likt. Hvis noen bare vil bruke deg som fødselskanal, og ikke for å forplikte seg til en felles skjebne, også økonomisk, ved å ta ansvar...så tenker jeg at du må komme deg unna. Anonymkode: 3bd65...4ba På hvilken måte er det lurt pga det økonomiske? Anonymkode: 522b2...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #56 Del Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den som sikrer seg økonomisk med et ekteskap er den som tjener minst. I dette tilfellet altså mannen. Hvorfor i alle dager vil søsteren til TS gå inn i et ekteskap for å sikre mannen økonomisk ved et brudd? Anonymkode: 27867...ce4 Nå vet vi ikke hva søsteren til TS jobber med. Det kan hende at stillingen eller arbeidsmengden ikke er forenelig med småbarn. Hun kan ved en eventuell skilsmisse forlange skjevdeling av det hun har med seg inn i ekteskapet. Om ikke de har en ektepakt som sier noe annet, så er det verdiene som er opparbeidet i løpet av ekteskapet som skal deles. Kanskje er det ikke økonomisikring som gjør at hun ønsker ekteskap før de prøver å få barn heller. Anonymkode: 8aa66...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #57 Del Skrevet i går, 08:47 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor i alle dager skal hun bytte jobb/redusere arbeidstid? Hun er klar over at alt hun tjener mens de er gift må deles med han ved et brudd? Ekteskap lønner seg absolutt ikke for den som tjener mest. Anonymkode: 27867...ce4 Fordi hun ikke kan jobbe opptil 60 timer i uka som gravid, ammende og mens hun har små barn. Anonymkode: b427e...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #58 Del Skrevet i går, 08:48 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Den som sikrer seg økonomisk med et ekteskap er den som tjener minst. I dette tilfellet altså mannen. Hvorfor i alle dager vil søsteren til TS gå inn i et ekteskap for å sikre mannen økonomisk ved et brudd? Anonymkode: 27867...ce4 De vil tjene cirka likt når hun reduserer arbeidstiden og kanskje bytter jobb. I dag jobber hun i et stort advokatfirma, med en del reising og opptil 60 timers dager. Det går selvfølgelig ikke når man har baby og småbarn. Anonymkode: b427e...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #59 Del Skrevet i går, 08:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ulogisk å mene at man er imot å gifte seg mens man samtidig vil ha barn. Hvertfall hvis argumentet er at det er så store avgjørelser. Anonymkode: dfdf5...36e Atte hæ? Jeg ønsker ikke giftermål, men vi har barn sammen. Har vært samboere i 25 år. Forstår ikke hva som er ulogisk med det?? Vi har forskjellige ønsker, og det å være gift i dag, betyr ikke all verden - spesielt ikke om en har barn sammen og har bodd sammen i mer enn 5 år. Anonymkode: a34e8...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #60 Del Skrevet i går, 08:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå vet vi ikke hva søsteren til TS jobber med. Det kan hende at stillingen eller arbeidsmengden ikke er forenelig med småbarn. Hun kan ved en eventuell skilsmisse forlange skjevdeling av det hun har med seg inn i ekteskapet. Om ikke de har en ektepakt som sier noe annet, så er det verdiene som er opparbeidet i løpet av ekteskapet som skal deles. Kanskje er det ikke økonomisikring som gjør at hun ønsker ekteskap før de prøver å få barn heller. Anonymkode: 8aa66...8de Hun er forretningsadvokat. Jeg har sett henne reise fra familieselskap fordi hun måtte på kontoret ASAP, hoppe på et fly for å rekke et hastemøte, og sånne ting. Hun har også hatt vanvittig lange arbeidsdager. Når hun får barn, må hun selvfølgelig bytte jobb, og gå inn i enten statlig eller kommunalt forvaltningsapparat, med ditto drittlønningene. Anonymkode: b427e...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå