Gå til innhold

Flere som har for få møterom på arbeidsplassen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser mange klage over åpent kontorlandskap.  Men selv synes jeg for få møterom også er et problem. Kanskje også delvis som resultat av åpent kontorlandskap. Er mange hos oss som bruker møterom når de skal ta en telefon, jobbe over Teams, osv. Som fører til at det ofte ikke er noen møterom tilgjengelig. 

Anonymkode: 87859...e51

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en helt normal greie ved åpent landskap, ja. 
Det er ofte undervurdert veldig behovet for små arbeidsrom, telefonrom og møterom, når ingen møter, telefoner eller arbeidssamtaler kan tas på kontoret. 

De fleste steder sliter  med det, og det er mange steder kjøpt inn små "poder" som skal hjelpe til å kompensere for mangel på små møterom/kontorer.
Og dette hadde det jo ikke vært behov for, om man dimensjonerte opp etter reelt behov eller bare hadde vanlige små kontorer. 

Anonymkode: 60671...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når folk bruker pauserommet som møterom når jeg skal spise,når folk tar en tlf på garderoben når jeg skal skifte osv. Så ja: er for lite møterom. 

Anonymkode: 24205...4c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ser mange klage over åpent kontorlandskap.  Men selv synes jeg for få møterom også er et problem. Kanskje også delvis som resultat av åpent kontorlandskap. Er mange hos oss som bruker møterom når de skal ta en telefon, jobbe over Teams, osv. Som fører til at det ofte ikke er noen møterom tilgjengelig. 

Ja! Vi har åpent kontorlandskap, men heldigvis har vi to meter høye skillevegger, så det hjelper en del. I stedet for å sitte side om side har vi i det minste hver vår bås med lite innsyn. Vi må ha det slik da vi jobber mye med sensitiv materiale og innsynsfiltre fungerer heller dårlig med femskjermsoppsett.

Men etter vi gjennomførte "arealeffektivisering" for kontorbygget så ble det for mange vesentlig trangere for de fleste (min avdeling ble skånet i denne omgangen pga. for høy kostnad med ombygging), og noen møterom ble ofret. Lager jeg et møte kun en dag eller to i forveien kan jeg bortimot glemme å finne ledig møterom, med rundt 300 mennesker på bygget og 18 møterom. Håpløst!

Resultatet blir jo redusert effektivitet, og større sjanse for at informasjon kommer på avveie ved at jeg blir overhørt eller noen klarer å se hva jeg gjør. Arealeffektivisering som i praksis har endt opp med å senke effektiviteten på arbeidet folk gjør, i tillegg til at det kostet titalls millioner i bygge om. Noe er bakvendt her!

Det blir mye Teamsmøter på plassen. Takk og pris for hodetelefoner med rå teknologi for å skjerme lyd både fra høreklokkene, men også mikrofon som klarer å fjerne all støy som er rundt meg. Det hjelper, men det er jo langt fra optimalt, tidvis må jeg avbryte Teamsmøter pga. jeg må ha full kontroll over hvem som potensielt kan lytte til hva som prates om, eller at temaet er så sensitivt at det ikke kan lovlig diskuteres over mindre sikre medier som Teams. Igjen, redusert effektivitet, og utrolig kjedelig å måtte avbryte en arbeidsflyt på den måten.

Nå sier ledelsen at vi skal igjennom mer arealeffektivisering, og sannsynligvis få "aktivitetsbaserte arbeidsplasser" som også må bookes. Jeg lukter at det blir myye hjemmekontor når vi kommer dit, og sliter med å se hvordan det kan gjøres i praksis fordi vi er mange som har ulike behov og dermed svært ulike oppsett når det kommer til PC, skjermer osv. Standardoppsett for de fleste er to 27" skjermer, jeg har to 49"-ere over hverandre samt skjermer på sidene der igjen. Og det er mange eksempler på slike betydelige avvik. Hadde jeg måtte bruke en vanlig "standardplass" hadde jeg rett og slett ikke fått gjort jobben min.

Men så langt virker det som om ledelsen tror alle er like og har like behov. De nye plassene jeg har sett har skrivebord hvor mine største skjermer er bredere enn bordet 🤦‍♂️ 

Anonymkode: 16de0...81a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De fleste steder sliter  med det, og det er mange steder kjøpt inn små "poder" som skal hjelpe til å kompensere for mangel på små møterom/kontorer.

Vi har kjøpt inn noen slike poder eller hva man skal kalle dem. Klaustrofobiske små båser med plass til to, og et lite bord som i beste fall har plass til en laptop. Så det fungerer til korte samtaler, men ikke til arbeidsmøter hvor jeg må ha kraftig PC og større skjermflate.

De og ble kjøpt inn ifm. arealeffektiviseringen, kostet sikkert en liten formue for hver. Så å si ingen bruker dem til annet enn en kjapp telefonsamtale :P

For vår del tror jeg arealeffektiviseringsprosjektet kostet så mye at vi kommer til å bruke mange år før vi går i null, og da uten å regne med redusert effektivitet på for mange ansatte, som følge av både praktiske begrensninger, men også redusert trivsel.

Lokalpolitisk vedtatt, så vi har lite valg, men fytti så teit det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja! Vi har åpent kontorlandskap, men heldigvis har vi to meter høye skillevegger, så det hjelper en del. I stedet for å sitte side om side har vi i det minste hver vår bås med lite innsyn. Vi må ha det slik da vi jobber mye med sensitiv materiale og innsynsfiltre fungerer heller dårlig med femskjermsoppsett.

