Gå til innhold

Vinglassene blir grå

Gentleman59

Anbefalte innlegg

Mine damer og herrer,

Vinglassene mine (Riedel) blir ikke rene i oppvaskmaskin, det begynner får grå ringer i bunnen og blir generelt ikke skinnende blanke mer. 
Ja, jeg bruker oppvaskmaskin.

Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? 
Resen av oppvasken blir skinnende blank og ren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv krystallsoda.

Men om glassene blir grå, har det ofte med glansemiddel og gjøre. For mye/for lite.

Anonymkode: 88a28...b3e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (21 minutter siden):

Mine damer og herrer,

Vinglassene mine (Riedel) blir ikke rene i oppvaskmaskin, det begynner får grå ringer i bunnen og blir generelt ikke skinnende blanke mer. 

Må jeg knuse dem i resirkuleringen og handle nye, eller finnes et håp om å få dem blanke igjen? 

Mulig det er krystall, og da tåler  de ikke maskinvask. Vinglass tåler heller ikke melk

Anonymkode: ed759...dc9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (14 timer siden):

Mine damer og herrer,

Drikkeglass er ikke resirkulering. Det er restavfall. Om noe av krystallglasset ditt sniker seg inn i glass- og metallemballasjeboksen har du kanskje ødelagt et lite tonn med resirkulering. 

Det er kun glassemballasje som skal resirkuleres. Drikkeglass, ølglass, vinglass, kaffekopper, serveringsfat og alt annet skal i restavfallet. 

Det kan være at du har fått glasspest. Eller så har du vasket vinglassene sammen med melkeglass eller ting som har hatt andre melkeprodukter på seg. Eller så er det for lite salt i vaskerunden. Eller for lite eller for mye glansemiddel. Eller for mye vaskemiddel. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gentleman59 skrev (14 timer siden):

Mine damer og herrer,

Hvordan oppbevarer du krystallglassene dine da? Står de med stetten opp? 

Krystall skal på gjenvinningsstasjonen og IKKE i glaskonteineren, da ødelegger du alt glasset i hele lassen. Fordi krystall ikke kan resirkuleres blant annet glass. 

Anonymkode: c9ccc...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat arvet ville mengder med krystallglass. 

Og vasket de i krystallsoda, skylt de i kaldt vann og tørket med glassklut.

En fornøyelse å se forandringen fra grå og skyggefargede glass til skinnende blanke.

Så håper dine blir fine til slutt, TS. 

Anonymkode: 6ea62...e22

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan oppbevarer du krystallglassene dine da? Står de med stetten opp? 

Krystall skal på gjenvinningsstasjonen og IKKE i glaskonteineren, da ødelegger du alt glasset i hele lassen. Fordi krystall ikke kan resirkuleres blant annet glass. 

Skrev svar over, men jeg har satt glassene mine med stetten ned, er det feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 minutter siden):

Drikkeglass er ikke resirkulering. Det er restavfall. Om noe av krystallglasset ditt sniker seg inn i glass- og metallemballasjeboksen har du kanskje ødelagt et lite tonn med resirkulering. 

Det er kun glassemballasje som skal resirkuleres. Drikkeglass, ølglass, vinglass, kaffekopper, serveringsfat og alt annet skal i restavfallet. 

Det kan være at du har fått glasspest. Eller så har du vasket vinglassene sammen med melkeglass eller ting som har hatt andre melkeprodukter på seg. Eller så er det for lite salt i vaskerunden. Eller for lite eller for mye glansemiddel. Eller for mye vaskemiddel. 

Det er heller ikke restavfall, men spesialavfall. Spesialavfall skal leveres hos renovasjonsselskapet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sørge for at det er salt i oppvaskmaskinen, samt at det er glansemiddel. 

har også riedelglass, og tar de alltid i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: b39c0...2ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev svar over, men jeg har satt glassene mine med stetten ned, er det feil? 

Glass i krystall skal ikke oppbevares opp-ned fordi det da samler seg fukt inne i glasset og du går glasspest. De skal heller ikke stables oppi hverandre. 
Hvor ille glassene dine er er avgjørende for om du får den ok igjen. Det er mulig å sende glass til glassverkene som lager dem og få dem slipt, men det koster. 
Google glasspest så finner du info.
Våre arvede Tangen glass gikk på gjenvinningsstasjonen og lever nok nå et liv som isolasjonsmateriell. Prøvde alt bortsett fra sliping. 

Million skrev (3 minutter siden):

Prøvd å bruke glansemiddel i oppvaskmaskinen? Det finnes en egen luke til det. Denne typen glansemiddel fra Sun bruker jeg. Blir blanke og fine glass av det.

47aa2051-d2b2-429c-94c4-c76a8dd71260.jpg

Den dagen glansemiddel fungerer på glasspest, da kan vi starte produksjon av glansemiddel og selge den dyrt. 

Ta og les deg opp på ting før du kommer med bortkastede råd som koster penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den dagen glansemiddel fungerer på glasspest, da kan vi starte produksjon av glansemiddel og selge den dyrt. 

Ta og les deg opp på ting før du kommer med bortkastede råd som koster penger. 

Rull inn og ta deg en bolle. TS skriver bl.a. "....og blir generelt ikke skinnende blanke mer", og glansemiddel fungerer til dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass står alltid med stett ned her i huset.

Takk for svar, da blir det salt og glansmiddel og alle vinglassene vaskes. 

Går ikke det så gåt  de grå glassene i glasscontaineren og det blir nye vinglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (1 time siden):

Glass står alltid med stett ned her i huset.

Takk for svar, da blir det salt og glansmiddel og alle vinglassene vaskes. 

Går ikke det så gåt  de grå glassene i glasscontaineren og det blir nye vinglass.

De skal ikke i glasscontaineren, de er ikke emballasje! 

Anonymkode: 92f4f...c62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De skal ikke i glasscontaineren, de er ikke emballasje! 

Anonymkode: 92f4f...c62

😆

Dette med emballasje er morsomt. Er eggeskall matavfall eller emballasje? Hva med appelsinskall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor høy varme glassene tåler. Vasker du de på for høy varme blir de grå etterhvert. 

Anonymkode: c6202...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (17 timer siden):

😆

Dette med emballasje er morsomt. Er eggeskall matavfall eller emballasje? Hva med appelsinskall? 

Med mindre du har meget rare metallappelsiner og egg med glasskall er det ikke spesielt relevant 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 minutter siden):

Med mindre du har meget rare metallappelsiner og egg med glasskall er det ikke spesielt relevant 

😆🤣😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...