Men etter vi gjennomførte "arealeffektivisering" for kontorbygget så ble det for mange vesentlig trangere for de fleste (min avdeling ble skånet i denne omgangen pga. for høy kostnad med ombygging), og noen møterom ble ofret. Lager jeg et møte kun en dag eller to i forveien kan jeg bortimot glemme å finne ledig møterom, med rundt 300 mennesker på bygget og 18 møterom. Håpløst!

Resultatet blir jo redusert effektivitet, og større sjanse for at informasjon kommer på avveie ved at jeg blir overhørt eller noen klarer å se hva jeg gjør. Arealeffektivisering som i praksis har endt opp med å senke effektiviteten på arbeidet folk gjør, i tillegg til at det kostet titalls millioner i bygge om. Noe er bakvendt her!

Det blir mye Teamsmøter på plassen. Takk og pris for hodetelefoner med rå teknologi for å skjerme lyd både fra høreklokkene, men også mikrofon som klarer å fjerne all støy som er rundt meg. Det hjelper, men det er jo langt fra optimalt, tidvis må jeg avbryte Teamsmøter pga. jeg må ha full kontroll over hvem som potensielt kan lytte til hva som prates om, eller at temaet er så sensitivt at det ikke kan lovlig diskuteres over mindre sikre medier som Teams. Igjen, redusert effektivitet, og utrolig kjedelig å måtte avbryte en arbeidsflyt på den måten.

Nå sier ledelsen at vi skal igjennom mer arealeffektivisering, og sannsynligvis få "aktivitetsbaserte arbeidsplasser" som også må bookes. Jeg lukter at det blir myye hjemmekontor når vi kommer dit, og sliter med å se hvordan det kan gjøres i praksis fordi vi er mange som har ulike behov og dermed svært ulike oppsett når det kommer til PC, skjermer osv. Standardoppsett for de fleste er to 27" skjermer, jeg har to 49"-ere over hverandre samt skjermer på sidene der igjen. Og det er mange eksempler på slike betydelige avvik. Hadde jeg måtte bruke en vanlig "standardplass" hadde jeg rett og slett ikke fått gjort jobben min.

Men så langt virker det som om ledelsen tror alle er like og har like behov. De nye plassene jeg har sett har skrivebord hvor mine største skjermer er bredere enn bordet 🤦‍♂️ 

Voldsomt til skjermbehov du har da…skjønner egentlig ikke at sensitive data må «blastes» opp så voldsomt. Ser du dårlig? 😊

Anonymkode: 26f1e...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, sliter ikke med det. Har eget kontor og en del hjemmekontor. 

Veldig synd at utviklingen er slik at det blir stadig mer åpent landskap. Det er ingen tjent med. Ingen forskning viser vel at det er gunstig?

Anonymkode: 2a3ee...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åpent landskap reduserer effektiviteten og samhandlingen (ja, du leste rett)

Gikk fra en jobb hvor de fleste hadde egne kontorer til en hvor alle jobber i åpne landskap, og jeg må si at mye har gått tapt på veien. Å ta en kjapp prat eller avklaring er langt vanskeligere i åpent landskap, da alle kan høre hva man snakker om, man forstyrrer andre og terskelen blir rett og slett langt høyere dersom man skal gå bort til kollegaen eller sjefen, spørre om de har to minutter til en samtale for så å gå og lete etter et ledig rom (som gjerne ikke finnes, i alle fall ikke i etasjen, på så kort varsel) 

Mye tid brukes på å lete etter ledige rom til å ta en telefonsamtale eller Teams-møte. Alle møter må bookes lang tid i forveien for å få et passende rom, særlig dersom det er flere enn 4 deltakere. 

Anonymkode: 060e9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent kontorlandskap er kanskje noe blant de dummeste oppfinnelsene noensinne. Hvem i alle dager synes det var en god ide liksom? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vi har for få møterom. Og de små boksene hvor det er plass til én person, de er umulige å bruke hvis man skal i møte hvor det er meningen at man må bruke pc-en sin, for det er såvidt plass til den. Og luften blir dårlig med én gang, selv om man har på vifta. Sist jeg satt et slikt sted i et møte på en time, så endte jeg med å måtte stikke ut foten og holde åpen døra. Heldigvis var jeg bare tilhører og slapp å prate, pluss hadde headsett for lyd. Da jeg så nedover gangen, så jeg at de to andre boksene også hadde folk med foten i døra i, så de er egentlig uegnet til alt annet enn korte telefonsamtaler. 

Anonymkode: 0ea48...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jobber på videregående skole og er få møterom. Mange bruker pauserommet til møterom 

Anonymkode: de5b2...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i et relativt nytt kontorbygg, med åpent landskap og altfor få møterom ja. I min stilling er det også ofte mange samtaler på telefon, som jeg da må gjøre i det åpne landskapet fordi det ikke finnes noen andre steder og jeg kan ikke booke møterom til meg selv fast hver dag. Vi har (foreløpig) ikke fått slike «podder».

Hjemmekontor er lov 2 dager i uken. De 2 dagene må man melde inn til leder hver uke. Flere ganger har det forøvrig også skjedd at ansatte må snu og gå hjem fra kontoret igjen når de kommer på morgenen fordi alle plassene er tatt. Det er rett og slett ikke bygget plasser til alle ansatte, men lagt opp til at det alltid skal være noen på hjemmekontor. Problemet er at hundrevis av ansatte ikke kan planlegge på forhånd at i dag skal jeg bli hjemme, slik at Berit kan få plass, så blir Trude hjemme i morgen så Per får plass.

Helt håpløst.

Anonymkode: 11a00...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 12.45):

Vi har ikke noe møterom. Vi må booke møterom på kommunens rådhus eller på biblioteket.

Anonymkode: 64d6e...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...